• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
E6CDC659-60F5-4476-9836-D42B429AFD78.jpeg

Senast jag tänkte på Jura seglade jag förbi ön på väg till Islay för att provsmaka allt gott som finns där ute. Sen har jag gått och ignorerat lillebrorsan i många år men idag hittade jag hem igen. Den är ju riktigt trevlig i all sin enkelhet 🙌🏻
Prisvärd, tolvåringen från Jura.
 

sharetracker

Cartier
Jag som var ett klick bort från att beställa pga den fina flaskan ☺️

Ska ge bort i present men har noll koll. Är det här ok annars?

Jag gillade inte heller den ”japanaren”. Men det är ju en smaksak förstås.

Rekin tyckte jag var mycket bättre. Lite lite rökig om jag minns rätt. Nikka from the barrel är ju en klassiker annars. Kanske en hundralapp dyrare iofs.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Jag gillade inte heller den ”japanaren”. Men det är ju en smaksak förstås.

Rekin tyckte jag var mycket bättre. Lite lite rökig om jag minns rätt. Nikka from the barrel är ju en klassiker annars. Kanske en hundralapp dyrare iofs.

En hel del billigare till och med om det är den här? Men annars tror jag att en mindre rökig kan passa.

 

Rymdhamstern

Panerai
+1 på Nikka from the barrel. Riktigt trevlig. Annars är Super Nikka också fin och mindre rökig. Köpte en sådan till kollega som gick i pension nu i sommar.
Personligen föredrar jag from the barrel dock.
 

D..S..

Panerai
Köpte en finare flaska whisky som en present men kom aldrig skott med att ge bort den.

Inser nu att den stått i närmare 4 år i ett skåp.

Bör man skynda sig att dricka upp den eller bli av med på något sätt? Vad är hållbarheten (oöppnad)?
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Köpte en finare flaska whisky som en present men kom aldrig skott med att ge bort den.

Inser nu att den stått i närmare 4 år i ett skåp.

Bör man skynda sig att dricka upp den eller bli av med på något sätt? Vad är hållbarheten (oöppnad)?
Antar rumstemperatur o ev lite varmare på sommaren vilket inte är optimalt men ingen större fara o dricka den iaf. Har sen skåpet dörrar på sig så att flaskan inte stått i direkt soljus så är det jättebra då nog just soljus o UV-strålning är det sämsta för whisky (och (rimlig)temperatur är inte så farligt).
 

JLSM

Omega
Köpte en finare flaska whisky som en present men kom aldrig skott med att ge bort den.

Inser nu att den stått i närmare 4 år i ett skåp.

Bör man skynda sig att dricka upp den eller bli av med på något sätt? Vad är hållbarheten (oöppnad)?

Sålänge den står mörkt och inte för varmt så håller den i hundra år. Har druckit 10 årig Glen Grant från 1925...var fantastisk!
Som ovan talare sa så är ljus farligare än temperatursvängningar.

I värsta fall så torkar korken och smular sönder när du öppnar den...då får man sila bort korkbitarna i en bunke först och ha reservkorkar! :)

Tänk bara på att den absolut inte får ligga ned som vin bör göra vid lagring utan ska stå upp.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Fick ett tips om en prisvärd Blended förra helgen som inhandlades i veckan. Provades igår:
IWC DT 2021-08-19 (Whisky).jpg


The Dundee 10 yrs är en specialare på den vanliga Blended och kostar 299:- jämfört med den vanliga för 229:-. Med undantag för Nikka Rare Old Super föredrar jag Single Malt av hyfsad kvalitet, men ingen minns en fegis. Klart bra smak på den (vanilj?) men tyvärr dras den med samma problem som dom flesta Blended, dvs en ganska kort och spritig eftersmak. Helt OK att dricka men tveksamt om den är prisvärd när du kan få en bra Single Malt för bara 60-70 kronor till, t ex Singleton, anCnoc eller Inchmurrin som jag tipsat om tidigare.

Edit: Den blir bättre efter upprepade försök ... ;)
IWC A 2021-08-20 (The Dundee 10 yrs).jpg
 
Senast ändrad:

maol

Omega
Nu ska det inhandlas en 30-års present.
Letar efter en bra single malt med ganska tydlig rökighet, prisklass 700-900 kr. Några tips? :)

Funderade lite på den här: https://www.systembolaget.se/produkt/sprit/silent-mills-collection-03-4089102/
Skulle rekommendera denna som present. Personligen tycker jag det är roligare att kunna prova flera st istället för ett helrör. :)

 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Trevlig bourbon ikväll, tyvärr är den snart slut. Hoppas komma iväg till Juul's i Köpenhamn snart för att fylla på, det var alldeles för länge sedan man var där. Utmärkt trevlig butik för er som inte varit där.

Screenshot_20210917_233443_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Senast ändrad:
Topp