• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Då var det dags igen..
Lucka nr6:
0B5E7DC9-A854-4B2A-B7D9-FC621629E1E4.jpeg


Bakom denna gömde sig:

- Helt i min smak! Fyllig och lång eftersmak. Lätt rökighet med tydliga toner av mörk choklad. Delar nog första plats tillsammans med lucka nr1 hittills.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Äntligen kväll och dags för lucköppning!
Nr8:
A4CCC3DE-5506-42D3-A995-4B7D89DB85D7.jpeg


Dagens lucka innehöll;


En irländsk Single malt. Väldigt spännande destilleri som verkar vara väl värt att läsa på lite om! Whiskyn i sig kändes prisvärd och god. Ganska pepprig med inslag av apelsin och mörk choklad. Kan mycket väl bli ett köp i framtiden! :)
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Idag provades de två Agitator som finns på vårt ärade Systembolag. Tyckte de var goda båda två. Ser fram mot en mer långlagrad variant i framtiden. Favoriten var nog den mildare Single Malten. Kastanjen är god, absolut. Måste studera dessa två djupare.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag kan inte se detta på systemetbolaget.se ?
Den verkar ha blivit bortplockad (den fanns förut när man sökte på den) och den skulle varit med nu den 10e:

(vet ej vad som hänt, men har varit med om sånt förut, den kommer nog vid ett annat tillfälle då)
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Lucka Nr9
E1006F97-6DC4-4027-8CEB-2D936A552B37.jpeg


Idag innehöll kalendern en Bourbon:


- Väldigt söt och med en väldigt tydlig doft och smak av vanilj. Ingen älskare av Bourbon men tror denna skulle funka ypperligt som bjudsprit till lämplig dessert! Hyfsat prisvärd ändå tycker jag.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Lucka Nr9
E1006F97-6DC4-4027-8CEB-2D936A552B37.jpeg


Idag innehöll kalendern en Bourbon:


- Väldigt söt och med en väldigt tydlig doft och smak av vanilj. Ingen älskare av Bourbon men tror denna skulle funka ypperligt som bjudsprit till lämplig dessert! Hyfsat prisvärd ändå tycker jag.
Jag är nu förtjust i bourbon och tycker att denna är klart drickvärd- både rent och framförallt att blanda på. Precis som du är inne på är bourbon generellt bra till efterrätter (gärna med chocklad och/eller nötter) då den har lite sötma men i gengäld mindre än rom.
 

PWJ

Omega
Lucka Nr9
E1006F97-6DC4-4027-8CEB-2D936A552B37.jpeg


Idag innehöll kalendern en Bourbon:


- Väldigt söt och med en väldigt tydlig doft och smak av vanilj. Ingen älskare av Bourbon men tror denna skulle funka ypperligt som bjudsprit till lämplig dessert! Hyfsat prisvärd ändå tycker jag.
Köpte en flaska av denna nyligen. Dricker mest single malt och är inte särskilt bevandrad inom Bourbon men måste ändå hissa denna. Visserligen inget ”märkvärdigt” med den mer än att den är balanserad och välkomponerad - inga ”off notes” åt något håll, vilket jag ofta finner i Bourbon (i form av sötsliskig ruffighet). Relativt prisvärd också (är visserligen van med de just nu ganska höga priserna på anständiga single malts).
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Köpte en flaska av denna nyligen. Dricker mest single malt och är inte särskilt bevandrad inom Bourbon men måste ändå hissa denna. Visserligen inget ”märkvärdigt” med den mer än att den är balanserad och välkomponerad - inga ”off notes” åt något håll, vilket jag ofta finner i Bourbon (i form av sötsliskig ruffighet). Relativt prisvärd också (är visserligen van med de just nu ganska höga priserna på anständiga single malts).
Jag håller definitivt med om att den är välkomponerad och balanserad. Den tilltalade dock inte mig jättemycket.
Men med andra ord skulle jag absolut rekommendera denna till personer som gillar Bourbon alternativt vill testa ett prisvärt, sött alternativ till t.ex. Single Malt eller som en schyst Avec.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Hämtade precis ut en gammal favorit, Blanton's Straight from the Barrel (ofiltrerad och ospädd som namnet antyder). Helt klart favoriten i Blanton's sortiment. SB har i nuläget endast Gold och vanliga Single Barrel i sortimentet, alldeles utmärkta de också.


SFTB.jpg
Hur är Blantons om man jämför med Four Roses Single barrel och Knob? Tycker blantons ligger lite högt i pris överlag och kanske har blivit lite av en "unicorn", men kvalitén kanske är högre också?
 

Falcone

Cartier
2-Faktor
Hur är Blantons om man jämför med Four Roses Single barrel och Knob? Tycker blantons ligger lite högt i pris överlag och kanske har blivit lite av en "unicorn", men kvalitén kanske är högre också?
Håller generellt Blanton's buteljeringar högre, är ingen direkt fan av Knob, tycker de är lite obalanserade. Four Roses Single Barrel har jag bara testat ett par gånger och de var helt okej men möjligen något endimensionella. Körde däremot FR Small Batch som cocktailbourbon under en period. Om Blanton's är värt det högre priset är väl upp till var och en, personligen tycker jag just Straight from the barrel spelar i en egen liga, men så gillar jag verkligen "direkt från fat"-känslan också.

Men det finns massor av bra bourbon, tyvärr har priserna på mycket skjutit i höjden de senaste åren. Minns när jag köpte en 20 årig Pappy för under tusenlappen, och det var faktiskt inte så länge sedan.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Håller generellt Blanton's buteljeringar högre, är ingen direkt fan av Knob, tycker de är lite obalanserade. Four Roses Single Barrel har jag bara testat ett par gånger och de var helt okej men möjligen något endimensionella. Körde däremot FR Small Batch som cocktailbourbon under en period. Om Blanton's är värt det högre priset är väl upp till var och en, personligen tycker jag just Straight from the barrel spelar i en egen liga, men så gillar jag verkligen "direkt från fat"-känslan också.

Men det finns massor av bra bourbon, tyvärr har priserna på mycket skjutit i höjden de senaste åren. Minns när jag köpte en 20 årig Pappy för under tusenlappen, och det var faktiskt inte så länge sedan.
Hmm, okej. Anledningen till att jag skrev just knob o FR var för att de är de buteljerna jag har hemma. Har även 100 proof JD, den är väl helt okej men kanske mer en rolig whiskey att ha hemma. Den är inte dålig för all del dock. Får ta och köpa mig en flaska blantons helt enkelt. Direkt från fat, då borde du vara medlem i SMWS?
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Den verkar ha blivit bortplockad (den fanns förut när man sökte på den) och den skulle varit med nu den 10e:

(vet ej vad som hänt, men har varit med om sånt förut, den kommer nog vid ett annat tillfälle då)
I butiken kunde de ej se när den kommer iaf.
får hålla till godo med den vanliga 16yr så länge :)
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Blanton's är en bättre bourbon än övrigt nämnda och var fantastiskt bra för pengen en tid tillbaka. Knob är också schysst. Numera tycker jag att bulleit (som på inga sätt anses vara en fin bourbon) är bra för pengen, både för att blanda och neat.

Hämtade precis ut en gammal favorit, Blanton's Straight from the Barrel (ofiltrerad och ospädd som namnet antyder). Helt klart favoriten i Blanton's sortiment. SB har i nuläget endast Gold och vanliga Single Barrel i sortimentet, alldeles utmärkta de också.


SFTB.jpg

Hmm, okej. Anledningen till att jag skrev just knob o FR var för att de är de buteljerna jag har hemma. Har även 100 proof JD, den är väl helt okej men kanske mer en rolig whiskey att ha hemma. Den är inte dålig för all del dock. Får ta och köpa mig en flaska blantons helt enkelt. Direkt från fat, då borde du vara medlem i SMWS?
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Blanton's är en bättre bourbon än övrigt nämnda och var fantastiskt bra för pengen en tid tillbaka. Knob är också schysst. Numera tycker jag att bulleit (som på inga sätt anses vara en fin bourbon) är bra för pengen, både för att blanda och neat.
Okej, intressant. Borde inte buffalo trace vara snarlik blantons? Samma destilleri men kanske olika mash builds? Jag är för obevandrad inom bourbon trots att jag uppskattar den. Ger inget för standardutgåvor av JB o JD dock, kanske är samma med vanliga Buffalo trace. Intetsägande och tråkiga.
 

Ur-snygg

Panerai
2-Faktor
Buffalo o Blanton's kan inte jämföras. Jag tycker inte om Buffalo trace men det är flera i tråden som tagit upp den som en god bourbon. Där säger mina smaklökar nej. Generellt tycker jag att bourbons bör vara på >40%, annars blir de lite...slätstrukna.
 

Becs9310

Omega
2-Faktor
Buffalo o Blanton's kan inte jämföras. Jag tycker inte om Buffalo trace men det är flera i tråden som tagit upp den som en god bourbon. Där säger mina smaklökar nej. Generellt tycker jag att bourbons bör vara på >40%, annars blir de lite...slätstrukna.
Hmm, okej. Sedan jag gick med i SMWS köper jag ej whiskies under 46% av princip. Mja, Talisker på sina klassiska 45,8% och någon specialare då kanske. Som Agitators Single Malt på 43%, som säkert varit än bättre vid 46%.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Kör en tidig lucköppning ikväll så man hinner med en till från skåpet ikväll.
Nr10
0526BE35-06BB-4835-ABA1-D863B5D3874D.jpeg


Innehållandes ett av mina favorit destillerier!

- En Bunnahabhain An Cladach, superbra som vanligt när det gäller dom. Viss rök med toner av vanilj, karamell och torkad frukt. Väldigt väl komponerad och prisvärd som oftast med Bunnahabhain.
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Dubbelöppning idag!
F45F9CDB-E80C-4869-ACC5-B5A43004684D.jpeg


Lucka nr11 innehöll.. :

- Trevlig trippelfatare med låg rökighet. God och lättsam smak som kändes välkomponerad! Imponerad och känns prisvärd.

Lucka nr12:

- Riktigt bra med mycket rök. Hade nog aldrig tittat på flaskan en gång extra på t.ex. bolaget då den ser rätt trist ut. Men whiskyn var rejält bra, blir nog ett komplement i skåpet så småningom :)
 

Jeser90

Vacheron
2-Faktor
Äntligen kväll!
Lucka Nr13, sponsrad av valpen!
74303C63-506C-4903-BCFD-1EFF198FA83A.jpeg


Innehållandes en specialare, Glenburgie Eldvatten Cask Owners Club.

- Riktigt rolig lucka och en väldigt god whisky. Elegant med fin finish, lite pepprig i smaken. Uppe i de % där jag tycker whisky gör sig som allra bäst, ~59,5% och buteljerad i 567 flaskor samt lagrad på portvinsfat. Superbra!
 
Senast ändrad:
Topp