• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Då kör vi igen…
Lucka Nr14:
FC7ADDE2-6377-4D17-9569-34CBD23CB089.jpeg

Idag en irländsk Single Malt

- Tråkig i färgen men ganska cool flaska! Hade nog kunnat göra ett spontanköp denna bara för att. Första doften visade en viss rökighet med tydlig vanilj och citrus. Smaken imponerade inte jättemycket, men den växer med varje smakprov. Tydlighet även här av vanilj och citrus. Vissa inslag av honung och en mjuk rökighet. Den är god!

Lucka….
39644A7D-8553-4BC6-8778-AC02389C6833.jpeg

Innehållandes:

- Enligt min ödmjuka mening bland dom sämre som testats dom här dagarna hittills. Bra avec kan jag dock tro men ganska blaskig och väldigt söt med kort eftersmak och ganska tråkig. Nja…

Jag är på jakt efter en whisky att förgylla julen med i prisklassen runt 5-600kr. Jag giller verkligen Oban 14 och den har länge varit mitt standardval, men det skulle vara kul att testa något nytt. Är öppen för det mesta förutom riktiga rökbomber. Vad skulle ni rekommendera?

Jag är på jakt efter en whisky att förgylla julen med i prisklassen runt 5-600kr. Jag giller verkligen Oban 14 och den har länge varit mitt standardval, men det skulle vara kul att testa något nytt. Är öppen för det mesta förutom riktiga rökbomber. Vad skulle ni rekommendera?

Gillar också Oban 14 så jag skulle rekommendera min andra favorit, dvs Dalwhinnie 15 för 499:-.

IWC M 2021-10-27 (Whisky).jpg

På rak arm så rekommenderar jag:
(Halvrökig)Highland Park Cask Strength.
(Orökig) High Coast Älv.

Beror ju lite på vart man vill med smakpaletten 🤔

Är inget Oban 14-fan, men kan bland lättrökiga whiskies rekommendera Highland Park 18 (lite över din budget dock) eller som någon skrev Highland Park Cask Strength. Annat mkt bra alternativ som i min mening spöar Oban i alla kategorier men som ändå delvis påminner är Nikka from the Barrel (dock inte lika ”savoury” som Oban).

Ett annat jultips är Aberlouer a’bunadh, prima sherrylagring som imo passar mkt bra denna tid på året.

Varför tänkte jag inte på denna... Agitator Kastanj är inte superrökig, men rätt spännande ny svensk release.
Den här var helt i min stil som älskar sherryfat. Alkoholen finns där men ger mer en smakgivare än stickighet.
9E1B0309-70E5-4C91-963F-121F4CF0F52B.jpeg
Jag skulle ju inte handla någon whisky denna månaden. Men älskar sherry och rök 🤔

Någon som vet när lagavulin distillers edition 2021 kommer till Systembolaget?

Jag kan inte se detta på systemetbolaget.se ?

Den verkar ha blivit bortplockad (den fanns förut när man sökte på den) och den skulle varit med nu den 10e:

(vet ej vad som hänt, men har varit med om sånt förut, den kommer nog vid ett annat tillfälle då)

Nytt bud verkar vara på släppet den 21e januari nu.

Tycker nog att det finns fler Islay än Ardbeg som inte skäms för sig även om det är en favorit även här😉
Vart får man tag på 18 årig?

Ingen Islay-kille. Lite som att slicka på en nytjärad brygga ... ;)

Sen får jag göra en liten pudel. Menade Arbeg 17, som nog tyvärr också är svår att få tag på. Svindyr dessutom.

Tillbaka
Topp