• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Den stora Whiskytråden

Hälsar på föräldrarna och provar en 12–åring som förmodligen börjar närma sig 20 nu…
69823218-4067-46F3-9DE9-D4C013D2ACE6.jpeg

Tappade min kork till nyöppnade Old Pulteney ner under soffan bland katthår och annan smuts. Vad kan man göra? Rengöra korken? Låta den stå utan kork några dagar?

Var såklart ett skämt men jäkligt svårt att då med glimten i ögat i text.

Är väl bara att diska korken, torka den noga sen på med den?
Jo det jag tänkte. Men då behöver den rengöras en hel del. Fy fan... Rakt ner i katthåret. Min otur haha. Men det är lugnt att ha en diskad kork på?

Har dock redan druckit upp en del så kanske låter den stå utan kork och dricker upp resten imorgon för den är jäkligt god. Precis den typen jag gillar.
20211230_221550.JPG

Jo det jag tänkte. Men då behöver den rengöras en hel del. Fy fan... Rakt ner i katthåret. Min otur haha. Men det är lugnt att ha en diskad kork på?

Har dock redan druckit upp en del så kanske låter den stå utan kork och dricker upp resten imorgon för den är jäkligt god. Precis den typen jag gillar.
20211230_221550.JPG
Vet faktiskt inte. Skölj bara av den om du är orolig för att pajja smaken då.

Är det någon som testat 25 årige Ardbeg?
Inte den nya men har testat alla buteljeringsbeteckningar (L1-L7) av gamla Lord of the Isles som också är (minst) 25 år och buteljerade vid 46%. Håller samtliga dessa högt (alla runt 90p). Föredrar den gamla skolans Ardbeg som LOTI är ett bra exempel på, med tanke på att Ardbeg nuförtiden har en "friskare" profil tror jag inte att den nya 25-åringen är bättre. Och prislappen på 8k skulle jag personligen ha svårt att motivera.

Hittade en bra jämförelse (om än med några mindre faktafel):

Hallå!
Tänkte köpa en whisky till brorsan i present. Runt 1000kr, inte så rökig, gärna möjlig att lagra, fin förpackning är en bonus. Bör finnas på bolaget.

Har noll koll så hoppas någon här kan komma med något förslag :)

Tusen tack för svaren!
Glenlivet 21y ser ju riktigt rolig ut! Såklart slut online men kanske får ta mig en tripp till ett annan bolag som hade den i lager.
inga konstigheter att lagra denna?

Mitt absoluta favorit destilleri är Springbank, alla olika åldrar jag provat från dom har varit lysande. Dock är jag ingen superfan äv deras rökiga variant (Longrow) men en kall och hemsk dag som denna sitter den som en smäck!
Longrow.jpg

Tusen tack för svaren!
Glenlivet 21y ser ju riktigt rolig ut! Såklart slut online men kanske får ta mig en tripp till ett annan bolag som hade den i lager.
inga konstigheter att lagra denna?
Ingen whisky är väl något konstigt med att lägga på hyllan såvida den ligger mörkt och så. Men den ”lagras” ju inte som ett vin som kan bli bättre. Whiskyn blir bara kronologiskt äldre.

Ingen whisky är väl något konstigt med att lägga på hyllan såvida den ligger mörkt och så. Men den ”lagras” ju inte som ett vin som kan bli bättre. Whiskyn blir bara kronologiskt äldre.
Så är det men du skriver ligger, whisky skall inte ligga utan stå upp. Korkarn tål inte riktigt den höga alcoholhalten så whiskyn tar smak och ännu värre är att dom kan börja läcka.

Senaste utgåvan av Lagavulin Destillers parad ihop med Monte ifrån maj 2016.
Lagavulin leverar som vanligt mkt bra i denna utgåva…bra rökig men smooth lugn med lite sötma. Just Lagavulin har jag parat ihop med denna pinne flera ggr tidigare o det gifter sig väldigt bra 👍
DCE45573-A05F-4DA5-B393-37901D9E0CD8.jpeg

Införskaffade dessa idag. Har bara provat bunnahabhain, trevlig rökig men inte så fyllig men för priset godkännd 🥃

Bilagor

• 345A61A2-1F00-4DB7-BD92-332393608478.jpeg
    345A61A2-1F00-4DB7-BD92-332393608478.jpeg
    543.7 KB · Visningar: 11
  • 4F887327-4F77-4C5E-8D52-8A87D723C263.jpeg
    4F887327-4F77-4C5E-8D52-8A87D723C263.jpeg
    359.5 KB · Visningar: 13
  • 2DBA2851-DFA3-4DD1-8C5C-620A97FACCEB.jpeg
    2DBA2851-DFA3-4DD1-8C5C-620A97FACCEB.jpeg
    332.5 KB · Visningar: 9
Tillbaka
Topp