• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Denim evolution - den stora jeansnötartråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Har ett par sådana jag gillar!

Jag kör annars Edwin ED-55 Regular Tapered, och jämför jag storlekarna så känns inte C.O.F M5 långt ifrån, lite högre midja. Kanske värt att testa!
Bara en snabb blick säger mig att M5 är betydligt tightare. ED-55 ser ut att ha ganska trevliga mått, med reservation för att jag inte har koll på midjehöjdsmåtten.
 

Vincent

Cartier
Hade också dålig koll. Var (och är) framför allt 100 % LEvis samt diverse jp-denim när jag orkat snöa in på dessa. Men tänkte att jag skulle ge de klassiska 13mwz från Wrangler en chans, trodde att de var MER standard än vad jag sedan fick erfara dock, och de verkar mest bara vara det i USA — där de finns överallt — här i Sverige/EU finns de ev på nischade jeansbutiker (och ev western/ridbutiker?)… men de är billiga i USA. Väldigt nöjd hittills. Ingen low rise, sjukt höga i midjan haha
haha låter magiskt ju. Vart köpte du ifrån?
 

frere

Audemars
2-Faktor
A30064C8-1A3C-4574-B35E-AB70D206DAE4.jpeg

Inköpta 2019. Givetvis burna i rotation med annat, men nu blev det till sist tvättdag.
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har sedan länge varit ett stort fan av Nudie och det är i princip det enda jag bär.
För ett tag sen kom jag över ett par Dry Japan Selvage som jag försöker använda flitigt för att få en schysst slitning. De är än så länge otvättade och jag undrar hur mycket skillnad tvätten gör med de redan "slitna" områdena på byxorna.
 
Letar ännu efter ett par jeans, men nu ett par svarta. C.O.F M7 var OK, men lite åt det tightare hållet. Hade gärna haft något som satt lite lösare. Edwin gör inte ED-55 längre, och deras regular tapered känns för tight.

Tips??
 

Number 6

Omega
Indigoferas nya modell Kain ser så jäkla coola ut. Finns även i gunpowder men jag gillade denna Kobakama Wolly Denim: nån som provat? Möjligen inte de mest versatile jeansen?

 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Indigoferas nya modell Kain ser så jäkla coola ut. Finns även i gunpowder men jag gillade denna Kobakama Wolly Denim: nån som provat? Möjligen inte de mest versatile jeansen?

Som många andra jeanstillverkare så är dom för tighta över stuss osv.
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Idag var jag inne i Hepcat Store i Lund, den enda butik jag köper kläder i har det visat sig. Det var dags för ett par nya Tellason Sheffield (till vänster) eftersom jag är sjukt nöjd med mina insletna Tellson (i mitten) jeans. Jag fick också lite feeling och plockade fram mina gamla IH 25 oz som jag tyvärr bär för sällan eftersom de är så tjocka. Ska se om de kan användas lite mer i vinter.
IMG_0098.jpeg
 

Vevaren

KS Explorers Club
2-Faktor
Följer upp på inlägget ovan.
Idag har det efter några dagars grubblande blivit ett nytt par. Mina Lean Dean i tidigare inlägg en en stadig favorit och används dagligen, men jag tänker att de kan passa sig med ett par till i rotation. Valet föll på Steady Eddie II Dry Ace Selvage. Skönare tyg i oingånget skick har jag inte känt. Imöra är det dags för första riktiga användningen!
1000012437.jpg
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Följer upp på inlägget ovan.
Idag har det efter några dagars grubblande blivit ett nytt par. Mina Lean Dean i tidigare inlägg en en stadig favorit och används dagligen, men jag tänker att de kan passa sig med ett par till i rotation. Valet föll på Steady Eddie II Dry Ace Selvage. Skönare tyg i oingånget skick har jag inte känt. Imöra är det dags för första riktiga användningen!
1000012437.jpg
Hur många brallor har du i rotation?
 

frere

Audemars
2-Faktor
IMG_1341.jpeg

Gritty jackson dry ace selvage, köpta dec -21 (så 2 års försprång före @Vevaren ) 1 tvätt. Används mest utomhus och i rotation, antalet använda dagar blir svårbedömt då jag inte har egna kläder på jobbet. Så här i vårsolen ser man att det börjar smyga fram lite patina ändå.
 
Senast ändrad:

Number 6

Omega
IMG_1341.jpeg

Gritty jackson dry ace selvage, köpta dec -21 (så 2 års försprång före @Vevaren ) 1 tvätt. Används mest utomhus och i rotation, antalet använda dagar blir svårbedömt då jag inte har egna kläder på jobbet. Så här i vårsolen ser man att det börjar smyga fram lite patina ändå.
måste säga att gritty jackson är en bra modell👍 tror jag har likadana faktiskt
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Totalt okunnig inom denim men hur rankas dessa jeans i kvalitet gentemot övriga som nämns här, Nudie, orSlow m.m samt är det även så att dessa får härlig patina med tiden?

Rådenim får patina. Dessa ser tighta ut, vilket inte funkar för mig på rådenim.
Men denimkillar verkar gilla för små jeans.

Orslow är skitbra, men lite dyra kanske. Nudie är inte min grej. Antar att APC är helt ok?

Vill du ha bäst pang för pengen, välj nåt hos Second Sunrise eller Göteborg Manufaktur.
 
Rådenim får patina. Dessa ser tighta ut, vilket inte funkar för mig på rådenim.
Men denimkillar verkar gilla för små jeans.

Orslow är skitbra, men lite dyra kanske. Nudie är inte min grej. Antar att APC är helt ok?

Vill du ha bäst pang för pengen, välj nåt hos Second Sunrise eller Göteborg Manufaktur.
Tack! nä för tight har jag också svårt för samtidigt som det inte får vara för luftigt heller då det inte gör sig på mig av någon anledning. Har levi's 511 som funkat ganska bra förr men hade kunnat tänka mig något liiite rymligare numera. Kan inte hellre ha för hög midja då jag är för tjock där :D :D men har pinnsmala ben

kollar upp dina tips, är som sagt lite tufft att lägga uppåt och i vissa fall över 3k på ett par jeans :dead:
 
Senast ändrad:

mmh

Panerai
2-Faktor
Tack! nä för tight har jag också svårt för samtidigt som det inte får vara för luftigt heller då det inte gör sig på mig av någon anledning. Har levi's 511 som funkat ganska bra förr men hade kunnat tänka mig något liiite rymligare numera. Kan inte hellre ha för hög midja då jag är för tjock där :D :D men har pinnsmala ben

kollar upp dina tips, är som sagt lite tufft att lägga uppåt och i vissa fall över 3k på ett par jeans :dead:
Jag har avverkat en massa rådenim sedan början av 2000 talet, främst Nudie men även enstaka par från tex Japan Blue och Uniqlo (fövånansvärt bra med tanke på priset). Men min nuvarande favorit är helt klart C.O.F. och deras 15oz Kuroki Slub Selvedge. Bra kvalitet, kräver mycket användning före patinan börjar synas, vilket jag tycker är bra då det ger jeansen en lång livslängd. De har dessutom vissa modeller på -50% för tillfället.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Jag har avverkat en massa rådenim sedan början av 2000 talet, främst Nudie men även enstaka par från tex Japan Blue och Uniqlo (fövånansvärt bra med tanke på priset). Men min nuvarande favorit är helt klart C.O.F. och deras 15oz Kuroki Slub Selvedge. Bra kvalitet, kräver mycket användning före patinan börjar synas, vilket jag tycker är bra då det ger jeansen en lång livslängd. De har dessutom vissa modeller på -50% för tillfället.
Var hittar man den rean?
 
Topp