• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Detaljer som stör dig på annars fina klockor

Bra tråd!

1. Screw down pushers på höger sida av boetten.
ewp001203-daytona-watch-crown-screw-pusher-for-rolex-116520-stainless-steel-part-3.jpg

Dessa jävlar är en av mina största hatobjekt på klockor. I grunden är de ju grymma och jag gillar utseendet på dem men som bärare av klocka på höger hand är dessa en av djävulens sattyg! Daytonan är nog den klocka som får mest hat från mig just av den anledningen då den i övrigt är en drömklocka.

2. Breitling Aerospace placering av kronan (och andra klockor med samma funktion för kronan).
watch_novyiy_hronograf_Breitling_Aerospace_Evo_1.jpg

Den är närmast helt oanvändbar för en som bär klockan på höger hand! Köpte en klocka för något år sedan, satte på mig den och upptäckte detta. Ridå! fan va sur jag var och det blev min absolut kortaste klockrelation som slutade på samma sätt som ett riktigt dåligt one night stand..

Tror att ni kan se ett tema i dessa två punkter. :)
Du kan ju ha pushers urskruvade = problemet löst.

Funkar ju inte så. För folk skiter fullständigt i såna saker. Det är inte därför man äger en 116520.
Ja, en del köper den för att den är creddig/stekig etc (även om det finns klockor som jag i långt större utsträckning förknippar med människor som vill flasha lite... tänk TT-sub, DayDate, Hublot, AP ROO. Så är det iaf. i Malmö/Skåne. Kanske är annat som gäller i huvudstaden.
Gemene man tänker nog inte på detaljerna heller.

Personligen föredrar jag gamla Zenith-Daytonan.

OK, jag kör.
  • Rolex: Brist på AR, WTF!?
  • Submariner, 6-ref: Sitter platt och katastrofdåligt.
  • GS: Dykarspännena, över 10 år gamla och ändå kommer ingen uppdatering.
  • Omega: Tjockleken på dykarna, kom igeeeen.
  • Omega & Blancpain: över 3000kr för ett gummi, skärp er!

Kul tråd!
  1. Jag har helt missat att subdialsen på sexsiffrig Daytona inte linjerar med indexen. Nu stör jag mig skitmycket på det.
    Tack som fan @Stefanweei ;)

2. Något som stör mig på en klocka jag annars älskar är randen runt datumfönstret på förra generationens AP RO 15202. Det framgår inte så väl på bild men när man kollar IRL så går randen liksom upp och ner i tapisserie mönstret och skapar lite av en ojämn finnish. Synd på en annars fantastisk tavla.
upload_2016-12-19_16-46-7.png
Det är väl samma sak med tryckta minut, timmarkeringarna samt audemars-texten också? Jag tycker det är en charmig detalj :)

Jag fyller på... nu kommer man väl få lite mothugg men here goes..

AP har grymt snygga urtavlor, tror tekniken kallas guillochering (?!). Zoomar man in ser man alltså fint utskurna fyrkanter. Jag fick känna på en 15202 en gång och det är verkligen en drömklocka på många sätt, dock irriterade jag mig lite på att "Audemars Piguet" var tryckt rakt över fyrkanterna - det såg lite konstigt ut.

IMG_3164.PNG

Man kunde istället gjort som PP gjort på sin 40-årsjubileeumsklocka och lagt en "bakgrund" bakom trycket. För övrigt är klockan inte så vacker för ögat.

IMG_3165.PNG

OK, jag kör.
  • Rolex: Brist på AR, WTF!?
  • Submariner, 6-ref: Sitter platt och katastrofdåligt.
  • GS: Dykarspännena, över 10 år gamla och ändå kommer ingen uppdatering.
  • Omega: Tjockleken på dykarna, kom igeeeen.
  • Omega & Blancpain: över 3000kr för ett gummi, skärp er!
Du glömde Breitlings priser på tillbehören ;)

Har egentligen inget att tillföra tråden men beundrar engagemanget hos er övriga ... eller jo nu när jag tänker på det. Det där med datum klockan 4 är väl sådär

IWC, varför är typsnittet så jävla stort, denna irritation har växt inom mig en längre tid och nu stör jag mig som fan på det. Tycker det ser blaffigt, ostädat, osäkert och billigt ut.
Och nej, det harmoniserar inte med tavlan, dess storlek eller något annat, det är bara fult.

Det är i alla fall trevligt att vi får tycka olika. För mig är balansen perfekt vad gäller logotypen där. Är ganska säker på att det hela bygger på en liksidig triangel i en liksidig triangel. Kronan håller jag däremot med om...

IWC.jpg

Det är i alla fall trevligt att vi får tycka olika. För mig är balansen perfekt vad gäller logotypen där. Är ganska säker på att det hela bygger på en liksidig triangel i en liksidig triangel. Kronan håller jag däremot med om...

IWC.jpg
Aldrig sett det så som du ser det, med triangeln. Fint så, men det irriterar fortfarande skiten ur mig.

IWC.jpg
håller med ,tycker IWC:s design överlag är allt annat än "stökigt""billigt" och "osäkert"

På tala om kronan så märkte jag nyligen hur mycket just den delen sticker ut på AP RO, en detalj som jag övrigt aldrig tänkt på, men när man väl ser det så kan man inte sluta!

Lånade bilder här nedan:
audemars-piguet-royal-oak-automatic-black-dial-black-leather-strap-men_s-watch-15400orood002cr01.jpg

3136660_xxl.jpg
Fast den känns mer naturlig på något sätt då den också är en octagon. Hade den varit rund eller konisk hade det varit fult.

Tillbaka
Topp