• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Din nästa Panna? Tråden om jakten!

Hagsve

Breitling
Jakter denne…001Q/R. men like lett som å finne hønsetenner😁. Bilde tatt av Domenico Colazzo
8CA4CAA8-400C-47CB-BC5C-2C78D5BEB12C.jpeg
 

Norrland

Vacheron
2-Faktor
Jakter denne…001Q/R. men like lett som å finne hønsetenner😁. Bilde tatt av Domenico Colazzo
8CA4CAA8-400C-47CB-BC5C-2C78D5BEB12C.jpeg
Jag köpte den enda som fanns i Norge (Oslo) för tre år sedan 🤥 och smugglade den över gränsen 😂😂 men nu är den försvunnen, har funnits på forumet till och från men den har inte synts till på ett tag 🤔
 

Ampén

Omega
Jag var och är förbaskat nöjd med min 422. För mig har den långt innan jag själv hade en, varit den ultimata Pannan.
Men häromdagen befann jag mig på Münchens flygplats och fick se att Juwelier Hilscher hade ett gäng Paneraier, så jag passade på att prova några, vilket väckte ett otroligt ”ha-begär” hos mig.
Särskilt på en 1314. Kom även fram till att 44mm sitter bättre än 47mm på min arm.

Tidigare har jag inte sneglat så mycket på Bettarini, men för sakens skull åkte en 1084 på. Bara för att få en känsla av Bettarini caset. Satt hur bra som helst och var så mycket bättre på armen än vad jag föreställt mig innan.
Med det sagt, så har jakten börjat på något jag inte är helt klar över vad det är🤔
Just nu ligger som nämnt en 1314 överst på listan. Men även följande är tänkbara alternativ.
1313
1351
0914
0915
0995
Får se vad jag landar i, just nu är det tusen ”om och men” som far genom huvudet🤯😄
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Sedan mitt klockintresse tog fart 2017 och jag blev medlem här har Panerai alltid funnits där i bakhuvudet. Det började med att jag såg en IRL och tyckte den var cool, minns att jag letade efter <44mm och hittade PAM512 som var i ropet då, sen såg jag @Affe PAM048 och fastnade för den storleken, så himla bra. Det skulle ta några år till idag då jag bestämde mig för att köpa en, så snart trillar det in en 40mm panna till på forumet… kanske oheligt för många, men vadå då, jag kommer ändå aldrig bli en fullfjädrad paneristi. 😅
 
Senast ändrad:

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Sedan mitt klockintresse tog fart 2017 och jag blev medlem här har Panerai alltid funnits där i bakhuvudet. Det började med att jag såg en IRL och tyckte den var cool, minns att jag letade jag efter <44mm och hittade PAM512 som var i ropet då, sen såg jag @Affe PAM048 och fastnade för den storleken, så himla bra. Det skulle ta några år till idag då jag bestämde mig för att köpa en, så snart trillar det in en 40mm panna till på forumet… kanske oheligt för många, men vadå då, jag kommer ändå aldrig bli en fullfjädrad paneristi. 😅


Mycket bra val, 40mm är oerhört underskattade om ni frågar mig!
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Sedan mitt klockintresse tog fart 2017 och jag blev medlem här har Panerai alltid funnits där i bakhuvudet. Det började med att jag såg en IRL och tyckte den var cool, minns att jag letade jag efter <44mm och hittade PAM512 som var i ropet då, sen såg jag @Affe PAM048 och fastnade för den storleken, så himla bra. Det skulle ta några år till idag då jag bestämde mig för att köpa en, så snart trillar det in en 40mm panna till på forumet… kanske oheligt för många, men vadå då, jag kommer ändå aldrig bli en fullfjädrad paneristi. 😅
Aldrig provat en 40mm, men kul! Bilder 👆
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Sedan mitt klockintresse tog fart 2017 och jag blev medlem här har Panerai alltid funnits där i bakhuvudet. Det började med att jag såg en IRL och tyckte den var cool, minns att jag letade jag efter <44mm och hittade PAM512 som var i ropet då, sen såg jag @Affe PAM048 och fastnade för den storleken, så himla bra. Det skulle ta några år till idag då jag bestämde mig för att köpa en, så snart trillar det in en 40mm panna till på forumet… kanske oheligt för många, men vadå då, jag kommer ändå aldrig bli en fullfjädrad paneristi. 😅

Mycket bra val, 40mm är oerhört underskattade om ni frågar mig!

Jag är nyfiken på vilken modell ni pratar om. De gamla 40mm som jag har provat är 15+mm tjocka och lite mer rundade i botten samt bettarini, så kantigare. De gillade jag inte, kändes lite för mycket som "boll på snöre", fast samtidigt gör väldigt många andra märken det för mig också, ex. planet ocean 8500 vad de nu heter... De nya 40mm / Quaranta är 13mm typ och mer platta, fast 1950 och lite mer runda runt om. De känns för små för mig. :D Så, i min bok är det väldigt olika känsla på på dem. Men det kanske bara är jag. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag är nyfiken på vilken modell ni pratar om. De gamla 40mm som jag har provat är 15+mm tjocka och lite mer rundade i botten samt bettarini, så kantigare. De gillade jag inte, kändes lite för mycket som "boll på snöre", fast samtidigt gör väldigt många andra märken det för mig också, ex. planet ocean 8500 vad de nu heter... De nya 40mm / Quaranta är 13mm typ och mer platta, fast 1950 och lite mer runda runt om. De känns för små för mig. :D Så, i min bok är det väldigt olika känsla på på dem. Men det kanske bara är jag. :)
Ska tillägga att jag tror på Quaranta-dimensionerna, bara att de känns för små för mig. Det är såklart en vanesak.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag är nyfiken på vilken modell ni pratar om. De gamla 40mm som jag har provat är 15+mm tjocka och lite mer rundade i botten samt bettarini, så kantigare. De gillade jag inte, kändes lite för mycket som "boll på snöre", fast samtidigt gör väldigt många andra märken det för mig också, ex. planet ocean 8500 vad de nu heter... De nya 40mm / Quaranta är 13mm typ och mer platta, fast 1950 och lite mer runda runt om. De känns för små för mig. :D Så, i min bok är det väldigt olika känsla på på dem. Men det kanske bara är jag. :)

15,4 för att vara exakt. Tror det beror mycket på ens handleder. Har man större eller plattare så kan många klossiga klockor kännas som du beskriver, på mig ser det bra ut. Åtminstone i mina ögon. 😉 PAM48 och PAM119 är referenserna. Quaranta kikade jag på, skulle troligtvis gilla dem, men där har man ju även att ta hänsyn till 10 vs 30 atm t ex, en annan vikt etc. Ja.. det är svårt.

@jamesfranco Yep, in time!
 
Senast ändrad:

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Efter några inlägg och lite hjälp av @metamorfos så har jag skalat ned det till fyra referenser.

512 eller 574, 1940 Radiomir som jag från början var intresserad av.
Men sen efter lite surfande, kanske mycket, så kom jag ju på att 8 dagars vore ju coolt. Så 44mm kanske funkar, om den är i titan. Så Luminor, 562 och 574 hamande på min radar.

Det är dessa fyra referenser jag kan tänka mig i skrivande stund. Nu ska jag bara hitta en av dessa som är till salu. Om inte mer surfande leder till fler referenser. Jag villhöver en badbar sommarklocka som kan ha canvas och gummi.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
15,4 för att vara exakt. Tror det beror mycket på ens handleder. Har man större eller plattare så kan många klossiga klockor kännas som du beskriver, på mig ser det bra ut. Åtminstone i mina ögon, vilket ju är det som räknas. 😉 PAM48 och PAM119 är referenserna. Quaranta kikade jag på, skulle troligtvis gilla dem, men där har man ju även att ta hänsyn till 10 vs 30 atm t ex, en annan vikt etc. Ja.. det är svårt.

@jamesfranco Yep, in time!
Jag har 15,2 på 048 i storleksguiden ... borde jag ändra?

Jag förstår. Jag körde gamla 44mm 1950 tidigare, alltså typ 312 och de där. Och sen trillade jag ned på nya 44mm 1950, 1312 och de där, och de är 2mm tunnare samt en del andra trevligheter som gjorde enorm skillnad. Jag tänker att det är samma med quaranta vs. 48/119.

44mm är egentligen "min" storlek, fast jag har några 47mm också så jag pushar mig själv lite åt andra hållet. :D
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag har 15,2 på 048 i storleksguiden ... borde jag ändra?

Jag förstår. Jag körde gamla 44mm 1950 tidigare, alltså typ 312 och de där. Och sen trillade jag ned på nya 44mm 1950, 1312 och de där, och de är 2mm tunnare samt en del andra trevligheter som gjorde enorm skillnad. Jag tänker att det är samma med quaranta vs. 48/119.

44mm är egentligen "min" storlek, fast jag har några 47mm också så jag pushar mig själv lite åt andra hållet. :D

Jag vet inte. Något osäkra källor från nätet, så om du sitter på annat så kanske det inte stämmer. Vänta några dagar så kan jag mäta och återkomma. ☺️
Var inne på 1392 ett tag, men hoppade den idén eftersom jag gillade 40mm caset bättre. Kanske blir en 44mm någon dag, men är inte övertygad om det skulle klä mig.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Efter några inlägg och lite hjälp av @metamorfos så har jag skalat ned det till fyra referenser.

512 eller 574, 1940 Radiomir som jag från början var intresserad av.
Men sen efter lite surfande, kanske mycket, så kom jag ju på att 8 dagars vore ju coolt. Så 44mm kanske funkar, om den är i titan. Så Luminor, 562 och 574 hamande på min radar.

Det är dessa fyra referenser jag kan tänka mig i skrivande stund. Nu ska jag bara hitta en av dessa som är till salu. Om inte mer surfande leder till fler referenser. Jag villhöver en badbar sommarklocka som kan ha canvas och gummi.
8 dagars är awesome!
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte. Något osäkra källor från nätet, så om du sitter på annat så kanske det inte stämmer. Vänta några dagar så kan jag mäta och återkomma. ☺️
Var inne på 1392 ett tag, men hoppade den idén eftersom jag gillade 40mm caset bättre. Kanske blir en 44mm någon dag, men är inte övertygad om det skulle klä mig.
Jag har en 1028, dvs. en 1392 fast blå. Det är det minsta case jag kan tänka mig i Paneraiväg, just då det faktiskt fortfarande är lite tjocklek på det samtidigt som det är något bredare. Quaranta har tjockleken som behövs för att det ska kännas som Luminor, men klockan i sig är för liten för mig. Luminor Due och en del andra är för tunna. Då blir det inte Panerai. :D

Mät gärna och hör av dig. Guiden behöver uppdateras. :)
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Vad tror du om denna?
Pris och om något är off.
Typ 54k SEK. Privat säljare och lite halvtaskiga bilder.
Det är ett lite för bra pris för att vara c24. Men det kanske är rimligt då det är en privat säljare. Jag hade dock inte köpt en klocka på c24 av en privat säljare utan att trippelkolla den efter köp med alla möjliga, äkthetsverifiera, serva, etc...

Jag hade nog antingen kikat på en annan snarlik modell (är titan viktigt, annars 560, 510?) eller väntat på något bättre. Men det är jag. Det finns andra här som lever vildare och säkert har bra tips.
 

metamorfos

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Efter några inlägg och lite hjälp av @metamorfos så har jag skalat ned det till fyra referenser.

512 eller 574, 1940 Radiomir som jag från början var intresserad av.
Men sen efter lite surfande, kanske mycket, så kom jag ju på att 8 dagars vore ju coolt. Så 44mm kanske funkar, om den är i titan. Så Luminor, 562 och 574 hamande på min radar.

Det är dessa fyra referenser jag kan tänka mig i skrivande stund. Nu ska jag bara hitta en av dessa som är till salu. Om inte mer surfande leder till fler referenser. Jag villhöver en badbar sommarklocka som kan ha canvas och gummi.

Kolla c24, det är nog snabbaste sättet för dig att hitta en.

Skrik till häri om du hittar något du vill ha input på så kikar samtliga fantaster och hjälper till.

Lycka till! Kom ihåg, jakten är nästan den roligaste biten
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Den är redan reserved så det bådar inte gott, nog såld inom 1-2 dagar.

För att äkthetsverifiera - be om serienumret och mata in det i PAMguard så får du svar på om den finns eller ej
Jojo. Men är priset skäligt, för en PAM00564 från 2019 med cert och box, för €5000?
Från en privatperson på Chrono.
 
Topp