Tack, testar lite olika förstärkningsmaterial. Använde mig av både SH-1220, Jaeger och NST på denna. NST runt bandhorn, Jaeger vid spännet, och SH-1220 under padding.Ojojoj Danne! jävligt fint utförande! väldigt fint band!!!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Tack, testar lite olika förstärkningsmaterial. Använde mig av både SH-1220, Jaeger och NST på denna. NST runt bandhorn, Jaeger vid spännet, och SH-1220 under padding.Ojojoj Danne! jävligt fint utförande! väldigt fint band!!!
Ser fabriks ut, otroligt snyggt!Ett klockarmband till min gamla Certina. Ps vet att sekundvisaren inte matchar tråden, men ska byta/måla om den i samband med att jag byter urverk då detta är trasigt.
Tack för din kommentar. Känner att jag kom ett steg närmare mina mål. Ett par av mina mål är bra finish, en hållbar konstruktion (vilket kan vara svårt med kombinationen ett relativt tunt band som fortfarande ska vara mjukt och bekvämt runt handleden.) men detta blev riktigt mjukt och fint efter mycket funderingar och tester kring förstärkning och tester av diverse material osv.Ser fabriks ut, otroligt snyggt!
Tack för din kommentar. Känner att jag kom ett steg närmare mina mål. Ett par av mina mål är bra finish, en hållbar konstruktion (vilket kan vara svårt med kombinationen ett relativt tunt band som fortfarande ska vara mjukt och bekvämt runt handleden.) men detta blev riktigt mjukt och fint efter mycket funderingar och tester kring förstärkning och tester av diverse material osv.
Ja stygnen kräver mycket övning, har gjort många testbitar bara för att öva stygn och kantfinish. Och olika tjocklek och kombinationer av "hårdhet" på läder på olika sidor osv påverkar resultatet och kräver oftast olika teknik.Hantverket ser riktigt fint ut också, snygga kanter och väldigt fina sömmar! Har själv mest gjort fodral till knivar och tycker det är svårt att få till sömmarna men då ska man genom rätt många lager läder, blir inspirerad att prova göra ett armband nu!
Ja stygnen kräver mycket övning, har gjort många testbitar bara för att öva stygn och kantfinish. Och olika tjocklek och kombinationer av "hårdhet" på läder på olika sidor osv påverkar resultatet och kräver oftast olika teknik.
Jag har i princip ingen erfarenhet av att sy i tjockare läder. vinklar och hur hårt man sträcker tråden är ju lite mer förlåtande när man syr tjockare läder, men att göra hålen så det blir rakt och snyggt blir ju såklart svårare vid tjockare läder.
Ja det tycker jag du ska göra, perfekt att göra klockarmband för att få känsla för detaljer då även de minsta misstag sticker ut väldigt mycket. Sen är ju materialkostnaden låg.
ja det är ju lite mer förlåtande, man kan i princip dra hur hårt som helst utan att det gör något. Hålen är däremot värre, provade göra dom med vanlig gaffelmejsel men när lädret bygger upp mot 1cm i lager funkar inte det så då har jag fått förborra hålen med pelarborren. Bifogar en bild på ett kniffodral jag gjort.
Det här ska bli spännande. Min plånbok börjar närma sig slutet av sin livslängd och jag tänkte att jag kan sy en själv. Så jag CADade ett mönster på jobbet och köpte lite för mycket Cordovan av nån tysk på eBay. Sedan kom jag ihåg den här tråden som jag måste läst för ett antal år sedan.
Tråden läst ett par gånger och verktyg beställt från Japan efter @Danneswe 's lista, nu infaller väntan på postgången...
Har också varit in på Tärnsjö Outlet när jag hade vägarna förbi och handlat lite spill men tyvärr fanns inte mycket tunnare än 1.5-2mm, bortsett från hela hudar.
Jag vill ha något naturfärgat till insidan, kan någon rekomendera något som kan köpas i mindre kvantiteter?
Leathercrafttools hade "tooling leather" i mindre bitar som de splittar ner till 0.8 så lite sånt slank med för test. Är det OK eller helt off?
( https://leathercrafttools.com/item/694/ )
Så mycket snygga grejjer i tråden, riktigt inspirerande!
Här kan du köpa från 1 kvadratfot och få det spaltat ner till 0.6mm. Skulle dock ej rekommendera att gå tunnare än 0.8mm för vegetabilgarvatläder utan fodring. Även 0.8mm är på gränsen när det kommer till rivstyrka. Till kortfickor är det dock inga problem då dessa inte utsätts för så mycket påfrestning.
https://www.tatraleather.com/shop
Leathercrafttools toolingleather är helt okej, gjorde min första plånbok och korthållare i det lädret.
Vill du köpa lite större mängd läder framöver så kika på Laperlaazzurra Dakota eller deras naturläder. Vettiga priser, dock kostar frakten en del. http://www.venditapelle.it/department/4/Articoli-con-Finitura.html
Tack för svaren.
Ja, Tatra hade du tipsat om tidigare i tråden så där kikade jag också men bestämde mig för att börja med toolingleather (med tanke på frakt och att jag inte vet vad jag gör än).
Om man vill ha ett tunnare läder vad ska man gå på då? Sett att du mfl tex använder get, men om jag vill ha natur och utan 'struktur'?
När Tatra får in Natur igen får det kanske bli en quarter Ponte 1mm och blandade kvadratfötter att lära med. Lutar åt att detta kan bli dyrare än klockrna.
Med risk att dumförklara mig själv: Hur tusan beställer man från Meisi?
Snyggt!!Har gjort en del valet/coin trays bl.a.
Riktigt tjusgt!Ett klockarmband till min gamla Certina. Ps vet att sekundvisaren inte matchar tråden, men ska byta/måla om den i samband med att jag byter urverk då detta är trasigt.
TackRiktigt tjusgt!
Grymt snygg. Duktig du är. Är det brunt innerläder (ser orange ut på vissa bilder). Antar att du stryker på läderfärg på kanterna av facken eller?
Grymt snygg. Duktig du är. Är det brunt innerläder (ser orange ut på vissa bilder). Antar att du stryker på läderfärg på kanterna av facken eller?
Har sakteligen börjat göra lite klockarmband på hobbynivå. Har dock aldrig färgat kanterna på banden utan låtit dessa vara "öppna". Har ni tips på bra märke på färg eller är det bara att köra på vilken som helst? Tips mottages gladeligen.
Ruggigt braEn mindre version av samma plånbok passande för svenska sedlar. 77x105mm
Tänker inte spamma tråden med bilder, så här finns hela albumet med bilder. https://imgur.com/gallery/9Vg5xZr