• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Ett klockarmband till min gamla Certina. Ps vet att sekundvisaren inte matchar tråden, men ska byta/måla om den i samband med att jag byter urverk då detta är trasigt.

multiple.jpg
Ojojoj Danne! jävligt fint utförande! väldigt fint band!!!
 

Danneswe

Cartier
Ser fabriks ut, otroligt snyggt!
Tack för din kommentar. Känner att jag kom ett steg närmare mina mål. Ett par av mina mål är bra finish, en hållbar konstruktion (vilket kan vara svårt med kombinationen ett relativt tunt band som fortfarande ska vara mjukt och bekvämt runt handleden.) men detta blev riktigt mjukt och fint efter mycket funderingar och tester kring förstärkning och tester av diverse material osv.
 

Ghane

Omega
2-Faktor
Tack för din kommentar. Känner att jag kom ett steg närmare mina mål. Ett par av mina mål är bra finish, en hållbar konstruktion (vilket kan vara svårt med kombinationen ett relativt tunt band som fortfarande ska vara mjukt och bekvämt runt handleden.) men detta blev riktigt mjukt och fint efter mycket funderingar och tester kring förstärkning och tester av diverse material osv.

Hantverket ser riktigt fint ut också, snygga kanter och väldigt fina sömmar! Har själv mest gjort fodral till knivar och tycker det är svårt att få till sömmarna men då ska man genom rätt många lager läder, blir inspirerad att prova göra ett armband nu!
 

Danneswe

Cartier
Hantverket ser riktigt fint ut också, snygga kanter och väldigt fina sömmar! Har själv mest gjort fodral till knivar och tycker det är svårt att få till sömmarna men då ska man genom rätt många lager läder, blir inspirerad att prova göra ett armband nu!
Ja stygnen kräver mycket övning, har gjort många testbitar bara för att öva stygn och kantfinish. Och olika tjocklek och kombinationer av "hårdhet" på läder på olika sidor osv påverkar resultatet och kräver oftast olika teknik.

Jag har i princip ingen erfarenhet av att sy i tjockare läder. vinklar och hur hårt man sträcker tråden är ju lite mer förlåtande när man syr tjockare läder, men att göra hålen så det blir rakt och snyggt blir ju såklart svårare vid tjockare läder.
Ja det tycker jag du ska göra, perfekt att göra klockarmband för att få känsla för detaljer då även de minsta misstag sticker ut väldigt mycket. Sen är ju materialkostnaden låg.
 

Ghane

Omega
2-Faktor
Ja stygnen kräver mycket övning, har gjort många testbitar bara för att öva stygn och kantfinish. Och olika tjocklek och kombinationer av "hårdhet" på läder på olika sidor osv påverkar resultatet och kräver oftast olika teknik.

Jag har i princip ingen erfarenhet av att sy i tjockare läder. vinklar och hur hårt man sträcker tråden är ju lite mer förlåtande när man syr tjockare läder, men att göra hålen så det blir rakt och snyggt blir ju såklart svårare vid tjockare läder.
Ja det tycker jag du ska göra, perfekt att göra klockarmband för att få känsla för detaljer då även de minsta misstag sticker ut väldigt mycket. Sen är ju materialkostnaden låg.

ja det är ju lite mer förlåtande, man kan i princip dra hur hårt som helst utan att det gör något. Hålen är däremot värre, provade göra dom med vanlig gaffelmejsel men när lädret bygger upp mot 1cm i lager funkar inte det så då har jag fått förborra hålen med pelarborren. Bifogar en bild på ett kniffodral jag gjort.
3EC71D44-7790-4940-8AD3-4AE1C5FDE941.jpeg
 

Danneswe

Cartier
ja det är ju lite mer förlåtande, man kan i princip dra hur hårt som helst utan att det gör något. Hålen är däremot värre, provade göra dom med vanlig gaffelmejsel men när lädret bygger upp mot 1cm i lager funkar inte det så då har jag fått förborra hålen med pelarborren. Bifogar en bild på ett kniffodral jag gjort.
3EC71D44-7790-4940-8AD3-4AE1C5FDE941.jpeg

Kan du börja med att göra hålen i det övre lagret före du limmar det till den andra sidan? Lättare att göra hålen raka i 0.5cm och sen när det är ihoplimmat så blir de hålen som en guide för att göra hål hela vägen igen (eller om du använder syl, så blir det en guide för sylen) När jag exempelvis gör en plånbok så gör utsidan till färdigt mått och gör hål, sen monterar allting och öppnar upp hålen med en syl.
 

aks

Breitling
Det här ska bli spännande. Min plånbok börjar närma sig slutet av sin livslängd och jag tänkte att jag kan sy en själv. Så jag CADade ett mönster på jobbet och köpte lite för mycket Cordovan av nån tysk på eBay. Sedan kom jag ihåg den här tråden som jag måste läst för ett antal år sedan.
Tråden läst ett par gånger och verktyg beställt från Japan efter @Danneswe 's lista, nu infaller väntan på postgången...

Har också varit in på Tärnsjö Outlet när jag hade vägarna förbi och handlat lite spill men tyvärr fanns inte mycket tunnare än 1.5-2mm, bortsett från hela hudar.
Jag vill ha något naturfärgat till insidan, kan någon rekomendera något som kan köpas i mindre kvantiteter?
Leathercrafttools hade "tooling leather" i mindre bitar som de splittar ner till 0.8 så lite sånt slank med för test. Är det OK eller helt off?
( https://leathercrafttools.com/item/694/ )

Så mycket snygga grejjer i tråden, riktigt inspirerande! :)
 

Danneswe

Cartier
Det här ska bli spännande. Min plånbok börjar närma sig slutet av sin livslängd och jag tänkte att jag kan sy en själv. Så jag CADade ett mönster på jobbet och köpte lite för mycket Cordovan av nån tysk på eBay. Sedan kom jag ihåg den här tråden som jag måste läst för ett antal år sedan.
Tråden läst ett par gånger och verktyg beställt från Japan efter @Danneswe 's lista, nu infaller väntan på postgången...

Har också varit in på Tärnsjö Outlet när jag hade vägarna förbi och handlat lite spill men tyvärr fanns inte mycket tunnare än 1.5-2mm, bortsett från hela hudar.
Jag vill ha något naturfärgat till insidan, kan någon rekomendera något som kan köpas i mindre kvantiteter?
Leathercrafttools hade "tooling leather" i mindre bitar som de splittar ner till 0.8 så lite sånt slank med för test. Är det OK eller helt off?
( https://leathercrafttools.com/item/694/ )

Så mycket snygga grejjer i tråden, riktigt inspirerande! :)

Här kan du köpa från 1 kvadratfot och få det spaltat ner till 0.6mm. Skulle dock ej rekommendera att gå tunnare än 0.8mm för vegetabilgarvatläder utan fodring. Även 0.8mm är på gränsen när det kommer till rivstyrka. Till kortfickor är det dock inga problem då dessa inte utsätts för så mycket påfrestning.
https://www.tatraleather.com/shop

Leathercrafttools toolingleather är helt okej, gjorde min första plånbok och korthållare i det lädret.

Vill du köpa lite större mängd läder framöver så kika på Laperlaazzurra Dakota eller deras naturläder. Vettiga priser, dock kostar frakten en del. http://www.venditapelle.it/department/4/Articoli-con-Finitura.html
 

Danneswe

Cartier
@aks MGleather I Borås har också fint vegetabilgarvat i natur (iaf när jag köpte där) brukar använda det till padding. Vissa av de andra färgerna var rätt hårda. http://www.mgleather.se/
Tror dock det är en sida som gäller, men vill minnas att priserna var vettiga. Beställer du från Tatra så blir frakten rätt dyr för enstaka kvadratfot, så tror inte det blir så mycket dyrare att köpa en sida från MG.
 

aks

Breitling
Här kan du köpa från 1 kvadratfot och få det spaltat ner till 0.6mm. Skulle dock ej rekommendera att gå tunnare än 0.8mm för vegetabilgarvatläder utan fodring. Även 0.8mm är på gränsen när det kommer till rivstyrka. Till kortfickor är det dock inga problem då dessa inte utsätts för så mycket påfrestning.
https://www.tatraleather.com/shop

Leathercrafttools toolingleather är helt okej, gjorde min första plånbok och korthållare i det lädret.

Vill du köpa lite större mängd läder framöver så kika på Laperlaazzurra Dakota eller deras naturläder. Vettiga priser, dock kostar frakten en del. http://www.venditapelle.it/department/4/Articoli-con-Finitura.html

Tack för svaren.
Ja, Tatra hade du tipsat om tidigare i tråden så där kikade jag också men bestämde mig för att börja med toolingleather (med tanke på frakt och att jag inte vet vad jag gör än).
Om man vill ha ett tunnare läder vad ska man gå på då? Sett att du mfl tex använder get, men om jag vill ha natur och utan 'struktur'?

När Tatra får in Natur igen får det kanske bli en quarter Ponte 1mm och blandade kvadratfötter att lära med. Lutar åt att detta kan bli dyrare än klockrna. :D

Med risk att dumförklara mig själv: Hur tusan beställer man från Meisi?
 

Danneswe

Cartier
Tack för svaren.
Ja, Tatra hade du tipsat om tidigare i tråden så där kikade jag också men bestämde mig för att börja med toolingleather (med tanke på frakt och att jag inte vet vad jag gör än).
Om man vill ha ett tunnare läder vad ska man gå på då? Sett att du mfl tex använder get, men om jag vill ha natur och utan 'struktur'?

När Tatra får in Natur igen får det kanske bli en quarter Ponte 1mm och blandade kvadratfötter att lära med. Lutar åt att detta kan bli dyrare än klockrna. :D

Med risk att dumförklara mig själv: Hur tusan beställer man från Meisi?

Tunnare läder är svårt. Även om vissa spaltar, och låt säga att du vill ha 0.4mm så har nog de flesta +- 0.1mm Vilket gör extremt stor skillnad när det börjar bli så tunt. leatherthinning.co.uk är dock riktigt duktiga. Har skickat dit en gång och alla mått var exakt. Jag har dock använt mig av ett lokalt företag som jobbar mot större företag, och tar inte små jobb. Men dom gjorde ett undantag, men det kräver också att du har företag. (Momsregistrerad)

Vill du ha tunnare läder med högre rivstyrka så är det att föredra med kromgarvat läder, men det behöver ju även spaltas. Boaventura Artifact från Euroleathers är riktigt fint och mjukt och utan struktur.

Du skickar ett dm på Instagram. https://www.instagram.com/meisi108/
Leatherhouse har även lintråden i 0.35 och 0.55mm (tillverkas av Meisi)
https://www.leatherhouse.eu/product...waxed-linen-thread-from-hong-kong---yue-fung/
 

Magnuss0n

Omega
2-Faktor
Klar med andra projektet. Samma problem som med tidigare: lyckas inte få till snygga stygn eller kanter. Kanterna är dock obehandlade annat än med lite slippapper.
20200809_192108.jpg
20200809_192153.jpg
20200809_192119.jpg
 

Kris747

Omega
Jag funderar på att göra ett klockfodral liknande detta, men är det någon som vet om de är hårda (har hårt material i, typ plast) eller om de bara är styva?
db6.jpg
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Har sakteligen börjat göra lite klockarmband på hobbynivå. Har dock aldrig färgat kanterna på banden utan låtit dessa vara "öppna". Har ni tips på bra märke på färg eller är det bara att köra på vilken som helst? Tips mottages gladeligen.
 

Danneswe

Cartier
Grymt snygg. Duktig du är. Är det brunt innerläder (ser orange ut på vissa bilder). Antar att du stryker på läderfärg på kanterna av facken eller? :)

Det är orange läder, jag som är dålig på att fotografera och inte justerar vitbalans osv.
Kanterna är målade med kantfärg för läder, dock en rätt omfattande process med värme och runt sex lager färg med sandpapper mellan, och avslutas med att smälta vax på kanten som sedan poleras.
 

Danneswe

Cartier
Har sakteligen börjat göra lite klockarmband på hobbynivå. Har dock aldrig färgat kanterna på banden utan låtit dessa vara "öppna". Har ni tips på bra märke på färg eller är det bara att köra på vilken som helst? Tips mottages gladeligen.

Du har lite olika alternativ här. Antingen så kan du använda läderfärg (narvsvärta eller leather dye på engelska) och sedan polera (burnish på engelska) Denna process kan ske på väldigt många olika sätt och med hjälp av diverse olika medel för att få en bra finish. En vanlig metod är
1. Slipa kanten jämn eller skär båda lager efter limmade så du får en jämn kant. 2. Stryk på lite vatten på kanten och polera med trä eller canvas/grövre tyg. 3. Narvsvärta 4. Tokonole på kanten och sen polera. Här kan du polera med Tokonole, sandpapper, tokonole och polera osv och med finare och finare papper.

Alternativ två är att du använder kantfärg för läder. Det märken som är bra är (jag kan ha missat någon) Fenice, Vernis 600, Beraud CT, Uniters, Giardini, Stahl.
Jag har bara erfarenhet av Fenice som jag är mycket nöjd med då det blir hållbara kanter, men då jag använder en version med rätt tunn viskositet så krävs ett antal lager för bra resultat.

Jag tror Giardini är lite tjockare viskositet, de har även ett kit med basfärger och en "mixtabell" med färger du kan blanda.
Vernis 600 har kort hållbarhetstid 1-2 år sen börjar den lukta illa, kan vara irriterande om du mixat flera olika färger och behöver köpa ny färg.

Uniters och Fenice verkar vara de som är mest populära bland mindre hantverkare. Men det är nog 50/50 mellan Fenice och Uniters. Som exempel så använder Peter Nitz Uniters, Sima Prague Fenice. Lägg inte så mycket vikt vid vad modehusen använder, exempelvis tror jag Hermès använder Stahl, men det betyder inte att den är bäst, de måste väga in tiden det tar att måla kanterna på en väska och vi har ingen aning ifall de har samma version som du får om du köper Stahl. Jag tänker inte säga vilket, men ett av de mest exklusiva modehusen använder Fenice och samma viskositet som den du köper på exempelvis leatherhouse.eu (Söker du fler färger av Fenice i Europa så fråga så ger jag dig länkar.

En guide jag skrev för något år sen. https://leatherworker.net/forum/topic/85026-finishing-edges-tutorial-with-edge-paint/ om du gör dekorativa kantlinjer med värme så gör alltid en testbit först. Om det är lämpligt att göra efter första lagret beror på vilket "värmejärn" du har (om den rundar kanten så kan det vara en bra lösning) vilken typ av läder, hur mycket kontrast det är mellan färg på läder och kantfärg, om lädret har någon "prägling" osv.
 
Topp