• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Sjukt duktig!! Säljer du också eller gör du det bara för skoj?
Tack,
Jag säljer inget för tillfället. Men planen är att göra det framöver. Jag behöver mer utrymme, både för en spaltmaskin (för att kunna tunna ut läder, vilket jag lämnar bort nu, vilket gör det krångligt att ha ett större sortiment av olika lädertyper och färger) samt att jag behöver utrymme för mer läder och arbetsytor osv.

Jag skulle även vilja utbilda mig lite, iaf ett par veckor för att inte vara begränsad i konstruktioner utan kunna tillverka det kunder efterfrågar, i det läder de efterfrågar. Jag vet att de produkter jag tillverkat hittills håller bra kvalitet då det är läder och konstruktioner jag testat under flera år (tillverkat till vänner och bekanta) men jag vill även arbeta med exotiska läder såsom alligator/krokodil osv, och även att det går att lära sig helt på egen hand så tar det väldigt mycket tid, och lite utbildning är helt klart värt pengarna.

Ett stort intresse är även att fokusera på klockarmband till klockor med udda infästning till bandhornen och som kräver band med speciella insatser och då tillverka dessa insatser själv (har en bakgrund inom cnc-programmering) klockmodeller från exempelvis Patek Philippe, AP, Richard Mille, Hublot osv.

Halloj!
Har börjat kolla på lite gaffelmejslar och annat för att kunna göra lite småsaker, finns det något prisvärt läder-kit som inte är skit man kan börja med?
Behöver väl lim, kantrimmar, syl, gaffelmejslar, klubba.. några tips, någon som vill sälja för uppgradering? PMA eller svara gärna här :)

Halloj!
Har börjat kolla på lite gaffelmejslar och annat för att kunna göra lite småsaker, finns det något prisvärt läder-kit som inte är skit man kan börja med?
Behöver väl lim, kantrimmar, syl, gaffelmejslar, klubba.. några tips, någon som vill sälja för uppgradering? PMA eller svara gärna här :)
Här var det verkligen dött, juletider kanske :)
jag tittade lite och är redo att beställa, men de svåraste valet är faktiskt mm på just gaffelmejseln, vilken storlek ska man ha på diamantspetsarna?

jag tittade lite och är redo att beställa, men de svåraste valet är faktiskt mm på just gaffelmejseln, vilken storlek ska man ha på diamantspetsarna?
Vad är du inne på? Jag har ett par wuta och ett par ksblade 3mm. Har sett nått kit i kvalitet men minns inte var, ska kolla runt lite om inte någon annan har koll @Danneswe?

Senast ändrad:

Här har du en bra start på verktyg: https://klocksnack.se/threads/diy-läder-projekt-samlingstråd.51306/post-3398946

Här har du templates för en enkel korthållare jag gjorde till någon. Vegetabilgarvat läder runt 1mm är lagom för detta projekt.

(Ladda ner och skriv ut, då jag är osäker på om måtten blir rätt om du skriver ut direkt från sidan.)

Vad är du inne på? Jag har ett par wuta och ett par sinabrooks 3mm. Har sett nått kit i kvalitet men minns inte var, ska kolla runt lite om inte någon annan har koll @Danneswe?
Tittade på en youtubekanal som använder 5mm diamantmejsel och jag tycker det ser bra ut, men runt om i tråden är det mycket 3mm, är rädd att jag kommer tycka stygnen sitter för tätt, jag vill börja med det bästa kitet för nybörjare, riktiga nålar, riktiga mejslar (amatör) och lim och tråd så jag inte gör sånt jag måste slänga utan kan ge bort direkt för att göra ett nytt projekt, de är lite min tanke de bästa för pengen så att säga men gärna nålar (som proffsen använder) då de ändå är 25st billigt.
en skalpell, stållinjal och kantskärare är ju brutalt billigt, så då kan jag lägga lite extra på de som känns av om de är dålig/bra kvalitutta tänker jag :)

Här har du en bra start på verktyg: https://klocksnack.se/threads/diy-läder-projekt-samlingstråd.51306/post-3398946

Här har du templates för en enkel korthållare jag gjorde till någon. Vegetabilgarvat läder runt 1mm är lagom för detta projekt.

(Ladda ner och skriv ut, då jag är osäker på om måtten blir rätt om du skriver ut direkt från sidan.)
Kanon, tack!
hur är leveranstiden från leatherworktools? vore nice med det där trådpaketet :)

Tittade på en youtubekanal som använder 5mm diamantmejsel och jag tycker det ser bra ut, men runt om i tråden är det mycket 3mm, är rädd att jag kommer tycka stygnen sitter för tätt, jag vill börja med det bästa kitet för nybörjare, riktiga nålar, riktiga mejslar (amatör) och lim och tråd så jag inte gör sånt jag måste slänga utan kan ge bort direkt för att göra ett nytt projekt, de är lite min tanke de bästa för pengen så att säga men gärna nålar (som proffsen använder) då de ändå är 25st billigt.
en skalpell, stållinjal och kantskärare är ju brutalt billigt, så då kan jag lägga lite extra på de som känns av om de är dålig/bra kvalitutta tänker jag :)

Om du kollar på min Instagram så är det mesta sytt med 3mm gafflar, en del klockarmband är 2.45mm eller 2.7mm. Men det beror helt på smak. Dock är en tråd runt 0.5mm (Tråden jag rekommenderade från FAC är 0.51mm) för tunn för 5mm stygnavstånd enligt min åsikt. Tråden i länken är samma tråd som Hermès använder (Från Sajou)

De verktyg jag rekommenderade är bra verktyg, och jag har de flesta av dom, och använder en del av dom fortfarande, andra har jag uppdaterat. Att börja med att köpa hålgafflar från Ksblade, Sinabroks, Crimsonhides eller liknande är vansinnigt dumt, precis lika dumt är det att köpa på sig massvis av tråd på fulla rullar. Varför? För det tar ett tag innan du vet va du föredrar för typ av stygngafflar (Europeiska eller japanska, kommer du använda syl eller slå rakt igenom, vilket stygnavstånd passar dina projekt osv)

Angående nålar som proffsen använder, så är det i princip bara ett märke som används till små läderprodukter och det är John James 002 eller 004.

Bifogar en bild jag hade på några av de verktyg jag använder mest, och det är en blandning av billigare och dyrare verktyg. Tänk dock på att dyrare verktyg betyder inte automatiskt att resultatet blir bättre. Jag skrev en tråd om detta på leatherworker för ett tag sen. https://leatherworker.net/forum/topic/92572-stop-blaming-your-tools/

Skärmavbild 2020-12-22 kl. 15.31.58.png

Om du kollar på min Instagram så är det mesta sytt med 3mm gafflar, en del klockarmband är 2.45mm eller 2.7mm. Men det beror helt på smak. Dock är en tråd runt 0.5mm (Tråden jag rekommenderade från FAC är 0.51mm) för tunn för 5mm stygnavstånd enligt min åsikt. Tråden i länken är samma tråd som Hermès använder (Från Sajou)

De verktyg jag rekommenderade är bra verktyg, och jag har de flesta av dom, och använder en del av dom fortfarande, andra har jag uppdaterat. Att börja med att köpa hålgafflar från Ksblade, Sinabroks, Crimsonhides eller liknande är vansinnigt dumt, precis lika dumt är det att köpa på sig massvis av tråd på fulla rullar. Varför? För det tar ett tag innan du vet va du föredrar för typ av stygngafflar (Europeiska eller japanska, kommer du använda syl eller slå rakt igenom, vilket stygnavstånd passar dina projekt osv)

Angående nålar som proffsen använder, så är det i princip bara ett märke som används till små läderprodukter och det är John James 002 eller 004.

Bifogar en bild jag hade på några av de verktyg jag använder mest, och det är en blandning av billigare och dyrare verktyg. Tänk dock på att dyrare verktyg betyder inte automatiskt att resultatet blir bättre. Jag skrev en tråd om detta på leatherworker för ett tag sen. https://leatherworker.net/forum/topic/92572-stop-blaming-your-tools/

Skärmavbild 2020-12-22 kl. 15.31.58.png
Det förstår jag, samma med alla hobbys, dock anser jag kanske att nålar från de bästa märket som inte kostar jättemycket borde man kunna kosta på sig, diamantformade gaffeljärn ligger på samma pris i runda slänger för nybörjarnivån vad jag ser och förstått :)
bra bild (Y) tack

Sådär, då har jag beställt 2 gafflar, lim, passare, gummiklubba, stållinjal, kantjärn, gum, schablonkniv, japansk skärkniv och syl.
det jag behöver nu är nål, tråd och kanske en kantfärg i svart och kanske mörkbrun, sen är jag redo!

Fick hem lite grejer idag, tullen är ju pinsam.. men de är en annan femma
Är inte gafflarna jävligt små? (har jag beställt fel? ) haha!

Bilagor

• IMG_20201229_122803.jpg
    IMG_20201229_122803.jpg
    889.7 KB · Visningar: 52
Härligt! tack, blev lite orolig, de är så pytte!
nu väntar jag bara på lädret så jag kan träda på att skära, sy och burnisha :D
Tack!
Jag tror jag delade en guide för att måla kanter med kantfärg, men skrev även en guide i en tråd hur jag gör när jag burnish (vet ej vad det svenska ordet är) kanter. Det är inget jag brukar göra och finns garanterat bättre kanter, men delar gärna om du är intresserad.

Absolut, alla tips är välkomna såklart! :)

Sorry för att vara den novisa fjanten just nu, men jag hittar fan ingen tråd i sverige som ni använder, varken Tiger Thread eller vaxad 6mm lintråd? kan jag få lite tips från proffset? också när de gäller nålar, ska de vara trubbiga om man slår gaffeln rakt igenom lädret och inte sylar?
tack på förhand

Sorry för att vara den novisa fjanten just nu, men jag hittar fan ingen tråd i sverige som ni använder, varken Tiger Thread eller vaxad 6mm lintråd? kan jag få lite tips från proffset? också när de gäller nålar, ska de vara trubbiga om man slår gaffeln rakt igenom lädret och inte sylar?
tack på förhand

Jag köper tråd från Meisi (Lintråd och polyestertråd) de flesta som använder lintråd har gått över från Fil Au Chinois till Meisis lintråd.
https://www.instagram.com/meisi108/ (Kolla deras hemsida, dom har ett gratis sample pack, skicka dm för att beställa)

https://www.leatherhouse.eu/product...waxed-linen-thread-from-hong-kong---yue-fung/ (Yuefung lintråd tillverkad av Meisi)
Sajou.fr (Fil Au Chinois lin cable)
Mando.fr (Fil Au Chinois lin cable bättre priser, men lite krångligare att beställa med mailkontakt och banköverföring vid betalning.)
https://www.colliniatomi.it/en/production-materials/threads/polyester.html (Serafil polyestertråd, symaskinstråd men fungerar fint att sy för hand med också)
http://leatherhouse.se/produkter/98-sytraad/170-tigergarn-flad-flettet-vokset----ritza-25-/ (Tigertråd/Ritza25)

Ja trubbiga nålar, de mest populära är John James 004 (För tråd upp till runt 0.6mm) John James 002 (Till Ritza25 0.8mm) Minns inte vart jag köpte mina, från tillverkaren tror jag. www.jjneedles.com

Jag köper tråd från Meisi (Lintråd och polyestertråd) de flesta som använder lintråd har gått över från Fil Au Chinois till Meisis lintråd.
https://www.instagram.com/meisi108/ (Kolla deras hemsida, dom har ett gratis sample pack, skicka dm för att beställa)

https://www.leatherhouse.eu/product...waxed-linen-thread-from-hong-kong---yue-fung/ (Yuefung lintråd tillverkad av Meisi)
Sajou.fr (Fil Au Chinois lin cable)
Mando.fr (Fil Au Chinois lin cable bättre priser, men lite krångligare att beställa med mailkontakt och banköverföring vid betalning.)
https://www.colliniatomi.it/en/production-materials/threads/polyester.html (Serafil polyestertråd, symaskinstråd men fungerar fint att sy för hand med också)
http://leatherhouse.se/produkter/98-sytraad/170-tigergarn-flad-flettet-vokset----ritza-25-/ (Tigertråd/Ritza25)

Ja trubbiga nålar, de mest populära är John James 004 (För tråd upp till runt 0.6mm) John James 002 (Till Ritza25 0.8mm) Minns inte vart jag köpte mina, från tillverkaren tror jag. www.jjneedles.com
Tack kungen!
jag tänkte använda 0,6 för mina 4mm diamondhål, det bör se ok ut va? eller ska de vara 0,8 tro?

Tack kungen!
jag tänkte använda 0,6 för mina 4mm diamondhål, det bör se ok ut va? eller ska de vara 0,8 tro?

Jag tror att både 0.6 och 0.8mm kommer fungera bra. Jag personligen är inte så förstjust i Tigertråden (Ritza25) Dock använder jag Meisi Xiange twist som är en polyestertråd med ett utseende liknande lintråd (Lintråd är inte så hållbart för plånböcker man har i en jeansficka)

Storlek #15 är 0.6mm (Blanda inte ihop Xiange Twist med Xiange Braid den tråden ser inte likadan ut.

Jag kan visa dig hur Ritza25 0.6mm och Xiange twist #15 (om jag har samples av Xiange twist #15 (men jag tror det) ser ut med Siewa 3mm (Om jag inte minns helt fel så beställde du Lc-Diamond från leathercrafttools, tror de är från samma tillverkare)

Gör det lite senare under kvällen. Skulle jag glömma, så påminn mig här i tråden.

Kan någon av er ge tips om bra och prisvärda runda ändavhuggare eller vad de kallas? Finns på Wish med blandade recensioner. Behöver främst en 20mm. Vartifrån har ni köpt?
Skärmavbild 2021-01-10 kl. 13.19.26.png

Köpte nyss ett läderarmband i 500kr-klassen. Efter 2 minuter upptäcker jag att det är för lite utrymme mellan själva klockan och armbandet. En vass kant på klockan har således skavt upp stora och fula märken på bara några minuter. Får nästan kasta bandet.

Ville bara klaga lite.

Köpte nyss ett läderarmband i 500kr-klassen. Efter 2 minuter upptäcker jag att det är för lite utrymme mellan själva klockan och armbandet. En vass kant på klockan har således skavt upp stora och fula märken på bara några minuter. Får nästan kasta bandet.

Ville bara klaga lite.
Så ska det ju inte vara...
Vad är det för klocka och var köpte du bandet?
Bild?

jag är ny här och upptäckte forumet av en slump och det är fantastisk vilka verk och kunskap som finns här. Vad använder ni för sorts lim? Jag är ute efter något som gör skinnet/lädret styvt nog att kunna forma exempelvis glasögonfodral. Är inne på att bygga/köpa en vakuumform och gjuta PetG på mitt Raybaninnanmäte för det verkar vara bästa sättet att få en fast och stabil form. Någon som har några idéer?

Tillbaka
Topp