TackRuggigt bra
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
TackRuggigt bra
En mindre version av samma plånbok passande för svenska sedlar. 77x105mm
Tänker inte spamma tråden med bilder, så här finns hela albumet med bilder. https://imgur.com/gallery/9Vg5xZr
Tack. Jag gör hålen i det yttre lädret (det svarta vegetabilgarvade) före jag monterar interiören (orange getläder) sen öppnar jag upp hålen med en syl. Anledningen till detta är för att kanterna invändigt är skärflade så det skulle vara svårt att göra raka hål med enbart "hålgafflarna" och jag vill inte göra hålen från insidan.Väldigt fin finish! Använder du syl även när materialet är så tunt som i plånboken? Du slår inte igenom Sinabroksen helt?
Tack. Jag gör hålen i det yttre lädret (det svarta vegetabilgarvade) före jag monterar interiören (orange getläder) sen öppnar jag upp hålen med en syl. Anledningen till detta är för att kanterna invändigt är skärflade så det skulle vara svårt att göra raka hål med enbart "hålgafflarna" och jag vill inte göra hålen från insidan.
Btw det är Ksblade 3mm
Vad har du för Ksblade? Den nya lite mer slimmade designen? hur sitter "hålgafflarna" fast? presspassning?Jaha du skärflar runtom. It's all in the details
Ser nu att det finns olika modeller av KS Blade. Mina har inte de individuella skruvarna på huvudet för varje kniv. Undrar varför det skiljer sig.
Jag har de här, i mässing. Ingen aning hur de sitter fastVad har du för Ksblade? Den nya lite mer slimmade designen? hur sitter "hålgafflarna" fast? presspassning?
Ser fina ut. Ja de är säkert presspassade med hjälp av att värma upp mässingen. (använder sig utvidgningskoefficienten)Jag har de här, i mässing. Ingen aning hur de sitter fast
https://ksbladepunch.com/product/pricking-irons-brass
Tack Jojjo
Absolut, jag har gjort ett par.Sett lite plånböcker här, men inga passfodral.
Är det någon som tillverkar och säljer passfodral i tråden?
Kul! Tänker mig något i mörkbrunt skinn.Absolut, jag har gjort ett par.
Något speciellt du är ute efter?
Du har PMKul! Tänker mig något i mörkbrunt skinn.
Har du några exempelbilder på de du gjort?
Det beror lite på vad du ska tillverka. Köp inga kit med massor av verktyg, utan satsa istället på hyfsad kvalitet och de verktyg du behöver. För ett tag sen så satte jag ihop en lista med bra verktyg att starta med. (Jag har själv flera av dessa verktyg och använder flera av dom fortfarande, andra har jag uppdaterat.) Ett exempel är stygngafflar, det är vansinnigt dumt att köpa riktigt dyra sådana innan du har testat på hantverket lite. För innan dess vet du inte riktigt vad du har behov av. Kommer du markera stygnhålen och göra hålen med en syl? föredrar du Japanska eller Europeiska stygnhål? det är frågeställningar som du bör ha ett svar på innan du köper riktigt dyra stygngafflar, sen är det väldigt enkelt att skylla på verktygen. Jag gjorde det i början. Mina medelmåtta/dåliga resultat när det kom till stygn skyllde jag på mina billiga hålgafflar, att jag inte kunna skärfla kanter med bra resultat skulle nog lösa sig med en bättre skärflingskniv. Jag tror att den rätta vägen att gå är att börja med medelkvalitet på verktyg, och uppdatera när man ser att det verkligen kommer påverka resultatet. (Läs, kan du inte skärpa och använda en relativt billig skärflingskniv så kommer inte en riktigt dyr kniv hjälpa dig. Btw jag använder samma skärflingskniv som jag rekommenderar i listan, och efter jag skärpt den så håller den sig vass för 2-3 project (med hjälp av strigling)Väldigt fina alster här inne.
Har kommit på idén att börja med läderslöjd.
Någon som kan tipsa om vilka verktyg man bör börja med eller rent av har till salu?
/ Karl
Stort tack för ett så utförligt svar.Det beror lite på vad du ska tillverka. Köp inga kit med massor av verktyg, utan satsa istället på hyfsad kvalitet och de verktyg du behöver. För ett tag sen så satte jag ihop en lista med bra verktyg att starta med. (Jag har själv flera av dessa verktyg och använder flera av dom fortfarande, andra har jag uppdaterat.) Ett exempel är stygngafflar, det är vansinnigt dumt att köpa riktigt dyra sådana innan du har testat på hantverket lite. För innan dess vet du inte riktigt vad du har behov av. Kommer du markera stygnhålen och göra hålen med en syl? föredrar du Japanska eller Europeiska stygnhål? det är frågeställningar som du bör ha ett svar på innan du köper riktigt dyra stygngafflar, sen är det väldigt enkelt att skylla på verktygen. Jag gjorde det i början. Mina medelmåtta/dåliga resultat när det kom till stygn skyllde jag på mina billiga hålgafflar, att jag inte kunna skärfla kanter med bra resultat skulle nog lösa sig med en bättre skärflingskniv. Jag tror att den rätta vägen att gå är att börja med medelkvalitet på verktyg, och uppdatera när man ser att det verkligen kommer påverka resultatet. (Läs, kan du inte skärpa och använda en relativt billig skärflingskniv så kommer inte en riktigt dyr kniv hjälpa dig. Btw jag använder samma skärflingskniv som jag rekommenderar i listan, och efter jag skärpt den så håller den sig vass för 2-3 project (med hjälp av strigling)
De verktyg jag rekommenderar här är en bas av verktyg, ska du göra bälten så kanske du behöver köpa en remskärare, vill du göra dekorativa kantlinjer så behöver du en "creaser" (Wuta har manuella bra) jag la inte till några huggpipor i listan då dimensioner varierar beroende på vad du ska tillverka. Jag har heller inte lagt till något för kantfinish. Vill du måla kanter så kan du exempelvis använda dig av Fenice kantfärg, vill du (Vet inte vad det heter, burnish på engelska) så fungerar Tokonole fint (Finns på leathercrafttools också) och canvas eller något kraftigare tyg.
Dessa verktyg är valda för att arbeta med mindre läderprodukter såsom korthållare och klockarmband. Vill du göra större väskor osv så kanske du vill ha längre stygnavstånd, tjockare tråd, ett annat kantjärn osv.
Startpaket.pdf
Läderverktyg Produkt. Produktnamn. Butik. Artikelnummer Pris. Lintråd 0.51mm. Fil Au Chinois 632. Leathercrafttools. #C28141. 49,00 kr. Nål (Passande lintråden). Sewing needle 0.76mm. Leathercrafttools. #C8606. 13,50 kr. Hålchisel (Japansk) 2-hål 3mm. Lc Diamond. Leathercrafttools. #LCH020...docdro.id
Stort tack för ett så utförligt svar.
Listan över verktyg kommer att gås igenom.
Sjukt duktig!! Säljer du också eller gör du det bara för skoj?En mindre version av samma plånbok passande för svenska sedlar. 77x105mm
Tänker inte spamma tråden med bilder, så här finns hela albumet med bilder.