• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

galácticon

Patek
2-Faktor
En mindre version av samma plånbok passande för svenska sedlar. 77x105mm
Tänker inte spamma tråden med bilder, så här finns hela albumet med bilder. https://imgur.com/gallery/9Vg5xZr

tWcNSS3.jpg

Y578gWR.jpg

PN5C7mh.jpg

nqBwq3C.jpg
Ruggigt bra :)
 

Danneswe

Cartier
Väldigt fin finish! Använder du syl även när materialet är så tunt som i plånboken? Du slår inte igenom Sinabroksen helt?
Tack. Jag gör hålen i det yttre lädret (det svarta vegetabilgarvade) före jag monterar interiören (orange getläder) sen öppnar jag upp hålen med en syl. Anledningen till detta är för att kanterna invändigt är skärflade så det skulle vara svårt att göra raka hål med enbart "hålgafflarna" och jag vill inte göra hålen från insidan.
Btw det är Ksblade 3mm

24qFBfl.png
 
Senast ändrad:

Kloker

Cartier
Tack. Jag gör hålen i det yttre lädret (det svarta vegetabilgarvade) före jag monterar interiören (orange getläder) sen öppnar jag upp hålen med en syl. Anledningen till detta är för att kanterna invändigt är skärflade så det skulle vara svårt att göra raka hål med enbart "hålgafflarna" och jag vill inte göra hålen från insidan.
Btw det är Ksblade 3mm

Jaha du skärflar runtom. It's all in the details :)
Ser nu att det finns olika modeller av KS Blade. Mina har inte de individuella skruvarna på huvudet för varje kniv. Undrar varför det skiljer sig.
 

Maer

Cartier
Har en hel del hårdvara jag säljer av billigt. Spännen av flera olika stilar 16-24mm, finns en hel del (tex hermes stil), viklås (finns cartier stil), d-ringar, magnetlås, Chicago skruvar, bältes spännen hermes stil, karbinhakar, gevärsknappar bla. Skicka meddelande till mig om du är intresserad :)
 

AlBi

Breitling
Sjukt fina grejer ni gör. Jag har nyligen börjat lära mig lite och har endast än så länge ett billigt läderverktygs-set från Kina. Men här är några nybörjarprojekt i framförallt strustskinn. All feedback är bra feedback. Jag är själv medveten om några misstag, men med begränsad budget och relativt dyrt skinn så vill man inte alltid börja om.
IMG_20200925_092133.jpg
IMG_20200925_092045.jpg
IMG_20200916_123707.jpg
IMG_20200916_123643.jpg
IMG_20201010_115147.jpg
IMG_20201010_115106.jpg
IMG_20201010_115049.jpg
 

Charles

Omega
2-Faktor
Väldigt fina alster här inne.
Har kommit på idén att börja med läderslöjd.
Någon som kan tipsa om vilka verktyg man bör börja med eller rent av har till salu?

/ Karl
 

Danneswe

Cartier
Väldigt fina alster här inne.
Har kommit på idén att börja med läderslöjd.
Någon som kan tipsa om vilka verktyg man bör börja med eller rent av har till salu?

/ Karl
Det beror lite på vad du ska tillverka. Köp inga kit med massor av verktyg, utan satsa istället på hyfsad kvalitet och de verktyg du behöver. För ett tag sen så satte jag ihop en lista med bra verktyg att starta med. (Jag har själv flera av dessa verktyg och använder flera av dom fortfarande, andra har jag uppdaterat.) Ett exempel är stygngafflar, det är vansinnigt dumt att köpa riktigt dyra sådana innan du har testat på hantverket lite. För innan dess vet du inte riktigt vad du har behov av. Kommer du markera stygnhålen och göra hålen med en syl? föredrar du Japanska eller Europeiska stygnhål? det är frågeställningar som du bör ha ett svar på innan du köper riktigt dyra stygngafflar, sen är det väldigt enkelt att skylla på verktygen. Jag gjorde det i början. Mina medelmåtta/dåliga resultat när det kom till stygn skyllde jag på mina billiga hålgafflar, att jag inte kunna skärfla kanter med bra resultat skulle nog lösa sig med en bättre skärflingskniv. Jag tror att den rätta vägen att gå är att börja med medelkvalitet på verktyg, och uppdatera när man ser att det verkligen kommer påverka resultatet. (Läs, kan du inte skärpa och använda en relativt billig skärflingskniv så kommer inte en riktigt dyr kniv hjälpa dig. Btw jag använder samma skärflingskniv som jag rekommenderar i listan, och efter jag skärpt den så håller den sig vass för 2-3 project (med hjälp av strigling)

De verktyg jag rekommenderar här är en bas av verktyg, ska du göra bälten så kanske du behöver köpa en remskärare, vill du göra dekorativa kantlinjer så behöver du en "creaser" (Wuta har manuella bra) jag la inte till några huggpipor i listan då dimensioner varierar beroende på vad du ska tillverka. Jag har heller inte lagt till något för kantfinish. Vill du måla kanter så kan du exempelvis använda dig av Fenice kantfärg, vill du (Vet inte vad det heter, burnish på engelska) så fungerar Tokonole fint (Finns på leathercrafttools också) och canvas eller något kraftigare tyg.

Dessa verktyg är valda för att arbeta med mindre läderprodukter såsom korthållare och klockarmband. Vill du göra större väskor osv så kanske du vill ha längre stygnavstånd, tjockare tråd, ett annat kantjärn osv.

 

Charles

Omega
2-Faktor
Det beror lite på vad du ska tillverka. Köp inga kit med massor av verktyg, utan satsa istället på hyfsad kvalitet och de verktyg du behöver. För ett tag sen så satte jag ihop en lista med bra verktyg att starta med. (Jag har själv flera av dessa verktyg och använder flera av dom fortfarande, andra har jag uppdaterat.) Ett exempel är stygngafflar, det är vansinnigt dumt att köpa riktigt dyra sådana innan du har testat på hantverket lite. För innan dess vet du inte riktigt vad du har behov av. Kommer du markera stygnhålen och göra hålen med en syl? föredrar du Japanska eller Europeiska stygnhål? det är frågeställningar som du bör ha ett svar på innan du köper riktigt dyra stygngafflar, sen är det väldigt enkelt att skylla på verktygen. Jag gjorde det i början. Mina medelmåtta/dåliga resultat när det kom till stygn skyllde jag på mina billiga hålgafflar, att jag inte kunna skärfla kanter med bra resultat skulle nog lösa sig med en bättre skärflingskniv. Jag tror att den rätta vägen att gå är att börja med medelkvalitet på verktyg, och uppdatera när man ser att det verkligen kommer påverka resultatet. (Läs, kan du inte skärpa och använda en relativt billig skärflingskniv så kommer inte en riktigt dyr kniv hjälpa dig. Btw jag använder samma skärflingskniv som jag rekommenderar i listan, och efter jag skärpt den så håller den sig vass för 2-3 project (med hjälp av strigling)

De verktyg jag rekommenderar här är en bas av verktyg, ska du göra bälten så kanske du behöver köpa en remskärare, vill du göra dekorativa kantlinjer så behöver du en "creaser" (Wuta har manuella bra) jag la inte till några huggpipor i listan då dimensioner varierar beroende på vad du ska tillverka. Jag har heller inte lagt till något för kantfinish. Vill du måla kanter så kan du exempelvis använda dig av Fenice kantfärg, vill du (Vet inte vad det heter, burnish på engelska) så fungerar Tokonole fint (Finns på leathercrafttools också) och canvas eller något kraftigare tyg.

Dessa verktyg är valda för att arbeta med mindre läderprodukter såsom korthållare och klockarmband. Vill du göra större väskor osv så kanske du vill ha längre stygnavstånd, tjockare tråd, ett annat kantjärn osv.

Stort tack för ett så utförligt svar.
Listan över verktyg kommer att gås igenom.
 

Danneswe

Cartier
Stort tack för ett så utförligt svar.
Listan över verktyg kommer att gås igenom.

Jag skulle även rekommendera dig att köpa en skärflingskniv. Jag använder denna och har gjort sen jag började med detta hantverk för lite drygt fem år sen. (Jag köpte dock min från Goodsjapan, och texten är exakt densamma så jag är rätt säker på att det är samma kniv (Kyoshin Elle) Den finns i två versioner (högerhänt och vänsterhänt) det är lite smaksak vilken version man vill använda, jag föredrar att skärfla med den fasade sidan neråt (så detta är enligt min smak en kniv för mig som är högerhänt)

Skärper den gör jag på Mirka våtslippapper upp till 2500 och striglar med grön kromoxid på läder (Narvsidan limmad på en plan träbit)
 
Senast ändrad:

MacRulez4ever

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
I denna tråden finns mycket fina gedigna hantverk. Avis på att jag själv inte kan göra sådana fina arbeten. Kanske finns det någon som vill ta på sig en beställning jag kom att tänka på. Det är ju alltid mycket trevligare att ha något som ingen annan har , ännu bättre hade ju så klart varit om man hade kunnat göra en själv. Men som sagt den ”skillen” har jag inte.

Så... jag hade velat ha en ”pouch” till min nya iPhone 12 PRO Max.
Finns inga sådana jag letar efter, det närmaste jag kommer ( och har köpt 2 tidigare ) är från sena cases. Men som sagt hade varit kul med något udda som ingen annan har. I Sverige finns bara skal och plånboksskal typ.
Jag är ute efter en tunn slimmad pouch me plats för 2st kort interfererat.
Här är en sådan som jag tänkt att beställa om ingen här har lust att göra en egen design till mig 😀

Så hör gärna av dig om du har tid och lust att tillverka en !

Från sena cases :
3B61AFC1-D940-408B-B709-031E12627350.png
 

flymosez

Omega
Äntligen lite läderarbete igen! 😁
Systersonen (10år) har blivit galen i Hobbitar så jag tänkte att det måste man ju uppmuntra! 😄 Så vad skulle då vara bra som julklapp om inte en liten väska för små äventyr! (Ej helt klar, ska eventuellt bränna in hans namn med alviska bokstäver och kanske även lövet, vi får se! 🤔)
6C34F2CD-F28F-4B40-8F37-0D725C8803C1.jpeg
616FAFC2-A9B6-4840-B054-7A5C81A01572.jpeg
59BC61D4-5EB9-4595-94F8-74D422CD49C3.jpeg
31F7ECEB-C84F-4917-BA59-000B62AAA46C.jpeg
 
Topp