• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Kakerolf

Omega
En knivslida i brunt Tärnsjö-läder. Kniven har gjorts av min sambos systers man, köptes/gjordes som en födelsedagspresent till min far.
20181230_135424.jpg
20181230_135502.jpg
 

Mr Liebherr

Breitling
Har gjort slag i saken efter 3års velande och skaffat mig verktyg och börjat pyssla med lite läder.
Helgen spenderades med att göra några plånböcker och efter lite trial and error så har jag nog lärt mig en del.
Men har fortfarande några frågetecken som jag hade behövt hjälp att reda ut, bland annat tips på lim, köpte först ROC läderlim men tycker den fäster ruggigt dåligt och kan utan problem sära på lädret efter ett dygns härdning. Karlssons klister biter mycket bättre men lädret känns lite stelt och härdar lite för fort under applicering av större bitar.
Sen har jag en fråga om läder, har vegetabilskt garvat läder mer stadga i sig och lämpar sig bättre för tex plånböcker och väskor? Läst att 0.8mm-1.2mm är tjockleken man ska sikta på men det lädret jag köpt har varit alldeles för följsamt och stretchigt trots ”rätt” tjocklek

6F100EC0-49AF-4EB8-BB79-F05D80634989.jpeg
 

Kakerolf

Omega
Har gjort slag i saken efter 3års velande och skaffat mig verktyg och börjat pyssla med lite läder.
Helgen spenderades med att göra några plånböcker och efter lite trial and error så har jag nog lärt mig en del.
Men har fortfarande några frågetecken som jag hade behövt hjälp att reda ut, bland annat tips på lim, köpte först ROC läderlim men tycker den fäster ruggigt dåligt och kan utan problem sära på lädret efter ett dygns härdning. Karlssons klister biter mycket bättre men lädret känns lite stelt och härdar lite för fort under applicering av större bitar.
Sen har jag en fråga om läder, har vegetabilskt garvat läder mer stadga i sig och lämpar sig bättre för tex plånböcker och väskor? Läst att 0.8mm-1.2mm är tjockleken man ska sikta på men det lädret jag köpt har varit alldeles för följsamt och stretchigt trots ”rätt” tjocklek

6F100EC0-49AF-4EB8-BB79-F05D80634989.jpeg
Jag har alltid bara kört med vanligt kontaktlim från t.ex. Clas Ohlson, det härdar fort och håller gott och väl för när det ska sys och poleras kanter.

Vegetabiliskt läder har definitivt mer stabilitet och passar sig bättre för det du nämnde enligt de flesta. De tjocklekarna passar till mindre till mellanstora läderprodukter precis som du skriver (i alla fall enligt mig).
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Snyggt! Är lite sugen på att testa hans french pricking irons. Hur gick affären, smidigt med frakt, tull mm?
Tackar!

Beställde från kevinlee.global, smidigt, och har inga anmärkningar. Har testat båda fraktalternativen. ~2 veckor tog den långsamma med chinamail->postnord. Tull kan jag inte svara på då jag har flyttat över sundet.

Basic är onekligen basic och inte lika roligt att arbeta med som "standard". Köpte först hans 2.7mm 2+8 standard, utökade med 3.38mm 2+10 basic för större projekt. Kommer nog inte fortsätta köpa den billiga - men nu har jag också fyllt en lucka jag saknade och det fungerar ändå bra för det pris.

Här är något jag gjorde med 2.7mm standard, 0.35 meisi polytråd om du vill jämföra. (Om bilderna tillåter dig att se något...)

kort1.png

kort2.png
 

Älvkvarn

Omega
2-Faktor
Tackar!

Beställde från kevinlee.global, smidigt, och har inga anmärkningar. Har testat båda fraktalternativen. ~2 veckor tog den långsamma med chinamail->postnord. Tull kan jag inte svara på då jag har flyttat över sundet.

Basic är onekligen basic och inte lika roligt att arbeta med som "standard". Köpte först hans 2.7mm 2+8 standard, utökade med 3.38mm 2+10 basic för större projekt. Kommer nog inte fortsätta köpa den billiga - men nu har jag också fyllt en lucka jag saknade och det fungerar ändå bra för det pris.

Här är något jag gjorde med 2.7mm standard, 0.35 meisi polytråd om du vill jämföra. (Om bilderna tillåter dig att se något...)

kort1.png

kort2.png
Coolt! Är också sugen på 2.7. Får kanske titta på de lite nogare framöver. Behöver göra en beställning av hudar också… och tråd… och nya verktyg… ;)
 
87807149-E69E-40BA-8D6E-7FB3D9B9ABCF.jpeg

Min Tudor Blackbay 58 har fått ett nytt band, mitt första där jag sytt runt hela kanten. Tycker det passar rätt bra i färg.
Det där bandet uppfyller alla mina drömmar när det gäller min nästa eller nästnästa klocka. Det skall så småningom köpas ett militärinspirerat ur och ha ett lite grövre band i skinn till det.
Mycket snyggt jobb.
 

Kakerolf

Omega
Min personliga knivslida till fällkniven jag har när jag jagar. Jag ville ha ett mindre fodral i "pancake"-utförande som inte skulle vara i vägen.
Skärpet gjorde en vän till mig för några år sedan och det har använts nästan dagligen sedan dess.
20200204_194103.jpg
 

snajgel

Panerai
Har blivit lite sugen på att testa göra någon korthållare och så men vet inte riktigt vad man behöver för att sätta igång.
Vilket läder lämpar sig bäst för korthållare?
Vilka verktyg är "must have" och vilka är "nice to have"?
 

Kloker

Cartier
Har blivit lite sugen på att testa göra någon korthållare och så men vet inte riktigt vad man behöver för att sätta igång.
Vilket läder lämpar sig bäst för korthållare?
Vilka verktyg är "must have" och vilka är "nice to have"?
Beroende på modell så passar läder på 1-1.4mm tjocklek (runt 3 oz) bra för korthållare. Vegetabiliskt garvat läder med medium/firm "styvhet". Du behöver något att skära lädret med, typ brytblandkniv, en linjal (gärna med stålkant), något att slå sömhål med (stitching irons), nål med trubbig spets och tråd (vaxad lintråd eller nylon/polyester) samt lim som funkar för läder. På nice to have skulle jag sätta upp edge beveler för att runda av kanterna, tokonole (eller liknande kantbehandling), en burnisher (canvastyg eller edge slilcker i trä) och en skriver för att tunna ut lädret om det behövs.
 

snajgel

Panerai
Beroende på modell så passar läder på 1-1.4mm tjocklek (runt 3 oz) bra för korthållare. Vegetabiliskt garvat läder med medium/firm "styvhet". Du behöver något att skära lädret med, typ brytblandkniv, en linjal (gärna med stålkant), något att slå sömhål med (stitching irons), nål med trubbig spets och tråd (vaxad lintråd eller nylon/polyester) samt lim som funkar för läder. På nice to have skulle jag sätta upp edge beveler för att runda av kanterna, tokonole (eller liknande kantbehandling), en burnisher (canvastyg eller edge slilcker i trä) och en skriver för att tunna ut lädret om det behövs.

Grymt svar! Tack!
Några tips på var man kan få tag på allt man behöver?
 

Kloker

Cartier
Tyvärr inga bra förslag på en one stop show där du hittar allt du behöver. Det finns några i Sverige som t ex Tjäder läder och Slöjddetaljer, men jag skulle säga att de är dyra för vad du får. På Etsy finns en hel del, men i mellanprisklassen, och ofta med lång leveranstid. Ebay och Amazon är säkert prisvärda om du bara vill ha nåt enkelt att testa med, men även där rätt lång leveranstid. Jag började själv med enklare verktyg men blev ganska snart irriterad på kvalitén och spenderade lite mer. Helt beroende på hur kul du tycker det är :)
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Gjorde du dessa själv? Ruggigt fina!
Har du tips på bra tutorials på nätet som visar tillvägagångssättet? 😁
Jomen det har jag! Tackar 😀

Har ingen komplett guide, utan har plockat lite från olika guider och kör på det som fungerar för mig. Finns många videos på youtube för att få en överblick. Därefter kan jag rekommendera SEOPs videos för specifika/detaljerade moment.

Tråden är också fylld med mycket hjälp. För att kreditera medlemmar här på KS:

Ankanpankan har en guide här
Danneswe har bla en edge paint tutorial
 

Danneswe

Cartier
Grymt svar! Tack!
Några tips på var man kan få tag på allt man behöver?
Ett mycket bra ställe att starta på är leathercrafttools.com jag har uppdaterat en del verktyg genom åren, inte för att det var dålig kvalitet, utan för att jag eftersökte en annan typ av verktyg. Men jag använder fortfarande exempelvis kantjärn (edge beveler) Japanska skärflingsknivar som jag köpte från leathercrafttools och goodsjapan (mycket är samma verktyg, men leathercrafttools är billigare) Även med frakt, tull/moms, och importavgifter så blir det billigare än att köpa i europa.

Jag satte ihop ett litet kit för ett par år sen så artikelnummer kanske inte stämmer längre. https://www.docdroid.net/kIdBkjJ/startpaket-pdf

Lägg gärna till lite Tokonole för kanter, för polering/burnish använder jag själv småbitar jag klippt från gamla kökshanddukar i grövre tyg, canvastyg är också ett bra alternativ. Du kommer även behöver hålpunchar om du ska göra klockarmband. SPC hole punches från Etsy är prisvärda. Vill du hellre köpa i Europa så kika hos Rickert-Werkzeug i Tyskland. https://www.rickert-werkzeug.de/en/...e-Punches-OE-0.6-30-mm?number=CJ_8261-5&c=247
 

Tozil

Breitling
Ny plånbok som jag precis gjort klart!

fastnade i läderskapandet för några månader sedan och har ryckt av en herrans massa plånböcker sedan dess :)
detta är första versionen av en vertikal plånbok jag gjorde.
märks att det är en första version då jag kanske skalade av lite för mycket av lädret i botten på den.

men annars helnöjd! nästa version blir nog super :)

832F0F6B-DE6C-412C-A91D-B6679D878E5B.jpg
 

Kupad Hand

Panerai
Mitt första och förhoppningsvis inte enda inlägg i denna tråd! Efter resa från Göteborg till Piteå och tillbaks, många loppisbesök utan framgång så kommer jag ändå hem med något. Besök i Böle garveri utanför Piteå gav dessa små bitar som jag tänkt göra några enkla klockband av. Helt novis på detta så inga stora förhoppningar men kul o prova. Några tips från er kunniga i denna tråd?

PS. Om ni har vägarna förbi så besök detta garveri, vilket ställe. 3e generationen som nu snart måste lägga ner pga av ålder verkar det som. Så passa på!
6350B7C9-A974-45D6-BBC6-E0F42A607582.jpeg
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
Kanske inte läder men… Men jag fick en korkad idé och kände mig lite rastlös så..

Slaktade ett bordsunderlägg i naturkork som köptes i någon souvenirbutik i Portugal senast jag var där plus ett vanligt natoband för ringarna.
8827371E-0BDB-41EC-BA16-68BFDB3A964A.jpeg

4E534F57-F978-440F-9E25-242C7D6FCE1D.jpeg


Kanske skulle göra en version nr.2 med läder som bas och limma och sy fast korkmattan ovanpå för bättre hållbarhet men då som ett tvådelat vanligt band. Får se vad jag har ork med på semestern.
 

ScubaKing

Audemars
Kanske inte läder men… Men jag fick en korkad idé och kände mig lite rastlös så..

Slaktade ett bordsunderlägg i naturkork som köptes i någon souvenirbutik i Portugal senast jag var där plus ett vanligt natoband för ringarna.
8827371E-0BDB-41EC-BA16-68BFDB3A964A.jpeg

4E534F57-F978-440F-9E25-242C7D6FCE1D.jpeg


Kanske skulle göra en version nr.2 med läder som bas och limma och sy fast korkmattan ovanpå för bättre hållbarhet men då som ett tvådelat vanligt band. Får se vad jag har ork med på semestern.

Blev snyggt! Och naturkork är bra mot huden och bekvämt att bära med.
 
Topp