Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har alltid bara kört med vanligt kontaktlim från t.ex. Clas Ohlson, det härdar fort och håller gott och väl för när det ska sys och poleras kanter.Har gjort slag i saken efter 3års velande och skaffat mig verktyg och börjat pyssla med lite läder.
Helgen spenderades med att göra några plånböcker och efter lite trial and error så har jag nog lärt mig en del.
Men har fortfarande några frågetecken som jag hade behövt hjälp att reda ut, bland annat tips på lim, köpte först ROC läderlim men tycker den fäster ruggigt dåligt och kan utan problem sära på lädret efter ett dygns härdning. Karlssons klister biter mycket bättre men lädret känns lite stelt och härdar lite för fort under applicering av större bitar.
Sen har jag en fråga om läder, har vegetabilskt garvat läder mer stadga i sig och lämpar sig bättre för tex plånböcker och väskor? Läst att 0.8mm-1.2mm är tjockleken man ska sikta på men det lädret jag köpt har varit alldeles för följsamt och stretchigt trots ”rätt” tjocklek
Snyggt! Är lite sugen på att testa hans french pricking irons. Hur gick affären, smidigt med frakt, tull mm?Ville ha ett järn med lite färre SPI och testade Kevin Lee Basic 3.38 mm. Här med 0.45mm polytråd som KL också säljer.
Tackar!Snyggt! Är lite sugen på att testa hans french pricking irons. Hur gick affären, smidigt med frakt, tull mm?
Coolt! Är också sugen på 2.7. Får kanske titta på de lite nogare framöver. Behöver göra en beställning av hudar också… och tråd… och nya verktyg…Tackar!
Beställde från kevinlee.global, smidigt, och har inga anmärkningar. Har testat båda fraktalternativen. ~2 veckor tog den långsamma med chinamail->postnord. Tull kan jag inte svara på då jag har flyttat över sundet.
Basic är onekligen basic och inte lika roligt att arbeta med som "standard". Köpte först hans 2.7mm 2+8 standard, utökade med 3.38mm 2+10 basic för större projekt. Kommer nog inte fortsätta köpa den billiga - men nu har jag också fyllt en lucka jag saknade och det fungerar ändå bra för det pris.
Här är något jag gjorde med 2.7mm standard, 0.35 meisi polytråd om du vill jämföra. (Om bilderna tillåter dig att se något...)
Det där bandet uppfyller alla mina drömmar när det gäller min nästa eller nästnästa klocka. Det skall så småningom köpas ett militärinspirerat ur och ha ett lite grövre band i skinn till det.
Min Tudor Blackbay 58 har fått ett nytt band, mitt första där jag sytt runt hela kanten. Tycker det passar rätt bra i färg.
Beroende på modell så passar läder på 1-1.4mm tjocklek (runt 3 oz) bra för korthållare. Vegetabiliskt garvat läder med medium/firm "styvhet". Du behöver något att skära lädret med, typ brytblandkniv, en linjal (gärna med stålkant), något att slå sömhål med (stitching irons), nål med trubbig spets och tråd (vaxad lintråd eller nylon/polyester) samt lim som funkar för läder. På nice to have skulle jag sätta upp edge beveler för att runda av kanterna, tokonole (eller liknande kantbehandling), en burnisher (canvastyg eller edge slilcker i trä) och en skriver för att tunna ut lädret om det behövs.Har blivit lite sugen på att testa göra någon korthållare och så men vet inte riktigt vad man behöver för att sätta igång.
Vilket läder lämpar sig bäst för korthållare?
Vilka verktyg är "must have" och vilka är "nice to have"?
Beroende på modell så passar läder på 1-1.4mm tjocklek (runt 3 oz) bra för korthållare. Vegetabiliskt garvat läder med medium/firm "styvhet". Du behöver något att skära lädret med, typ brytblandkniv, en linjal (gärna med stålkant), något att slå sömhål med (stitching irons), nål med trubbig spets och tråd (vaxad lintråd eller nylon/polyester) samt lim som funkar för läder. På nice to have skulle jag sätta upp edge beveler för att runda av kanterna, tokonole (eller liknande kantbehandling), en burnisher (canvastyg eller edge slilcker i trä) och en skriver för att tunna ut lädret om det behövs.
Gjorde du dessa själv? Ruggigt fina!20/18 band i Sully Chocolat/Gold/Levande/Marine med Meisi XianGe 0.38/0.38/0.45/0.45 mm tråd
Jomen det har jag! TackarGjorde du dessa själv? Ruggigt fina!
Har du tips på bra tutorials på nätet som visar tillvägagångssättet?
Ett mycket bra ställe att starta på är leathercrafttools.com jag har uppdaterat en del verktyg genom åren, inte för att det var dålig kvalitet, utan för att jag eftersökte en annan typ av verktyg. Men jag använder fortfarande exempelvis kantjärn (edge beveler) Japanska skärflingsknivar som jag köpte från leathercrafttools och goodsjapan (mycket är samma verktyg, men leathercrafttools är billigare) Även med frakt, tull/moms, och importavgifter så blir det billigare än att köpa i europa.Grymt svar! Tack!
Några tips på var man kan få tag på allt man behöver?
Kanske inte läder men… Men jag fick en korkad idé och kände mig lite rastlös så..
Slaktade ett bordsunderlägg i naturkork som köptes i någon souvenirbutik i Portugal senast jag var där plus ett vanligt natoband för ringarna.
Kanske skulle göra en version nr.2 med läder som bas och limma och sy fast korkmattan ovanpå för bättre hållbarhet men då som ett tvådelat vanligt band. Får se vad jag har ork med på semestern.
Hallå där Var det möjligtvis dig jag träffade på utanför garveriet i Böle i somras? /HåkanMitt första och förhoppningsvis inte enda inlägg i denna tråd! Efter resa från Göteborg till Piteå och tillbaks, många loppisbesök utan framgång så kommer jag ändå hem med något. Besök i Böle garveri utanför Piteå gav dessa små bitar som jag tänkt göra några enkla klockband av. Helt novis på detta så inga stora förhoppningar men kul o prova. Några tips från er kunniga i denna tråd?
PS. Om ni har vägarna förbi så besök detta garveri, vilket ställe. 3e generationen som nu snart måste lägga ner pga av ålder verkar det som. Så passa på!