• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Cordovan blev en snabb favorit, så jag villhövde lite fler färger 🙃
Mina skor av cordovan samlar bara damm, fötterna svettas sönder i det och ska fixas efter varje regnskur. Men för andra ändamål har jag fått ny respekt för det!
IMG_20221108_112436.jpg
IMG_20221105_105754.jpg
IMG_20221105_111329.jpg

IMG_20221108_1059232.jpg
Snyggt! Vart köper du ifrån?

Cordovan blev en snabb favorit, så jag villhövde lite fler färger 🙃
Mina skor av cordovan samlar bara damm, fötterna svettas sönder i det och ska fixas efter varje regnskur. Men för andra ändamål har jag fått ny respekt för det!
IMG_20221108_112436.jpg
IMG_20221105_105754.jpg
IMG_20221105_111329.jpg

IMG_20221108_1059232.jpg
Riktigt välgjort, och riktigt fin match till den urtavlan. Bra val av tråd också, ser inga fördelar med lintråd när man kan få "hållbarheten" av en syntetisk tråd och i princip samma naturliga utseende som lintråden. Är lädret marbled från Rocado? Innan du skrev att det var cordovan så trodde jag nästan att det var ILCEA museum kalv.

Snyggt! Vart köper du ifrån?
Tack! Köpt av Andrea på aleatherstore.dk som har Rocados cordovan. Ett alternativ är beltsproduction.com som har andra garverier i sitt utbud, men det är inget jag har testat.
Hög klass på det där! Riktigt fint! 👏👌
Tack!
Riktigt välgjort, och riktigt fin match till den urtavlan. Bra val av tråd också, ser inga fördelar med lintråd när man kan få "hållbarheten" av en syntetisk tråd och i princip samma naturliga utseende som lintråden. Är lädret marbled från Rocado? Innan du skrev att det var cordovan så trodde jag nästan att det var ILCEA museum kalv.
Tack! Rocado har cordovan i uniformt färgade, marbled, och museum. Dessa är i museum.
Nu när du nämner ILCEA kunde jag inte låta bli.. för att jämföra deras "Radica england". Jag har bara blivit så ambivalent till chrome-tanned. Svårt att fånga de två i samma bild, då cordovan är mycket glansigare.
IMG_20221113_091543.jpg

Senast ändrad:
Tack! Köpt av Andrea på aleatherstore.dk som har Rocados cordovan. Ett alternativ är beltsproduction.com som har andra garverier i sitt utbud, men det är inget jag har testat.

Tack!

Tack! Rocado har cordovan i uniformt färgade, marbled, och museum. Dessa är i museum.
Nu när du nämner ILCEA kunde jag inte låta bli.. för att jämföra deras "Radica england". Jag har bara blivit så ambivalent till chrome-tanned. Svårt att fånga de två i samma bild, då cordovan är mycket glansigare.
IMG_20221113_091543.jpg
Gissade nästan på att det va därifrån. Handlat lite från Andrea också. Bra med någon som säljer nära Sverige… ;)

Hade ett problem som jag inte hade sett någon bra lösning till - Misaligned hål på armband, och något tidskrävande att få till det rätt. Har sett en maskin för 200euro+ som klickar ut tungans hål. Men det kändes lite för påkostat.

Universitetet här har 3D-printers som vem som helst kan boka och köra helt gratis. Har noll erfarenhet med 3d-printers eller designs men gjorde några prototyper i tinkercad (blå/röd), gillade den rosa modell som fick printas i alla möjliga utgåvor. Den placeras på armbandet och så har du precis var hålen ska slås. Gjorde också några för att centrera bucklens hål.

Ett tips att undersöka om man inte har access till en printer!

IMG_20221117_114114.jpg

Senast ändrad:
Har tänkt att "någon gång" göra ett bund band till min fars gamla Dugena och tänkte skaffa nytt lås (bokad på läderhantverkskurs till våren så kanske efter det). Eftersom det gamla låset har "dubbla öglor" så vill jag gärna ersätta med ett liknande (och eftersom klockan är förgyld så gärna i liknande färg). Nåväl - efter att ha googlat runt i timtal hittar jag bara ETT exemplar som är exakt som jag tänkt mig (18 mm) men det är naturligtvis slutsålt.

Någon som har förslag på bra sidor med rejält utbud av lås där jag skulle kunna hitta liknande (detta är från Strapsco.com):
1669648945081.png

... slänger med min egenhändigt hopsnickrade ritning... vad tror expertpanelen här :cool: ?

Tanken är att ha ett mycket enkelt band med så få sömmar som möjligt eftersom även det befintliga (men mycket slitna) bandet är såpass enkelt.
1669649189349.png

Jag ser ibland frågor "Vilka verktyg behöver jag för att göra klockarmband"
Detta är vad jag använde för att göra detta bandet. (+ skärmatta, granitskiva för skärfling osv)

Det finns bra billigare alternativ när det kommer till hålpunchar, "stygngafflar" och "kantcreaser" vilka som passar dig beror på din budget för verktyg, och vilken typ av stygn du ska göra. Ett tips är att inte köpa den absolut billigaste skärflingskniven du kan hitta då det kommer skapa frustration. På bilden är en från Kyoshin Elle, inte extremt dyr (4-500kr) och gör ett utmärkt jobb.

IMG_4568.JPG

IMG_4566.JPG

Jag ser ibland frågor "Vilka verktyg behöver jag för att göra klockarmband"
Detta är vad jag använde för att göra detta bandet. (+ skärmatta, granitskiva för skärfling osv)

Det finns bra billigare alternativ när det kommer till hålpunchar, "stygngafflar" och "kantcreaser" vilka som passar dig beror på din budget för verktyg, och vilken typ av stygn du ska göra. Ett tips är att inte köpa den absolut billigaste skärflingskniven du kan hitta då det kommer skapa frustration. På bilden är en från Kyoshin Elle, inte extremt dyr (4-500kr) och gör ett utmärkt jobb.

IMG_4568.JPG

IMG_4566.JPG
Snyggt band! Vore kul att se steg för steg när dessa verktyg kommer till användning och hur du använder som 😃. Men kul att du delar med dig 👍

Några templates för vanliga band och med taper. Vet att det finns de här som kanske inte använder cadprogram så drog ihop några vanliga dimensioner i standardlängd. "Inviket" är kompenserat för läder i tjocklek runt 1-1.2mm så det blir rätt längd, nu blir ju inte skillnaden så stor om det är tjockare läder, men tänkte bara nämna det.

Förklarade lite dåligt, så här är en förklaring (På engelska då jag delade den på ett annat forum också)

image0.jpg

Hittade inget bättre ställe att ladda upp på så försvinner efter 30 dagar. Skicka mig ett dm om du vill ha filen och den är borta.

Någon som har tips på bra Edge finish? Använder Fenice men även den spricker efter ett tag. Har börjat köra med enbart Tokonole men det är inte det lyxigaste finishen när man jobbar med exotiskt läder.

Bilagor

• 62DB35DF-9C23-47A9-ABD8-193F6DBC4D1D.jpeg
    62DB35DF-9C23-47A9-ABD8-193F6DBC4D1D.jpeg
    844.3 KB · Visningar: 15
Någon som har tips på bra Edge finish? Använder Fenice men även den spricker efter ett tag. Har börjat köra med enbart Tokonole men det är inte det lyxigaste finishen när man jobbar med exotiskt läder.
Oavsett vilken kantfärg du använder så slits kantfärg. (Fenice, Uniters, Vernis600, Giardini, Stahl) är de mest vanliga av bra kvalitet.

Där plånböcker viker sig så spricker kantfärgen lite för mig efter ett par års användande, Men det finns saker du kan göra (som du kanske redan gör) för att förbättra hållbarheten. Vissa läder kan eventuellt behöva en primer (oljiga/vaxiga läder) har dock ej erfarenhet av den typen av läder. Men du kan testa Uniters EP filler eller någon av deras andra primers.

Istället för att förklara hur jag gör mina kanter så länkar jag till en guide jag skrev för några år sen.

Och vad är efter ett tag?

@Salty Sam En fråga till, använder du något förstärkningsmaterial (något som går ändå ut till kanterna. Isf om du vill säga vilket och vilket lim du använder. Exempelvis Vildona SH-1220 fungerar inte speciellt bra med vattenbaserat kontaktlim, och tänker om du har separation i kanten mellan lager och därför kantfärgen spricker?

Oavsett vilken kantfärg du använder så slits kantfärg. (Fenice, Uniters, Vernis600, Giardini, Stahl) är de mest vanliga av bra kvalitet.

Där plånböcker viker sig så spricker kantfärgen lite för mig efter ett par års användande, Men det finns saker du kan göra (som du kanske redan gör) för att förbättra hållbarheten. Vissa läder kan eventuellt behöva en primer (oljiga/vaxiga läder) har dock ej erfarenhet av den typen av läder. Men du kan testa Uniters EP filler eller någon av deras andra primers.

Istället för att förklara hur jag gör mina kanter så länkar jag till en guide jag skrev för några år sen.

Och vad är efter ett tag?
Tack!

Ca 3 månader(klockarmband) av dagligt användande, det kanske är normalt? Har ingen aning, det är mitt andra armband någonsin och första läderprojekt.

Jag gör precis de stegen som du nämner i länken, ett steg som jag är osäker på är när man bränner in färgen. Ska det vara helt torrt?

Tillbaka
Topp