Tänkte jag kunde visa hur jag konstruerar mina armband. Jag har testat lite olika sätt och det här är det jag (aktuellt) har landat i. Jag har nyligen designat lite 3d-modeller som hjälper mig med placering av padding och utskärandet av armbandet, men det går bra utan. Alternativet är att först skära ut fodret i rätt form, och därefter skära ut armbandet efter det. Om någon vill testa mallen så dra iväg ett PM, måtten är justerbara.
Jag börjar med att skära ut remsor i en bestämd bredd. Det här bandet har ett foder med tjocklek på 0.6mm, ovanläder med en tjocklek på 0.8 mm, och förstärkningsmaterial på 0.4mm (salamander). Padding är på ~1.2mm.
Kanterna skärflas och foder+ovanläder limmas samman. Även förstärkningsmaterialet skärflas, och kanterna viks upp. För att hjälpa limmet binda ännu bättre bearbetar jag ytan på förstärkningsmaterialet med sandpapper.
Förstärkningsmaterialet limmas på fodret, och paddingen placerar i mitten av bandet. Här har jag min 3d-modell som visar var paddingen ska placeras. Paddingen skärflas till önskad form och kanterna rundas av med en grov edge beveler.
Ovanlädret viks över foder+förstärkning+padding. Jag använder kanten av min glass-slicker för att forma lädret efter paddingen.
I toppen av bilden: Profil av bandets korta del där spännet ska sitta. Fodret är inte helt fastlimmat för att kunna sy in en keeper. Ovanlädret ska vikas in mellan förstärkningsmaterial och foder. Det går inte att vika två lager som har en viss tjocklek samtidigt. Då blir det innersta lager skrynkligt. Därför viks förstärkning och ovanläder i två olika omgångar.
I botten av bilden: Profil av bandets långa del. Jag var lite snål med limm helt ut till kanden, men det ska trimmas bort.
Därefter ska bandet skäras ut. Jag skär ut efter den mall till vänster i bild. Mallen i mitten används för att centrera den andra del. (Bandet är inte för kort, det är längden på mallen som är överdimensionerad)
Viktigt att lädret passar perfekt i mallen.
Till sist snyggas kanterna till med lite sandpapper och bandet är redo för att sys, få en crease, och kantfärg.