Har en lite fråga till er duktiga i tråden. Har gjort en del band och är hyfsat nöjd med resultaten. Men är jag ärlig är stygnen för långa, tråden för tjock och kanterna blir släta men vassa i kanten då bevelern jag har är för stor så låter hellre bli att använda än att runda av för mycket. Kollat på dannes verktygsguide och siktar åt det hållet men får hålla budget lite. Köpte 3mm wuta pricking irons och Meiso tråd så nu är det under kontroll och sömmarna blir bra.
Till kanterna så känner jag att jag behöver en beveler och creaser för att få ordning på det men jag kör redan med fenice färg och det blir bra.
Vad skall man ha för storlek på edge beveler, Danne nämner size 0 på kyoshin elle men den går inte att uppbringa och andra märken anger storleken lite olika . Tänkte köpa något lite bättre så känner att jag inte vill köpa loss och prova mig fram. Den skall enbart vara anpassad till klockarmband. Vilken storlek skall man ha och tar gärna emot rekomendationer?
När det gäller edge creaser, är det 1,5mm man skall ha eller skall man gå ner på 1mm? Här får jag nöja mig med alkohollampsvärme tills vidare men vill få rätt dimension iallfall så vad rekomenderar ni?
När det gäller lining är det zermatt som är goto eller finns det andra som är bra? Köpte lite annat läder från aleatherstore men det var slut på zermett lining tyvärr.
Tar även gärna andra råd om vilket läder som är bra till armband. Blir både dyrt och tar lång tid att göra alla misstag och lära sig själv, Tuben är bra när man vill lära sig vissa saker men ofta saknas grundinfon kan jag tycka så man kommer inte hela vägen.
Egentligen så behöver du inget kantjärn (Edge beveler) jag använder sällan mina, du vill ju ändå runda hörnen även runt invik vid bandhorn och spännet, så du kommer ändå behöva använda sandpapper. När jag sandpapprar mina kanter så gör jag det diagonalt eller vertikalt, horisontellt så deformerar man kanten mer än avverkar.
Jag bryter kanterna med sandpapper diagonalt också, använder en liten träkloss, och har sandpapper uppskuret så det passar klossen. nagelfilar i storpack är också en lösning som många använder.
Creaser är lite smaksak. Wuta är populär (Såg någonstans att det tydligen förekommer kopior av Wutas creasers sålda som Wuta men som är sämre, så köp direkt från Wutas hemsida. Jag hade nog valt 1.5 (1.2mm från kanten) eller 2 (1.6mm från kanten)
Package including The package will includes 1 piece edge creaser(1 sku for 1 pcs not a set) If you choose 1 set,the package will includes 1.5mm*1PCS+2.0mm*1PCS+2.5mm*1PCS. Specification Material: 304 stainless steel/Ebony wood handle/Copper hoop Type: Leather craft tools Overall size: length...
wutaleather.com
Zermatt från Haas är riktigt bra, Degermann Vat alsavel kan vara ett alternativ (dock ej testat det) Fianoleather (från Polen) på Etsy har Zermatt, men dyrt, 40x30cm 538kr, fast blir rätt många band.
Alran sully getläder fungerar fint som fodring, även andra mjukare läder med finish, exempelvis RMG Pomari Butter (Swift) Curtidos Badia silk (Kan även köpas direkt från garveriet, men då är det en hel hud och köpa en enstaka hud från garveri brukar bli dyr frakt.) En viktig sak att ha i åtanke dock är att när du använder mjukare läder som kanske sträcker lite på sig osv (som exempelvis Alran getläder) så kräver det lite mer av dig när du skärflar, kniven måste vara riktigt vass och det är helt enkelt svårare att skärfla med bra resultat.
Ska du göra band I mjuk lining och mjukt toppläder så är förstärkning i princip ett måste annars sträcker sig bandet vid bandhorn och spänne, och om du inte har något mellanlager med läder så sträcker det sig även i hålen för spännet. Tunnare band i vegetabilgarvat koläder som topp så kan du göra banden utan förstärkning även att de inte kommer hålla formen lika länge som förstärkta band. Vill du experimentera med förstärkningsmaterial så kika på "velodon" (Vildona SH-1220 eller Jaeger 1961) eller TecnoGI Talyn 0.3mm. Här har du en åf av Jaeger 1961 i mindre mängd
https://www.instagram.com/jaeger_reinforcements/
De andra materialen får du leta efter på Etsy osv, vet ingen åf som säljer till privatpersoner i mindre mängd.