• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Tack!

Ca 3 månader(klockarmband) av dagligt användande, det kanske är normalt? Har ingen aning, det är mitt andra armband någonsin och första läderprojekt.

Jag gör precis de stegen som du nämner i länken, ett steg som jag är osäker på är när man bränner in färgen. Ska det vara helt torrt?
Nej det låter inte normalt, klart om spännet är vasst och det skrapar mot kanterna så kan det skada färgen såklart.

Ja färgen ska vara torr.
 
@Salty Sam Jag höll precis på med en prototyp med förstärkt "center notch" och för att visa så värmde jag inte första lagret och efter andra lagret torkat testade jag hållbarheten, och det fäster väldigt dåligt.

IMG_4722.JPG
 
Har en lite fråga till er duktiga i tråden. Har gjort en del band och är hyfsat nöjd med resultaten. Men är jag ärlig är stygnen för långa, tråden för tjock och kanterna blir släta men vassa i kanten då bevelern jag har är för stor så låter hellre bli att använda än att runda av för mycket. Kollat på dannes verktygsguide och siktar åt det hållet men får hålla budget lite. Köpte 3mm wuta pricking irons och Meiso tråd så nu är det under kontroll och sömmarna blir bra.

Till kanterna så känner jag att jag behöver en beveler och creaser för att få ordning på det men jag kör redan med fenice färg och det blir bra.

Vad skall man ha för storlek på edge beveler, Danne nämner size 0 på kyoshin elle men den går inte att uppbringa och andra märken anger storleken lite olika . Tänkte köpa något lite bättre så känner att jag inte vill köpa loss och prova mig fram. Den skall enbart vara anpassad till klockarmband. Vilken storlek skall man ha och tar gärna emot rekomendationer?

När det gäller edge creaser, är det 1,5mm man skall ha eller skall man gå ner på 1mm? Här får jag nöja mig med alkohollampsvärme tills vidare men vill få rätt dimension iallfall så vad rekomenderar ni?

När det gäller lining är det zermatt som är goto eller finns det andra som är bra? Köpte lite annat läder från aleatherstore men det var slut på zermett lining tyvärr.

Tar även gärna andra råd om vilket läder som är bra till armband. Blir både dyrt och tar lång tid att göra alla misstag och lära sig själv, Tuben är bra när man vill lära sig vissa saker men ofta saknas grundinfon kan jag tycka så man kommer inte hela vägen.
 
Har en lite fråga till er duktiga i tråden. Har gjort en del band och är hyfsat nöjd med resultaten. Men är jag ärlig är stygnen för långa, tråden för tjock och kanterna blir släta men vassa i kanten då bevelern jag har är för stor så låter hellre bli att använda än att runda av för mycket. Kollat på dannes verktygsguide och siktar åt det hållet men får hålla budget lite. Köpte 3mm wuta pricking irons och Meiso tråd så nu är det under kontroll och sömmarna blir bra.

Till kanterna så känner jag att jag behöver en beveler och creaser för att få ordning på det men jag kör redan med fenice färg och det blir bra.

Vad skall man ha för storlek på edge beveler, Danne nämner size 0 på kyoshin elle men den går inte att uppbringa och andra märken anger storleken lite olika . Tänkte köpa något lite bättre så känner att jag inte vill köpa loss och prova mig fram. Den skall enbart vara anpassad till klockarmband. Vilken storlek skall man ha och tar gärna emot rekomendationer?

När det gäller edge creaser, är det 1,5mm man skall ha eller skall man gå ner på 1mm? Här får jag nöja mig med alkohollampsvärme tills vidare men vill få rätt dimension iallfall så vad rekomenderar ni?

När det gäller lining är det zermatt som är goto eller finns det andra som är bra? Köpte lite annat läder från aleatherstore men det var slut på zermett lining tyvärr.

Tar även gärna andra råd om vilket läder som är bra till armband. Blir både dyrt och tar lång tid att göra alla misstag och lära sig själv, Tuben är bra när man vill lära sig vissa saker men ofta saknas grundinfon kan jag tycka så man kommer inte hela vägen.

Egentligen så behöver du inget kantjärn (Edge beveler) jag använder sällan mina, du vill ju ändå runda hörnen även runt invik vid bandhorn och spännet, så du kommer ändå behöva använda sandpapper. När jag sandpapprar mina kanter så gör jag det diagonalt eller vertikalt, horisontellt så deformerar man kanten mer än avverkar.

Jag bryter kanterna med sandpapper diagonalt också, använder en liten träkloss, och har sandpapper uppskuret så det passar klossen. nagelfilar i storpack är också en lösning som många använder.

Creaser är lite smaksak. Wuta är populär (Såg någonstans att det tydligen förekommer kopior av Wutas creasers sålda som Wuta men som är sämre, så köp direkt från Wutas hemsida. Jag hade nog valt 1.5 (1.2mm från kanten) eller 2 (1.6mm från kanten)

Zermatt från Haas är riktigt bra, Degermann Vat alsavel kan vara ett alternativ (dock ej testat det) Fianoleather (från Polen) på Etsy har Zermatt, men dyrt, 40x30cm 538kr, fast blir rätt många band.

Alran sully getläder fungerar fint som fodring, även andra mjukare läder med finish, exempelvis RMG Pomari Butter (Swift) Curtidos Badia silk (Kan även köpas direkt från garveriet, men då är det en hel hud och köpa en enstaka hud från garveri brukar bli dyr frakt.) En viktig sak att ha i åtanke dock är att när du använder mjukare läder som kanske sträcker lite på sig osv (som exempelvis Alran getläder) så kräver det lite mer av dig när du skärflar, kniven måste vara riktigt vass och det är helt enkelt svårare att skärfla med bra resultat.

Ska du göra band I mjuk lining och mjukt toppläder så är förstärkning i princip ett måste annars sträcker sig bandet vid bandhorn och spänne, och om du inte har något mellanlager med läder så sträcker det sig även i hålen för spännet. Tunnare band i vegetabilgarvat koläder som topp så kan du göra banden utan förstärkning även att de inte kommer hålla formen lika länge som förstärkta band. Vill du experimentera med förstärkningsmaterial så kika på "velodon" (Vildona SH-1220 eller Jaeger 1961) eller TecnoGI Talyn 0.3mm. Här har du en åf av Jaeger 1961 i mindre mängd https://www.instagram.com/jaeger_reinforcements/

De andra materialen får du leta efter på Etsy osv, vet ingen åf som säljer till privatpersoner i mindre mängd.

image0.jpeg
 
@Magnus Ö-o Ett tips till om du inte har en skärflingskniv och planerar att köpa och vill köpa en relativt billig kniv, så kika på Craft Sha Hidetsugu, jag läste något test från någon I Japan, och härdningen är riktigt bra på Craft Sha, jag tror det är Aogami #2 stål, jag har ett par Kyoshin Elle I Aogami #2 och stålet är mycket mjukare i dom (enligt hans test) och jag har också märkt att de behöver skärpas ofta)

Fördelen med både Craft Sha och Kyoshin Elle (bortsett från priset) är att de ofta kommer skärpta. Jag har också två Japanska skärflingsknivar I Aogami Super blue, och det var inte roligt att plana baksidan och skärpa dom :/ har beställt lite bättre skärputrustning nu, men det kommer krävas mer övning.
 
@Magnus Ö-o Ett tips till om du inte har en skärflingskniv och planerar att köpa och vill köpa en relativt billig kniv, så kika på Craft Sha Hidetsugu, jag läste något test från någon I Japan, och härdningen är riktigt bra på Craft Sha, jag tror det är Aogami #2 stål, jag har ett par Kyoshin Elle I Aogami #2 och stålet är mycket mjukare i dom (enligt hans test) och jag har också märkt att de behöver skärpas ofta)

Fördelen med både Craft Sha och Kyoshin Elle (bortsett från priset) är att de ofta kommer skärpta. Jag har också två Japanska skärflingsknivar I Aogami Super blue, och det var inte roligt att plana baksidan och skärpa dom :/ har beställt lite bättre skärputrustning nu, men det kommer krävas mer övning.
Stort tack för grundligt svar. Börjar med en wuta creaser och skippar bevelern och kör sandpapper som du sa. Har en lödkorv med variabel temp som jag byggt om till att bränna kanter och edge paint. Kanske kan modda den till creaser med på sikt. (listan att fixa är lite för lång bara :))

Får jaga runt lite efter förstärkning o läder i olika varianter. Hoppas på att aleatherstore får in zermatt igen snart om inte annat.

Har beställt en kyoshin elle skärfllingskniv enligt din tidigare rekomendation, den ligger i tullen nu. Håller samtidigt på att bygga lite mer verktyg och jiggar för att hålla verktygen skarpa när man jobbar. Kul när man kan göra något själv med och inte bara köpa allt färdigt. :)

Stort tack för att du tog dig tid att skriva
 
Stort tack för grundligt svar. Börjar med en wuta creaser och skippar bevelern och kör sandpapper som du sa. Har en lödkorv med variabel temp som jag byggt om till att bränna kanter och edge paint. Kanske kan modda den till creaser med på sikt. (listan att fixa är lite för lång bara :))

Får jaga runt lite efter förstärkning o läder i olika varianter. Hoppas på att aleatherstore får in zermatt igen snart om inte annat.

Har beställt en kyoshin elle skärfllingskniv enligt din tidigare rekomendation, den ligger i tullen nu. Håller samtidigt på att bygga lite mer verktyg och jiggar för att hålla verktygen skarpa när man jobbar. Kul när man kan göra något själv med och inte bara köpa allt färdigt. :)

Stort tack för att du tog dig tid att skriva

En tanke med din lödkolv, om du ska värma Wuta creasern över en alkohollampa så kanske det kan fungera att istället lägga den mot lödkolven? det borde ge dig rätt bra kontroll över temperatur, när du testar dig fram och får ett bra resultat på en typ av läder så behöver du bara skriva upp temperatur på lödkolven och hur länge verktyget ligger mot lödkolven innan det har lämplig temperatur? Tänkte på detta då jag såg någon gjorde så med en rund syl för att värma upp den och forma hålen för spänne och sprintar till bandhorn.

Eftersom Kyoshin Elle har lite mjukare stål så är den lite enklare att skärpa.

Beltsproduction har i lager https://beltsproduction.com/collections/zermatt-collection/products/natural-zermatt
 
En tanke med din lödkolv, om du ska värma Wuta creasern över en alkohollampa så kanske det kan fungera att istället lägga den mot lödkolven? det borde ge dig rätt bra kontroll över temperatur, när du testar dig fram och får ett bra resultat på en typ av läder så behöver du bara skriva upp temperatur på lödkolven och hur länge verktyget ligger mot lödkolven innan det har lämplig temperatur? Tänkte på detta då jag såg någon gjorde så med en rund syl för att värma upp den och forma hålen för spänne och sprintar till bandhorn.

Eftersom Kyoshin Elle har lite mjukare stål så är den lite enklare att skärpa.

Beltsproduction har i lager https://beltsproduction.com/collections/zermatt-collection/products/natural-zermatt
ja jag har lekt med tanken förvärma med kolven för att kontrollera tempen och det skulle ju med kunna vara en lösning. Skall klura lite om man kan tillverka en creaser spets eller om jag skall köpa en lös creaser.... fortsättning följer

Tack för länken till skinnet. Fanns ju mycket kul där. Blir nog en beställning ikväll känns det som. :)
 
En tanke med din lödkolv, om du ska värma Wuta creasern över en alkohollampa så kanske det kan fungera att istället lägga den mot lödkolven? det borde ge dig rätt bra kontroll över temperatur, när du testar dig fram och får ett bra resultat på en typ av läder så behöver du bara skriva upp temperatur på lödkolven och hur länge verktyget ligger mot lödkolven innan det har lämplig temperatur? Tänkte på detta då jag såg någon gjorde så med en rund syl för att värma upp den och forma hålen för spänne och sprintar till bandhorn.

Eftersom Kyoshin Elle har lite mjukare stål så är den lite enklare att skärpa.

Beltsproduction har i lager https://beltsproduction.com/collections/zermatt-collection/products/natural-zermatt
En kort fråga bara. vilka tjocklekar har du på lädret i dina klockband? Gissar att du har ca 1-1,5 på toppen och 0,6-0,8 i lining eller hur kör du?
Utöver det kan man bygga med lager innuti för paddade band om man vill lite fetare. look.

funderar på om jag skall beställa lite toppläder 1-1,2mm och zermatt i 0,6-0,8. Det jag redan har kan jag splitta ner lite så länga det bara är smala band (mitt hembygge klarar max 4-5cm)
 
En kort fråga bara. vilka tjocklekar har du på lädret i dina klockband? Gissar att du har ca 1-1,5 på toppen och 0,6-0,8 i lining eller hur kör du?
Utöver det kan man bygga med lager innuti för paddade band om man vill lite fetare. look.

funderar på om jag skall beställa lite toppläder 1-1,2mm och zermatt i 0,6-0,8. Det jag redan har kan jag splitta ner lite så länga det bara är smala band (mitt hembygge klarar max 4-5cm)
Topp 1.1-1.2 med förstärkningsmaterial. Fodring runt 1mm. So total tjocklek runt 2mm som bas.
 
Gjorde ett creaserexperiment nu ikväll. En ombyggd lödkolv med spetsen utbytt mot en tillfilad m5 skruv. Ser för taskigt ut MEN det som skall testas är temperaturen. Har aldrig hållit i en creaser och verktyget är bara gjort för att följa kant och lägga linje utan att kanten värms och rundas. Temperaturen är på lägsta men jag tror det är för varmt eftersom det bränner lädret något. Om ni anser att temperaturen är ok så kan man bygga ett mer ordentligt verktyg som är vinklat rätt, rätt mått, polerat mm. Så vad säger ni, är det för varmt eller är det värt att labba vidare?
89C0B134-AE32-4E69-928E-6410AC48A799.jpeg

Inser såklart att jag behöver öva en hel del med creaser (ser förtaskigt ut) men ikväll var ett snabbt test målet om man skall fortsätta eller kasta in handduken.
 
Gjorde ett creaserexperiment nu ikväll. En ombyggd lödkolv med spetsen utbytt mot en tillfilad m5 skruv. Ser för taskigt ut MEN det som skall testas är temperaturen. Har aldrig hållit i en creaser och verktyget är bara gjort för att följa kant och lägga linje utan att kanten värms och rundas. Temperaturen är på lägsta men jag tror det är för varmt eftersom det bränner lädret något. Om ni anser att temperaturen är ok så kan man bygga ett mer ordentligt verktyg som är vinklat rätt, rätt mått, polerat mm. Så vad säger ni, är det för varmt eller är det värt att labba vidare?
89C0B134-AE32-4E69-928E-6410AC48A799.jpeg

Inser såklart att jag behöver öva en hel del med creaser (ser förtaskigt ut) men ikväll var ett snabbt test målet om man skall fortsätta eller kasta in handduken.

Jag tror att du skulle vinna mer på att göra tester på lite mjukare läder med någon finish eller iaf ett läder i färg. För lyckas du forma ett verktyg som fungerar bra i mjukare läder och ger en fin form och crease så kommer den fungera till styvare vegetabilgarvat också. Temperatur på natur vegetabil, jag vet inte riktigt, personligen så skulle jag nog ha väldigt låg temperatur och istället mer tryck. Men jag har faktiskt aldrig gjort några tester på naturfärgat, mer än använt det för att "rengöra verktyget" (en snabb crease före jag gör en crease i speciellt ljusa läder så verktyget är rent.
 
@Magnus Ö-o Eftersom du skrev tillfilad så utgår jag från att du inte har tillgång till fräs och eller svarv. Går ju även tillverka med en pelarborr och filar, borr, gängtapp och gängsnitt så går det få till en sådan här. Men om du inte redan har de sakerna och material, så kanske det är värt att beställa ett par spetsar från Kina? och sen forma kanten som du vill.
 
@Magnus Ö-o Eftersom du skrev tillfilad så utgår jag från att du inte har tillgång till fräs och eller svarv. Går ju även tillverka med en pelarborr och filar, borr, gängtapp och gängsnitt så går det få till en sådan här. Men om du inte redan har de sakerna och material, så kanske det är värt att beställa ett par spetsar från Kina? och sen forma kanten som du vill.
Jo du har rätt om naturfärgat. Körde några andra bitar färgat med och det kändes bättre.

Har tillgång till verkstad hemma så inga stora problem att forma till något användbart. Sen tar det ju lite mer tid än att klicka hem nåt från kina. Kollade faktiskt på lite olika spetsar igår. Fanns även i stål som mer liknade regad. Får se vilken väg jag går. Tror jag även kan modda kolvens tempstyrning vid behov med så det kan säkert bli något användbart till sist. Lär väl återkomma i tråden. :)
 
Jo du har rätt om naturfärgat. Körde några andra bitar färgat med och det kändes bättre.

Har tillgång till verkstad hemma så inga stora problem att forma till något användbart. Sen tar det ju lite mer tid än att klicka hem nåt från kina. Kollade faktiskt på lite olika spetsar igår. Fanns även i stål som mer liknade regad. Får se vilken väg jag går. Tror jag även kan modda kolvens tempstyrning vid behov med så det kan säkert bli något användbart till sist. Lär väl återkomma i tråden. :)
Ja för dom priserna i Kina så är det knappt lönt att tillverka själv. Men du pratade om handhållna som man värmer (Wuta?) tror faktiskt att du kommer bli nöjd med dom, ger riktigt fint resultat.

Usch min "ocd light" går i taket efter att jag köpte lite bättre stenar (Shapton Kuromaku) för att skärpa mina knivar. Mina Kyoshin Elle har jag skärpt hela baksidan på (visste inte bättre när jag köpte dom) så det går ju fint att lägga dom med nästan hela baksidan på stenen och lägga tryck på främre delen. När det var dags för min amatörskärpning av mina super blå aogamiknivar så gjorde jag samma sak :( och istället för att inse mitt misstag och flytta ut kniven och bara skärpa främre delen så fortsatte jag och försökte få till en jämn yta.. Detta gör ju inget rent praktiskt, då jag skärpte främre delen, och fortsättningsvis kommer jag ju enbart behöva gå över främre delen med finare stenen för att ta bort "skägget" (vet inte vad det kallas. efter fasen är skärpt) problemet är ju att bara den främre delen kommer bli fint polerad och inte kanterna. Rörig förklaring kanske, och tog en dålig bild (då det är tejp på kniven för jag har oljat in handtagen.

image0.jpeg
 
Ja för dom priserna i Kina så är det knappt lönt att tillverka själv. Men du pratade om handhållna som man värmer (Wuta?) tror faktiskt att du kommer bli nöjd med dom, ger riktigt fint resultat.

Usch min "ocd light" går i taket efter att jag köpte lite bättre stenar (Shapton Kuromaku) för att skärpa mina knivar. Mina Kyoshin Elle har jag skärpt hela baksidan på (visste inte bättre när jag köpte dom) så det går ju fint att lägga dom med nästan hela baksidan på stenen och lägga tryck på främre delen. När det var dags för min amatörskärpning av mina super blå aogamiknivar så gjorde jag samma sak :( och istället för att inse mitt misstag och flytta ut kniven och bara skärpa främre delen så fortsatte jag och försökte få till en jämn yta.. Detta gör ju inget rent praktiskt, då jag skärpte främre delen, och fortsättningsvis kommer jag ju enbart behöva gå över främre delen med finare stenen för att ta bort "skägget" (vet inte vad det kallas. efter fasen är skärpt) problemet är ju att bara den främre delen kommer bli fint polerad och inte kanterna. Rörig förklaring kanske, och tog en dålig bild (då det är tejp på kniven för jag har oljat in handtagen.

image0.jpeg
Ja skärpa knivar i alla dess former är ju ingen lek. Tror inte jag får min kyoshin elle före helgen. Har bara en kinesisk skärflingskniv för ca 30kr och så passade jag på att slipa om ett stämjärn så det gick att använda. Men nu är jag sugen på att få min riktiga kniv och se skillnaden.

Kunde inte riktigt hålla mig så sitter ett creaserförsök i svarven nu. Hann inte färdigt men skall stickas av och skäras till sen svetsas på adapter till lödkolven. Ville inte riktigt vänta på kinesisk gratis frakt och få lagom till midsommar. Svårt att få med på bild bara
69D90E32-C463-4D42-A486-3B6B0AAB4142.jpeg
 
allmän fråga - vad för symaskin passar för läderarbeten? Kör ni i denna tråd specialmaskiner eller går det att ”slöjda” med en vanlig symaskin med rätt sorts nål etc?
 
allmän fråga - vad för symaskin passar för läderarbeten? Kör ni i denna tråd specialmaskiner eller går det att ”slöjda” med en vanlig symaskin med rätt sorts nål etc?
Jag skulle gärna ha en riktig läder symaskin för vissa jobb jag gör men som det är nu är det bara saddlestitch för hand som gäller. Ett klockarmband 45-60 min och ett skärp ca 7timmar. Tror det är svårt att sy i vanlig maskin men ev kan man köra tunnare skinn. Vanligast vad man kan se är kinesiska maskiner typ den här:
och det är ju ganska rimliga pengar även om det tillkommer dyr frakt. Den ligger på villhöver listan.
Någon annan som har erfarenhet av att sy i vanlig maskin?
 
Kort fråga:
Vad använder ni för lim?
Eftersom jag experimenterar med olika förstärkningsmaterial osv så använder jag en del olika lim.

De lim jag använder mest är tre lim från Renia

Aquilim 315 (vattenbaserat)
Ortec (lösningsmedelsbaserat)
Syntic Total (lösningsmedelbaserat)

Limmar du bara läder (och inte extremt oljiga/vaxiga läder) så är Renia Aquilim 315 eller Ecostick 1816B mycket bra alternativ, vattenbaserade kontaktlim (Kan även användas som "våtlim" vid behov) Du vet säkert redan skillnaden, men kontaktlim så limmar du på båda delar och låter torka och det fäster direkt (dock bör du pressa eller hamra ner efteråt för bra vidhäftning) men ibland kan det vara lämpligt att använda som våtlim, exempelvis om du ska limma "padding" på plats, så du har lite tid på dig att positionera lädret korrekt.
 
Lekt lite med skinn idag. Blev ett glasögonfodral åt frugan.
A66A332C-CFAD-484A-9DDF-2B923BCC762A.jpeg

Sen exprimenterade jag med min hemmagjorda creaser. Blev ett band i rödfläckig ko och zermatt foder (tack danne). Är creaselinjen som den skall vara? Är nytt för mig så synpunkter mottages gärna.
F4B8E5E8-B0CC-4EB9-8D31-CE0ACD212179.jpeg
98B76043-2352-4674-80FE-D1C1E5D08341.jpeg
 
Ett band I svart Epsom (Haas Derby) fodrat med Zermattkalv.


IMG_4637.JPG

IMG_4643.JPG

IMG_4647.JPG

IMG_4650.JPG

IMG_4651.JPG

IMG_4656.JPG
Fick tips av danne var man kunde få tag i zermatt och epson så varför inte få lite inspiration att använda skinnen med. Tänkte egentligen svart tråd men ville se felaktigheter och förhållanden och avstånd till kanter, creaser mm. Tror den hemgjorda creasern behöver slipas om lite så linjen blir lite tydligare och så behövs lite mer känsla men trådavstånd och så men sakta framåt ialla fall. Stort tack Danne för tips och inspiration.
F2089618-38E2-470D-84EE-344396D48134.jpeg
40A293FD-9A0B-41EE-88AF-AF1517C4B3A2.jpeg

Bara att sy klart lilla bandet o en omgång till med kanterna så kan det få hänga runt handleden sen. 😃
 
Tjittpomfritt vilken nivå det är på hantverket här!

Mitt första försök med 2 olika färger på tråden. Tack vare er har jag beställt en drös spännen för nästa och nästnästa projekt.

Jag halkade in på klockarmband via att jag skulle renovera ett par gamla hörlurar. Min stora utmaning är just nu att lära mig att tunna ner lädret med skärflingkniv eller dylikt verktyg.
Det kom ca 2kg läderbitar för projekt häromdagen. :)
 

Bilagor

  • 3E2DAEDA-7344-4C71-8D0C-02BC949FC58A.jpeg
    3E2DAEDA-7344-4C71-8D0C-02BC949FC58A.jpeg
    590.7 KB · Visningar: 14
  • 2A7D873E-63AD-4B5F-8299-3D1E3C7F4C18.jpeg
    2A7D873E-63AD-4B5F-8299-3D1E3C7F4C18.jpeg
    902.1 KB · Visningar: 15
  • D995CE5A-C598-4BF9-8F06-7C6FD96324FD.jpeg
    D995CE5A-C598-4BF9-8F06-7C6FD96324FD.jpeg
    497.4 KB · Visningar: 15
  • 7C3E4EDF-F4E4-4521-8035-31A0BADCDCCE.jpeg
    7C3E4EDF-F4E4-4521-8035-31A0BADCDCCE.jpeg
    659.2 KB · Visningar: 13
...letar efter läder så att jag kan fortsätta testa att göra lite läderarbeten - men: Var får man tag på bra, lite roligare blandningar av läderspill (lite olika färger/tjocklekar/ytor...)? Som nybörjare har jag ju ingen lust att köpa ett halvt djur för 3000:- för att testa lite utan jag behöver ju bara småbitar. Samtidigt vill man ju inte ha rent skräp som inte går att använda (var t.ex förbi på "Slöjd Detaljer" men blev inte imponerad av läderspillet som de sålde där... typ bara tjockt svart och brunt med nästan helt slät ovansida).

Någon som har tips på bra inköpsställe för att få lite rolig blandning av ok läder?
 
...letar efter läder så att jag kan fortsätta testa att göra lite läderarbeten - men: Var får man tag på bra, lite roligare blandningar av läderspill (lite olika färger/tjocklekar/ytor...)? Som nybörjare har jag ju ingen lust att köpa ett halvt djur för 3000:- för att testa lite utan jag behöver ju bara småbitar. Samtidigt vill man ju inte ha rent skräp som inte går att använda (var t.ex förbi på "Slöjd Detaljer" men blev inte imponerad av läderspillet som de sålde där... typ bara tjockt svart och brunt med nästan helt slät ovansida).

Någon som har tips på bra inköpsställe för att få lite rolig blandning av ok läder?
https://buyleatheronline.com/en/ har en salig blandning av olika modell/pris/storlek. Har beställt därifrån tidigare och det har fungerat fint.
 
Har nu gjort mitt andra klockband. Tänkte att det var lämpligt att göra ett ganska enkelt band till en något ärgad bronsklocka eftersom bandet gärna får se lite ”ruff” ut för att passa klockan… jag är nöjd!

Kanske börjar bli dags att skaffa lite riktiga läderverktyg och inte bara plocka det som verkar kunna fungera från garaget...

IMG_0704.jpeg

IMG_0705.jpeg

IMG_0706.jpeg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp