• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Har nu gjort mitt andra klockband. Tänkte att det var lämpligt att göra ett ganska enkelt band till en något ärgad bronsklocka eftersom bandet gärna får se lite ”ruff” ut för att passa klockan… jag är nöjd!

Kanske börjar bli dags att skaffa lite riktiga läderverktyg och inte bara plocka det som verkar kunna fungera från garaget...

IMG_0704.jpeg

IMG_0705.jpeg

IMG_0706.jpeg
Kunde även konstatera att jag knappast skulle kunna livnära mig på detta...

Materialkostnad: 6:-
Timpris: 1600:-
Tid: 3,5 h

Pris: 5606:-... någon som vill köpa?

Har nu gjort mitt andra klockband. Tänkte att det var lämpligt att göra ett ganska enkelt band till en något ärgad bronsklocka eftersom bandet gärna får se lite ”ruff” ut för att passa klockan… jag är nöjd!

Kanske börjar bli dags att skaffa lite riktiga läderverktyg och inte bara plocka det som verkar kunna fungera från garaget...

IMG_0704.jpeg

IMG_0705.jpeg

IMG_0706.jpeg
Riktigt snyggt! Behandlar du bandet på sidorna med någonting så lädret inte separerar eller behövs inte det? 😊

Riktigt snyggt! Behandlar du bandet på sidorna med någonting så lädret inte separerar eller behövs inte det? 😊
Beror mest på vilken finish man vill ha och på det här bandet ville jag ha lite grövre kanter så jag har bara fuktat lädret och dragit med ett grovt tyg. Annars har jag mest använt tokonole för att få en mer välarbetad och förseglad kant.

Ni som syr, är detta något för er? Sprang på den o tänkte tipsa om det var intressant.

Ni som syr, är detta något för er? Sprang på den o tänkte tipsa om det var intressant.

Nu kan jag väldigt lite om symaskiner men generellt för små saker som klockarmband blir det absolut bäst om man syr för hand. Vid större produktion eller prylar så kan det vara läge att investera i en maskin och dom maskiner jag drömt om tidigare har varit rätt stora/starka för att kunna sy i tjockt läder. Symaskinen är i princip ett skrivbord

IMG_1507.jpeg
IMG_1508.jpeg

Jag har en gammal plånbok i strutsskinn med slitna kanter. Jag skulle vilja återställa kanterna som de såg ut tidigare. Kan jag själv köpa något som man lägger på kanterna?

Kan hänvisa till Dannes guide på leatherworking.net

Princip är det bara att sandpappra, måla, sandpappra, måla, etc tills man blir nöjd. Andra steg i guiden gör denna process mer pålitlig, men det går utan.

Tror edge paint brukar vara en form av akrylfärg. Det finns en del tillverkare som nämns i guiden.

Tillbaka
Topp