• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Danneswe

Cartier
En gång i tiden flätade jag ett bälte och idag gav lädret upp.

Har spännet kvar och undrar lite försiktigt, var kan man köpa en läderbit som är typ 3.2 cm bred så man kan fläta ett nytt bälte?

Kan ju förstås köpa ett bälte och börja skära i det men det känns ju lite skumt..
Kanske någon här som har en remskärare och kan skära till en rem till dig. Jag har varken remskärare eller tillräckligt lång linjal, samt förmodligen för tunt läder.
Annars kan du köpa remmar (Dock ej 3.2cm) på slöjddetaljer)

Här hittade jag 3.2
 

nept

Panerai
Kanske någon här som har en remskärare och kan skära till en rem till dig. Jag har varken remskärare eller tillräckligt lång linjal, samt förmodligen för tunt läder.
Annars kan du köpa remmar (Dock ej 3.2cm) på slöjddetaljer)

Här hittade jag 3.2

Det där med 3.2 är inte så viktigt, tror 3.5 eller 3.0 skulle funka också. Bra tips!
 

Meridius

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte om jag är på fel del av forumet, men jag testar iaf. Är på jakt efter någon som kan tänkas vara villig att göra en nyckelring i läder. Har varken kunskap eller verktyg själv, men vet att det finns många duktiga individer häromkring. Är det någon här som skulle vara intresserad alternativt kan peka mig i rätt riktning?
Tänker mig verkligen inget avancerat!
 

nept

Panerai
Uppdatering är att jag fick lädret och trots min brist på färdigheter och verktyg lyckats pilla ihop nåt som liknar ett bälte :)

20210721_000955.jpg
 
Senast ändrad:

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag vet inte vart jag har fått för mig att man använder vaxad lintråd, men så är ju inte fallet då den brinner när man ska bränna den efter man är klar med sömmen, så då är det alltså nylåntråd man använder..?
mitt hjärnkontor spökar ju en aning
 

Danneswe

Cartier
Jag vet inte vart jag har fått för mig att man använder vaxad lintråd, men så är ju inte fallet då den brinner när man ska bränna den efter man är klar med sömmen, så då är det alltså nylåntråd man använder..?
mitt hjärnkontor spökar ju en aning

Vissa använder lintråd, andra polyestertråd. Nackdelen med lintråd är att den inte håller så länge på exempelvis en plånbok som man har i jeansfickan.

Jag personligen föredrar en polyestertråd från Meisi (Meisi Xiange twist) Den har inte ett typiska syntetiskt utseende. (Ser inte plastig ut, dock lite svårt att fånga på bild)

När du syr med lintråd och ska avsluta sömmen, så syr du tillbaka ett par gånger, sen kan du antingen ta lite vitt lim på tråden innan du drar ihop sista stygnet, eller peta ner lite lim i sista hålet när du klippt tråden.

Vit rulle = Lintråd (Meisi linen super fine)
Orange rulle = Polyester (Meisi Xiange twist)


IMG_4053.JPG
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Vissa använder lintråd, andra polyestertråd. Nackdelen med lintråd är att den inte håller så länge på exempelvis en plånbok som man har i jeansfickan.

Jag personligen föredrar en polyestertråd från Meisi (Meisi Xiange twist) Den har inte ett typiska syntetiskt utseende. (Ser inte plastig ut, dock lite svårt att fånga på bild)

När du syr med lintråd och ska avsluta sömmen, så syr du tillbaka ett par gånger, sen kan du antingen ta lite vitt lim på tråden innan du drar ihop sista stygnet, eller peta ner lite lim i sista hålet när du klippt tråden.

Vit rulle = Lintråd (Meisi linen super fine)
Orange rulle = Polyester (Meisi Xiange twist)


IMG_4053.JPG
Tack för förklaringen!
jag tror jag faktiskt vill bränna slutet, och därför lämnar jag nog tillbaka lintråden, misstag av mig.
 

Danneswe

Cartier
Tack för förklaringen!
jag tror jag faktiskt vill bränna slutet, och därför lämnar jag nog tillbaka lintråden, misstag av mig.
Jag tycker du ska beställa ett provpaket från Meisi. Den innehåller även en full rulle Xiange twist, samt en färgkatalog (du väljer vilken katalog)
Om du skulle gille Xiange twist (det är med andra sorter av syntetisk tråd i provpaketet också) så tänk på att det finns två sorters Xiange (twist och braid)

Du beställer genom att skicka ett dm på Instagram. https://www.instagram.com/meisi108/
 

Danneswe

Cartier
@Danneswe har du något bra ställe där du köper din Meisi-tråd? Försöker hitta något ställe där jag slipper tull
Vet faktiskt inte, jag köper alltid direkt från Meisi. Men om du har Instagram så kan du fråga dom vilka åf de har i Europa.
Är det lintråd så är jag rätt säker på att Meisi är tillverkare av YueFung, och Leatherhouse säljer den. Meisi tillverkade även AmyRoke's tråd förut, men tror dom bytte till någon annan leverantör.
 

Stensture

Omega
Vet faktiskt inte, jag köper alltid direkt från Meisi. Men om du har Instagram så kan du fråga dom vilka åf de har i Europa.
Är det lintråd så är jag rätt säker på att Meisi är tillverkare av YueFung, och Leatherhouse säljer den. Meisi tillverkade även AmyRoke's tråd förut, men tror dom bytte till någon annan leverantör.
Tack för tipset! Jag kör deras superfine 0.45 nu och gillar den starkt. Nog värt att lägga en beställning direkt från dom när jag tröttnar på de jag har.
 

Danneswe

Cartier
Tack för tipset! Jag kör deras superfine 0.45 nu och gillar den starkt. Nog värt att lägga en beställning direkt från dom när jag tröttnar på de jag har.
Om du beställer så glöm inte att även beställa deras gratis provpaket, så får du med ett par fulla rullar också. Exempelvis en full rulle Meisi superfine och en Xiange Twist.
Och en färgkatalog (du väljer vilken)
 

Kloker

Cartier
vilken typ av söm som görs var inte vad jag undrade över, mer om erfarenheter av just handsymaskinen på bild
Jag tror att poängen, om än lite abrupt formulerad, var att du nog klarar dig bättre med nål och tråd än med en handsymaskin. Dels blir stygnen inte lika hållbara, och dels kan du få dem finare med nål och tråd. Det ska dock sägas att jag aldrig sytt med handsymaskin. Endast industrisymaskin, samt med nål och tråd.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag tror att poängen, om än lite abrupt formulerad, var att du nog klarar dig bättre med nål och tråd än med en handsymaskin. Dels blir stygnen inte lika hållbara, och dels kan du få dem finare med nål och tråd. Det ska dock sägas att jag aldrig sytt med handsymaskin. Endast industrisymaskin, samt med nål och tråd.
Jag tog det inte så allvarlagt även om det inte var till någon hjälp med frågan jag ställde. Jag är fullt införstådd med att handsydda sadelstygn är hållbarare än interlock eller symaskinsstygn. Nål och tråd har jag redan, och nu har jag alltså även en handsymaskin på väg hem, därav frågan. Om du nyss köpt en klocka med 3atm och undrar om någon har erfarenhet av den, är du då hjälpt av att veta att det är 20atm som gäller vid ISO dykning? Lite så bara ;)
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Jag tog det inte så allvarlagt även om det inte var till någon hjälp med frågan jag ställde. Jag är fullt införstådd med att handsydda sadelstygn är hållbarare än interlock eller symaskinsstygn. Nål och tråd har jag redan, och nu har jag alltså även en handsymaskin på väg hem, därav frågan. Om du nyss köpt en klocka med 3atm och undrar om någon har erfarenhet av den, är du då hjälpt av att veta att det är 20atm som gäller vid ISO dykning? Lite så bara ;)
Nu är inte jag heller till någon hjälp 🙂 Jag har nyfiket försökt lista ut hur den funkar. Har man en undertråd eller gör man någon smart knut 🤔
Återkom gärna med hur det gått, finns säkerligen användningsområden för den 👍
 

Kloker

Cartier
Jag tog det inte så allvarlagt även om det inte var till någon hjälp med frågan jag ställde. Jag är fullt införstådd med att handsydda sadelstygn är hållbarare än interlock eller symaskinsstygn. Nål och tråd har jag redan, och nu har jag alltså även en handsymaskin på väg hem, därav frågan. Om du nyss köpt en klocka med 3atm och undrar om någon har erfarenhet av den, är du då hjälpt av att veta att det är 20atm som gäller vid ISO dykning? Lite så bara ;)
Fattar :) Svårt att veta vad alla vet och inte redan också. Lycka till med handmaskinen :) Jag har inget mer att bidra med.
 
Topp