• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Minielk

Breitling
Från en förvirrad skalle; vad innebär det praktiskt att "värma in" första lagret kantfärg? Stryka på, låta torka och sen värme? Eller har jag helt missuppfattat 😬?
 

Danneswe

Cartier
Från en förvirrad skalle; vad innebär det praktiskt att "värma in" första lagret kantfärg? Stryka på, låta torka och sen värme? Eller har jag helt missuppfattat 😬?

Ja det är korrekt. Används både för att färgen ska fästa bättre och för att jämna ut kanten, dock är det viktigt att börja med en relativt jämn kant för ett bra resultat. De flesta kantfärger (pratar ej om narvsvärta nu som också kan användas på kanter före burnish) går att använda med värme. Vissa föredrar att använda en primer istället, jag ser inget behov av primer med Fenice eller Uniters, men kan tänka mig att det kan vara bra på riktigt feta/vaxiga lädertyper.
 

Minielk

Breitling
Ja det är korrekt. Används både för att färgen ska fästa bättre och för att jämna ut kanten, dock är det viktigt att börja med en relativt jämn kant för ett bra resultat. De flesta kantfärger (pratar ej om narvsvärta nu som också kan användas på kanter före burnish) går att använda med värme. Vissa föredrar att använda en primer istället, jag ser inget behov av primer med Fenice eller Uniters, men kan tänka mig att det kan vara bra på riktigt feta/vaxiga lädertyper.
Tack! Jag kör Fenice men har aldrig värmt. Ska testa det nästa gång.
 

Danneswe

Cartier
Tack! Jag kör Fenice men har aldrig värmt. Ska testa det nästa gång.
Före jag hade möjlighet att värma så använde jag mig av friktion. "Burnish" med canvas eller annat styvare tyg efter första lagret, jag kan inte riktigt säga hur mycket skillnad det blir då de produkter jag gjorde då inte har använts någon längre tid. Men med värme så håller iaf kanter väldigt bra.
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Blev en liten enkel hållare såhär på kvällskvisten
6AAF5CBC-2C24-4F32-9D1D-031706800064.jpeg
 

oddface

Panerai
2-Faktor
Tack!
Heter det ponny på svenska? Behöver inte va någon värsta, är nybörjare :)
"Syklämma" har jag sett att de kallas, men vet inte om det är det korrekta ordet.
Annars har jag sett att man använder snabbtving och liknande, bara det håller det du jobbar med still och i ett någorlunda ergonomiskt läge.
 
  • Like
Reactions: kbw

Danneswe

Cartier
Tack för era svar! Jag har hittat denna som jag funderar på: https://www.etsy.com/se-en/listing/..._query=romanov+tools&ref=sr_gallery-1-4&pro=1

Tror ni att storleken är lagom till mindre saker, plånböcker etc?
Kan bli lite tajt för en plånbok med sedelfack när du syr kortsidan. Jag hade frågat om måtten från topp till låsskruv.

Såg denna bilden på samma sida tagen av någon som köpt den. Och det ser inte ut som det finns utrymme för en plånbok med sedelfack där.
iap_640x640.2106387736_hyofqcqt.jpg

Bygg en själv? Jag byggde en av planhyvlat virke 70x15mm. Behövs inga dyra verktyg. När jag tillverkade min så hade jag bara en "geringssåglåda" i plast för att såga ut delarna.


pony.JPG
 

Exxet

Rolex
Skulle behöva "lite" Svart läder ca: 2 mm, allt som allt 3 Kvf, ska limmas på MDF, behöver ej vara hästrumpa eller något exklusivt, någon som har eller kan peka i rätt riktning. Tackar på förhand.
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Hallå! Nybörjare här.

Fungerar läder avsett för skor (1.2-1.4 mm) för bifolds, korthållare, sleeves etc? Har experimenterat på ett billigare läder 1.5-1.6mm och har svårt att avgöra om 1.2-1.4mm blir för tunt. (gvtfast.com har mycket från Ilcea som lockar!)

Vad, och var köper ni läder? Mitt experimentella läder börjar ta slut och vill gärna köpa något lite roligare :)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Kan bli lite tajt för en plånbok med sedelfack när du syr kortsidan. Jag hade frågat om måtten från topp till låsskruv.

Såg denna bilden på samma sida tagen av någon som köpt den. Och det ser inte ut som det finns utrymme för en plånbok med sedelfack där.
iap_640x640.2106387736_hyofqcqt.jpg

Bygg en själv? Jag byggde en av planhyvlat virke 70x15mm. Behövs inga dyra verktyg. När jag tillverkade min så hade jag bara en "geringssåglåda" i plast för att såga ut delarna.


pony.JPG
Blev inspirerad och byggde en!
B30D069F-92A1-489B-9B98-59EA29A86D16.jpeg
 

Danneswe

Cartier
Hallå! Nybörjare här.

Fungerar läder avsett för skor (1.2-1.4 mm) för bifolds, korthållare, sleeves etc? Har experimenterat på ett billigare läder 1.5-1.6mm och har svårt att avgöra om 1.2-1.4mm blir för tunt. (gvtfast.com har mycket från Ilcea som lockar!)

Vad, och var köper ni läder? Mitt experimentella läder börjar ta slut och vill gärna köpa något lite roligare :)

Ja, ett par exempel är Ilcea museum calf, Horween Russia calf, boxkalv osv.

Tyvärr så är det många gånger svårt att hitta läder i mindre mängd i Europa, men är det något specifikt läder du letar efter och är beredd att betala lite mer per kvadratfot. (Läder räknas oftast i kvadratfot) så fråga här så kan jag kolla runt bland de åf jag känner till runtom i världen.

Angående tjocklek så beror det helt på vilken stil och vilken typ av läder. Olika läder har olika rivstyrka. 1.2-1-4mm är dock inte för tunt. Jag använder nästan uteslutande läder mellan 0.5-1mm. (0.5+0.5mm för fodrade delar på plånböcker/korthållare.

Tänk på att du kan inte polera kanter på samma sätt som vegetabilgarvat läder om du använder kromgarvat (Mycket skoläder är kromgarvat) utan du måste använda kantfärg.
 

Ragnr

Omega
2-Faktor
Ja, ett par exempel är Ilcea museum calf, Horween Russia calf, boxkalv osv.

Tyvärr så är det många gånger svårt att hitta läder i mindre mängd i Europa, men är det något specifikt läder du letar efter och är beredd att betala lite mer per kvadratfot. (Läder räknas oftast i kvadratfot) så fråga här så kan jag kolla runt bland de åf jag känner till runtom i världen.

Angående tjocklek så beror det helt på vilken stil och vilken typ av läder. Olika läder har olika rivstyrka. 1.2-1-4mm är dock inte för tunt. Jag använder nästan uteslutande läder mellan 0.5-1mm. (0.5+0.5mm för fodrade delar på plånböcker/korthållare.

Tänk på att du kan inte polera kanter på samma sätt som vegetabilgarvat läder om du använder kromgarvat (Mycket skoläder är kromgarvat) utan du måste använda kantfärg.
Tusen tack för ett utförligt svar! Tror att 1.2-1.4mm kommer fungera fint för mig då.

Vecchia Toscana säljer på sin shop Ilcea till styckpriser. Jag ville inte köpa grisen i säcken, utan att rådfråga någon kunnig först.

På tal om gris, har du något tips på var man enkelt kan få tag på det? (till foder)

Kantfärgen har jag bunkrat upp med Fenice, efter din rekommendation :)
 

Danneswe

Cartier
Tusen tack för ett utförligt svar! Tror att 1.2-1.4mm kommer fungera fint för mig då.

Vecchia Toscana säljer på sin shop Ilcea till styckpriser. Jag ville inte köpa grisen i säcken, utan att rådfråga någon kunnig först.

På tal om gris, har du något tips på var man enkelt kan få tag på det? (till foder)

Kantfärgen har jag bunkrat upp med Fenice, efter din rekommendation :)
Använder inte gris, och vet tyvärr ingen åf. Men om du ska fodra lädret också så blir det väldigt tjockt om du ska använda dig av 1.2-1.4mm

Ett alternativ om du vill använda dig av vegetabilgarvat läder från Italien så kika på La Perla Azzurra - Dakota, du kan köpa det i olika tjocklek. Tror dom har fler färger tillgängliga om du kontaktar dom. Jag har samples från det garveriet och 22 färger av den produkten (Dakota)
 
Senast ändrad:

Ragnr

Omega
2-Faktor
Använder inte gris, och vet tyvärr ingen åf. Men om du ska fodra lädret också så blir det väldigt tjockt om du ska använda dig av 1.2-1.4mm

Ett alternativ om du vill använda dig av vegetabilgarvat läder från Italien så kika på La Perla Azzurra - Dakota, du kan köpa det i olika tjocklek. Tror dom har fler färger tillgängliga om du kontaktar dom. Jag har samples från det garveriet och 22 färger av den produkten (Dakota)
Tack för tipsen!
 
Har kommit igång med läderslöjdandet igen efter ett uppehåll och blivit sugen på att skaffa en löd/glödritningspenna för creasing osv. Undrar om någon har ett bra tips på en inte allt för dyr produkt och vad man ska tänka på när det gäller tillbehör.
 

Danneswe

Cartier
Har kommit igång med läderslöjdandet igen efter ett uppehåll och blivit sugen på att skaffa en löd/glödritningspenna för creasing osv. Undrar om någon har ett bra tips på en inte allt för dyr produkt och vad man ska tänka på när det gäller tillbehör.

Det du letar efter är en electric creaser även kallad Fileteuse. Vad du än gör så köp inte från någon av de återförsäljare i Europa som har priser online. Mando.fr har bäst priser på Regad. (Det kan vara närmare 50% dyrare på vissa andra ställen. Dock drar det ändå snabbt iväg om du ska ha flertalet olika utbytbara "kantjärn" En bra start är dock FN2 för saker som klockarmband och korthållare/plånböcker. Den kan även användas för att värma kantfärg, vill du ha en separat för kantfärg så är S05H passande. Köp INTE wax spatula för att värma kantfärg, den är till för att smälta vax på kanter, men med temperaturen som krävs för många kantfärger så riskerar du att förstöra det verktyget ("tråden" som värmer upp verktyget går av) S05H fungerar dock fint till både kantfärg och vax och även frihandscrease längs med en stållinjal om du skulle ha behov av det. Jag skulle dock inte rekommendera dig att köpa Regads F-järn, den är för vass för många läder så den skär in i lädret, jag har nyligen bytt ut mitt F-järn mot Dupin G1. (Rörigt förklarat?) Hittar du en maskin och du är osäker på vad du ska ha för järn så skriv här i tråden och berätta även vad du ska använda det till.

Andra tillverkare såsom Kinamaskiner har ofta likvärdiga versioner av kantjärn med samma namn.

Vill du ha en elektrisk riktigt billig version så har jag inte så bra koll på de maskinerna, och skulle nästan i det läget istället rekommendera dig att kika på Wuta handhållna creasers som du värmer över en alkohollampa, ger mycket bra resultat och används av många erfarna läderhantverkare, och ger ett mycket bra resultat med lite övning när det kommer till att hålla rätt temperatur.
 
Det du letar efter är en electric creaser även kallad Fileteuse. Vad du än gör så köp inte från någon av de återförsäljare i Europa som har priser online. Mando.fr har bäst priser på Regad. (Det kan vara närmare 50% dyrare på vissa andra ställen. Dock drar det ändå snabbt iväg om du ska ha flertalet olika utbytbara "kantjärn" En bra start är dock FN2 för saker som klockarmband och korthållare/plånböcker. Den kan även användas för att värma kantfärg, vill du ha en separat för kantfärg så är S05H passande. Köp INTE wax spatula för att värma kantfärg, den är till för att smälta vax på kanter, men med temperaturen som krävs för många kantfärger så riskerar du att förstöra det verktyget ("tråden" som värmer upp verktyget går av) S05H fungerar dock fint till både kantfärg och vax och även frihandscrease längs med en stållinjal om du skulle ha behov av det. Jag skulle dock inte rekommendera dig att köpa Regads F-järn, den är för vass för många läder så den skär in i lädret, jag har nyligen bytt ut mitt F-järn mot Dupin G1. (Rörigt förklarat?) Hittar du en maskin och du är osäker på vad du ska ha för järn så skriv här i tråden och berätta även vad du ska använda det till.

Andra tillverkare såsom Kinamaskiner har ofta likvärdiga versioner av kantjärn med samma namn.

Vill du ha en elektrisk riktigt billig version så har jag inte så bra koll på de maskinerna, och skulle nästan i det läget istället rekommendera dig att kika på Wuta handhållna creasers som du värmer över en alkohollampa, ger mycket bra resultat och används av många erfarna läderhantverkare, och ger ett mycket bra resultat med lite övning när det kommer till att hålla rätt temperatur.
Stort tack för svar! Ska kolla upp priser och så. Jag pluggar för tillfället så ekonomin är lite ansträngd.
 

kbw

Omega
2-Faktor
Kan bli lite tajt för en plånbok med sedelfack när du syr kortsidan. Jag hade frågat om måtten från topp till låsskruv.

Såg denna bilden på samma sida tagen av någon som köpt den. Och det ser inte ut som det finns utrymme för en plånbok med sedelfack där.
iap_640x640.2106387736_hyofqcqt.jpg

Bygg en själv? Jag byggde en av planhyvlat virke 70x15mm. Behövs inga dyra verktyg. När jag tillverkade min så hade jag bara en "geringssåglåda" i plast för att såga ut delarna.


pony.JPG

Känns som att "hållare" av denna modell är instabila jämfört med de man fäster i skrivbordet med klämma, eller missförstår jag hur man använder ovan?

Har även en fråga gällande gaffelmejsel, jag har idag en https://www.slojd-detaljer.se/produkter/laderslojd/laderverktyg/gaffelmejslar-3166 men jag tycker att det blir för grova hål/sömnlinje. Är det bättre att satsa på något likt denna: https://www.rmleathersupply.com/col...my-roke-pricking-irons?variant=13895681114221 som ser tätare ut?
 

Danneswe

Cartier
Känns som att "hållare" av denna modell är instabila jämfört med de man fäster i skrivbordet med klämma, eller missförstår jag hur man använder ovan?

Har även en fråga gällande gaffelmejsel, jag har idag en https://www.slojd-detaljer.se/produkter/laderslojd/laderverktyg/gaffelmejslar-3166 men jag tycker att det blir för grova hål/sömnlinje. Är det bättre att satsa på något likt denna: https://www.rmleathersupply.com/col...my-roke-pricking-irons?variant=13895681114221 som ser tätare ut?

Du har den på en stol och sitter på de utskjutande "sidorna" så du har den mellan låren, mycket stabilt och bra.

De gafflarna från slöjd detaljer är egentligen till för laskning. (Googla läder laskning och kolla bilder, alternativt på Engelska leather lacing)

Vilka hålgafflar är vanligast? Japanska och Europeiska. Japanska versionen är diamantformad. Crimsonhide är populära när det kommer till den Japanska versionen.

Jag skulle rekommendera dig att kika på Ksblade alternativt Kevinlee. Varför? För Amy Roke har lite kona på "gaffelspetsarna" så slår du dom rakt igenom låt säga 3mm läder så vidgas hålet en del. De har inte lika mycket kona som exempelvis Vergez Blanchard som är en ren "pricking iron" för att märka hål och sedan öppna med syl. Både Ksblade och Kevinlee går utmärkt att slå helt igenom och ingen syl behövs för saker som klockarmband, plånböcker, korthållare och liknande produkter som inte är rejält tjockt läder. Det finns även andra märken av samma typ, exempelvis Sinabroks, (Jag har dock aldrig använt dessa) och är mycket nöjd med både Ksblade och Kevinlee. Dock köpte jag Kevinlee för att Ksblade inte hade 2.45mm/12spi

Så vilka ska du välja? KevinLee är billigare, det som gör att jag personligen tycker det är värt att spendera lite extra på Ksblade är för att. 1. Lättare att centrera över en ritsad linje (spetsarna är lite sfäriska så centrerar enkelt i mitten av en linje) 2. Gillar de bättre ergonomiskt samt att de har en låg tyngdpunkt.

(Obs Ksblade finns även i andra metaller för "handtagen" bor du utanför Sverige i ett klimat med hög luftfuktighet så hade jag nog valt de i "silverfinish" istället, då ytrost kan bildas på originalversionen i vissa klimat med hög luftfuktighet. Bör även nämnas att de finns i en V2-version med lite mer slimmad botten, kan inte uttala mig om dessa, men har aldrig känt att jag skulle vilja att de var mer slimmade.

Ksblade: https://ksbladepunch.com/product/pricking-irons-black
KevinLee: https://www.kevinleathertools.com/products/kl-french-style-pricking-iron-1

Känner du ändå att Amy Roke är rätt för dig så kan du köpa dom från Mando I Paris. Du skickar ett mail med de produkter du vill köpa så får du prisförslag tillbaka. José pratar bra Engelska, dock kan det ibland ta ett tag att få svar, samt att den enda betalningsmöjligheten är banköverföring (iaf när jag beställt för ett par år sen)


Jag tycker alltid att man ska lära sig att använda en syl, och med Amy Roke så kommer det ge dig ett bättre resultat med en syl, dock krävs det lite övning. Många tycker det är svårt att få till ett bra resultat med syl, och det beror ofta på sylen, det tar tid att lära sig att forma och skärpa en syl. De flesta sylar som säljs är diamantformade och behöver båda formas och skärpas och poleras så de passar ditt behov. Palosanto säljer sylar som är färdiga att använda och lämpliga för Amy Roke. Vilken bredd som är lämplig för Amy Roke vet jag dock ej. Det är olika bredd på hålgafflarna beroende på stygnavstånd, samt att det är en smaksak. Tyvärr vet jag inte vilken bredd Amy Roke använder.

 

Mukt

Cartier
Hej gänget!
Har ett projekt där jag ska nita ihop läder och canvastyg men har egentligen ingen vidare koll. Väder mig därför till den samlade expertisen här på ks :)

Jag vill köra mässing eller kopparnitar som man nitar för hand så behöver lite grejor till det. På min lista står:
nitar
hålslagare
Settingtool(svenskt namn?)
Läderband, typ 25mm, 3,5 mm.
Vettig avbitare och hammare har jag redan

Något jag missar? Framförallt, vart köper man sådant? Gärna inom Sverige.

Tack på förhand hörni!
 
Topp