• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DIY: Läder projekt samlingstråd.

Har samlat ihop erfarenhet och mod att göra lite straps av Ogawa. Otroligt kompakt läder, och med en väldigt djup, fin glans. Lite kantpolerande kvar, och lite hål skall slås, annars färdiga.
Gjorde ett band till en Lemania SC med, det blev jag ganska nöjd med, färgen gick bra med siffrorna på tavlan, något italienskt läder, minns inte vilket.
1000105652.jpg
lite mer julpyssel när man tröttnat på julfilmerna och vill resa till värmen istället.

IMG_4733.jpeg

IMG_4734.jpeg
6 hudar ogawa och JunLins nya irons! Snyggt!! inte dåligt.

Senast ändrad:
Jag kommer resa till Japan i mars, tänkte lägga en beställning från hashimoto industries på Ogawa och Shinki, och lite verktyg och annan hårdvara från OKA. För den som kan hålla sig till juni, kan jag ta med grejer (ej för skrymmande verktyg) till Sverige, kontakta mig i så fall via D.M.

Tröttnade på en handslipad skärflingskniv med rund egg åt alla håll så byggde en jigg för att enkelt få en rak vass egg. Tog en bra stund att få den rak men nu så var det en dröm att skärfla med. Kommer bli enkelt att hålla den vass med. Får tipsa om samma ide som knivsliparna använder. 😃
IMG_4750.jpeg
IMG_4751.jpeg
IMG_4752.jpeg

Fortsätter på hjälpmedelstemat med några saker jag printat för att underlätta.

Börjar med en mindre färgkopp för att blanda små mängder färg.
IMG_4759.jpeg

Jigg för att limma banden runt pinnarna. Man kan spänna bandet bättre runt pinnarna o för korta bandet blir de lika hela tiden.
IMG_4755.jpeg

IMG_4758.jpeg

Sen en jigg för att skära ut banden till rätt form. Änden på bandet skär jag till efteråt i i önskad längt och form. Hela utskärningen kan göras i ett grepp utan att flytta bandet. (Utom änden på långa bandet). Jag gör alla mina ämnen till 24mm så kan jag bestämma senare i processen vilken bredd jag vill ha.

IMG_4756.jpeg

Snyggt! Viker själv "manuellt", så ska testa din idé, tack! :D

Jag har sparat den här till dagen i ära. Tanken är att hiva upp den efter tolvslaget, bland cigarrsugna vänner.

IMG_6977-fotor-20251229131037.png

IMG_6982-fotor-20251229125635.png

IMG_6987-fotor-20251229125928.png

IMG_6991-fotor-2025122913118.png

IMG_6998-fotor-2025122913415.jpg
Så grymt snygg och helt rätt dag att dra fram den. 😃. Jag började göra en våtform innan jag hade printer vilket blev för krångligt så jag tröttnade o la ner. Mindre cigarr nuförtiden men en sån där skulle jag gärna slå ihop för de tillfällen som bjuds. Man kanske får låna filerna. 😊 😇

Ni som syr i canvas, vad gör ni hål med? Franska järn skär upp fibrerna och blir inte så snyggt… Har japanska järn samma problem? Känns som att ovala skulle kunna fungera (tex Isvara/Bewais), eller ska de vara runda?

Hittade en riktigt torr gammal ryggsäck i ren eller älg gissar jag på, som jag försöker få liv i. Steg ett var riktigt mycket neetsfoot oil på vinst eller förlust (innerläder för referens hur den såg ut innan). Men jag tror någon form av vax eller liknande skulle behövas för att få den lite mer motståndskraftig. Har någon tips på produkter? Jag försöker hitta något utan mineralbaserat fett vilket är svårt att utläsa från produktsidorna…

Bilagor

• IMG_0228.jpeg
    IMG_0228.jpeg
    965.5 KB · Visningar: 26
Kanske inte så mycket skinn än men det kommer. 😃 Vi gör en rokad hemma. Blir av med mitt pysselrum med en station för urmakeri svarv o slip samt läder för att gå till en fyra stationers setup. Kul att pyssla utan att behöva rigga om hela tiden. Pyssellängan i kaos just nu under flytten.
IMG_4794.jpeg

Men fick en leverans idag så var tvungen att koppla upp och testa lite. Köpte edge creaser handtag utan elektronik då jag hade en hembyggd pwm styrning för elbåtmotor som efter lite påläsning skall funka. Kopplade upp och provcreasade lite. En dröm i förhållande till min moddade lödkolv med kinaspets som nästan rev sönder lädret i farten. Nu handtag och spetsar från junlin som bara glider över skinnet. Har en ny styrning med digitalt 0-100 på ingång så man får bättre koll på temperaturen inom nån vecka eller 2. Komplett creaser under 1000lappen plus spetsar så det kan jag tipsa om ifall nån är sugen på en bra creaser med en sniklösning för styrning men som gör samma jobb som köpelösningen. Just nu är den fulast i kommunen men bara ett första test för kvällen.
IMG_4793.jpeg

Blir lite mera tester att utvärdera vilken spänning man skall köra på. 12 volt funkar till både crease och smälta kantfärg men regad skall enligt data köra något högre så får testa lite nogrannare sen. Fortsättning följer……

En bit till föll på plats. Ponyn har fått quicklock både för montage och läder. Rigga ponyn vid bänken och flytta läder har Ställtider 2 sekunder så känns bra att jobba med. Vill nån ta ideer o göra egna anpassningar så plåtar jag gärna mer.
IMG_4797.jpeg
IMG_4799.jpeg

Första arbetsstationen närmar sig redo.
image.jpg

Har experimenterat lite med vikta kanter. I för skaffade en splitter från druckl. Testade att splitta till 0,5 mm ca, då blir remmen väldigt tunn. Ska testa liiite tjockare, och lägga till velodon mellan för den är lite stretchig nu.
Den runda änden är det svåraste att få till. 1000113261.jpg

Bilagor

• 1000113260.jpg
    1000113260.jpg
    459.1 KB · Visningar: 4
  • 1000113259.jpg
    1000113259.jpg
    481.4 KB · Visningar: 9
Testar lite dimensioner på kort fodral innan jag ska ordna lite mallar för bättre precision. Kanter med tokonole, naturell, vegetabilisk garvad ko behandlad med lite neatsfoot oil och minkolja.
1000114647.jpg
1000114644.jpg

Bilagor

• 1000114645.jpg
    1000114645.jpg
    311.3 KB · Visningar: 6
  • 1000114646.jpg
    1000114646.jpg
    159.7 KB · Visningar: 7
  • 1000114646.jpg
    1000114646.jpg
    159.7 KB · Visningar: 6
Hittade en riktigt torr gammal ryggsäck i ren eller älg gissar jag på, som jag försöker få liv i. Steg ett var riktigt mycket neetsfoot oil på vinst eller förlust (innerläder för referens hur den såg ut innan). Men jag tror någon form av vax eller liknande skulle behövas för att få den lite mer motståndskraftig. Har någon tips på produkter? Jag försöker hitta något utan mineralbaserat fett vilket är svårt att utläsa från produktsidorna…
Jag kör det här receptet till mina läderprylar. Det funkar bra. Som en extra bonus så är det kanon som hudsalva.

Har en liten smakfråga. (Tänk dock bort kvaliten på creasen på den vänstra taggen. ☺️).

Frågan är, skall det vara crease på luckan och ramen utanför den på den högra som på den vänstra eller är det cleanare utan. Creasen kan ju lyfta helheten lite eller så blir det plåttrigt istället. Vad säger ni?

IMG_4905.jpeg

Vart köper ni verktyg och material utöver slöjddetaljer? Skummat igenom några sidor men gav upp rätt snabbt.

Tillbaka
Topp