• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Lite färgglatt på söndagskvällen :)
46B68A7D-EAB1-4584-8105-061F4C741B1C.jpeg

De är riktigt fina! Funkar den gamla länken/ändlänkar på en ny SUB 300?

The bracelet on this watch is a modern version of Doxa’s well known “beads of rice” style from the 1960s. I have an original version on a vintage Doxa I own and the old one actually fits, with a bit of maneuvering, on the new watch. Anyone who’s worn a beads of rice bracelet knows how comfortable they are. The one on the “Black Lung” is not a true beads of rice, since each row of “beads” is one piece. But it still drapes comfortably on the wrist. The clasp is a fairly common foldover style with dive extension and micro-adjustment slots. I’d had loved to see Doxa recreate its innovative spring-loaded dive clasp from the ‘60s, but re-engineering that would have likely increased the price substantially. With the dive extension deployed, the bracelet fit well over my thick glove cuff. Like its historical inspiration, the new “Black Lung” is rated to 300 meters of water depth, a healthy safety margin for any diving I would do with it.

https://www.hodinkee.com/articles/doxa-sub-300-aqua-lung-edition-introducing

Är det inte lite lustigt att Doxa valt att göra ett välvt glas på moderna 300or? Originalen verkar ju inte ha välvda plexin. Tycker det är snyggt hur ljuset bryts och att tavlan ser lite mindre ut även om jag har något svårt för att de försökt efterlikna ett plexiutseende (om de nu har det). Nöjd som fan är jag iaf, den sitter på väldigt mycket!
6919154F-0D4A-41BE-AB08-88EAB80D96E7.jpeg

Är det inte lite lustigt att Doxa valt att göra ett välvt glas på moderna 300or? Originalen verkar ju inte ha välvda plexin. Tycker det är snyggt hur ljuset bryts och att tavlan ser lite mindre ut även om jag har något svårt för att de försökt efterlikna ett plexiutseende (om de nu har det). Nöjd som fan är jag iaf, den sitter på väldigt mycket!
6919154F-0D4A-41BE-AB08-88EAB80D96E7.jpeg
Visst hade original 300:an välvda plexin. Ändrades däremot till 300T
Screenshot_20181214-162828_Chrome.jpg

Doxas motsvarighet till Tudors black bay eller Seikos Padi :rolleyes: De är ju fina men konceptet känns väll rätt urvattnat nu. Även fast det finns historia bakom loggan och Doxa.
Haha är av helt annan åsikt, älskar att dom håller kvar vid modeller och hyllar gamla och förnyade samarbeten. Doxa tror jag iallafall inte vinner på att komma på massa nya modeller i detta segmentet utan snarare då tappar sina kunder dom har. Doxa need them money to give us more good stuff in tha future:)

Tillbaka
Topp