• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

First renderings of the new rubber are up on Doxa's website. Hard to tell much from the photos they have, like is it Branded? It has a flare where it meets the case and is not the same as the gold t-graph. A bit "meh" imho. Colour-matched for all dials (except searambler, i.e. not white), so that's nice.

upload_2020-2-24_13-37-37.png

upload_2020-2-24_13-38-31.png

Samma tankar här. Skrev till säljaren men har inte fått något svar om vart tillbehören finns.
Jag frågade säljaren och fick till svar att de inte var med tyvärr.

Jag jämförde med min så noga jag kunde och jag tycker den verkar se ok ut.

Det är den nog. Men synd att den är utan tillbehör, lite konstigt när det är en LE modell. Eller så är jag skadad från Panerai träsket. :angel:

Det är den nog. Men synd att den är utan tillbehör, lite konstigt när det är en LE modell. Eller så är jag skadad från Panerai träsket. :angel:
Bilderna är dåliga men på rätt saker och det ser ok ut. Underligt, som sagt, att box m.m bara försvunnit. Även om man är omedveten om full set-konceptet är ju inte en Doxa- box nåt man slänger av misstag. Priset är ju dock, än så länge, rätt bra. Personligen skulle jag köpa en "vanlig" 50th anniversary utan black lung och spara 4-5000 kr.

Bilderna är dåliga men på rätt saker och det ser ok ut. Underligt, som sagt, att box m.m bara försvunnit. Även om man är omedveten om full set-konceptet är ju inte en Doxa- box nåt man slänger av misstag. Priset är ju dock, än så länge, rätt bra. Personligen skulle jag köpa en "vanlig" 50th anniversary utan black lung och spara 4-5000 kr.
Då är det platt vs välvt glas som skiljer?

Du är skadad från Paneraiträsket :D men visst är det kul att ha allt. Får du den för runt 20 skulle iaf jag kunna leva utan fullset. Fullset är värt mer, inte bara gällande Panerai.

Absolut, nu landade den på uppåt 30K vilket är imponerande för watch-only. runt 130 bevakare på den också.
men en vanlig är nog mer av ett säkert kort. :)

Du är skadad från Paneraiträsket :D men visst är det kul att ha allt. Får du den för runt 20 skulle iaf jag kunna leva utan fullset. Fullset är värt mer, inte bara gällande Panerai.

Har nog en mikroskopisk italiensk klocka som ringer i huvudet varje gång.
Ja, det är utan tvekan en avvägning mellan pris och tillbehör. Inte för att jag blir lycklig av att ha en enorm box som aldrig får nån uppmärksamhet. Men det känns bättre. :D

Absolut, nu landade den på uppåt 30K vilket är imponerande för watch-only. runt 130 bevakare på den också.
men en vanlig är nog mer av ett säkert kort. :)

Har nog en mikroskopisk italiensk klocka som ringer i huvudet varje gång.
Ja, det är utan tvekan en avvägning mellan pris och tillbehör. Inte för att jag blir lycklig av att ha en enorm box som aldrig får nån uppmärksamhet. Men det känns bättre. :D
Märkligt hur den lilla loggan kan öka värdet med runt 10000 kr:) Det är ju samma klocka och lika limiterad båda två.

Kanske en felaktig analys men även fast den är limiterad som andra färger så är den orange. Kanske håller samlare hårdare i de oranga så de sällan kommer ut till försäljning? Orange är ändå originalfärgen.

Är det Doxa som äger loggan med trycktuben eller är det något som kopplar Doxawatches till tiden när det drevs av herrarna i USA? Med Project Aware II, silverlung, blacklung och allt vad de heter, har iaf jag kopplat ihop Doxas dykarklockor till flera seriösa samarbeten. Än så länge har vi inte sett vad som väntar nu när Doxa styrs från Schweiz. Jag är spänd på att se vad som finns i pipelinen framåt. Lite mer än färgglada gummiband förväntar jag mig. Kanske är det också något som påverkar prisbilder före och efter.

Kanske en felaktig analys men även fast den är limiterad som andra färger så är den orange. Kanske håller samlare hårdare i de oranga så de sällan kommer ut till försäljning? Orange är ändå originalfärgen.

Är det Doxa som äger loggan med trycktuben eller är det något som kopplar Doxawatches till tiden när det drevs av herrarna i USA? Med Project Aware II, silverlung, blacklung och allt vad de heter, har iaf jag kopplat ihop Doxas dykarklockor till flera seriösa samarbeten. Än så länge har vi inte sett vad som väntar nu när Doxa styrs från Schweiz. Jag är spänd på att se vad som finns i pipelinen framåt. Lite mer än färgglada gummiband förväntar jag mig. Kanske är det också något som påverkar prisbilder före och efter.
Det jag tycker är konstigt är just skillnaden i pris/popularitet mellan de med eller utan US.Diver aqua lung-loggan. Att "orginalen" från 60-talet är svindyra förstår jag för de är extremt sällsynta. Kanske ligger svaret just där att en reissue av en ovanlig och eftertraktad "black lung" blir dyrare.

Företaget Aqua lung finns fortfarande så jag antar att de äger loggan och hyrde ut den till Doxa. Göteborgska Poseidon gjorde väl det för Divingstar reissuen. Hur andrahandsmarknaden blir för de nya 300t får vi se. Jag tippar på att det blir tre kategorier: svindyra original, dyra reissue från 2016-18 "herrarna i USA"-perioden, billigare nya reissues.

Senast ändrad:
Det jag tycker är konstigt är just skillnaden i pris/popularitet mellan de med eller utan US.Diver aqua lung-loggan. Att "orginalen" från 60-talet är svindyra förstår jag för de är extremt sällsynta. Kanske ligger svaret just där att en reissue av en ovanlig och eftertraktad "black lung" blir dyrare.

Företaget Aqua lung finns fortfarande så jag antar att de äger loggan och hyrde ut den till Doxa. Göteborgska Poseidon gjorde väl det för Divingstar reissuen. Hur andrahandsmarknaden blir för de nya 300t får vi se. Jag tippar på att det blir tre kategorier: svindyra original, dyra reissue från 2016-18 "herrarna i USA"-perioden, billigare ny reissues.
Jag tror som du.

USA-drivna Doxa suger sig fast mer och mer. Jag önskar att de gamla amerikanerna gick glada ur och att de nya drivs av samma enkla men djupa passion.
72513F7B-B9E9-4404-9635-152D55FC54AF.jpeg
50F72A2C-6A4B-4BF3-95DC-8B0E7807F6A4.jpeg
Om man följde WUS:s Doxa- tråd mot slutet tror jag inte "de gamla amerikanerna" gick glada ur. Å andra sidan gillar jag att de nya verkar lagt ner limited edition-tramset och bara gör klockor så länge vi köper.

Om man följde WUS:s Doxa- tråd mot slutet tror jag inte "de gamla amerikanerna" gick glada ur. Å andra sidan gillar jag att de nya verkar lagt ner limited edition-tramset och bara gör klockor så länge vi köper.
Det var därför jag skrev som jag skrev. Jag hoppas att det blev bra till slut för alla inblandade parter. De gjorde ju ett fantastiskt bra jobb med doxawatches.com och tog fram flera roliga modeller och viktiga samarbeten, inte minst Project Aware II som jag gillar speciellt för att syftet var att rädda oceanerna. Kanske visar det sig snart att beslutet att ta bort dem var ett mycket dumt beslut?

Jag är kluven när det gäller limited edition överhuvudtaget. Det har nog oftast varit ett sätt att sälja det antal klockor man tror sig sälja till ett högre pris, för varför skulle ett affärsdrivande företag sätta en begränsning för hur mycket de kan tjäna? Kanske för att man kommer ut med ytterligare en limited edition till ett högre pris? Det kan ju också bero på att de kalkylerar på 300 ex och inte kan få lönsamhet om de ska tillverka ytterligare exemplar? Jag vet inte. Spekulerar bara.

Senast ändrad:
Det var därför jag skrev som jag skrev. Jag hoppas att det blev bra till slut för alla inblandade parter. De gjorde ju ett fantastiskt bra jobb med doxawatches.com och tog fram flera roliga modeller och viktiga samarbeten, inte minst Project Aware II som jag gillar speciellt för att syftet var att rädda oceanerna. Kanske visar det sig snart att beslutet att ta bort dem var ett mycket dumt beslut?

Jag är kluven när det gäller limited edition överhuvudtaget. Det har nog oftast varit ett sätt att sälja det antal klockor man tror sig sälja till ett högre pris, för varför skulle ett affärsdrivande företag sätta en begränsning för hur mycket de kan tjäna? Kanske för att man kommer ut med ytterligare en limited edition till ett högre pris? Det kan ju också bero på att de kalkylerar på 300 ex och inte kan få lönsamhet om de ska tillverka ytterligare exemplar? Jag vet inte. Spekulerar bara.
Jag håller med dig. "De gamla amerikanerna" verkar hålla på med Aquadive nu så där tror jag vi ser samarbetena med dykföretag och havsmiljöaktörerna i framtiden. När det gäller LE så förstår jag om man, i början, är en liten tillverkare, osäker på potentialen, men om produkten säljer slut på nån vecka och andrahandspriset ligger kvar eller ökar så är det obegripligt för mig att man inte gör fler batchar. Hursomhelst är jag glad för den Doxa jag har och köper gärna en GMT eller om de släpper en Sub200 tgraph searambler.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp