Nu verkar den redan vara slutsåld men 60000 svaga svenska kronor inklusive moms är ändå ett rejält steg upp jämfört med en vanlig 300.Den här var ju rätt fet ändå
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nu verkar den redan vara slutsåld men 60000 svaga svenska kronor inklusive moms är ändå ett rejält steg upp jämfört med en vanlig 300.Den här var ju rätt fet ändå
Den här var ju rätt fet ändå
Jo, de gick ju åt rätt snabbt trots priset.Nu verkar den redan vara slutsåld men 60000 svaga svenska kronor inklusive moms är ändå ett rejält steg upp jämfört med en vanlig 300.
Håller med! Kul materialval i klassisk form.Kul att Doxa forsoker lite nya saker o material men haller sig till sina design principer!
Hur såldes den? Jag prenumererar på deras nyhetsbrev men inte fått någonting om den här modellen. Snygg är den men de andra är också snygga. Jag blir också lite undrande till samarbetet med Aqua Lung ser ut idag. Någon som kunnat läsa sig till något? Slutligen hänger jag inte med i prissättningen. Som det ser ut är det vara carbonboetten som skiljer sig och carbon är väl inte exklusivare än stål? Fattar inte riktigt. Dessutom kommer den bara på gummit. Lite märkligt släpp tycker jag, men den är säkert riktigt lätt att bära med carbonboetten och titanbaksidan. Kanske blir en hit ändå?
Den här var ju rätt fet ändå
Hur menar du att cosc kostar? Jag frågar i rent intresse för det är ju ett ETA 2824 som redan är cosc-certifierat och som de redan använder sig av i nästan alla andra modeller. Därför har jag svårt att förstå merkostnaden för det borde inte finnas någon sådan, efter vad jag förstår. När det gäller prisskillnad mellan 300 boetter i stål mot 300 i carbon så har jag svårt att tro att prisskillnaden är så stor. Vad jag vet brukar det inte vara någon större skillnad om man tar in andra produkter än bara klockor.Ingen aning om deras produktionskostnader, men misstanker att en short run av bara 300 carbonboett inte ar sa billigt. Det plus en COSC gor val att dom tycker priset ar rimligt. Men jag tror det blir svarare o svarare for dom att forsoka slas med andra klockor i $5k prisklassen (fast med bara 300 klockor forsoker dom nog inte gora det).
Är också van vid och nyttjat den heads up man tidigare fått via mail. Måste troligtvis gått ut med det även denna gång då dessa 300st annars såldes extremt snabbt.Kul materialval. Vet inte om jag gillar just den. Om något år kanske det kommer en keramisk.
Synd att de inte gav nån heads up i nyhetsbrev eller dylikt som @Scipio sa. Svårt att vara tvungen att följa deras instagram för releases och missa dem helt (Om man nu var sugen på en. )
Är också van vid och nyttjat den heads up man tidigare fått via mail. Måste troligtvis gått ut med det även denna gång då dessa 300st annars såldes extremt snabbt.
edit
Såg nu att de inte alls var slutsålda
Fan, riktigt ball. Vill ha...Den här var ju rätt fet ändå
Båda är 42,5 mm. 1200 har en urtavla på ca 28 mm och 300 27 mm. Upplevelsen är större än skillnaden i mm.Kan ni som har 300T ta några jämföresebilder side-by-side med andra klockor i 40-44 mm-klassen som jämförelse?
Är sugen på DOXA men vet ej om jag ska köra på 300 eller någon lite större modell. Urtavlan ser så liten ut på de bilderna jag sett.
Så här ser det ut i jämförelse med srp och skx. Tavlan är liten men det är ju lite av charmen också. De nya 300t har platt glas så då ser tavlan större ut.Kan ni som har 300T ta några jämföresebilder side-by-side med andra klockor i 40-44 mm-klassen som jämförelse?
Är sugen på DOXA men vet ej om jag ska köra på 300 eller någon lite större modell. Urtavlan ser så liten ut på de bilderna jag sett.
Hur menar du att cosc kostar? Jag frågar i rent intresse för det är ju ett ETA 2824 som redan är cosc-certifierat och som de redan använder sig av i nästan alla andra modeller. Därför har jag svårt att förstå merkostnaden för det borde inte finnas någon sådan, efter vad jag förstår. När det gäller prisskillnad mellan 300 boetter i stål mot 300 i carbon så har jag svårt att tro att prisskillnaden är så stor. Vad jag vet brukar det inte vara någon större skillnad om man tar in andra produkter än bara klockor.
Kanske någon som verkligen vet hur COSC kommer till. Jag vågar inte säga någonting säkert. COSC är ju en certifiering som säger att ett urverk ska hålla tiden korrekt inom små marginaler. Jag tror, eller har alltid trott, att ett urverk blir COSC-certifierat och att det gäller det urverket. Jag tror inte att varje verk måste certifieras, men kanske läser någon detta som verkligen vet. Hoppas det så vi får lära oss. De kommer säkert att sälja dessa 300 ex, men jag tror att det blir till en annan målgrupp än de som är vana vid DOXA. De har ju sålt ”special edition” för halva pengen tidigare. Att gå upp till det dubbla för något som på många sätt saknar Doxa-DNA tror jag krävs en mer fåfäng målgrupp, även om jag gillar den. Det ska bli intressant att följa andrahandsmarknaden. Den kanske blir stekhet och går upp i pris så som andra ”special editions” gjort, eller så faller den ner till de övriga.Trodde att COSC betydde mycket mer testing timmar for att fa den klassifikationen (Aven om det ar samma ETA 2824 som bas)? Annars kanns det konstigt om dom poangterar att denna 300 carbon har COSC, medans 300T sager ingeting om den bragden.
Men du har nog ratt allmant om priset, kanns mer som dom har raknat ut vilka som kommer kopa klockan trots priset (med tanke pa att dom salde slut pa nan timma verkar dom har lyckats ganksa bra dar....).
COSC urverk skickas till COSC-institutet för oberoende testning i 15 dagar (om jag minns rätt). Mäter gångavvikelse i olika temperaturer och positioner osv.Trodde att COSC betydde mycket mer testing timmar for att fa den klassifikationen (Aven om det ar samma ETA 2824 som bas)? Annars kanns det konstigt om dom poangterar att denna 300 carbon har COSC, medans 300T sager ingeting om den bragden.
Men du har nog ratt allmant om priset, kanns mer som dom har raknat ut vilka som kommer kopa klockan trots priset (med tanke pa att dom salde slut pa nan timma verkar dom har lyckats ganksa bra dar....).
Varje urverk måste certifieras hos COSC om det ska stå Chronometer på tavlan eller COSC-certified någonstans.Kanske någon som verkligen vet hur COSC kommer till. Jag vågar inte säga någonting säkert. COSC är ju en certifiering som säger att ett urverk ska hålla tiden korrekt inom små marginaler. Jag tror, eller har alltid trott, att ett urverk blir COSC-certifierat och att det gäller det urverket. Jag tror inte att varje verk måste certifieras, men kanske läser någon detta som verkligen vet. Hoppas det så vi får lära oss. De kommer säkert att sälja dessa 300 ex, men jag tror att det blir till en annan målgrupp än de som är vana vid DOXA. De har ju sålt ”special edition” för halva pengen tidigare. Att gå upp till det dubbla för något som på många sätt saknar Doxa-DNA tror jag krävs en mer fåfäng målgrupp, även om jag gillar den. Det ska bli intressant att följa andrahandsmarknaden. Den kanske blir stekhet och går upp i pris så som andra ”special editions” gjort, eller så faller den ner till de övriga.
Ok, då är det certifieringen som skiljer, inte tidshållningen. Det är ju samma urverk, med eller utan certifiering, eller......?Varje urverk måste certifieras hos COSC om det ska stå Chronometer på tavlan eller COSC-certified någonstans.
Nja, det behöver inte vara samma urverk. ETA säljs i fyra olika nivåer. 2824 kan köpas som Standard, Elaboré, Top Grade och COSC-certified.Ok, då är det certifieringen som skiljer, inte tidshållningen. Det är ju samma urverk, med eller utan certifiering, eller......?
Doxa använder sig av top grade. Det står om du kollar i @undersköterskans inlägg om Blue Numa. Den näst högsta nivån. Det är det enda stället jag har läst om det.Nja, det behöver inte vara samma urverk. ETA säljs i fyra olika nivåer. 2824 kan köpas som Standard, Elaboré, Top Grade och COSC-certified.
Vill Doxa kan de ju använda Standardnivån på de andra klockorna och COSC-certifierade verk på de dyrare klockorna. COSC-certifierade verk är nästan alltid verk av Top Grade nivån som certifierats. Finns ingen anledning att COSC-certifiera ett standardverk liksom. Och där skiljer det faktiskt lite i komponenter mellan nivåerna.
Men om Doxa använder sig av exempelvis icke-certifierade Top Grade verk annars så är det samma urverk i grunden som de som certifieras. Men använder de standard eller elaboré så skiljer det sig i shock protection och lite andra grejer. Material på fjädern bland annat.
Värt att nämna också är att verken regleras hos COSC-institutet för att klara kraven. Så ibland kan det faktiskt vara så att ett certifierat verk presterar bättre än ett Top Grade som inte blivit certifierat och som Doxa inte brytt sig om att reglera/justera.
Det är ganska rörigt att förklara...
Top Grade? Ja då är det ingen fysisk skillnad på verken. Det är dock möjligt att det COSC-certifierade verket justerats bättre än Top Grade verket och därmed håller tiden bättre, eller mer konsekvent.Doxa använder sig av grade. Det står om du kollar i @Sjuksköterskans inlägg om blå nuna. Den näst högsta nivån. Det är det enda stället jag har läst om det.
Hur såldes den? Jag prenumererar på deras nyhetsbrev men inte fått någonting om den här modellen. Snygg är den men de andra är också snygga. Jag blir också lite undrande till hur samarbetet med Aqua Lung ser ut idag. Någon som kunnat läsa sig till något? Slutligen hänger jag inte med i prissättningen. Som det ser ut är det vara carbonboetten som skiljer sig och carbon är väl inte exklusivare än stål? Fattar inte riktigt. Dessutom kommer den bara på gummit. Lite märkligt släpp tycker jag, men den är säkert riktigt lätt att bära med carbonboetten och titanbaksidan. Kanske blir den en hit ändå?
Jag hittade länken där urverket beskrivs, på ett alldeles ypperligt sätt dessutom av @Undersköterskan som inte verkar vara med oss längre.Top Grade? Ja då är det ingen fysisk skillnad på verken. Det är dock möjligt att det COSC-certifierade verket justerats bättre än Top Grade verket och därmed håller tiden bättre, eller mer konsekvent.
Kanske någon som verkligen vet hur COSC kommer till. Jag vågar inte säga någonting säkert. COSC är ju en certifiering som säger att ett urverk ska hålla tiden korrekt inom små marginaler. Jag tror, eller har alltid trott, att ett urverk blir COSC-certifierat och att det gäller det urverket. Jag tror inte att varje verk måste certifieras, men kanske läser någon detta som verkligen vet. Hoppas det så vi får lära oss. De kommer säkert att sälja dessa 300 ex, men jag tror att det blir till en annan målgrupp än de som är vana vid DOXA. De har ju sålt ”special edition” för halva pengen tidigare. Att gå upp till det dubbla för något som på många sätt saknar Doxa-DNA tror jag krävs en mer fåfäng målgrupp, även om jag gillar den. Det ska bli intressant att följa andrahandsmarknaden. Den kanske blir stekhet och går upp i pris så som andra ”special editions” gjort, eller så faller den ner till de övriga.
Menar du den här eller är det någon annan kronograf som jag missat?Nan som foljt vad som hande med 200 T graphen i stal som ocksa var priset ganska langt over vanliga LE? Verkare vara stort tryck pa dom till att borja med, men sett ett par pa WUS som saljer pa samma eller under utgangspriset.
Jag tror inte aquamarine har stått på tavlan som modell tidigare. Det är nytt för de nya 300t och 1500t (och det enda av modellnamnen som är en färg).Jag såg en grej häromdagen som jag aldrig tänkt på förut. Professional brukar väl vara orange och aquamarine turkos. Varför heter min turkosa professional? Någon som kan förklara det? En killgissning duger också.