• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Kör lite matchning idag. :cool:

PSX_20200815_150323.jpg
 
Ja, alla gummin har som du säger bäst före. Vill man ha något som håller längre får man köpa silikon men jag gillar verkligen inte dem. Har aldrig provat ett som är lika skönt som gummi. Jag har både Borealis och Isofrane och kan säga att jag inte hade tvekat en sekund på att dyka med Borealis likaväl som Isofrane, de håller oerhört hög kvalitet. :) Obris Morgan köpte jag två och sålde direkt för de var för långa för mina klena handleder. Inte själv bandet utan det fanns inte tillräckligt med hål. Trist att höra att de inte håller tillräcklig kvalitet för de ser fina ut.

Gula = OM, orange = Borealis
PSX_20200731_100333.jpg

PSX_20200731_100200.jpg

PSX_20200731_100250.jpg
Jag ska ge Borealis en chans. Jag lovar! :) Jag skulle inte säga att obrismorgans kvalite är direkt dålig. Det är bara så att Isofrane är så mycket bättre. Båda duger till vardags, men helhetskänslan (klocka+gummi) blir bättre med kvalite rakt igenom.
 
Senast ändrad:
Jag ska ge Borealis en chans. Jag lovar! :) Jag skulle inte säga att obrismorgans kvalite är direkt dålig. Det är bara så att Isofrane är som så mycket bättre. Båda duger till vardags, men helhetskänslan (klocka+gummi) blir bättre med kvalite rakt igenom.
Har inte hängt med här i tråden - men såg din kommentar och blev lite nyfiken. Jag kör Obris Morgan på en annan klocka, och är hyfsat nöjd, även om jag känner att det inte är topp-kvalite. Jag har aldrigt testat isofrane - vad skulle du säga är de största skillnaderna i känsla? Jag skulle kunna tänka mig att testa, men de är rätt dyra så vill få en hint om vad jag kan vänta mig :)
 
Har inte hängt med här i tråden - men såg din kommentar och blev lite nyfiken. Jag kör Obris Morgan på en annan klocka, och är hyfsat nöjd, även om jag känner att det inte är topp-kvalite. Jag har aldrigt testat isofrane - vad skulle du säga är de största skillnaderna i känsla? Jag skulle kunna tänka mig att testa, men de är rätt dyra så vill få en hint om vad jag kan vänta mig :)
Utan att ha gjort tester i hållfasthet m.m. får jag uppfattningen/känslan av att det som talar till Isofranes fördel är:

- Isofrane är mer elastisk och tål mer våld innan det går av.
- Isofrane är tjockare och därför en större yta som håller ihop mot elastiska påfrestningar.
- Isofranes hål är mindre och tjockare och därför mindre risk för att gå upp oväntat. Det minskar risken att tappa klockan.
- elasticiteten gör att Isofrane går att dra åt ett hål extra utan att det gör ont.
- gummiblandningen som ger elasticiteten minskar risken att gummit ”bryts” när det viks.

Det är nog det viktigaste. Spännet är också mer rejält så ja, det är dyrare men, som jag upplever, mer prisvärt. Har man en dyr klocka på armen ska armbandet/länken vara något man litar på. Ytterligare ett sista argument är gummiblandningens friktion. Det glider inte lika lätt som ett hårdare gummi. Jag tror inte det är lätt för en tjuv att obemärkt ta din klocka.
 
Senast ändrad:
Utan att ha gjort tester i hållfasthet m.m. får jag uppfattningen/känslan av att det som talar till Isofranes fördel är:

- Isofrane är mer elastisk och tål mer våld innan det går av.
- Isofrane är tjockare och därför en större yta som håller ihop mot elastiska påfrestningar.
- Isofranes hål är mindre och tjockare och därför mindre risk för att gå upp oväntat. Det minskar risken att tappa klockan.
- elasticiteten gör att Isofrane går att dra åt ett hål extra utan att det gör ont.
- gummiblandningen som ger elasticiteten minskar risken att gummit ”bryts” när det viks.

Det är nog det viktigaste. Spännet är också mer rejält så ja, det är dyrare men, som jag upplever, mer prisvärt. Har man en dyr klocka på armen ska armbandet/länken vara något man litar på. Ytterligare ett sista argument är att jag tror inte det är lätt för en tjuv att obemärkt ta din klocka.
Tack för de kommentarerna - blir sugen på att testa!
 
Tog en bild vänd mot där solen går ner men det är som om att den är en riktig "ljusfångare" ändå och bara suger åt sig ljuset och då var även klockan 21.15...

IMG_20200815_211225.jpg


Som många sagt tidigare, den gillar att vara med på bild :)
Nästan alla klockor är antingen svarta eller vita, ljusa eller mörka eller mörkblå så det är tacksamt att se ”Lilla Solen” då och då.
 
Utan att ha gjort tester i hållfasthet m.m. får jag uppfattningen/känslan av att det som talar till Isofranes fördel är:
- Isofrane är mer elastisk och tål mer våld innan det går av.
- Isofrane är tjockare och därför en större yta som håller ihop mot elastiska påfrestningar.
- Isofranes hål är mindre och tjockare och därför mindre risk för att gå upp oväntat. Det minskar risken att tappa klockan.
- elasticiteten gör att Isofrane går att dra åt ett hål extra utan att det gör ont.
- gummiblandningen som ger elasticiteten minskar risken att gummit ”bryts” när det viks.

Det är nog det viktigaste. Spännet är också mer rejält så ja, det är dyrare men, som jag upplever, mer prisvärt. Har man en dyr klocka på armen ska armbandet/länken vara något man litar på. Ytterligare ett sista argument är att jag tror inte det är lätt för en tjuv att obemärkt ta din klocka.
Jag har ingen erfarenhet av varken OM eller Borealis men Isofrane är det bästa gummi jag någonsin stött på. Fantastiskt bekvämt och snyggt! Andas kvalite rakt igenom och luktar av härlig vanilj. Hade ett cyklop som liten som luktade likadant. Måste ha varit samma typ av gummiblandning :)
 
Tillbaka
Topp