• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Hej är intresserad av en doxa sub 300 professional.
Har någon i tråden beställt från deras hemsida?
Får man en stor tullavgift eftersom det ligger i USA?😅

Knallade iväg till Klockmaster Globen och fick fin och snabb hjälp. Trevlig butik.

Lite koll på insidan i jämförelse med annan Doxa

_DSC0604.jpg
2021-02-11-1.jpg

Senast ändrad:
Knallade iväg till Klockmaster Globen och fick fin och snabb hjälp. Trevlig butik.

Lite koll på insidan i jämförelse med annan Doxa

_DSC0604.jpg
2021-02-11-1.jpg
Vad var felet? Du vet att garantin slutar gälla om man öppnat klockan? De brukar på ngt sätt markera klockorna och kan på så sätt se om de varit öppnade.
Var någon som diskuterade just detta i Doxa tråden då de var tvungna att skicka tillbaka klockan till Doxa för ruckning och kunde inte lämna till lokala urmakaren.

Vad var felet? Du vet att garantin slutar gälla om man öppnat klockan? De brukar på ngt sätt markera klockorna och kan på så sätt se om de varit öppnade.
Var någon som diskuterade just detta i Doxa tråden då de var tvungna att skicka tillbaka klockan till Doxa för ruckning och kunde inte lämna till lokala urmakaren.
Låter tveksamt. Min nästan nya Doxa fick nåt tjall på quickset. Min lokala uris fixade det på 3 minuter och han noterade inga ”magiska sigill” :)

Låter tveksamt. Min nästan nya Doxa fick nåt tjall på quickset. Min lokala uris fixade det på 3 minuter och han noterade inga ”magiska sigill” :)
Jag trodde att så var fallet också. Dock var det några i Doxa-gruppen på FB som sa att Doxa hade sett när klockor varit öppnade. Hurvida det är sägen eller sant vet jag inte, kan de möjligtvis se med vilket moment baklocken är fastdragna eller liknande?

Jeg hadde også tatt med mine Doxa til lokal urmaker, fremfor å sende dem til Doxa CS - uten tvil.

Eneste man skal være oppmerksom på er at det er vel få urmakere som kan trykkteste en 300T til 120ATM etterpå...med det utstyr de har i butikken?

Helt meningslöst att trycka den till mer än 10 atmosfär. Är väl ingen som dyker djupare än det?
Meningsløst? Ja - fordi få kommer til å utsette Doxaen sin til mer enn kanskje 5-10ATM.
Meningsløst? Nei - fordi det er alltid en fordel å ha klokken sin i originalstand. Dvs. trykktestet til spec.

BC59E3FB-1012-4D6E-A6C1-EF05C98133FA.jpeg

Efter viss beslutsångest blev det en Doxa 300T.
Här är några reflektioner efter ca 24 timmars ägande.

Bra: Färgen, fantastisk!
Storleken, gör sig betydligt mindre på armen än jag trodde, riktigt bra.
Beads of rice,känns välbyggt och är snyggt, dock är det osymetriskt med boetten men det funkar.
Utseendet, klockan är verkligen unik ”toolig” och cool.

Mindre bra: Låsmekanismen på länken, denna känns billig och inte i paritet med armbandet i övrigt.
Nyansskillnader mellan det vita i indexet och det vita i visarna, typ som nya visare på äldre tavla. Varför gör dom så? Finns det någon historisk koppling?

Överlag är jag väldigt nöjd, definitivt sommarklockan 2021

Beads of rice,känns välbyggt och är snyggt, dock är det osymetriskt med boetten men det funkar.

Mindre bra: Låsmekanismen på länken, denna känns billig och inte i paritet med armbandet i övrigt.
Nyansskillnader mellan det vita i indexet och det vita i visarna, typ som nya visare på äldre tavla. Varför gör dom så? Finns det någon historisk koppling?

Grattis till en snygg klocka! Just spännet brukar vara något som många gillar på den här modellen. Mikrojusteringen tycker jag är grym!

Ser en intressant grej - ditt ex verkar ha full rörlighet i slutlänken av döma av bilden. Den bortre (övre) länken ser ut som den faller rakt 90 grader ned från boetten. Mitt ex, och de andra jag sett, har ändlänkar som inte kan röra sig fritt - de kan inte falla ned mer än kanske 45 grader eller vad det nu kan vara. Många, jag med, har därför moddat dessa så att de kan svänga fritt så att säga. Det blir lite fult annars om man har en smal handled.

Grattis till en snygg klocka! Just spännet brukar vara något som många gillar på den här modellen. Mikrojusteringen tycker jag är grym!

Ser en intressant grej - ditt ex verkar ha full rörlighet i slutlänken av döma av bilden. Den bortre (övre) länken ser ut som den faller rakt 90 grader ned från boetten. Mitt ex, och de andra jag sett, har ändlänkar som inte kan röra sig fritt - de kan inte falla ned mer än kanske 45 grader eller vad det nu kan vara. Många, jag med, har därför moddat dessa så att de kan svänga fritt så att säga. Det blir lite fult annars om man har en smal handled.
Tack,
Jag syftade på själva låsmekanismen i spännet, den öppnar sig om man inte trycker till rejält, troligen en vanesak, men upplever den som vinglig när jag låser länken.
Foto på vinkeln
1994566B-0D0A-494D-B2C8-3F6D62C67995.jpeg

Vad fick dig att välja 300t ? Ja grubblar själv över 300 och 300t.

Vad fick dig att välja 300t ? Ja grubblar själv över 300 och 300t.
Det var ett svårt val, rent estetiskt föredrar jag 300:an med sitt kupade glas, iallafall på bild.
I slutändan avgjorde nog pris och vattenresistens 1200m (helium escape valve), det är förstås superlöjligt då jag blir förvånad om jag någonsin dyker djupare än 2m.
Men det bidrog till ”tooligheten”.

Det var ett svårt val, rent estetiskt föredrar jag 300:an med sitt kupade glas, iallafall på bild.
I slutändan avgjorde nog pris och vattenresistens 1200m (helium escape valve), det är förstås superlöjligt då jag blir förvånad om jag någonsin dyker djupare än 2m.
Ja lutar åt 300 också för det kupade glaset men just priset bromsade mig lite. Och spännet är enklare på 300 så det gör inte lättare.
Men HEV 1200 meter är alltid bra att ha :D
Men jag klurar vidare:)

Grattis till klockan! En riktig klassiker, har kollat rätt mycket på den själv och lutat mer åt 300t just tack vare vattenrestistensen. Man är aldrig nere på dom djupen nej men 1200m säger något om hur den är byggd och den känns mer rejäl och som du skriver, toolig. Sen är det nice med helium escape valve då det väl var doxa som uppfann den. Sjukt fin iaf! Har själv spanat på sharkhunter eller searambler.

Tillbaka
Topp