• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Grattis till klockan! En riktig klassiker, har kollat rätt mycket på den själv och lutat mer åt 300t just tack vare vattenrestistensen. Man är aldrig nere på dom djupen nej men 1200m säger något om hur den är byggd och den känns mer rejäl och som du skriver, toolig. Sen är det nice med helium escape valve då det väl var doxa som uppfann den. Sjukt fin iaf! Har själv spanat på sharkhunter eller searambler.
Tack! Jag är väldigt nöjd, men det hade jag säkert varit med en 300:a också.
Både sharkhunter och searamblern är riktigt fina och jag övervägde searamblern för ett kort kort ögonblick.

Javisst! Visst är det så att 300 är cert chronometer och lite tunnare?
Precis, antar att det är COSC du betalar för!?
Jag upplevde 300T mindre i verkligheten, tyckte den såg större ut på bilderna och 300:an är mindre än 300T.
Även länken är mer robust på 300T.
För tidsreferens så ligger min på ca +10/dygn sen jag fick den och det är sämst bland mina klockor.

Senast ändrad:
Testar något helt annat på 1200T Professional idag, canvas från @SpaceAce. Blev riktigt bra tycker jag! 👌
IMG_3192.jpg

IMG_3212.jpg

Spännande nyhet på mail imorse:

Since 1997, the Synchron Group has been committed to recovering the most sought-after treasures and interesting stories from the greatest era of Swiss watch design. On the eve of the group’s 25th anniversary year, we are proud to introduce our first Synchron-badged dive watch: the Synchron Military Diver – a unique standalone reference that pays tribute to an exceedingly rare, and beloved tool watch issued to combat divers in the Swiss military during the 1970s.
With richly reproduced colors, and bold, high-contrast dial markings, the new Synchron Military Re-Issue represents the pinnacle of dive watch utility – a fleeting period where distinctive, innovative and purposeful design was combined with beautifully sculpted cases to yield a degree of form and function we’ve simply not seen since – and likely never will again. That's why we are limiting production of this special project event to 300 pieces, which, once gone, will never again be re-produced.
SYNCHRON MILITARY DIVER RE-EDITION
TECHNICAL SPECIFICATIONS

• Case: 42mm, Stainless steel
  • Calibre: Genuine Swiss-made ETA-2824 Elabore grade automatic
  • Water resistance: 300m (30atm)
  • Crystal: Domed, AR-coated sapphire
  • Bezel: 120-click uni-directional rotating, with sapphire crystal insert and luminous timing ring
  • Straps: 20mm signed ISOfrane & TROPIC Rubber
  • Shipping begins March 2021
Copyright © 2021
Synchron Watch Group USA, All rights reserved.

You opted in for receiving news from one of our brands, isofrane, Aquadive or Tropic

Want to change how you receive these emails?
You can update your preferences or unsubscribe here.
open.php

Fick precis samma känsla! Kan vara så att jag och @Scaramanga har beställt varsin... 😊
Kul! Jo jag var inte heller sen på avtryckaren efter att Magnus notifierade mig imorse och sa att han hade beställt. Vi tog stål med rädsla för att PVD-beläggning kan vara blank och inte matt. Tordes inte chansa. Annars tycker jag nog den svarta är coolare. Vad tog ni?

Sen har jag fler funderingar. Gjorde absolut noll research innan beställning. Synchron verkar äga Aquadive, Aquastar, Traser, Tropic och Isofrane. Ägs dom i sin tur av DOXA eller hur ser strukturen ut?

Mailet säger "ISOfrane & TROPIC rubber" medan det på hemsidan står "Tropic OR optional ISOfrane". Vad gäller?

Vad tror vi om caset? Är det samma Aquadive kör eller är det ett helt nytt case? 14mm inklusive boettlock är ju inte så tjockt. Inte som Doxa 1000T eller 1200T för dom har väl ett djupare boettlock?

Står ju uttryckligen ETA-verk. Tror vi på det eller kommer det sitta en klon i?

Mailet säger limiterad till 300 ex. Hemsidan säger 500st ex. 250st av vardera färg. "Once gone, will never be re-produced". Tror vi på det?

Gjorde ens Synchron denna modell eller var det endast Doxa?

"Shipping begins March". Ska bli kul att se när dom dyker upp! vad tror vi? Någon som kollat upp?

Moms lades på vid betalning. Vi lär knappast behöva betala moms igen, eller vad tror ni?

Kul! Jo jag var inte heller sen på avtryckaren efter att Magnus notifierade mig imorse och sa att han hade beställt. Vi tog stål med rädsla för att PVD-beläggning kan vara blank och inte matt. Tordes inte chansa. Annars tycker jag nog den svarta är coolare. Vad tog ni?

Sen har jag fler funderingar. Gjorde absolut noll research innan beställning. Synchron verkar äga Aquadive, Aquastar, Traser, Tropic och Isofrane. Ägs dom i sin tur av DOXA eller hur ser strukturen ut?

Mailet säger "ISOfrane & TROPIC rubber" medan det på hemsidan står "Tropic OR optional ISOfrane". Vad gäller?

Vad tror vi om caset? Är det samma Aquadive kör eller är det ett helt nytt case? 14mm inklusive boettlock är ju inte så tjockt. Inte som Doxa 1000T eller 1200T för dom har väl ett djupare boettlock?

Mailet säger limiterad till 300 ex. Hemsidan säger 500st ex. 250st av vardera färg. "Once gone, will never be re-produced". Tror vi på det?

"Shipping begins March". Ska bli kul att se när dom dyker upp! vad tror vi? Någon som kollat upp?

Moms lades på vid betalning. Vi lär knappast behöva betala moms igen, eller vad tror ni?
Oj, då är det fyra stycken på väg till forumet nu. Kul! :woot: Vi beställde stål, den är snyggast tycker jag. Coolt med PVD också men jag föredrar ändå stål, har en tendens att tröttna på svarta boetter.

Nej, Synchron Group ägde Doxa på 60/70-talet innan det såldes i slutet på 70-talet. Synchron ägde således Doxa under den tiden när modellen kom som de nu gjort en homage till. Det är alltså en Doxa i grunden men det var Synchron som ägde designen så det känns inte fel att de använder den nu.

Vad jag kan se så är det bara Tropic som medföljer, fanns extra Isofrane att beställa på sidan om man vill ha det.

Det ser inte alls ut som resten av Aquadives boetter så det lär vara en ny. 👌 Den är 0,5mm mindre i diameter än 1200T/300T men lika tjock så jag skulle tro att den bärs i princip likadant som dem. Tycker att min sitter perfekt så för min del är det kanon!

Det står beskrivet som "CALIBER: GENUINE SWISS MADE ETA 2824-2 ELABORE GRADE MOVEMENT" på hemsidan så det får man anta att det är. På hemsidan står det 250st av varje färg så det var nog en typo i mejlet. Ytterst tveksamt att det är en engångsgrej, låter dyrt att ta fram en ny klocka för att tillverka den i 500ex, speciellt med tanke på att priset är väldigt lågt jämfört med till exempel Doxa eller Aquadive. Kanske kommer i andra färger sen?

Tidigare när jag har beställt från Synchron så har klockorna och banden skickats från Österrike och ingen tull/extra moms har tillkommit. Nu beställde man ju från Synchron USA men jag hoppas ändå att de skickas från Österrike.

Oj, då är det fyra stycken på väg till forumet nu. Kul! :woot: Vi beställde stål, den är snyggast tycker jag. Coolt med PVD också men jag föredrar ändå stål, har en tendens att tröttna på svarta boetter.

Nej, Synchron Group ägde Doxa på 60/70-talet innan det såldes i slutet på 70-talet. Synchron ägde således Doxa under den tiden när modellen kom som de nu gjort en homage till. Det är alltså en Doxa i grunden men det var Synchron som ägde designen så det känns inte fel att de använder den nu.

Vad jag kan se så är det bara Tropic som medföljer, fanns extra Isofrane att beställa på sidan om man vill ha det.

Det ser inte alls ut som resten av Aquadives boetter så det lär vara en ny. 👌 Den är 0,5mm mindre i diameter än 1200T/300T men lika tjock så jag skulle tro att den bärs i princip likadant som dem. Tycker att min sitter perfekt så för min del är det kanon!

Det står beskrivet som "CALIBER: GENUINE SWISS MADE ETA 2824-2 ELABORE GRADE MOVEMENT" på hemsidan så det får man anta att det är. På hemsidan står det 250st av varje färg så det var nog en typo i mejlet. Ytterst tveksamt att det är en engångsgrej, låter dyrt att ta fram en ny klocka för att tillverka den i 500ex, speciellt med tanke på att priset är väldigt lågt jämfört med till exempel Doxa eller Aquadive. Kanske kommer i andra färger sen?

Tidigare när jag har beställt från Synchron så har klockorna och banden skickats från Österrike och ingen tull/extra moms har tillkommit. Nu beställde man ju från Synchron USA men jag hoppas ändå att de skickas från Österrike.

Om jag minns rätt så var det bland annat Rick Marei som var med och byggde upp Doxa igen på 90-talet och framåt, men slutade för något år sedan.

Han är nu på Synchron group. Utöver att de ägde Doxa förr så har de inget med Doxa att göra numera.
Podcasten the grey nato har en intervju med honom om det. Och här även här.

Kolla Doxas Instagram... mkt underligt då de säger att Doxa ska släppa en Army remake... "only trust the original" typ... Vad händer?!

AED3794C-22C3-4AF0-B5F6-FF7EFDB9276B.jpeg

Låter lite repetitivt kanske med tanke på min andra post. Men enligt WUS och ett par andra forum så var Rick Marei rätt drivande bakom Doxa tidigare, t.ex de nya aqualung & Poseidon varianterna.
Men något hände som gjorde att han lämnade. Vad som egentligen hände är inte offentligt, men det var inte bra. Så gissningsvis är det lite krig bakom kulisserna mellan de "nya" ägarna av Doxa och Rick/Aquadive/Synchron.

Låter lite repetitivt kanske med tanke på min andra post. Men enligt WUS och ett par andra forum så var Rick Marei rätt drivande bakom Doxa tidigare, t.ex de nya aqualung & Poseidon varianterna.
Men något hände som gjorde att han lämnade. Vad som egentligen hände är inte offentligt, men det var inte bra. Så gissningsvis är det lite krig bakom kulisserna mellan de "nya" ägarna av Doxa och Rick/Aquadive/Synchron.

Så kort sammanfattat. Rick is the dude och nya Doxa tycker vi inte om?

Då hoppas vi Rick är involverad i Synchron-släppet. Känns ju mest creddig i så fall. Jag har hela tiden haft en lite dålig smak i munnen av nya Doxa och bestämde mig direkt för att släppa dem 100% när dom "nystartade". Hoppas verkligen Synchron gjort en riktigt bra produkt nu så att det inte blir magplask. Är det t.o.m. så att vi ska hålla Synchron i en egen tråd?

Tillbaka
Topp