• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Skönt att det reds ut lite här! Kändes väldigt snurrigt ett tag.

Bilden från Doxas instagram känns som en gammal produktbild tycker jag med den matta PVD-ytan och länken. Ser ju ut som den har expandro-spänne med flexlänkar också. Kul ändå om Doxa väcker det till liv men tillåt mig tvivla.

Nu får man gå och längta lite på Synchron-leverans. Kul!

PSX_20210310_125803.jpg

Hej Bullen, kan ni experter lista de modeller jag inte kan röra med tång fr o m idag och de som fortfarande är OK :) Jag vill inte riskera att gå omkring med en "dålig" Doxa på armen i sommar, någon kan ju fnissa elakt åt mig på beachen.

Kanske får vänta med köp till beach 2022 tills detta är utrett.
Finns inga tydliga regler, det är bara att köra och se om du blir utskrattad eller hyllad sen. 🤙 Skämt åsido så får man själv välja om man bryr sig om hur företaget styrs. De har skött hela grejen med Marei väldigt dåligt men de är ju liksom inte nazister...

Hade jag inte hittat några schyssta begagnade Doxa så hade jag utan tvekan kunnat beställa en ny, jag köper klockor för mig själv även om det är kul att dela upplevelsen med andra.

Finns inga tydliga regler, det är bara att köra och se om du blir utskrattad eller hyllad sen. 🤙 Skämt åsido så får man själv välja om man bryr sig om hur företaget styrs. De har skött hela grejen med Marei väldigt dåligt men de är ju liksom inte nazister...

Hade jag inte hittat några schyssta begagnade Doxa så hade jag utan tvekan kunnat beställa en ny, jag köper klockor för mig själv även om det är kul att dela upplevelsen med andra.
Det kanske blir ett helt omotiveras prisras på beg Doxa nu från mellersta Halland, hoppas! LÄge att passa på i förvirringen, det är i uppförsbacken man rycker :)

(oj vad jag snackar strunt idag, jag ska ju ta det lugnt med flippandet och du ska få njuta av dina klockor i lugn och ro)

Kul! Jo jag var inte heller sen på avtryckaren efter att Magnus notifierade mig imorse och sa att han hade beställt. Vi tog stål med rädsla för att PVD-beläggning kan vara blank och inte matt. Tordes inte chansa. Annars tycker jag nog den svarta är coolare. Vad tog ni?

Sen har jag fler funderingar. Gjorde absolut noll research innan beställning. Synchron verkar äga Aquadive, Aquastar, Traser, Tropic och Isofrane. Ägs dom i sin tur av DOXA eller hur ser strukturen ut?

Mailet säger "ISOfrane & TROPIC rubber" medan det på hemsidan står "Tropic OR optional ISOfrane". Vad gäller?

Vad tror vi om caset? Är det samma Aquadive kör eller är det ett helt nytt case? 14mm inklusive boettlock är ju inte så tjockt. Inte som Doxa 1000T eller 1200T för dom har väl ett djupare boettlock?

Står ju uttryckligen ETA-verk. Tror vi på det eller kommer det sitta en klon i?

Mailet säger limiterad till 300 ex. Hemsidan säger 500st ex. 250st av vardera färg. "Once gone, will never be re-produced". Tror vi på det?

Gjorde ens Synchron denna modell eller var det endast Doxa?

"Shipping begins March". Ska bli kul att se när dom dyker upp! vad tror vi? Någon som kollat upp?

Moms lades på vid betalning. Vi lär knappast behöva betala moms igen, eller vad tror ni?

Oj, då är det fyra stycken på väg till forumet nu. Kul! :woot: Vi beställde stål, den är snyggast tycker jag. Coolt med PVD också men jag föredrar ändå stål, har en tendens att tröttna på svarta boetter.

Nej, Synchron Group ägde Doxa på 60/70-talet innan det såldes i slutet på 70-talet. Synchron ägde således Doxa under den tiden när modellen kom som de nu gjort en homage till. Det är alltså en Doxa i grunden men det var Synchron som ägde designen så det känns inte fel att de använder den nu.

Vad jag kan se så är det bara Tropic som medföljer, fanns extra Isofrane att beställa på sidan om man vill ha det.

Det ser inte alls ut som resten av Aquadives boetter så det lär vara en ny. 👌 Den är 0,5mm mindre i diameter än 1200T/300T men lika tjock så jag skulle tro att den bärs i princip likadant som dem. Tycker att min sitter perfekt så för min del är det kanon!

Det står beskrivet som "CALIBER: GENUINE SWISS MADE ETA 2824-2 ELABORE GRADE MOVEMENT" på hemsidan så det får man anta att det är. På hemsidan står det 250st av varje färg så det var nog en typo i mejlet. Ytterst tveksamt att det är en engångsgrej, låter dyrt att ta fram en ny klocka för att tillverka den i 500ex, speciellt med tanke på att priset är väldigt lågt jämfört med till exempel Doxa eller Aquadive. Kanske kommer i andra färger sen?

Tidigare när jag har beställt från Synchron så har klockorna och banden skickats från Österrike och ingen tull/extra moms har tillkommit. Nu beställde man ju från Synchron USA men jag hoppas ändå att de skickas från Österrike.
Så här stod det på hensidan så antar att EU ordrar sjeppas från EU.

BILLING
The price of any Products listed on our Website is in US Dollars. These prices are available to any customer worldwide, this does not include any local taxes. [B]For EU customers, 20% VAT will be calculated during checkout and will be displayed to you before you continue to the payment page, then will be added to the listed price.[/B]

Tillbaka
Topp