• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Vad som blev kvar vs vad som kapades av. Jag har rätt smal handled men det blev mindre än hälften kvar. 😁 Nu ska jag bara försöka få på bandet med de rätta stiften också, wish me luck!
PSX_20210401_112210.jpg

Jo, det är dyrt, även om det blir lite rimligare om man beaktar att spännet ingår. Å andra sidan, ett gummiband på den typen av viklås borde ha en väldigt väldigt lång livslängd. 10 år, kanke tom längre (?) med tanke på att man inte viker det varje gång man tar av och på klockan.
Jo, hållbarheten är säkert riktigt lång med tanke på det du säger och att gummit känns riktigt kvalitativt. Jag tror dock att ett Isofrane håller precis lika länge, speciellt om man hade haft ett sånt lås och det hade väl kanske kostat 2,5K då.

Sådär, nu är gummit fixat och jag kan inte säga annat än att jag är löjligt nöjd. Efter att ha plastat av låset så kan jag säga att det håller precis samma fina kvalitet som gummit. Klockan blev väldigt bekväm med gummit och passformen på armen är perfekt. 👌
DSCF4256.jpg

DSCF4253.jpg

DSCF4252.jpg

Passformen mot boetten är helt perfekt med 1,78mm bandstift. Inte en glipa så långt ögat når!
DSCF4237.jpg

Låset är stort I förhållande till klockan men det gör också att det blir fin balans på armen (viktmässigt).
DSCF4257.jpg

Inget fel på finishen på de polerade sidorna. När man kan ta mitt fingeravtryck i reflektionerna så...
DSCF4239.jpg

DSCF4266.jpg

Finishen på låset är riktigt grymt, de har inte missat några detaljer någonstans. Till och med dykförlängningen och insidan av låset är snyggt borstade. Övergångarna mellan ytorna är väldigt skarpa.
DSCF4240.jpg

DSCF4241.jpg

DSCF4231.jpg

DSCF4242.jpg

En sista bild på låset, bara för att! 😁
DSCF4233.jpg

Är jag fortfarande lika imponerad? Absolut, om inte mer! Är det värt pengarna nu då? Neeej, fortfarande inte...

Sådär, nu är gummit fixat och jag kan inte säga annat än att jag är löjligt nöjd. Efter att ha plastat av låset så kan jag säga att det håller precis samma fina kvalitet som gummit. Klockan blev väldigt bekväm med gummit och passformen på armen är perfekt. 👌
DSCF4256.jpg

DSCF4253.jpg

DSCF4252.jpg

Passformen mot boetten är helt perfekt med 1,78mm bandstift. Inte en glipa så långt ögat når!
DSCF4237.jpg

Låset är stort I förhållande till klockan men det gör också att det blir fin balans på armen (viktmässigt).
DSCF4257.jpg

Inget fel på finishen på de polerade sidorna. När man kan ta mitt fingeravtryck i reflektionerna så...
DSCF4239.jpg

DSCF4266.jpg

Finishen på låset är riktigt grymt, de har inte missat några detaljer någonstans. Till och med dykförlängningen och insidan av låset är snyggt borstade. Övergångarna mellan ytorna är väldigt skarpa.
DSCF4240.jpg

DSCF4241.jpg

DSCF4231.jpg

DSCF4242.jpg

DSCF4233.jpg

Är jag fortfarande lika imponerad? Absolut, om inte mer! Är det värt pengarna nu då? Neeej, fortfarande inte...
Mycket snyggt! Köpa ett som tillbehör går väl bort, men om jag skulle köpa en 300T till så skulle jag nog faktiskt fundera på att ta den på gummit i stället. Initialt så var jag väldigt nöjd med länken med dess mikrojustering och allt. Samtidigt så är det ju helt sjukt att man ska behöva modda ändlänkarna på länken för att den ska funka bra på en smal handled - hur tänker ni Doxa?

Sen dess jag har börjat använda Marantz Samui med dess BOR-länk och har kommit att uppskatta dess mer följsamma beteende. 300T-länken är lite otymplig även efter att man moddat ändlänkarna.

Nackdelen med att köpa Doxan på gummi är väl försäljningsvärdet. En köpare med en större handled än vad jag har måste investera i nytt gummi. Går det att köpa bara gummibitarna separat kan man undra? Själva spännet borde väl representera en stor del av värdet.

Mycket snyggt! Köpa ett som tillbehör går väl bort, men om jag skulle köpa en 300T till så skulle jag nog faktiskt fundera på att ta den på gummit i stället. Initialt så var jag väldigt nöjd med länken med dess mikrojustering och allt. Samtidigt så är det ju helt sjukt att man ska behöva modda ändlänkarna på länken för att den ska funka bra på en smal handled - hur tänker ni Doxa?

Sen dess jag har börjat använda Marantz Samui med dess BOR-länk och har kommit att uppskatta dess mer följsamma beteende. 300T-länken är lite otymplig även efter att man moddat ändlänkarna.

Nackdelen med att köpa Doxan på gummi är väl försäljningsvärdet. En köpare med en större handled än vad jag har måste investera i nytt gummi. Går det att köpa bara gummibitarna separat kan man undra? Själva spännet borde väl representera en stor del av värdet.
Ja, köpa det separat är helt orimligt tyvärr. Hade gärna haft ett orange till min 1200T annars för det är riktigt bra.

Jag gillar länken på 300 för den är tunnare och mer följsam än 300T samt som du säger, det funkar bra på en smal handled. Länken på 1200T är något tjockare än på 300 men den är också något smalare och väldigt bekväm. Fördelen med båda är att de har det tunna plåtlåset som jag tycker är mycket bättre eftersom det passar stilen på klockorna och är väldigt smidigt.

Jag vet faktiskt inte om man kan köpa gummit separat, det har jag inte ens tänkt på. Men ja, ska man sälja och bara har gummit så får det bli till någon som har samma eller smalare handledsmått.

På tur med familien og Divingstar 300T i dag. :)

Først må man sette sammen og forberede stormkjøkkenet slik at man kan lage litt god turmat til alle. Valget falt på klassikeren "Trangia".

tempImage90CFZv.jpg

Før man lager noe mat, så er det obligatorisk å koke kaffe til kokken. Det fine med å bruke gass er at vannet koker på kun få minutter. Fersk kaffe i fri natur smaker alltid magisk - og med denne utsikten og fine været - smaker det alltid litt ekstra godt. :) Divingstar sin gule urskive gjør den til en flott påskeklokke to-go.

tempImagean3CYW.jpg

tempImageKosMBl.jpg

Turmat som er god? Hamburgere selvfølgelig. :)

tempImageAcAL8D.jpg

tempImageMpOsGH.jpg

Mens burgerne steker og gjør seg lekre og juicy, så lager man tilbehør. Artig å bruke diving bezel på Divingstaren til å time burgerne, slik at alle man lager stekes likt og alle i familien får like gode burgere.

tempImage0HcsBb.jpg

tempImagebpaf72.jpg

Okidoki - det smakt fantastisk! Saftig burger, flott utsikt og sammen med familien på en flott turdag - magisk. :)

tempImagetXnLXT.jpg

Siden ikke alle liker burgere, så ble det selvsagt noen hot dogs også. ;)

tempImageBzCXoF.jpg

tempImageRx74Ev.jpg

tempImagefCqiRW.jpg

tempImage8YpjrV.jpg

Takk for titten. I morgen er det atter en ny tur med Divingstar'n. :) God påske.

DSCF4256.jpg

DSCF4253.jpg

DSCF4252.jpg

DSCF4237.jpg

DSCF4257.jpg

DSCF4239.jpg

DSCF4266.jpg

DSCF4240.jpg

DSCF4241.jpg

DSCF4231.jpg

DSCF4242.jpg

DSCF4233.jpg

Är det samma clasp som på länken?

Enl. Tråden på WUS så skeppar de nu ordrar lagda den 10e (om man inte haft någon special request). Ordrar med special request går långsammare. Frågan är om special request betyder ISO ist för Tropic
Ja de har de nog gjort från start eftersom de mesta blev sålt den 10e. Men som sagt jag fick ju svart på vitt att de inte fått klart alla klockorna (förra veckan). Men blir till att fortsatt vänta :)

Går det att köpa bara gummibitarna separat kan man undra? Själva spännet borde väl representera en stor del av värdet.
Till 300-modellen säljs det i alla fall, till det facila priset av €250. Asbilli’t!

Frågan är om 300 & 300t ser likadana ut där bandet möter boetten och hålen i bandhornen?

Jag fick mail från Synchron för en timme sen! Min stålis skeppades idag!!!
Känner mig som ett barn på julafton
Så de jobbar på långfredagen. trevligt :) Hade du gjort någon ändring på din beställning avseende band eller så eller valde du tropic - standardvalet? Jag tänkte apropå debatten i morse om specialkrav kanske senarelägger leveranstidpunkten.

Tillbaka
Topp