• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Sommarlovsklockan är beställd. Nu väntar vi.
B4C6B10C-AAA4-49AA-8EC3-01E96C188D87.jpeg
Det beskriver nog min och @KlockTotte känsla som måste vänta till juni för att få våra Synchron military.
Vad blev det för sommardinka? :)

Det beskriver nog min och @KlockTotte känsla som måste vänta till juni för att få våra Synchron military.
Vad blev det för sommardinka? :)
Drygt lång tid..

Valet föll på 300t. Jag tycker den har den bäst avvägda boett- & tavelstorleken. Jag tvekade lite först på länken men har förstått att den går att fila till så den faller bättre på handleden.

Färgmässigt stod det mellan sharkhunter (coolaste namnet -fast å andra sidan är hajfiske allt annat än coolt) och caribbean. Svarta klockor har jag redan i överflöd och den blåa tycker jag känns mer sommarkrispig, speciellt i kombination med orange och den vitare lumen. Sen är det en bonus att ”Sub 300t” blir en lika lång textrad som ”caribbean”🤓
8B1A5F4F-A04E-43B9-BFB8-FF107F2288F5.jpeg

Snygg uoɹɥɔuʎS! 🙃 Vad tycker du om den nu när du har haft den ett tag? Att den är jäkligt läcker kan vi nog alla enas om men tänker mer hur den bärs, om du upptäckt några fördelar/nackdelar som du inte räknat med osv.? 😊
Den största fördelen som de verkligen lyckats med är att den ger samma känsla på armen som en vintage-pjäs. Många vintage-inspirerade klockor har alltid någon detalj som känns off och förstör intrycket. Här har de verkligen lyckats med att få alla bitar att falla på plats. Proportionerna på boetten, vridringen, färg och textur på lysmassa och urtavla. Allt är spot on.

Sen har jag tre saker de kunde gjort bättre om man ska in på detaljnivå.
  • Boettlocket kunde ha varit lite tunnare i kanten.
  • Kronan kunde varit någon halv mm större i diameter.
  • Den blå antireflexbehandlingen på glaset känns inte så vintage så jag hade föredragit en annan ton på AR.

Nu snackar vi små detaljer som absolut inte förtar helhetsintrycket. Jag är sjukt nöjd! Nästan så pass att jag funderar på att sälja av mina Doxa. I alla fall tills jag plockar fram dem ur lådan och inser att de också är jäkligt bra. Sen lägger jag tillbaks dem och tar på min Synchron igen.

Tjena gänget!

Äntligen slagit till på en 300t proffessional men ser nu till min fasa att borealis har slut på 20mm oranga band... Har ni något tips på likvärdiga gummin?

Tjena gänget!

Äntligen slagit till på en 300t proffessional men ser nu till min fasa att borealis har slut på 20mm oranga band... Har ni något tips på likvärdiga gummin?
Isofrane? Annars har ju Borealis sin version av Tropic i orange.

Orange band på orange klocka har jag annars lite svårt för. När jag hade min 1200T Pro som väl har samma eller väldigt lik boett tyckte jag Seiko DE39AZ (MM300) band funkade bäst. Hittar ingen bild på den kombon i telefonen just nu, kanske finns tidigare i tråden någonstans. Man får komplettera med 2,5mm bandstift med tunnare ändar som passar Doxan och sen använda lite milt våld första gången du monterar för det är ganska tight mellan det tjocka Seiko-gummit och boetten.

Här har du det bandet på min Synchron:
253443BF-E16B-4E03-8F71-F577D99DEF28.jpeg

Isofrane? Annars har ju Borealis sin version av Tropic i orange.

Orange band på orange klocka har jag annars lite svårt för. När jag hade min 1200T Pro som väl har samma eller väldigt lik boett tyckte jag Seiko DE39AZ (MM300) band funkade bäst. Hittar ingen bild på den kombon i telefonen just nu, kanske finns tidigare i tråden någonstans. Man får komplettera med 2,5mm bandstift med tunnare ändar som passar Doxan och sen använda lite milt våld första gången du monterar för det är ganska tight mellan det tjocka Seiko-gummit och boetten.

Här har du det bandet på min Synchron:
253443BF-E16B-4E03-8F71-F577D99DEF28.jpeg
Jag tycker att orange gummi på Professional fungerar alldeles utmärkt men det är såklart en smaksak. 😊
DSCF3187 (2).jpg
PSX_20200831_201401.jpg
PSX_20200831_090057.jpg

Tillbaka
Topp