• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Jag försöker pigga upp mig med ett glatt sommargummi 👍
D1C298D3-379D-4D69-8DA1-D2BD0BFF0D9C.jpeg

Tyvärr är jag inte lika nöjd idag. Jag tyckte att jag kontrollerade att länken satt bra igår. Testade att dra i lite olika vinklar.
I morse lossnade länk från klockan när jag borstade tänderna. Fick en ding på bandhornet när den landade på kakelgolvet😢
Får nog redigera mina ord om passform från igår. Dagens lärdom är alltså att inte lita på de bandstift som levererades med Samui-länken.

Nu känns klockan inkörd. Vågar jag nånsin montera länken igen?
Trist hoppas att inget värre hänt, de som levereras med är nog för tjocka. Jag gick på några spinkiga. Hoppas de funkar för mig. Tog och slet lite extra i länken nu efter läst ditt inlägg och det känns OK.

Mina klockor kom precis hem och här är de efter bandbyte och avplastning. Inte hunnit ställa tiden än, den lilla detaljen :)

dynamic_duo_1.jpg

Svårt blir det! För mig kommer det nog växlas mellan silverlunga på orange Tropic och Synchron på Ljusgrått Tropic.

Någon som vet var man kan köpa 2mm tjocka bandstift av bra kvalitet?
När jag ställt samma fråga tidigare i någon tråd här på ks så har jag fått tips om dessa:

Jag har fortf inte köpt några så jag kan tyvärr inte uttala mig om kvaliten.
Finns det någon som vet vilka bandstift man ska köpa för att kunna montera Samui länken? Vad ska de ha för mått?

När jag ställt samma fråga tidigare i någon tråd här på ks så har jag fått tips om dessa:

Jag har fortf inte köpt några så jag kan tyvärr inte uttala mig om kvaliten.
Finns det någon som vet vilka bandstift man ska köpa för att kunna montera Samui länken? Vad ska de ha för mått?
De där är dock 1,78mm och inte 2mm. Finns även i 2mm som är till för dykare men där är spetsarna 1,1mm så dubbelkolla att det funkar på klockan innan ni köper såna. Jag har precis den sorten och det fungerar till exempel inte på Synchron Military. Minns inte om jag har provat dem på Doxa men kan göra det om det finns önskemål.
https://www.royalstraps.se/collecti...xtra-kraftiga-spring-bars-for-dykklockor-22mm

Edit: Ska tillägga att jag har många såna bandstift, både i 1,78mm och 2mm och upplever att kvalitén är väldigt bra.

De där är dock 1,78mm och inte 2mm. Finns även i 2mm som är till för dykare men där är spetsarna 1,1mm så dubbelkolla att det funkar på klockan innan ni köper såna. Jag har precis den sorten och det fungerar till exempel inte på Synchron Military. Minns inte om jag har provat dem på Doxa men kan göra det om det finns önskemål.
https://www.royalstraps.se/collecti...xtra-kraftiga-spring-bars-for-dykklockor-22mm

Edit: Ska tillägga att jag har många såna bandstift, både i 1,78mm och 2mm och upplever att kvalitén är väldigt bra.
Tack! Synd att de ska ha så tjocka ändar då.

Men vilka är det då som passar? 🤔

Till länken menar du? 🙂
Nej jag uppfattade frågan som om vilka som passar fast i 2mm 😊🤷🏻‍♂️
Edit: Är det "normal" spets på Synchron? Så dessa tjocka Seiko spetsarna passar inte?
Svårt blir det! För mig kommer det nog växlas mellan silverlunga på orange Tropic och Synchron på Ljusgrått Tropic.

Någon som vet var man kan köpa 2mm tjocka bandstift av bra kvalitet?

Aha! Tror att det ska vara 0,8mm ändar på dem. Jag hade såna liggande men vet inte var jag har fått dem ifrån. Kan rekommendera dessa annars, sjukt bra kvalitet tycker jag. 1,9mm tjocka med 0,8mm ändar. Ska mäta de som kom med klockan sen för att se hur stora de är.
https://strapped.se/produkt/bandstift-schweiziska-4-pack-15-22mm/
@Magnus (Sthlm) MaBr hade ett alternativ till 👌🏻😊

Tack 😊 Bra att ha lite koll såhär någon månad innan klockan kommer 😂

Som jag offrar mig för konsten. Eller för er i alla fall! Skulle mäta bandstiften på Synchron och tappade ett. Ditåt rullade det, under elementet! Men var tog det vägen. Inte kan det väl ha..?
PSX_20210413_194448.jpg

Jo, det kunde det tydligen. Fackin' hell! :shifty:Tur att det finns magneter i alla fall... Härligt att min hyresvärd är noggrann vid renovering, snyggt glapp! 😁
PSX_20210413_194429.jpg

Hur som helst så får jag revidera mitt tidigare svar, ändarna på originalstiften är 0,9mm vilket är ett rätt udda mått och mitten är typ 2mm.
PSX_20210413_195436.jpg

PSX_20210413_195401.jpg

Känns lite knepigt att få hem två klockor på en gång. Svårt att koncentrera sig på bara en. Snacka om välfärdsproblem :)

Här är några jämförelsebilder mot en Doxa 300T. Syncronen är en rejäl klump som ni ser. Förefaller vara 2mm högre än Doxan. Det borde väl inte vara så stor skillnad enligt specs?

trio_1.jpg

trio_2.jpg

trio_3.jpg

Det är ingen mening att PMa mig - ingen av dem är till salu. I alla fall inte inom den närmsta tiden.

Tillbaka
Topp