• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

@Patrik J
Han smällde upp några screens från några mejl i tråden där man diskuterar hur den ska skickas osv samt när dom tre år senare 2017 ska skicka tillbaka den osv.

Screenshot_20210712-191043.jpg
Att han inte helt enkelt bara ber om att få ett intyg från Doxa?
Men oavsett är det ju trots allt en grymt cool klocka.

Att han inte helt enkelt bara ber om att få ett intyg från Doxa?
Men oavsett är det ju trots allt en grymt cool klocka.
Jag skrev det tidigare till han. Han skulle undersöka saken. Kan tycka att det borde ha varit standard från Doxa att ge han det. Han köpte trots allt klockan via sin kontakt för att sedan skicka den till Doxa i tre år och för det fick han en service... Wierd!

Med intyg blir det ju en helt annan sak.

Skönt att de hittade en så snabbt och smärtfritt, då.;) Men det är klart, "bra skick" hos Gammeldoxa motsvarar väl "inte ett totalt vrak" hos de flesta andra märken.
Jag misstror heller inte, är väl bara tveksam till mervärdet i det, speciellt om det inte finns någon dokumentation. Och att företag sparar utgångna produkter, ritningar, etc, för sin egen eller eftervärldens skull är väl knappast ovanligt.
Vet man hur många som tillverkades?
hehe ja verkligen. Du fick ett bra svar av @Donkii via konvon där, just 67an är galet sällsynt och är väl den alla samlare vill ha 🙂
Tycker som du, man borde sparat allt som har med sina modeller att göra. Nu spekulerar jag fritt men misstänker att Doxa slängde allt i närmsta container när det begav sig.
Inte att förglömma att Doxa själva inte var ett dugg sugna på att återuppliva serien när herr Marei knackade på dörren. Som säkert alla känner till vid det här laget fick samma Marei betala hela kalaset ur egen ficka.

Fick för mig jag skulle göra lite profiljämförelser mellan mina Doxa-ish klockor. Blev väl en del rookiemisstag - en makrolins hade inte varit fel och nån sorts mm-skala bakom hade varit en bra idé. Nåja, live and learn - man ser i alla fall det lite olika stuket på modellerna.

Uppifrån och ner:
Syncron Military
Maranez Samui Gen1
Maranez Samui Gen 2
Doxa 300T
Maranez Samui Vintage
Doxa 300

profiles_l.jpg

Och så högersidan:

profiles_r.jpg

Fick för mig jag skulle göra lite profiljämförelser mellan mina Doxa-ish klockor. Blev väl en del rookiemisstag - en makrolins hade inte varit fel och nån sorts mm-skala bakom hade varit en bra idé. Nåja, live and learn - man ser i alla fall det lite olika stuket på modellerna.

Uppifrån och ner:
Syncron Military
Maranez Samui Gen1
Maranez Samui Gen 2
Doxa 300T
Maranez Samui Vintage
Doxa 300

profiles_l.jpg

Och så högersidan:

profiles_r.jpg
Man blir ju riktigt sugen på en Maranez Vintage, den ser väldigt bra ut. Vridringen är väldigt lik Synchron Military och ser lite stadigare ut än SUB 300.

Undrar förresten varför de fick ifrån vridringen som satt på 1200T när de gjorde nya 300T för den ser mycket sämre ut. 🤨
PSX_20200813_131347.jpg

Läsbarheten ser ju betydligt mycket bättre ut på Doxa. Orisens ser ut som en fashion watch.
Ja, blanka visare har en tendens att försvinna helt mot vit tavla, speciellt under vattenytan.
Hade varit optimalt om Doxa hade satt svart ram runt indexen, störde mig på den detaljen på Pro också.

Rykande färsk recension

Senast ändrad:
WS video:

• Like
Reactions: v0n
Ja, blanka visare har en tendens att försvinna helt mot vit tavla, speciellt under vattenytan.
Hade varit optimalt om Doxa hade satt svart ram runt indexen, störde mig på den detaljen på Pro också.

Rykande färsk recension
Ja, det hade varit mycket bättre. De ser svarta ut på vissa bilder och det är riktigt snyggt. 👌

Edit: Å andra sidan är ju indexen på tavlan helt irrelevanta under dykning så kanske bättre om de inte syns så väl då?

Ja, det hade varit mycket bättre. De ser svarta ut på vissa bilder och det är riktigt snyggt. 👌

Edit: Å andra sidan är ju indexen på tavlan helt irrelevanta under dykning så kanske bättre om de inte syns så väl då?
Tycker inte index är irrelevant alls faktiskt, fridyker ju bara nuförtiden iofs men vill gärna ha koll på sekundvisaren mot index om man säger så.
Försöker väl undvika blänk som reflekterar i största möjliga mån...förmodligen bara jag som är petig 😄

Tycker inte index är irrelevant alls faktiskt, fridyker ju bara nuförtiden iofs men vill gärna ha koll på sekundvisaren mot index om man säger så.
Försöker väl undvika blänk som reflekterar i största möjliga mån...förmodligen bara jag som är petig 😄
Hmm, det har du iofs rätt i. Aja, jäkligt snygg oavsett tycker jag!

• Like
Reactions: v0n
Tack men nej tack. Tycker inte alls om det vita. Doxa behöver inte hoppa på "inne" grejer :)
Håller helt med. 200 linjen är väldigt lite Doxa för mig och vitt på vitt blir bara som en generisk modeklocka. Sorry men jag passar också på den.

Kan någon förklara för mig vad Maranez har för koppling till Doxa? Är det bara en rip-off eller finns det någon verklig koppling som det finns med Synchron Military?

Håller helt med. 200 linjen är väldigt lite Doxa för mig och vitt på vitt blir bara som en generisk modeklocka. Sorry men jag passar också på den.

Kan någon förklara för mig vad Maranez har för koppling till Doxa? Är det bara en rip-off eller finns det någon verklig koppling som det finns med Synchron Military?
Typ ingen mer än att Maranez gör Doxa homager? :)

Finns ingen koppling alls, de gör bara homager.

...men om du sätter läder på den då? :woot:
Tycker 200 har sin plats i sortimentet men hajar hur du tänker...originalet kom trots allt innan SUBarna ens var påtänkta ✌🏼

Ursäkta om jag trampar nån på tårna men är det inte typ som att posta Steinhart i Submarinertråden?
Typ. Men tycker också att man märker viss skillnad mellan de som flashar sina Subbar kontra de som köper Doxor. Bland de som köper Doxor så vill jag tro att man inte gör det för att flasha vilket rollarna har blivit och därför gissar jag att det stör mindre här och att typ Toolwatch nördarna inte är lika anala som de som köper Rolex som statussymbol och blir offended när någon postar en Steinhart och särskilt påstår att det inte är någon kvalitetsskillnad ;)

My 2 cents

Typ. Men tycker också att man märker viss skillnad mellan de som flashar sina Subbar kontra de som köper Doxor. Bland de som köper Doxor så vill jag tro att man inte gör det för att flasha vilket rollarna har blivit och därför gissar jag att det stör mindre här och att typ Toolwatch nördarna inte är lika anala som de som köper Rolex som statussymbol och blir offended när någon postar en Steinhart och särskilt påstår att det inte är någon kvalitetsskillnad ;)

My 2 cents
Ligger något i det men det finns ju en mikrotråd där man kan avhandla mikromärken. Blir lite urvattnat om man fyller denna tråd med Doxa wannabees. Synchron Military ju gränsfall men där finns ändå tydliga beröringspunkter och tycker storyn är lite rolig.

Ligger något i det men det finns ju en mikrotråd där man kan avhandla mikromärken. Blir lite urvattnat om man fyller denna tråd med Doxa wannabees. Synchron Military ju gränsfall men där finns ändå tydliga beröringspunkter och tycker storyn är lite rolig.
Vad är det som pekar på att tråden skulle fyllas med Maranez? Inte direkt ett vanligt märke och det enda mig veterligen som är inne och tassar på området.
@BjornAgain postade några jämförelsebilder... tycker i alla fall jag är intressant som gammal nörd 🤷🏻‍♂️

Vad är det som pekar på att tråden skulle fyllas med Maranez? Inte direkt ett vanligt märke och det enda mig veterligen som är inne och tassar på området.
@BjornAgain postade några jämförelsebilder... tycker i alla fall jag är intressant som gammal nörd 🤷🏻‍♂️
Nä, inget egentligen. Var bara frågande till kopplingen eftersom jag tänkte att Maranez kanske är något mer än bara ett homagemärke vilket det tyvärr inte verkar vara.

Välkomnar också jämförelsebilderna med boetterna förövrigt.

Tillbaka
Topp