• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Njaa, lite missuppfattat men det är rätt stökigt så inte så konstigt. Marei jobbade tillsammans med (var aldrig anställd av) Doxa mellan 2002 och 2019 så inte vintage. Doxa ägdes av Synchron under den tiden som Doxa Army tillverkades och företaget som numera äger Synchron har tillsammans med Marei tagit fram Synchron Military som är en reissue av den modellen.

Det som ju är hårfint är om man man anser att modellen följt med Doxa eller Synchron och för min del känns det 50/50. Dessutom ska det tilläggas att Marei faktiskt ville släppa en ny version av Doxa Army när han samarbetade med Doxa men de tyckte att det var en dålig idé.

Sen är det inte mer Kina i den än andra "Swiss made" för urverken är tillverkade i Schweiz (ETA och Selitta) och boetten är tillverkad i Tyskland. Det är också därför det inte står Swiss made på klockan för boetten gör att mindre än ??? procent är tillverkat där.

Sen vet jag inte vem du menar när du skriver att han på WUS dissar Doxa och skriver att han inte ska köpa deras nya klockor? Är det Flyingdoctor du tänker på så är det inte samma person men Flyingdoctor har däremot skrivit flera böcker på området Doxa.
Vilken jäkla soppa! Ja, det inlägget var det jag refererade till. Missförstod vem som skrivit inlägget.

Njaa, snarare pga att modellen faktiskt togs fram under tiden som Synchron ägde Doxa och därmed rättigheterna till modellen.
Att tillverka en klocka med märkning man inte har rättighet till är ju som att be om en stämning, så det kan vi ju utgå från är fallet med i princip alla klockor som tillverkas. Det gör den ju inte till en Doxa.

Vilken jäkla soppa! Ja, det inlägget var det jag refererade till. Missförstod vem som skrivit inlägget.
Minst sagt, det är ju inte helt tydligt.

Att tillverka en klocka med märkning man inte har rättighet till är ju som att be om en stämning, så det kan vi ju utgå från är fallet med i princip alla klockor som tillverkas. Det gör den ju inte till en Doxa.
Ja, det är väl därför de har ändrat namnet från Army till Military antar jag. Sen är ju egentligen både tavla och vridringsinlägg rätt långt ifrån Doxas vanliga och Army-modellen vet ingen riktig var den kommer ifrån. Teorin är att den släpptes i typ 100 provexemplar till Schweiz armé men ingen verkar veta.

Nä, det gör det inte till en Doxa så det är därför det har diskuterats fram och tillbaka här i tråden tidigare. Då ingen kom överens så får väl de som vill posta bilder här och de som inte vill se dem får scrolla vidare. 😊

Nä, det gör det inte till en Doxa så det är därför det har diskuterats fram och tillbaka här i tråden tidigare. Då ingen kom överens så får väl de som vill posta bilder här och de som inte vill se dem får scrolla vidare. 😊
Tycker fortfarande Marei ÄR Doxa 🤷🏻‍♂️
Doxa skulle inte ens existera idag utan mannen ifråga så ser inte problemet eller varför någon skulle störa sig. Kanske någon som inte förstår historien/kopplingen (?)

Doxa skulle inte ens existera idag utan mannen ifråga så ser inte problemet eller varför någon skulle störa sig. Kanske någon som inte förstår historien/kopplingen (?)
Njae, Doxa SUB i modern tid hade inte funnits. Du får inte glömma att de tillverkar såna här sexiga grejer för asiatiska marknaden också. 😂
D113SBK.jpg
D196SBU.png
d210bbk.jpg
D205RWH.png

Det blir ju dock lite som att posta Schneiders nya märke i Breitlingtråden med motiveringen att ”han är ju Breitling”.

For Synchron-klokker: https://synchronusa.com
For Aquastar-klokker: https://aquastar.ch

Begge disse lages jo av R. Marei. Det betyr ikke at disse MÅ postes i en Doxatråd. Så kanskje lage en egen tråd "Rick Marei klokker" der R. Marei fans kan snakke fritt og la denne tråden være 100% Doxa. Bare en vennlig tanke. Dette er allerede gjort på f.eks. WUS.

Begge disse lages jo av R. Marei. Det betyr ikke at disse MÅ postes i en Doxatråd. Så kanskje lage en egen tråd "Rick Marei klokker" der R. Marei fans kan snakke fritt og la denne tråden være 100% Doxa. Bare en vennlig tanke. Dette er allerede gjort på f.eks. WUS.
Skillnaden är väl att Synchron Military faktiskt baseras på en vintage Doxa men Aquastar gör ju inte det. Annars har vi även Aquadive, det borde gälla dem samt nya Isofrane och Tropic också.

Det blir ju dock lite som att posta Schneiders nya märke i Breitlingtråden med motiveringen att ”han är ju Breitling”.
Som @Von skriver så var ju SUB-serien (aka "riktiga Doxa") död i typ 25 år när Marei återupplivade den och Doxa hade istället gått över till att tillverka skiten som jag postade ovan. Breitling har ju inte under 25 års tid haft ett glapp där de endast tillverkat halvdana homageklockor till Asien.

Som @Von skriver så var ju SUB-serien (aka "riktiga Doxa") död i typ 25 år när Marei återupplivade den och Doxa hade istället gått över till att tillverka skiten som jag postade ovan. Breitling har ju inte under 25 års tid haft ett glapp där de endast tillverkat halvdana homageklockor till Asien.
Nä, inte alls faktiskt. Breitling har mig veterligen aldrig varit döda och begravda i över 20 år?
Förstår inte riktigt argumentet. Hur har kontinuerlig tillverkning med saken att göra? Han drog Doxa till ett bra ställe, precis som Schneider drog Breitling till ett bra ställe. Det finns massa liknande historier hos andra tillverkare.

Breitling var bara ett exempel, det finns många andra avstickande tillverkare där något dragit åt ett eget håll. De klockorna syns dock aldrig i de ursprungliga tillverkartrådarna.

Jag försöker bara se logiken i att posta de klockorna här nu när jag förstår att det inte är en Doxa.

Förstår inte riktigt argumentet. Hur har kontinuerlig tillverkning med saken att göra? Han drog Doxa till ett bra ställe, precis som Schneider drog Breitling till ett bra ställe. Det finns massa liknande historier hos andra tillverkare.

Breitling var bara ett exempel, det finns många andra avstickande tillverkare där något dragit åt ett eget håll. De klockorna syns dock aldrig i de ursprungliga tillverkartrådarna.

Jag försöker bara se logiken i att posta de klockorna här nu när jag förstår att det inte är en Doxa.
Som sagt en gråzon. Hade det funnits fler än EN Synchronmodell (som inte är Synchron Doxa) hade det nog funnits underlag för en egen tråd. Som det är nu så slinker den med här som en "nästan-doxa"

Vore kanske vettigt ändå att starta en Synchron/Aquastar/Aquadive etc. tråd.

Egentligen finns det inget riktigt argument utan mest bara ett "Doxa hade chansen att göra modellen men tackade nej" och "nya Doxa SUB hade inte funnits utan honom så han har rätt att".

Det är ju egentligen inte legitimt att posta dem här men det är ju på sätt och vis relevant för Doxas historia. Ska ju också tilläggas att 99% av de som gillar Doxa inte hade en aning om att modellen fanns innan Marei gjorde en reissue av den. Enda anledningen till att jag kände till den är för att de finns med i Flyingdoctors böcker om Doxa men det är väldigt få som har läst dem.

Du är mig veterligen den enda som stör sig, just sayin 🤷🏻‍♂️ (dessutom har du bevisat gång på gång att du har noll koll på märkets historia så inget gehör från min sida iaf, sorry)

Du är mig veterligen den enda som stör sig, just sayin 🤷🏻‍♂️ (dessutom har du bevisat gång på gång att du har noll koll på märkets historia så inget gehör från min sida iaf, sorry)
Ändå kul att få lära sig lite mer om modellen. Jag skiter i vilket, tycker klockan är cool även om jag ändå tycker resonemanget är lite småmärkligt.

Ändå kul att få lära sig lite mer om modellen. Jag skiter i vilket, tycker klockan är cool även om jag ändå tycker resonemanget är lite småmärkligt.
Ja, det är som sagt en stökig historia, men det är väl också därför det blir intressant på något märkligt vis...vet inte om du känner till att Marei finansierade hela första upplagan med egna pengar då Doxa initialt vägrade återlansera SUB-serien?
Struntar också i vilket egentligen men tycker bara mannen förtjänar all respekt i världen för vad han gjort/gör. Doxa har liksom inte gjort en kul SUB sen 70-talet för egen maskin så att säga✌🏼

Jäkla tjafs då! 😅 Är väl så enkelt att det är samma klientel som diskuterar dessa klockor 🤷🏼‍♂️ Döpte om tråden istället så hoppas vi att de flesta blir nöjda 👍🏼
Mycket bra lösning! Tycker nya trådnamnet stämmer in på vad majoriteten i tråden gillar att diskutera och posta. Om någon skulle känna sig kränkt och tycker att det minsann måste finnas en doxa-tråd med enbart doxa får hen väl skapa detta...

Jäkla tjafs då! 😅 Är väl så enkelt att det är samma klientel som diskuterar dessa klockor 🤷🏼‍♂️ Döpte om tråden istället så hoppas vi att de flesta blir nöjda 👍🏼
Detta var väl en bra lösning?
Sålänge dom som hänger i tråden är nöjda med vad som diskuteras i den så måste ju allt vara gott och väl. Själv diggar jag Aquastar i tillägg till Doxa, dock äger jag ingen men läser ju gärna om dom osv.
Hoppas alla är nöjda och glada och att inga tår fått sätta livet till. :)

Tillbaka
Topp