• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar den. Den har en ren tavla och kronan ser ut som en gammal hatt. Men varför sätter man in Sellita-verk? Har Doxa gått ifrån de bättre ETA? vilken nivå på urverk har Selitta SW 200-1? Den borde vara skön att bära i titan men urverksvalet gör mig brydd.
På vilket sätt skulle ETA vara bättre? Selitta SW200-1 är i princip exakt samma urverk som ETA 2824-2. Anledningen till att det många som går ifrån ETA är för att de nästan är omöjliga att få tag på för märken utanför Swatch Group.
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Jag gillar den. Den har en ren tavla och kronan ser ut som en gammal hatt. Men varför sätter man in Sellita-verk? Har Doxa gått ifrån de bättre ETA? vilken nivå på urverk har Selitta SW 200-1? Den borde vara skön att bära i titan men urverksvalet gör mig brydd.

Self-winding? Säkert självklart för de flesta men menar de att den är manuell? I så fall är det grymt.
Är ETA verkligen bättre än Selitta? De är väl ganska lika om jag har förstått rätt?
Det är vär Swatch group som har dragit in på försäljning av ETA verket till utomstående som gör att de tvingats välja ett annat alternativ?

edit: samma som @MaBr skrev ovan…
 

m_s

Patek
2-Faktor
Är ETA verkligen bättre än Selitta? De äv väl ganska lika om jag har förstått rätt?
Det är vär Swatch group som har dragit in på försäljning av ETA verket till utomstående som gör att de tvingats välja ett annat alternativ?
Är ju baserat på ETA, klon som många säger, finns många "fina" tillverkare som använde Selitta som bas. IWC har ju kört hårt på Selitta under många många år (med egen modifiering osv). Tycker inte man ens behöver fundera på frågan om jag ska vara ärlig.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är ju baserat på ETA, klon som många säger, finns många "fina" tillverkare som använde Selitta som bas. IWC har ju kört hårt på Selitta under många många år (med egen modifiering osv). Tycker inte man ens behöver fundera på frågan om jag ska vara ärlig.
Ska ju som vanligt i dessa diskussionerna tilläggas att Selitta under många år har agerat underleverantör till ETA och tillverkar många av delarna i deras verk.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Kan man säga att Selitta är en homage på ETA? 🤔




I'll see myself out... :angel:
(OBS SKÄMT. BANNA MIG INTE!)
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
På vilket sätt skulle ETA vara bättre? Selitta SW200-1 är i princip exakt samma urverk som ETA 2824-2. Anledningen till att det många som går ifrån ETA är för att de nästan är omöjliga att få tag på för märken utanför Swatch Group.
Den känslan sitter nog mest i huvudet men ETA har en historik och DOXA valde high grade av 2824 som var bra. Selitta har säkert också verk i olika nivåer så frågan är om detta Selitta-verk motsvarar. Jag hade ett Selitta-verk i en ORIS som kändes undermåligt men saker kan ändra sig med tiden.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet inte riktigt vad jag tycker om den nya lösningen till kronan, känns väldigt svårhanterad eller? Typ noll yta att greppa.
Skärmklipp2.PNG


Såhär såg det ut på originalet.
Skärmklipp3.PNG
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Den känslan sitter nog mest i huvudet men ETA har en historik och DOXA valde high grade av 2824 som var bra. Selitta har säkert också verk i olika nivåer så frågan är om detta Selitta-verk motsvarar. Jag hade ett Selitta-verk i en ORIS som kändes undermåligt men saker kan ändra sig med tiden.
Det stämmer att även Selitta har olika nivåer precis som ETA. Jag har flera klockor som kör Selitta, bland annat från Sinn och jag tycker att de fungerar precis lika bra som ETA, går inte att märka någon skillnad alls. Ser dessutom precis lika bra ut också när man kollar på dem.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt nära på att beställa en... men svårt att svälja kostnaden.

Efter att Marei släppte Military för typ 10.500 så känns det som att 20' tar emot lite... svårt!
Man får ju ändå säga att Military var relativt lågt prissatt men jag förstår vad du menar. Jag väntar i alla fall med att beställa och hoppas på fler färgkombinationer samt förhoppningsvis stål i icke LE till lägre pris längre fram. Tror knappast att de hade kunnat försvara R&D för att ta fram den här modeller för bara 200ex. I förhållande till Doxas andra modeller så är denna ganska billig med tanke på att den är i titan (edit: och LE).
 

m_s

Patek
2-Faktor
Man får ju ändå säga att Military var relativt lågt prissatt men jag förstår vad du menar. Jag väntar i alla fall med att beställa och hoppas på fler färgkombinationer samt förhoppningsvis stål i icke LE till lägre pris längre fram. Tror knappast att de hade kunnat försvara R&D för att ta fram den här modeller för bara 200ex. I förhållande till Doxas andra modeller så är denna ganska billig med tanke på att den är i titan.
Håller med dig på alla punkter, lite som vanligt, vilken jävla ja-sägare man är :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det stämmer att även Selitta har olika nivåer precis som ETA. Jag har flera klockor som kör Selitta, bland annat från Sinn och jag tycker att de fungerar precis lika bra som ETA, går inte att märka någon skillnad alls. Ser dessutom precis lika bra ut också när man kollar på dem.

https://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200/


4 GRADES OF SW200:​

Just like the ETA caliber 2824-2, there are four grades of the SW200 movement:

  • Standard – adjusted in two positions; accuracy of +/-12 sec/day up to +/- 30 sec/day
  • Special (Elabore) – adjusted in three positions; accuracy of +/-7 sec/day up to +/- 20 sec/day
  • Premium (Top) – adjusted in five positions; accuracy of +/-4 sec/day up to +/- 15 sec/day
  • Chronometer – COSC criteria
You can learn more about how Sellita grades their movements here.


Det är ändå lite underligt att DOXA anger ETA 2824-2 highgrade men bara Selitta SW200-1 utan att ange nivå på verk. Då finns det kanske en anledning att tro att verken är den enklaste standardversionen?
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Jag gillar den. Den har en ren tavla och kronan ser ut som en gammal hatt. Men varför sätter man in Sellita-verk? Har Doxa gått ifrån de bättre ETA? vilken nivå på urverk har Selitta SW 200-1? Den borde vara skön att bära i titan men urverksvalet gör mig brydd.

Mechanical, self-winding? Säkert självklart för de flesta men menar de att den är manuell? I så fall är det grymt.
Self-winding syftar till att verket drar upp sig själv. Dvs. Automatiskt.
Tror det är en lite äldre benämning på auto, kollar man på många ex. vintage Tudor med autoverk så står det ibland/ofta ”rotor - self-winding”.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor

https://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200/


4 GRADES OF SW200:​

Just like the ETA caliber 2824-2, there are four grades of the SW200 movement:

  • Standard – adjusted in two positions; accuracy of +/-12 sec/day up to +/- 30 sec/day
  • Special (Elabore) – adjusted in three positions; accuracy of +/-7 sec/day up to +/- 20 sec/day
  • Premium (Top) – adjusted in five positions; accuracy of +/-4 sec/day up to +/- 15 sec/day
  • Chronometer – COSC criteria
You can learn more about how Sellita grades their movements here.


Det är ändå lite underligt att DOXA anger ETA 2824-2 highgrade men bara Selitta SW200-1 utan att ange nivå på verk. Då finns det kanske en anledning att tro att verken är den enklaste standardversionen?
På hemsidan anger de inte ens vad det är för urverk man men kan gissa att det är Selitta SW200-1 då ETA 2824-2 bara har 25 juveler.
movement.PNG
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor

https://calibercorner.com/sellita-caliber-sw200/


4 GRADES OF SW200:​

Just like the ETA caliber 2824-2, there are four grades of the SW200 movement:

  • Standard – adjusted in two positions; accuracy of +/-12 sec/day up to +/- 30 sec/day
  • Special (Elabore) – adjusted in three positions; accuracy of +/-7 sec/day up to +/- 20 sec/day
  • Premium (Top) – adjusted in five positions; accuracy of +/-4 sec/day up to +/- 15 sec/day
  • Chronometer – COSC criteria
You can learn more about how Sellita grades their movements here.


Det är ändå lite underligt att DOXA anger ETA 2824-2 highgrade men bara Selitta SW200-1 utan att ange nivå på verk. Då finns det kanske en anledning att tro att verken är den enklaste standardversionen?
Vart anger DOXA att det är highgrade på ETA? Har själv undrat vilken de brukar använda. Har bara sett att man angett att det är COSC verk på de 300 som är COSCade
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Self-winding syftar till att verket drar upp sig själv. Dvs. Automatiskt.
Tror det är en lite äldre benämning på auto, kollar man på många ex. vintage Tudor med autoverk så står det ibland/ofta ”rotor - self-winding”.
Jo jag förstod det sen, blev bara konfunderad av Mechanical self-winding. Som du säger brukar det stå automatic. Det var nog ett önsketänkande :D
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
På hemsidan anger de inte ens vad det är för urverk man men kan gissa att det är Selitta SW200-1 då ETA 2824-2 bara har 25 juveler.
movement.PNG
Exakt, står samma på 300T men 25 rubies. Borde betyda att det är ETA. Det står ingenstans vilken klass det är. Hade inte förvånat mig om det är base. Någon som vill öppna sin 300T? :p Skillnaden är väl incabloc eller ej?
 

m_s

Patek
2-Faktor
Jag fegar ur, landar i att tavlan inte känns helt harmonisk. Lite för mkt luft och tycker de runda index markeringarna är liiite för små. Oavsett riktigt kul släpp och ska bli skoj att se mer av den och vad Doxa gör framöver med modellen!
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag fegar ur, landar i att tavlan inte känns helt harmonisk. Lite för mkt luft och tycker de runda index markeringarna är liiite för små. Oavsett riktigt kul släpp och ska bli skoj att se mer av den och vad Doxa gör framöver med modellen!
Håller med. Färgsättningen är ingen höjdare och jag gillar inte indexutformningen sen är boetten toolig och grovhuggen vilket i sig inte behöver vara negativt men tycker den saknar lite finess. Också dyr för att ha selittaverk
 
Topp