• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

cjperry

Audemars
2-Faktor
Håller med. Färgsättningen är ingen höjdare och jag gillar inte indexutformningen sen är boetten toolig och grovhuggen vilket i sig inte behöver vara negativt men tycker den saknar lite finess. Också dyr för att ha selittaverk
Jag har inte riktigt förstått det där med priser. Varför är en 60atm titanklocka med titanspänne för dyr vid €1900 pga Sellita-verket? Vad skulle vara ett rimligt pris? Är €1900 rätt om det skulle vara in-house?

Jag menar inget med detta mer än att jag inte ser orimligheten i priset :)

Edit: glömde tillägga keramiskt inlägg :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Även om jag använder mina klockor för att dyka/snorkla så föredrar jag nog att fippla med kronan ovanför vattenytan ändå, gärna i kombination med första koppen kaffe på morgonen! 😊
Ja men då ska det väl inte vålla några problem så länge du inte har smör på fingertopparna. Är det automatverk så är det lättare att komma åt när kronan dras ut men du tänker på när man vill hjälpa ett avstannat verk att starta upp?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har inte riktigt förstått det där med priser. Varför är en 60atm titanklocka med titanspänne för dyr vid €1900 pga Sellita-verket? Vad skulle vara ett rimligt pris? Är €1900 rätt om det skulle vara in-house?

Jag menar inget med detta mer än att jag inte ser orimligheten i priset :)
Det är nog rimligt. Frågan handlar för mig mer om vad man får för pengarna. Det skulle kännas bättre att betala någon tusenlapp till för att få det bättre verket.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja men då ska det väl inte vålla några problem så länge du inte har smör på fingertopparna. Är det automatverk så är det lättare att komma åt när kronan dras ut men du tänker på när man vill hjälpa ett avstannat verk att starta upp?
Ja, jag tänker att det är svårt att få grepp om kronan när man ska skruva ut den och när man ska dra upp den från noll när den har stannat. Både Squale 1521 och Matic har liknande lösningar och de är svåra att skruva ut och dra upp för att kronan sitter så långt in i boetten. Då har de ändå lättring på hela kronan som gör att man får lite grepp. 🤔
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Jaha, men jag vet att de äldre var high grade och topp-modellerna COSC så då vet jag inte hur man kan se det. Anges ETA 2824-2 på alla fyra nivåerna? Hur kan man veta skillnaden då?
Standard och Elabore är väl nästan samma fast Elabore är bättre ruckad samt oftast har bättre finish. Top och COSC är samma fast COSC är certifierad och har ett serienr. ingraverat. Skulle säga att även de tidigare DOXA var Standard men med incabloc som tillval. Rätta mig någon om jag har fel?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Standard och Elabore är väl nästan samma fast Elabore är bättre ruckad samt oftast har bättre finish. Top och COSC är samma fast COSC är certifierad och har ett serienr. ingraverat. Skulle säga att även de tidigare DOXA var Standard men med incabloc som tillval. Rätta mig någon om jag har fel?
Här har du de olika graderingarna som finns för ETA 2824-2, top grade är detsamma som high grade. https://www.dwiss.com/blogs/news/eta-caliber-2824-2

THE DIFFERENT GRADES OF THE ETA 2824-2​

  1. STANDARD GRADE: This grade is adjusted in two positions, specified with an average rate of +/-12 seconds per day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds.
  2. ELABORATED GRADE: This grade is adjusted in three positions, specified with an average of +/-7 seconds per day, with maximum daily variation of +/-20 seconds.
  3. TOP GRADE: This grade can be adjusted in 5 positions, specified with an average rate of +/-4 seconds per day, with a maximum daily variation of +/-15 seconds.
  4. CHRONOMETER: This grade, unlike the others, is always serial-numbered as a result of the requirement of the certification authority. It is also the grade that must meet strict standards prescribed by the COSC (Contrôle Official Suisse des Chronométres - Official swiss chronometer testing institute)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Här har du de olika graderingarna som finns för ETA 2824-2, top grade är detsamma som high grade. https://www.dwiss.com/blogs/news/eta-caliber-2824-2

THE DIFFERENT GRADES OF THE ETA 2824-2​

  1. STANDARD GRADE: This grade is adjusted in two positions, specified with an average rate of +/-12 seconds per day, with a maximum daily variation of +/-30 seconds.
  2. ELABORATED GRADE: This grade is adjusted in three positions, specified with an average of +/-7 seconds per day, with maximum daily variation of +/-20 seconds.
  3. TOP GRADE: This grade can be adjusted in 5 positions, specified with an average rate of +/-4 seconds per day, with a maximum daily variation of +/-15 seconds.
  4. CHRONOMETER: This grade, unlike the others, is always serial-numbered as a result of the requirement of the certification authority. It is also the grade that must meet strict standards prescribed by the COSC (Contrôle Official Suisse des Chronométres - Official swiss chronometer testing institute)
Exakt, samma som jag skrev tidigare. Jag kan inte se någonstans (när jag googlar men någon kan kanske konsultera DOXA bibeln @MaBr ?) att DOXA haft Top grade (som du nämner som high grade) som standard i sin klockor. Det verkar på sin höjd vara Elabore förutom de som de har COSC.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Kommer tillbaka till denna med jämna mellanrum och med time+tide grejen så slog det mig att det är ju deras bilder som jag återkommer till.. well.. 13 exemplar, dubbla pengen mot en Daytona i 18k. Fullt rimligt ;)


1630322148680.png

1630322291679.png

1630322304366.png
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Exakt, samma som jag skrev tidigare. Jag kan inte se någonstans (när jag googlar men någon kan kanske konsultera DOXA bibeln @MaBr ?) att DOXA haft Top grade (som du nämner som high grade) som standard i sin klockor. Det verkar på sin höjd vara Elabore förutom de som de har COSC.
Doxa har ju använt väldigt många olika urverk men i de fall där ETA 2824 nämns så beskrivs det som ibland som "High grade Swiss made" och ibland bara "Swiss made" och det verkar inte finnas någon specifik tid där de har ändrat texten, det är helt random. Gemensamt är att det följs av "25 jewel self-winding mechanical movement with hacking seconds, 28800 beats per hour, 42 hours pwer reseve based on ETA 2824, modified and decorated by Doxa". Ibland nämns också "Incablock anti-shock protection".

Har bara haft tid att skumma igenom bibeln och ovan texter är tagna från Doxas säljtexter/annonser och inte från själva texten i boken.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Doxa har ju använt väldigt många olika urverk men i de fall där ETA 2824 nämns så beskrivs det som ibland som "High grade Swiss made" och ibland bara "Swiss made" och det verkar inte finnas någon specifik tid där de har ändrat texten, det är helt random. Gemensamt är att det följs av "25 jewel self-winding mechanical movement with hacking seconds, 28800 beats per hour, 42 hours pwer reseve based on ETA 2824, modified and decorated by Doxa". Ibland nämns också "Incablock anti-shock protection".

Har bara haft tid att skumma igenom bibeln och ovan texter är tagna från Doxas säljtexter/annonser och inte från själva texten i boken.
Om jag får killgissa så skulle jag säga att "High grade Swiss made" inte har något med graderingen att göra utan är en beskrivning såsom "högkvalitativt schweiziskt urverk."
 

Kapitan

Omega
Okej, nu måste någon köpa den så vi får en liten recension:) vem offrar sig:)?
Dottern satte ett nytt minne på bezeln på Doxan med hjälp av en sten när vi samlade sjöglas idag. Tur att det är en sån klocka som jag aldrig tänker sälja. 😊 För övrigt sjukt härligt badväder även om det bara var 17°C I vattnet.
PSX_20210829_190607.jpg
PSX_20210829_193005.jpg
PSX_20210829_192928.jpg
PSX_20210829_192426.jpg
PSX_20210829_192246.jpg

PSX_20210829_195801.jpg
så det blev inget Mattis vrål från Ronja Rövardotter ” jag har inget barn” ;)
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Det som kanske är lite halv tråkigt är väl att Doxas limitetade ofta blir tillgängliga med en massa färger snabbt inpå. Så jag räknar med att kunna plocka upp en 600 ganska så snart i alla fall, fast i en annan färg då :)
 
Topp