• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

loevhagen

Patek
2-Faktor
Väldigt 70tals-feeling :D
Ja - ser det nå. :)

bea3579d-53b8-47f5-b735-c90186b43584.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Verkar som att jag har fått in fukt i min SUB 300. Håller man den i handen så blir det imma på insidan av glaset men låter man den ligga en stund så försvinner det. What to do? Är det raka vägen till urmakaren som gäller eller?
PSX_20210903_153737.jpg
PSX_20210903_153802.jpg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor

loevhagen

Patek
2-Faktor
Verkar som att jag har fått in fukt i min SUB 300. Håller man den i handen så blir det imma på insidan av glaset men låter man den ligga en stund så försvinner det. What to do? Är det raka vägen till urmakaren som gäller eller?
PSX_20210903_153737.jpg
PSX_20210903_153802.jpg
Anbefalt test: La klokken ligge i romtemperatur. Ta en isbit og legg den isbiten på glasset. Dersom det kondenseres mye vann under (på innsiden) glasset -> urmaker/service a.s.a.p. I mellomtiden: Skru ut kronen og legg klokken i en skål med enten ris eller enda bedre: mange pakker Silica gel (som alle har mye av etter å ha kjøpt elektroniske dingser). Eventuelt; bruk en gummiball/squashball/tapeball og skru opp baklokket og la fuktigheten komme ut.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Anbefalt test: La klokken ligge i romtemperatur. Ta en isbit og legg den isbiten på glasset. Dersom det kondenseres mye vann under (på innsiden) glasset -> urmaker/service a.s.a.p. I mellomtiden: Skru ut kronen og legg klokken i en skål med enten ris eller enda bedre: mange pakker Silica gel (som alle har mye av etter å ha kjøpt elektroniske dingser). Eventuelt; bruk en gummiball/squashball/tapeball og skru opp baklokket og la fuktigheten komme ut.
Bra tips! Klockan är redan hos urmakaren dock. Det räckte att man höll den i handen så den blev lite varm på undersidan så blev det kondens direkt...
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Inte alla som kanske har greppar hur länken funkar så här kommer en liten film :)
Stort tack för den, aldrig sett. Inte konstigt att Cousteau har lätt att få sin Doxa över en 7mm våtdräkt! Sjukt smart att kunna justera så den sitter åt ordentligt och att den sen drar ihop sig med automatik när dräkten komprimeras. Finns det någon modern länk-lösning som fungerar på samma sätt?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Stort tack för den, aldrig sett. Inte konstigt att Cousteau har lätt att få sin Doxa över en 7mm våtdräkt! Sjukt smart att kunna justera så den sitter åt ordentligt och att den sen drar ihop sig med automatik när dräkten komprimeras. Finns det någon modern länk-lösning som fungerar på samma sätt?
Varsågod. Den är som sagt väldigt bekväm och användarvänlig. Någon ny länk med samma funktioner har jag nog inte hittat...
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Stort tack för den, aldrig sett. Inte konstigt att Cousteau har lätt att få sin Doxa över en 7mm våtdräkt! Sjukt smart att kunna justera så den sitter åt ordentligt och att den sen drar ihop sig med automatik när dräkten komprimeras. Finns det någon modern länk-lösning som fungerar på samma sätt?
Riktigt smart är den! Den som är närmast är väl Tudor Pelagos som har en fjäderbelstad mikrojustering/dykförlängning i spännet.

 
Senast ändrad:
Topp