• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Donkii

Boushh
2-Faktor
Riktigt smart är den! Den som är närmast är väl Tudor Pelagos som har en fjäderbelstad mikrojustering/dykförlängning i spännet.

Kommer inte ihåg den som lika trevlig som denna länk. Det jag alltid slås av med dessa vintagelänkar är hur tunna och användarvänliga dom är, upplevs väldigt delikata i jämförelse med dagens länkar.

Lite som med Omegas reissue på Speedy 57 där länken och framförallt claspen upplevs 3ggr så tjock som originalet, vad hände liksom...
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur svårt kan det vara liksom..
IMG_20210907_140024.jpg
IMG_20210907_135945.jpg
IMG_20210907_135925.jpg
IMG_20210907_135903.jpg

IMG_20210907_140336.jpg
IMG_20210907_140259.jpg
IMG_20210907_140256.jpg
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Hur svårt kan det vara liksom..
IMG_20210907_140024.jpg
IMG_20210907_135945.jpg
IMG_20210907_135925.jpg
IMG_20210907_135903.jpg

IMG_20210907_140336.jpg
IMG_20210907_140259.jpg
IMG_20210907_140256.jpg
Ja, jag håller med. Dagens länkar är i många fall både för tunga, för breda och för tjocka för att sitta riktigt bekvämt. Det känns som att spännen som är i pressad plåt anses lite billiga och lågkvalitativa av den stora massan så tillverkarna tvingas fräsa ut spännen ur en stor klump stål för att sälja klockor.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Ja, jag håller med. Dagens länkar är i många fall både för tunga, för breda och för tjocka för att sitta riktigt bekvämt. Det känns som att spännen som är i pressad plåt anses lite billiga och lågkvalitativa av den stora massan så tillverkarna tvingas fräsa ut spännen ur en stor klump stål för att sälja klockor.
Kollar man kvalitetsmässigt så skulle jag vilja påskina att den pressade plåten är fullt tillräcklig ;) Men jag förstår absolut resonemanget och det är kanske så att vi som gillar vintage och har känt skillnaden kanske är ytterst få kontra den stora massan som köper nytt och typ inte vet att det var bättre förr.. haha.. kan som sagt tänka mig att vi generellt är i minoritet och inte riktigt den typiska "nya" kunden... dock tror jag att vi skulle köpa mer nytt om man inte förstörde det som faktiskt var bättre förr.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Ja, jag håller med. Dagens länkar är i många fall både för tunga, för breda och för tjocka för att sitta riktigt bekvämt. Det känns som att spännen som är i pressad plåt anses lite billiga och lågkvalitativa av den stora massan så tillverkarna tvingas fräsa ut spännen ur en stor klump stål för att sälja klockor.
Det är precis därför jag föredrar länken och låset på SUB 300/1200T. Den där stora klumpen som numera är låset på 300T är hemsk. För stor, för tung och passar inte alls stilen på klockan.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Är det förresten någon som vet var man kan få tag på ett smidigt BoR i 19/20mm som smalnar av ner till 16mm? Får gärna vara rassligt men också rimligt prissatt.
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Är det förresten någon som vet var man kan få tag på ett smidigt BoR i 19/20mm som smalnar av ner till 16mm? Får gärna vara rassligt men också rimligt prissatt.
Den bästa jag hittat hittills är denna från Uncle Seiko:


Tyvärr är ju ändlänkarna 19mm så man måste hitta andra ändlänkar för att få den att passa. Där är alternativen tyvärr lite begränsade. Vill man ha mer rassel, som jag, kan man borra upp hålen i länkarna lite så blir den mer följsam. Det enda jag kan klaga på är att riskornen kunde varit lite mer rundade på framsidan men det är ändå det bästa alternativet jag hittat om man vill ha 16mm vid spännet.

Vi borde köra en övertalningskampanj så han börjar göra länkar som passar Doxa.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Den bästa jag hittat hittills är denna från Uncle Seiko:


Tyvärr är ju ändlänkarna 19mm så man måste hitta andra ändlänkar för att få den att passa. Där är alternativen tyvärr lite begränsade. Vill man ha mer rassel, som jag, kan man borra upp hålen i länkarna lite så blir den mer följsam. Det enda jag kan klaga på är att riskornen kunde varit lite mer rundade på framsidan men det är ändå det bästa alternativet jag hittat om man vill ha 16mm vid spännet.

Vi borde köra en övertalningskampanj så han börjar göra länkar som passar Doxa.
Mycket bra tips, ska kolla det. 👍 Ja, han borde ju kunna fixa ändlänkar till både 300/300T men frågan är hur stor efterfrågan det egentligen är på Doxa. Känns som ett smalt segment tyvärr. Jag ska ha den till min moderna SUB 300 i så fall så då kan man kanske använda de ändlänkarna.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Mycket bra tips, ska kolla det. 👍 Ja, han borde ju kunna fixa ändlänkar till både 300/300T men frågan är hur stor efterfrågan det egentligen är på Doxa. Känns som ett smalt segment tyvärr. Jag ska ha den till min moderna SUB 300 i så fall så då kan man kanske använda de ändlänkarna.
Jag hade exakt samma tanke idag faktiskt. Att skaffa en BoR från honom för min 300T som borde komma när som helst. Det bästa hade varit om kornen har samma bredd som DOXA så att org. ändlänkarna passar :)
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Jag hade exakt samma tanke idag faktiskt. Att skaffa en BoR från honom för min 300T som borde komma när som helst. Det bästa hade varit om kornen har samma bredd som DOXA så att org. ändlänkarna passar :)
Det är inte samma bredd så originallänkarna är inte kompatibla med Uncle Seiko. Riskornen är ca 2mm på US, kan mäta mer exakt senare om någon är intresserad.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte samma bredd så originallänkarna är inte kompatibla med Uncle Seiko. Riskornen är ca 2mm på US, kan mäta mer exakt senare om någon är intresserad.
Hmm, det var ju synd. Du får gärna mäta när du har tid och är det någon som har tips på vettiga ändlänkar får ni gärna säga till. Behövs det filas lite så är det inga problem, ska ändå fila på andra delar. 😊
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag blir lite nyfiken på vad detta är för am band.

18952787-an526qrfpo1zl5srpwl9v20a-Large.jpg
18952787-fh9zmk6slp4w7p4nbd3syeph-Large.jpg
18952787-q795occ6qfp4j3fpyi09ab8c-Large.jpg
Screenshot_20210907-194104.jpg


Har noterat att många börjar köra Fortsners
Screenshot_20210907-193610.jpg



Yobokies har väl många satt dit också, dock så avsmalnar inte dom
Jag har ett Komfit och kan konstatera att det inte passar på min vintage 300T. Själva ändbitarna tar i boetten och gör att dem antingen står rakt ut eller rakt ner.
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
Jag blir lite nyfiken på vad detta är för am band.

18952787-an526qrfpo1zl5srpwl9v20a-Large.jpg
18952787-fh9zmk6slp4w7p4nbd3syeph-Large.jpg
18952787-q795occ6qfp4j3fpyi09ab8c-Large.jpg
Screenshot_20210907-194104.jpg


Har noterat att många börjar köra Fortsners
Screenshot_20210907-193610.jpg



Yobokies har väl många satt dit också, dock så avsmalnar inte dom
Det ser ut som det från LobTime (MrBeads). Tunt och rassligt och kortare länkbitar än originalet. Kan ta lite bilder på ett jag har. Kan absolut vara ett alternativ men jag tyckte det från Uncle Seiko var mer likt originalet i dimensionen på länkbitarna.

 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Jag blir lite nyfiken på vad detta är för am band.

18952787-an526qrfpo1zl5srpwl9v20a-Large.jpg
18952787-fh9zmk6slp4w7p4nbd3syeph-Large.jpg
18952787-q795occ6qfp4j3fpyi09ab8c-Large.jpg
Screenshot_20210907-194104.jpg


Har noterat att många börjar köra Fortsners
Screenshot_20210907-193610.jpg



Yobokies har väl många satt dit också, dock så avsmalnar inte dom
Jag kör Forstner på min Silverlunga.
Tycker det är mycket snyggare än originalBOR-länk. Gillar inte att länken är bredare än ändlänken.
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Dessa länkar är fan jävligt bra
IMG_20210907_085932-01.jpeg
IMG_20210907_090114-01.jpeg

Ja, jag håller med. Dagens länkar är i många fall både för tunga, för breda och för tjocka för att sitta riktigt bekvämt. Det känns som att spännen som är i pressad plåt anses lite billiga och lågkvalitativa av den stora massan så tillverkarna tvingas fräsa ut spännen ur en stor klump stål för att sälja klockor.
Kan inte annat än hålla med. Nästan alla moderna länkar saknar finess. De må vara sjukt solida och vissa har t.o.m. bra snabb/mikrojustering men de är sällan avsmalnande och spännena är groteska
 

Magnus (Sthlm)

Panerai
2-Faktor
En liten sammanställning för er som letar den perfekta BoR-länken.

72DA7781-F766-47E4-B2CC-982DDD08C81F.jpeg


26D87B3D-FC89-45F8-8BE6-D9960A097FAC.jpeg


993ED888-5A0A-41B6-AD47-E7E252D76D70.jpeg


Uncle Seiko: 19mm smalnar av till 16mm, 2mm breda rice beads. 3,8mm tjock, varje länk är 7,9mm lång.

LobTime/MrBeads: 19mm (20mm ändlänkar) smalnar av till 16mm, 2mm breda rice beads. 3mm tjock, varje länk är 5,6mm lång.

Yobokies: Ändlänkar gjorda efter en Doxa Sub 300. 20mm med 18mm spänne, 2,3mm breda rice beads. 4mm tjock och varje länk är 8mm lång.

Maranez: Ändlänkar som passar Synchron Military. 20mm med 18mm spänne. 2,2mm breda rice beads, 4mm tjock och varje länk är 7,9mm lång.

Doxa original: 22mm med 20mm ändlänkar och 20mm spänne. 2,5mm breda rice beads, 3,5mm tjock och varje länk är 8mm lång.
 
Senast ändrad:

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Gratulerer med en flott Doxa og en fantastisk urskive IRL. :)
Tack :) Första känslan är dock ljummen men hoppas att kärlek uppstår. Har velat ha den i över ett år så förhoppningarna kanske var för höga?
Några av mina tankar: Tråkig förpackning. Instruktionsboken får inte plats där den borde vara (botten på papplådan). Istället har man lagt den uppe på "happy meal" lådan. Klockan satt inte monterad på kudden inne i förpackningen utan den låg löst där inne. Inte alls imponerad faktiskt.
Fick till passformen på länken hyffsat vilket är bra.
Iom att jag har smala händer så har jag visst "problem" med de berömda ändlänkarna. Löste det dock relativt bra genom att ha färre länkbitar på kl6 sidan.
Spännet är ok men dålig konstruktion om man har stora händer men smala handleder som jag. Det är precis att jag kan trä över klockan över handen.
Det tråkigaste av allt är att det ser ut som om bezeln inte linjerar 100%(om det inte är en synvila). Tycker det ser ut som om det avviker med kanske 1/2 klick. Är förmodligen inom spec men samtidigt tråkigt i denna prisklassen.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Tack :) Första känslan är dock ljummen men hoppas att kärlek uppstår. Har velat ha den i över ett år så förhoppningarna kanske var för höga?
Några av mina tankar: Tråkig förpackning. Instruktionsboken får inte plats där den borde vara (botten på papplådan). Istället har man lagt den uppe på "happy meal" lådan. Klockan satt inte monterad på kudden inne i förpackningen utan den låg löst där inne. Inte alls imponerad faktiskt.
Fick till passformen på länken hyffsat vilket är bra.bildene
Iom att jag har smala händer så har jag visst "problem" med de berömda ändlänkarna. Löste det dock relativt bra genom att ha färre länkbitar på kl6 sidan.
Spännet är ok men dålig konstruktion om man har stora händer men smala handleder som jag. Det är precis att jag kan trä över klockan över handen.
Det tråkigaste av allt är att det ser ut som om bezeln inte linjerar 100%(om det inte är en synvila). Tycker det ser ut som om det avviker med kanske 1/2 klick. Är förmodligen inom spec men samtidigt tråkigt i denna prisklassen.
På bildene så må du justere insert 1 hakk mot venstre for å sentrere insert. Har aldri hørt om "misaligned" insert på en Doxa, men det kan jo skje.
300-lenken fikser 300T-spennen (som er for stor, IMHO)
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
På bildene så må du justere insert 1 hakk mot venstre for å sentrere insert. Har aldri hørt om "misaligned" insert på en Doxa, men det kan jo skje.
300-lenken fikser 300T-spennen (som er for stor, IMHO)
Ett hack till vänster så hade den varit väldigt misaligned. Det är svårt att se men här är en bättre bild. Den ligger lite för mycket åt höger. Kanske 1/2 hack. Får se vad Doxa svarar.
20210908_154652.jpg
 
Topp