• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Aubry i regnet idag, perfekt
IMG_20210909_083116-01.jpeg
 
Läser man på forumen och Doxa grupperna på Facebook så verkar det vara väldigt vanligt på de nya 300t
Att bezeln inte linjerar?
Inget jag förväntar mig ska vara vanligt i denna prisklassen. Visst att det kan hända men bör inte höra till vanligheterna.

Länken och spännet tycker jag är bra. Nackdelen med spännet är att det inte finns några microjusteringar så får man den inte att sitta perfekt så får man använda sig av diver extension. Det fungerar men är inte snyggt och förmodligen inte jätteskönt heller i det långa loppet. Det jag märkte var att den inre bygeln (eller vad man kallar det) är kort så kan vara knepigt att trä på klockan om man har smala handleder men "stora" händer. Dvs låset öppnar inte upp länken tillräckligt.
 
Tack :) Första känslan är dock ljummen men hoppas att kärlek uppstår. Har velat ha den i över ett år så förhoppningarna kanske var för höga?
Några av mina tankar: Tråkig förpackning. Instruktionsboken får inte plats där den borde vara (botten på papplådan). Istället har man lagt den uppe på "happy meal" lådan. Klockan satt inte monterad på kudden inne i förpackningen utan den låg löst där inne. Inte alls imponerad faktiskt.
Fick till passformen på länken hyffsat vilket är bra.
Iom att jag har smala händer så har jag visst "problem" med de berömda ändlänkarna. Löste det dock relativt bra genom att ha färre länkbitar på kl6 sidan.
Spännet är ok men dålig konstruktion om man har stora händer men smala handleder som jag. Det är precis att jag kan trä över klockan över handen.
Det tråkigaste av allt är att det ser ut som om bezeln inte linjerar 100%(om det inte är en synvila). Tycker det ser ut som om det avviker med kanske 1/2 klick. Är förmodligen inom spec men samtidigt tråkigt i denna prisklassen.
Tråkig känsla... Hoppas det ändrar sig, annars får du köra på en 300 som jag verkligen kan rekommendera

(bild för att det är roligare med bild)
20210909_133242.jpg
 
Tråkig känsla... Hoppas det ändrar sig, annars får du köra på en 300 som jag verkligen kan rekommendera

(bild för att det är roligare med bild)
20210909_133242.jpg
Det är så minimalt så man får nog lära sig att leva med det. Hittar nog ingen bild på nätet där DOXA ser ut att linjera perfekt🤣
Färgen kommer verkligen till liv i solen 🙂
20210909_165606.jpg

Efter att ha fått klämma och känna i ett dygn så känns klockan i övrigt bra. Hade nog upplevt tavlan på 300 som alldeles för liten. Tycker att storleken nu är perfekt. Upplever hela klockan som relativt nätt. Beror nog på att både den Samui samt Synchron jag hade tidigare var båda tjockare. Tidshållningen kan man inte heller klaga på, liger på c.a +2spd :D
 
Senast ändrad:
Äsch va fan, får krypa till korset innan det spårar ur. Var bara en bild för att visa att det finns en Doxa med samma samma liksom...
Inte min alltså :D hehe... ligger dock en till Salu på fejjan för 65k från en i Norge. Hyfsat härjad med PVD boett... as cool!
Men köp den då! :) Såg en på FB utan bezel och med hål borrade rakt genom bandhornen. Sjukt härjad men så jäkla cool ändå. Nån som hade "hittat" den nånstans.
 
Fick precis detta från urmakaren om min SUB 300 som blivit fuktig. Vad gör man nu? Skickar den till Doxa? De lär ju kräva full service på skiten. Någon som har gjort service hos Doxa och vet vad de brukar ta?
PSX_20210910_131159.jpg


Undrar förresten vad det är för reservdelar de inte kan få fram. 🤨
 
Fick precis detta från urmakaren om min SUB 300 som blivit fuktig. Vad gör man nu? Skickar den till Doxa? De lär ju kräva full service på skiten. Någon som har gjort service hos Doxa och vet vad de brukar ta?
Undrar förresten vad det är för reservdelar de inte kan få fram. 🤨
Krona och packning kanske? Du får väl fråga dem. Ge den inte till Doxa-dealern bara, då lär du aldrig få tillbaka den.
Packning borde väl gå att googla fram kan man tycka.
 
Krona och packning kanske? Du får väl fråga dem. Ge den inte till Doxa-dealern bara, då lär du aldrig få tillbaka den.
Nej, dit är det sista stället jag skulle gå så du kan vara lugn, haha. Ska ner och kolla med dem men låter inte otroligt. Doxa har tydligen blivit riktigt tråkiga när det gäller reservdelar och säljer inte till någon annan utan man måste skicka klockan till dem. Vad jag har hört så vägrar de också att göra "quick fix" på klockan och det är full service som gäller. Låter dyrt jämfört med bara ny krona och packning och dessutom kommer klockan att vara iväg flera månader. :sorry:
 
Nej, dit är det sista stället jag skulle gå så du kan vara lugn, haha. Ska ner och kolla med dem men låter inte otroligt. Doxa har tydligen blivit riktigt tråkiga när det gäller reservdelar och säljer inte till någon annan utan man måste skicka klockan till dem. Vad jag har hört så vägrar de också att göra "quick fix" på klockan och det är full service som gäller. Låter dyrt jämfört med bara ny krona och packning och dessutom kommer klockan att vara iväg flera månader. :sorry:
@Maro (som i och för sig inte är en spårhund när det gäller att hitta saker) letade packning till sin vintage-Doxa för ett tag sedan. Han kanske har tips. Borde ju finnas smidiga lösningar att googla fram tänker jag.
 
@Maro (som i och för sig inte är en spårhund när det gäller att hitta saker) letade packning till sin vintage-Doxa för ett tag sedan. Han kanske har tips. Borde ju finnas smidiga lösningar att googla fram tänker jag.
Ja, det är väl mer om även kronan behöver bytas men packningar ska väl gå att fixa. Ska ner och hämta den under eftermiddagen så får vi se.
 
Ja, det är väl mer om även kronan behöver bytas men packningar ska väl gå att fixa. Ska ner och hämta den under eftermiddagen så får vi se.
Varför behöver du byta packningarna? Fick du inte in fukten iom att du skruvad upp kronan och lirkade med klockan när den var blöt? Intressant att se vilka reservdelar urmakaren syftar på. Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt.
Bör man inte göra en helservice när fukt kommer in? Tänker mig att vatten och olja inte trivs så bra ihop :/
 
Varför behöver du byta packningarna? Fick du inte in fukten iom att du skruvad upp kronan och lirkade med klockan när den var blöt? Intressant att se vilka reservdelar urmakaren syftar på. Hoppas det löser sig på ett smidigt sätt.
Bör man inte göra en helservice när fukt kommer in? Tänker mig att vatten och olja inte trivs så bra ihop :/
Har man torkat den snabbt så har vattnet förhoppningsvis inte gjort någon skada, speciellt inte om det inte var så mycket. Det var ju sand inblandat också så det kan ha förstört packningarna i kronan. Ska dit om en timme så får vi se!
 
Krona och packning kanske? Du får väl fråga dem. Ge den inte till Doxa-dealern bara, då lär du aldrig få tillbaka den.
Packning borde väl gå att googla fram kan man tycka.
+1

Som Charles Ingvar säger @MaBr , kolla vad det är dom inte kan få fram. Verkdelar kan ju inte vara någon issue.

Har jag missat nått btw, varför inte ge den till doxa?
 
+1

Som Charles Ingvar säger @MaBr , kolla vad det är dom inte kan få fram. Verkdelar kan ju inte vara någon issue.

Har jag missat nått btw, varför inte ge den till doxa?
De kunde såklart inte svara på det för att urmakaren hade gått hem och personen i kassan hade ingen aning. 🤨 Det enda de sa var att han hade försökt få tag på Doxa i flera dagar och inget svar ens. Han hade försökt via andra kanaler än direkt via Doxa också men där fanns inga delar att få tag på. Man får ju nästan anta att det är kronan som behöver bytas då eller för packningar bör gå att hitta tredjepart?

Anledningen till att jag inte vill gå till Doxa är för att de bara verkar göra helservice vilket blir dyrt och overkill om det bara är krona/packningar som behövs och för det andra då verkar deras Customer service vara rätt tvivelaktig. Sen slipper jag som sagt gärna skicka klockan till Schweiz och vara av med den i flera månader.
 
Tillbaka
Topp