• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Tog ett kvällsdopp idag och passade på att fotografera lite klockor.
DSCF5757.jpg
 

Leppe

Panerai
2-Faktor
Ny Doxa - umiddelbare tanker:

  • Grei blåfarge = pluss
  • Helson 3-6-9-12 markører = minus
  • Timemarkrørene kl. 1,2,4,5,7,8,10 og 11 = minus, da de er alt for små
  • Gummireim og "boett" = minus, da klokken virker alt for boxy
  • Spennen med reimen = pluss (virker gjennomtenkt)
  • Selve gummireimen = nøytral/minus (virker litt tykk)

Totalt: OK minus. Ikke noe jeg vil kjøpe, men flott andre kjøper den.

Doxa-GWD-2021.008.jpg


Doxa-GWD-2021.011.jpg
Det ser ju ännu värre ut än på filmen som postades tidigare. Jag kommer tyvärr aldrig ändra mig. Håller med @yonsson i frågan om gummi o spänne.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Eksisterende line-up (300T og 300 i seksfarger) er bare så mye finere. :)

Artig de prøver noe annet - men ærlig talt: LE i samarbeid med Time-and-Tide; hvorfor skal det være noe spesielt. Blir litt som Hodinkee travel clock -> "Nå skal vi lage noe alle vil ha"-moment.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tycker nog faktiskt att SUB 600T är mer äkta Doxa än den där plastklockan. 😘
Jag har inget emot komposit, men komposit är billigt så klockorna bör vara billiga. Sedan ska man inte glömma att exempelvis Luminox och Breitling gör sina boetter på samma ställen. Studerar man en kompositklocka noga så har de sällan bra finish jämfört med stålversionerna. Det finns oftast kanter kvar från formen som inte polerats bort.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inget emot komposit, men komposit är billigt så klockorna bör vara billiga. Sedan ska man inte glömma att exempelvis Luminox och Breitling gör sina boetter på samma ställen. Studerar man en kompositklocka noga så har de sällan bra finish jämfört med stålversionerna. Det finns oftast kanter kvar från formen som inte polerats bort.
Jag håller helt med, kompositer kan vara fantastiska material men jag ser inte heller varför Doxan kostar 15 000kr mer bara för att det är kolfiberförstärkt plast. Som du säger så är det många andra märken som gör det märkbart billigare.

Jag tycker inte heller att kompositer brukar åldras så väl, de får slitage istället för patina och har en tendens att se ut som en gammal plastleksak efter några års hårt bruk. Kanske har blivit bättre med nyare material men jag ser inte riktigt hur det skulle gå till.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Eksisterende line-up (300T og 300 i seksfarger) er bare så mye finere. :)

Artig de prøver noe annet - men ærlig talt: LE i samarbeid med Time-and-Tide; hvorfor skal det være noe spesielt. Blir litt som Hodinkee travel clock -> "Nå skal vi lage noe alle vil ha"-moment.
Det var ju uppenbarligen det då den sålde slut på mindre än ett halv dygn så, mission accomplished. 🤷 Marketing wanketeering är det ju men eftersom det funkar så förstår jag att företagen fortsätter med det.
 
  • Like
Reactions: Jox

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, stämmer bra det. Vad är lagom långt..? 😁 Jag har 16,5cm handled och de funkar fint för mig i alla fall. Blir en del flärp men inget som inte är hanterbart. 👍 Dessa är väldigt mjuka så skaver inte någonstans, kan definitivt rekommendera!
Perfekt, har ca 16,5 också. Tack!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Jag har inget emot komposit, men komposit är billigt så klockorna bör vara billiga. Sedan ska man inte glömma att exempelvis Luminox och Breitling gör sina boetter på samma ställen. Studerar man en kompositklocka noga så har de sällan bra finish jämfört med stålversionerna. Det finns oftast kanter kvar från formen som inte polerats bort.
Detta gäller dock inte Doxas. Där är finishen bättre än stålvarianten. Sen att komposit är billigt, vart får du det ifrån? En klump med stål är bra mycket billigare och lättare att göra om till en klocka med bra finish.
 
  • Like
Reactions: Jox

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Detta gäller dock inte Doxas. Där är finishen bättre än stålvarianten. Sen att komposit är billigt, vart får du det ifrån? En klump med stål är bra mycket billigare och lättare att göra om till en klocka med bra finish.
Beror på vad man menar med "billigt", men när de väl gjort formen så är kolfiber mycket lättare att bearbeta och materialet är billigare. Jag ser absolut inte komposit som ett lyxmaterial. Sedan finns det såklart olika sätt att göra komposit på. Man kan gjuta, fräsa ur block, laminera osv.
 

m_s

Patek
2-Faktor
Carbon, Breitlight osv osv är ju ett trevlig material för att få en lätt och bekväm klocka som jag tyvärr då anser att vissa tillverkare också lanserar som något exotiskt futuriskiskt space material som man således tar ordentligt betalt för. Visst kan man gå in i detaljer som att volym på tillverkning kan skilja sig vilket gör att priser kan bli högre men i min värld så håller sig kostnaden inte i relevans till vad för "annan" funktion man får (i de fallen man helt enkelt tar duktigt betalt, vilket inte är alla tillverkare), vilket ju enligt mig är det mest intressanta.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Beror på vad man menar med "billigt", men när de väl gjort formen så är kolfiber mycket lättare att bearbeta och materialet är billigare. Jag ser absolut inte komposit som ett lyxmaterial. Sedan finns det såklart olika sätt att göra komposit på. Man kan gjuta, fräsa ur block, laminera osv.

Vet vi något om Doxas produktionsprocess? Du nämner att de använder samma boettproducent som Luminox och Victorinox vet man vilken denna producent är?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Carbon, Breitlight osv osv är ju ett trevlig material för att få en lätt och bekväm klocka som jag tyvärr då anser att vissa tillverkare också lanserar som något exotiskt futuriskiskt space material som man således tar ordentligt betalt för. Visst kan man gå in i detaljer som att volym på tillverkning kan skilja sig vilket gör att priser kan bli högre men i min värld så håller sig kostnaden inte i relevans till vad för "annan" funktion man får (i de fallen man helt enkelt tar duktigt betalt, vilket inte är alla tillverkare), vilket ju enligt mig är det mest intressanta.
Absolut, kolfiber marknadsförs alldeles för ofta som något superexklusivt eller magiskt material. I större massproduktion där är inte priserna allt för långt ifrån metaller. Däremot i t.ex Doxas fall, där det man har boett, vridring, tavla och krona i kolfiber i kombination med innerboetten i titan för att klara 30ATM så lär det ha varit en hel del R&D som också måste räknas in i prisbilden.
Boetten är också annorlunda än den i stål så man har troligtvis nästan behövt börja på ruta ett.

Finishen är som jag sagt tidigare mycket bättre på kolfiberversionen, trots det skulle dem säkert kunna sälja den för €2000 och ändå göra bra vinst, men varför göra det när folk verkar vara villiga att betala över €3-4000? ;)

Det är långt ifrån ett lyxmaterial men kilopriset för kolfiber (icke aerograde) är runt 10-15 gånger mer än stål.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Carbon, Breitlight osv osv är ju ett trevlig material för att få en lätt och bekväm klocka som jag tyvärr då anser att vissa tillverkare också lanserar som något exotiskt futuriskiskt space material som man således tar ordentligt betalt för. Visst kan man gå in i detaljer som att volym på tillverkning kan skilja sig vilket gör att priser kan bli högre men i min värld så håller sig kostnaden inte i relevans till vad för "annan" funktion man får (i de fallen man helt enkelt tar duktigt betalt, vilket inte är alla tillverkare), vilket ju enligt mig är det mest intressanta.
Right, men i Breitlings fall så är Breitlight inte så mycket dyrare än stål tycker jag. Jämför Colt Chrono med SuperQuartz och Endurance Pro.

Doxa däremot har ju vett att ta betalt 😬
 

m_s

Patek
2-Faktor
Right, men i Breitlings fall så är Breitlight inte så mycket dyrare än stål tycker jag. Jämför Colt Chrono med SuperQuartz och Endurance Pro.

Doxa däremot har ju vett att ta betalt 😬
Exakt, och samma gäller ju Victorinox osv också. Men som sagt att man drar upp priserna från 2450 EUR till 3790 EUR för att det är carbon gör tyvärr inte att det positiva (för mig i detta fall är vikt och utseende) väger upp den kostnadsskillnaden! Hade MER än gärna ägt en Carbon 300 men nu blir det inte så för jag inte kan motivera det för mig själv. Får se hur beg-priserna håller sig över tid, kanske går att knipa en framöver till vad jag då tycker den är värd!
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Right, men i Breitlings fall så är Breitlight inte så mycket dyrare än stål tycker jag. Jämför Colt Chrono med SuperQuartz och Endurance Pro.

Doxa däremot har ju vett att ta betalt 😬
Sen vet vi inte vad Breitling, Doxa, Victorinox har för produktionskostnader. Alla är vinstdrivande företag och skulle gissa att man siktar på ungefär samma vinstmarginaler :)
 
Topp