• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Känner mig nöjd men samtidigt är frågan om denna kommer funka då jag egentligen var på jakt efter en professional 🤔
20220422_143608.jpg
Kanske Doxas egna gummi i orange gör susen? Lite surt att prislappen är som den är…

zpFGPE64_800x.jpg

Kanske Doxas egna gummi i orange gör susen? Lite surt att prislappen är som den är…

zpFGPE64_800x.jpg
Ja det skulle bli riktigt bra, tyvärr kan jag inte motivera köpet till det priset

Testa annars tid&tings våffelgummi, tror det kan bli riktigt bra!
Tack för tipset men tyvärr är det slut i 20mm

Ja det skulle bli riktigt bra, tyvärr kan jag inte motivera köpet till det priset

Även watchwear har dem. 20mm ser ut att finnas i lager :)

Här är ett annat tips, tullfritt från England

Här är ett annat tips, tullfritt från England

Eller ett borealis!

God morgon!
Ljuset i bilen är ofta trevligt att fota i.

Himla trevlig klocka det här. Har tidigare känt mig lite tveksam till den underdimensionerade timvisaren. Men i praktiken funkar den ju ypperligt! En mycket snabb titt säger direkt vad klockan är. När det ofta annars är längden på visaren som avslöjar vilken visare det är, säger ju bredden sitt direkt. Skitbra, helt enkelt!
20220423_090022.jpg

Funderar.
Ändlänkarnas "riskorn" på 300T har ju rakt avslut mot själva ändlänken, vilket gör att den inte kan vika sig in mot boetten, vilket i sin tur gör att den sist länkbiten vill stå ut lite innan länken viker av in mot handleden. För mig som har 17,5 cm handled är jag väl på gränsen till att det här märks. Större handleder så märker man nog inte av det eftersom länken ändå putar ut s a s.

Om man tittar på 300:ans motsvarighet så är riskornen rundade på baksidan av länken, så att de kan falla in mot boetten och då ta med sig länken närmare boetten.
På ett sätt lite snyggare. Å andra sidan ser man istället änden på själva riskornen när man tittar ned på klockan om man har en smalare handled. Inte heller skitsnyggt.

Jag tror ni fattar.

Ska man ändå modda länkens yttersta riskorn så att de kan falla in mot boetten? Eller är det bättre att låta dem vara? Någon som fixat själv?

Funderar.
Ändlänkarnas "riskorn" på 300T har ju rakt avslut mot själva ändlänken, vilket gör att den inte kan vika sig in mot boetten, vilket i sin tur gör att den sist länkbiten vill stå ut lite innan länken viker av in mot handleden. För mig som har 17,5 cm handled är jag väl på gränsen till att det här märks. Större handleder så märker man nog inte av det eftersom länken ändå putar ut s a s.

Om man tittar på 300:ans motsvarighet så är riskornen rundade på baksidan av länken, så att de kan falla in mot boetten och då ta med sig länken närmare boetten.
På ett sätt lite snyggare. Å andra sidan ser man istället änden på själva riskornen när man tittar ned på klockan om man har en smalare handled. Inte heller skitsnyggt.

Jag tror ni fattar.

Ska man ändå modda länkens yttersta riskorn så att de kan falla in mot boetten? Eller är det bättre att låta dem vara? Någon som fixat själv?
Jag hade försiktigt filat till dem så att de kan röra sig ordentligt. Är några på WUS som har gjort det med gott resultat.

Funderar.

Jag tror ni fattar.

Här kan du se hur man kan modifiera. Ser inte ut att vara så svårt.

Här kan du se hur man kan modifiera. Ser inte ut att vara så svårt.
Nej, det är nog en baggis.
Får bara bestämma mig om jag ska fixa eller låta vara som den är. Fördelen att göra det själv är ju att man kan välja hur mycket man vill ha, s a s. Tycks ha varit ett "problem" med helt ledade riskorn, där de har gnussat mot boetten och gjort den ful när man låtit länken hänga fritt på klockan. Om man ska tro på vad som skrivs. Men en bara lätt moddning kan nog råda bot på det.

...fast ska det bli bra måste man ju ge sig på ovansidan också, så att kornen blir rundade på samma sätt alla andra korn är. Tål att tänkas på.

Senast ändrad:
Funderar.

Jag tror ni fattar.

Jag gjorde det på min. 20 min jobb med Dremeln och lite fipplande med att sätta på och ta av länken för att passa in den. Jag tog tyvärr inga bilder på baksidan, bara före/efter.
F2D1FCB9-2462-4CA2-A836-AE3D412CEC55.jpeg
3D31C03D-5D47-4DA9-9668-9602FD126CCC.jpeg

Jag hade gjort om det om jag blev med 300t igen.

Jag gjorde det på min. 20 min jobb med Dremeln och lite fipplande med att sätta på och ta av länken för att passa in den. Jag tog tyvärr inga bilder på baksidan, bara före/efter.
F2D1FCB9-2462-4CA2-A836-AE3D412CEC55.jpeg
3D31C03D-5D47-4DA9-9668-9602FD126CCC.jpeg

Jag hade gjort om det om jag blev med 300t igen.
Ser snyggt ut!
Tog du även lite på ovansidan av riskornen, eller hänger det ihop med att din handled ser ut att vara >=18 cm?
Tänker på att de ser polerade och rundade ut, snarare än platta?

Tillbaka
Topp