• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

FB_IMG_1651082401242.jpg
FB_IMG_1651082404295.jpg
Den ser smalare och mer avlång ut än de vanligaste 300T etc. Sjukt tunn i alla fall, riktigt snyggt och lär sitta bra på armen.

Det är inte själva fisken som stör utan att Doxa har börjat marknadsföra den som Doxa-fisken när det egentligen är Jenny-loggan. Känns rätt fånigt tycker jag.
Ska inte utge mig för att vara kunnig i sammanhanget, men som jag uppfattade det när jag läste på lite så är det i själva verket Jenny-loggan, som sagt, där Jenny-familjen är ägare av Doxa sen dryga tjugotalet år sedan. Jenny har ju tillverkat boetter till andra märken tidigare som varit märkta med fisken, och har valt att även ha fisken på (sina) Doxaklockor.
Så det är väl ägarfamiljens "vapensköld" vi har på våra klockor, typ.

Oavsett vilket tycker jag den är rätt trevlig.

Ska inte utge mig för att vara kunnig i sammanhanget, men som jag uppfattade det när jag läste på lite så är det i själva verket Jenny-loggan, som sagt, där Jenny-familjen är ägare av Doxa sen dryga tjugotalet år sedan. Jenny har ju tillverkat boetter till andra märken tidigare som varit märkta med fisken, och har valt att även ha fisken på (sina) Doxaklockor.
Så det är väl ägarfamiljens "vapensköld" vi har på våra klockor, typ.

Oavsett vilket tycker jag den är rätt trevlig.
Ja, det är helt rätt som du säger men det är fortfarande ingen "Doxa fish" som de påstår i sin marknadsföring. De borde ju vara stolta över sin historia istället för att ljuga ihop något som inte stämmer. 🤨 För min del så får de gärna ha fisken på baksidan men jag föredrar helt klart Doxa-kronorna eller de gamla med Jenny-fisken utan färg.

Ja, det är helt rätt som du säger men det är fortfarande ingen "Doxa fish" som de påstår i sin marknadsföring. De borde ju vara stolta över sin historia istället för att ljuga ihop något som inte stämmer. 🤨 För min del så får de gärna ha fisken på baksidan men jag föredrar helt klart Doxa-kronorna eller de gamla med Jenny-fisken utan färg.
Ja, framförs det som att det är ett Doxa-arv instämmer jag i att det känns skevt.
Googlade snabbt men hittade inget just; har Doxa haft en egen logga tidigare? Har egentligen bara sett deras namntypsnitt, men någon symbol, utöver Jennyfisken, har jag inte sett tror jag.
Har de haft någon egen symbol som fallit bort?

Ja, framförs det som att det är ett Doxa-arv instämmer jag i att det känns skevt.
Googlade snabbt men hittade inget just; har Doxa haft en egen logga tidigare? Har egentligen bara sett deras namntypsnitt, men någon symbol, utöver Jennyfisken, har jag inte sett tror jag.
Har de haft någon egen symbol som fallit bort?
Nej, tror inte att de har haft någon egen logga faktiskt. Det enda som är typiskt för deras dykare är segelbåten på baklocket men den kan man inte kalla för logga. På tidigare modeller så hade de bara Doxa skrivet på kronan och det tycker jag är cleant och snyggt.
DSCF5929.jpg

DSCF5933.jpg

Doxa har äntligen släppt sin Army. I keramiskt material. För €4200... Jag fattar att de vill vara nyskapande men vem skulle köpa denna istället för en Synchron PVD som kostar en fjärdedel så mycket? Väldigt snygg för övrigt men inte för mig i alla fall.

EDIT: Limiterad till 100ex också...
MicrosoftTeams-image_1.jpg

Doxa1.PNG

Doxa2.PNG
Doxa3.PNG
Doxa4.PNG
Doxa5.PNG
Doxa6.PNG
Doxa7.PNG
Hemsk klocka men var väl ändå ett smartare drag att göra en helt annorlunda modell nu när de hamnade tvåa på bollen? Ytterligare en reissue som höll sig trogen till originalet hade bara mötts med en axelryckning vid det här laget. Allra bäst hade kanske varit att lägga ner helt och fokusera på något annat men på detta sättet får de ju iaf gjort en markering om att Army-modellen "egentligen" tillhör Doxa. Lite revir får man pissat.

Nej, tror inte att de har haft någon egen logga faktiskt. Det enda som är typiskt för deras dykare är segelbåten på baklocket men den kan man inte kalla för logga. På tidigare modeller så hade de bara Doxa skrivet på kronan och det tycker jag är cleant och snyggt.
DSCF5929.jpg

DSCF5933.jpg
Tycker fortfarande fiskloggans vara-eller-icke-vara är tämligen ointressant. Jag har väldigt svårt att förstå att det engagerar så. Jenny-familjen äger väl hela klabbet och kan göra vad de vill med klockarna. Så länge modellen inte saluförs som en exakt replika av en viss vintage modell så tycker jag det är fritt fram.

Riktigt mysig klocka det här.
20220429_101820.jpg

Går perfekt, väl inom COSC, någon sekund plus per dygn.
Skön länk som jag tyckte var lite väl kraftig till en början. Har inte heller varit så förtjust i konstruktionen hos denna typ av spännen, men den här lösningen känns inte alls så flimsig som t ex Certina gör (med "samma" konstruktion). Tvärtom tycker jag det funkar över förväntan. Kanske att man skulle borra upp ett par hål i spännet för att möjliggöra en mikrojustering. Det finns möjlighet att dra ihop det 2-3 mm.
Ska ju vara det vi kallar "tool watch", men den har faktiskt en trevlig finish tavlan också, med sin tjocka lack och jämna fina avrundning in mot datumfönstret. Tycker att den ger mer pang för pengen än vad man kan tro m t p prislappen, faktiskt.

Senast ändrad:
Någon som har erfarenhet av hur Doxas originalgummi till SUB300 är på handleden? Mjuk och följsam eller lite hårdare?

Lite i valet eller kvalet om jag ska köpa en med länk eller gummi, fast det är gummit som lockar mest för sommaren.

Någon som har erfarenhet av hur Doxas originalgummi till SUB300 är på handleden? Mjuk och följsam eller lite hårdare?

Lite i valet eller kvalet om jag ska köpa en med länk eller gummi, fast det är gummit som lockar mest för sommaren.
Personligen tycker jag gummit klår länken i komfort, även fast länken är bra så tycker jag den är knubbig och gör klockan tung, samt att den saknar avsmalning. Gummit saknar visserligen också en viss avsmalning, och är knubbigt vid låset (låset mäter typ 20mm), men det sitter bekvämare för mig.
IMG_4706.JPG
IMG_4905.jpeg

Personligen tycker jag gummit klår länken i komfort, även fast länken är bra så tycker jag den är knubbig och gör klockan tung, samt att den saknar avsmalning. Gummit saknar visserligen också en viss avsmalning, och är knubbigt vid låset (låset mäter typ 20mm), men det sitter bekvämare för mig.
IMG_4706.JPG
IMG_4905.jpeg
Normalt brukar ju rådet vara att alltid köpa med länk eftersom det blir så dyrt att köpa till den i efterskott, men eftersom Doxas tar väldigt mycket betalt för gummit och att länken är ganska enkel i utförandet så gäller det faktiskt inte för 300an. De tar 440 euro för gummit jämfört med 290 euro för länken.
Så klocka med länk plus ett löst gummi vid sidan om blir 2490 + 440 = 2930 euro.
Klocka med gummi plus en lös länk blir 2450 + 290 = 2740 euro.

Tack för svar! Som sagt mest sugen på gummit så får bli den och sen komplettera med länk om det känns helt fel 🙂 Bara att bestämma färg som kvarstår.
Jag skulle nog gå på en med länk och skaffa ett isofrane gummi istället. Älskar isofrane!
Men då kanske jag ska tillägga att jag aldrig ens hållit i ett gummi från doxa. Vet ej hur bra de är. De kanske är värda sina pengar? Vad säger ni som vet?
Doxa gummi vs isofrane?

Jag skulle nog gå på en med länk och skaffa ett isofrane gummi istället. Älskar isofrane!
Men då kanske jag ska tillägga att jag aldrig ens hållit i ett gummi från doxa. Vet ej hur bra de är. De kanske är värda sina pengar? Vad säger ni som vet?
Doxa gummi vs isofrane?
Doxagummit är väldigt bra, men inte €420 bra. Bärs bättre än Isofrane dock enligt mig.

Doxagummit är väldigt bra, men inte €420 bra. Bärs bättre än Isofrane dock enligt mig.
Är det styvt eller följsamt? Jag har aldrig hållit i det, men har erfarenhet av Sinns formade gummiband. De är styva som bara den, vilket gör att skapar något av en ring runt handleden. Allt annat än följsamt. Annorlunda, men ändå komfortabelt.

Är Doxa lite av samma sak?

Är det styvt eller följsamt? Jag har aldrig hållit i det, men har erfarenhet av Sinns formade gummiband. De är styva som bara den, vilket gör att skapar något av en ring runt handleden. Allt annat än följsamt. Annorlunda, men ändå komfortabelt.

Är Doxa lite av samma sak?
Doxas är väldigt mjukt och följsamt. Det skapar såklart lite av en ring runt handleden pga spännet. Men det gör väl alla gummiband? :)

Tillbaka
Topp