• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Tycker att det är väldigt missvisande när de skriver att "Boetten [på 300T] har samma dimensioner som SUB 300 men är 0.6mm tjockare vilket innebär en total tjocklek på 14mm." Tycker man att dimensionerna mellan dessa är samma så har man nog för få mätpunkter.
Doxa1.JPG
Doxa2.JPG

Det märks att hela den där artikeln är skriven av någon som inte känner till Doxa särskilt väl. På 1500T står det såhär: "Likt föregångaren har SUB 1500T ett ”helium relief valve” vilket möjliggör att den kan hålla tätt hela vägen ner till 1500m." För det första så heter det Helium RELEASE valve och för det andra så har det noll och intet att göra med hur mycket tryck klockan tål, det handlar ju bara om att glaset inte ska poppa ut när man har varit nere på extrema djup under lång tid och det har blivit ett övertryck av helium i klockan.

Det nämns inte heller att 300T har en dykarförlängning som är "Ratchetad" med ett tyngre lås, medan 300 har en klassisk dykarförlängning & stämplat lås.
Inte heller att 300 har ett COSC verk, och 300T inte har det.

Bra jämförelse av tjockleken! Det är mer talande att se boetterna i profil.
0.6 mm låter inte mycket, men bland klockor är det en hel del.

Men, om vi bortser från diverse faktafel är det bra bilder, och ger en överblick av diverse modeller & färger. Så man får ta det för vad det är, en bra introduktion av klockorna.

Det nämns inte heller att 300T har en dykarförlängning som är "Ratchetad" med ett tyngre lås, medan 300 har en klassisk dykarförlängning & stämplat lås.
Inte heller att 300 har ett COSC verk, och 300T inte har det.

Bra jämförelse av tjockleken! Det är mer talande att se boetterna i profil.
0.6 mm låter inte mycket, men bland klockor är det en hel del.

Men, om vi bortser från diverse faktafel är det bra bilder, och ger en överblick av diverse modeller & färger. Så man får ta det för vad det är, en bra introduktion av klockorna.
Ja, de har missat rätt mycket väsentlig information men som du säger så är det i alla fall väldigt bra bilder. Det den där artikeln gjorde var att ge mig ett omåttligt sug efter en SUB 200 T.Graph, sjukt läcker! Synd att den kostar så mycket men jag har många gånger varit sugen på att sälja av delar av samlingen bara för att köpa en...
IMG_0055-copy.jpg

Ja, de har missat rätt mycket väsentlig information men som du säger så är det i alla fall väldigt bra bilder. Det den där artikeln gjorde var att ge mig ett omåttligt sug efter en SUB 200 T.Graph, sjukt läcker! Synd att den kostar så mycket men jag har många gånger varit sugen på att sälja av delar av samlingen bara för att köpa en...
IMG_0055-copy.jpg
Då är vi två. Vill hemskt gärna ha en T.Graph

IMG_0055-copy.jpg

Verkligen! Jag gillar Jason Heatons T-graph, och historien bakom den. Kul att de fortfarande kör på det gamla Valjoux verket också.

Jag velar en hel del mellan att köpa en ny 300 eller jaga rätt på en begagnad aqua lung igen.
Det är synd att 300 inte kommer med 300T låset, det vore en perfekt kombination då jag inte gillar de gamla 3-5 håls microjusteringen..

Är det så alltså? Riktigt tråkigt i så fall med tanke på vilken prisklass de ligger i. Squale t.ex. kör ju elaboré på alla sina, till och med 1545 som kostar $600. 😕
Jag är väl inte heltsäker, med tror det skrivits om det på WUS. Redan innan switchen till Sellita brukade väl Doxa också få pisk för att de pratade om ett Doxa-dekorerat verk när det väl i princip handlade om att någon ristat Doxa på rotorn med en spik(typ). Det sa väl kanske egentligen inget om nivån på verket, men jag tror att det var standard-versionen även på ETA-tiden.

Hallå Doxa lovers!
Från ingenstans har ett otroligt sug på en doxa vuxit fram och den hungern måste stillas! Jag har precis börjat läsa den här tråden från scratch för att ”sätta” mig in lite i de olika modellerna som finns! Med tanke på att jag är totalt novis behöver jag veta vad jag ska köpa. Tänkte lägga ut en köpes annons men behöver lite guidning kring vad det faktiskt är jag efterfrågar 😳

Allra helst skulle jag vilja ha en 300 carbon men tänker nog att jag börjar i en något lägre prisklass så jag får se om kärleken består. Vad är det då jag ska köpa egentligen?! Får jag hugg här vore det absolut bäst. Annars kanske jag klipper en flång ny 300t?!

Vad ska jag tänka på såhär som totalt okunnig?

Jag vill ha det klassiska ”doxa-caset som t.ex 300 och 1500 har. Allra helst en riktigt färgglad tavla (orange, gul, turkos) men är inte omöjlig på andra färger heller. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika modell nr? Är det mestadels storlek och WR, där lägre nummer är något mindre??

Ber om ursäkt för mina noobfrågor och borde egentligen läsa igenom tråden först. Men det går inte. Måste ha en doxa nu 😍
Blir ju nästan förbannad på hur dåligt med hugg jag får på min köpesannons 🤬

Fått ett par förslag som dessvärre inte tickar mina boxar sett till främst färgen på tavlan. Sen har det varit på g med någon som faktiskt har allt jag efterfrågar men där säljaren verkar ha annat för sig än att vara inne på ks och svara på pm…

Skärp er nu och ställ upp för en doxasugen KS-broder! Blir väl roligare för alla om fler hittar hit 😬
Hjälp mig!!

Fått ett par förslag som dessvärre inte tickar mina boxar sett till främst färgen på tavlan. Sen har det varit på g med någon som faktiskt har allt jag efterfrågar men där säljaren verkar ha annat för sig än att vara inne på ks och svara på pm…

Skärp er nu och ställ upp för en doxasugen KS-broder! Blir väl roligare för alla om fler hittar hit 😬
Hjälp mig!!
Desperationen är underbar, igenkänning på den 😀

Desperationen är underbar, igenkänning på den 😀
Haha 😂 ja men vafan, är det konstigt?! När man väl bestämt vill man ju ha klockan NU!! Kommer ju vara vinter innan jag får tag i en. Vill helst inte beställa online/ny heller utan att ha provet mig fram först. Att köpa beggat är väl en sak när utbudet verkar vara som det är. Men ska man köp nytt vill man ju verkligen prova först

Hjälp mig!!

Haha 😂 ja men vafan, är det konstigt?! När man väl bestämt vill man ju ha klockan NU!! Kommer ju vara vinter innan jag får tag i en. Vill helst inte beställa online/ny heller utan att ha provet mig fram först. Att köpa beggat är väl en sak när utbudet verkar vara som det är. Men ska man köp nytt vill man ju verkligen prova först
Kanske börjar ordna upp sig 😬
Får se imorgon vid den här tiden om man kan posta som Doxa-ägare…

Tillbaka
Topp