• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Grymt! Passar svinbra, blev sugen. Är det bekvämt?
Ja det är det. Sen kan jag tycka att modeller från andra tillverkare har mjukare material. Erikas är ganska styvt, men definitivt inte obekvämt. Fördelen med MN-band är väl mycket att man kan finjustera längden väldigt bra samtidigt (och det är en paradox) som det inte behövs så mycket justering eftersom flexen i materialet fixar det mesta.
 
Nog för att klockintresset svalnat en aning men detta är favoriten utan tvekan

doxn.jpg


Edit:
Kom på att denna lilla kloss även har en plats i tråden numer om än vintage..

DSC_0093_2.JPG


aquastare.PNG


Även lite kul att man även kunde klämma in en Benthos i modulen. Bild snodd från nätet..

1657023397966.png
Snyggt! Har du klämt in ett läderband mellan luggarna?
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Funderar starkt på att matta ned min moderna 300-länk med hjälp av en grön kökssvamp (Scotchbrite eller vad de nu heter). Har provat det på en Seestern-länk och tyckte det blev riktigt lyckat. Se före/efter nedan. Vad tycker ni - helgerån eller? Kan tycka BOR-länkarna är lite väl blingiga för min smak. Det är möjligtvis spännet jag är tveksam att ge mig på. Kanske ska nöja mig med länkarna.

brush_bracelet_before_after_1.jpg
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Funderar starkt på att matta ned min moderna 300-länk med hjälp av en grön kökssvamp (Scotchbrite eller vad de nu heter). Har provat det på en Seestern-länk och tyckte det blev riktigt lyckat. Se före/efter nedan. Vad tycker ni - helgerån eller? Kan tycka BOR-länkarna är lite väl blingiga för min smak. Det är möjligtvis spännet jag är tveksam att ge mig på. Kanske ska nöja mig med länkarna.

brush_bracelet_before_after_1.jpg
Liker tanken, men vanskelig å utføre da hvert "bead of rice" vanskelig lar seg børste ordentlig.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Liker tanken, men vanskelig å utføre da hvert "bead of rice" vanskelig lar seg børste ordentlig.
Visst blir det kvar en del yta som inte blir borstad, men på den länken jag provade på kändes det inte som ett problem. Den delen av "riskornet" syns ändå inte eller åtminstone väldigt lite. I och med att rengöringskudden är mjuk så kommer den i alla fall åt bra även på lite lägre partier på ovansidan av riskornet.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Funderar starkt på att matta ned min moderna 300-länk med hjälp av en grön kökssvamp (Scotchbrite eller vad de nu heter). Har provat det på en Seestern-länk och tyckte det blev riktigt lyckat. Se före/efter nedan. Vad tycker ni - helgerån eller? Kan tycka BOR-länkarna är lite väl blingiga för min smak. Det är möjligtvis spännet jag är tveksam att ge mig på. Kanske ska nöja mig med länkarna.

brush_bracelet_before_after_1.jpg
På lite avstånd ser det ju helt okej ut. Lite mattare i tonen bara.
Men på nära håll så ser det lite småtrist ut tycker jag.
Screenshot_20220708-170539_Samsung Internet.jpg

Utifrån det tänker jag två saker:
  • jag hade inte blivit nöjd själv med resultatet och gått och tittat på det, försökt hitta bättre metoder, men tror jag, aldrig blivit tillfreds.
  • som begagnatköpare hade jag blivit besviken och tittat åt annat håll.

M a o hade jag inte moddat den.
 

TotteH

Patek
2-Faktor
Japp, det är ju där det hör hemma! Hoppas att de släpper reissuen av den snart förresten. Verkar vara bekräftat att det tyvärr inte blir en kronograf men jag vill ändå ha en...
Vad kul 🥳 Ska bli riktigt kul att få se hur den blir. Och hur de kommer att prissätta den 😬
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
På lite avstånd ser det ju helt okej ut. Lite mattare i tonen bara.
Men på nära håll så ser det lite småtrist ut tycker jag.
Screenshot_20220708-170539_Samsung Internet.jpg

Utifrån det tänker jag två saker:
  • jag hade inte blivit nöjd själv med resultatet och gått och tittat på det, försökt hitta bättre metoder, men tror jag, aldrig blivit tillfreds.
  • som begagnatköpare hade jag blivit besviken och tittat åt annat håll.

M a o hade jag inte moddat den.
Hm, djävulen bor i detaljerna som det brukar heta. Jag får fundera på saken. Tycker nog att det känns gott nog, men du har helt klart en poäng när det gäller andrahandsvärdet. Å andra sidan så går det ju alltid att köpa en ny länk från doxa - förutom den trista detaljen att den kostar 3000.
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Hm, djävulen bor i detaljerna som det brukar heta. Jag får fundera på saken. Tycker nog att det känns gott nog, men du har helt klart en poäng när det gäller andrahandsvärdet. Å andra sidan så går det ju alltid att köpa en ny länk från doxa - förutom den trista detaljen att den kostar 3000.
Kan man inte köpa länken från någon av homagen ex. Maranez eller seestern, och modda denna? Dock kanske riskornen har olika tjocklek.
 
Senast ändrad:

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Kan manninge köpa länken från någon av homagen ex. Maranez eller seestern, och modda denna? Dock kanske riskornen har olika tjocklek.
Ändlänkarna passar inte mot Doxa-boetten och och om jag minns rätt så är också placeringen på riskornen "på bredden" inte densamma som för Doxa så det går inte heller att pussla ihop en sån länk med Doxa ändlänkarna.
 
Topp