• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Glad Midsommar 🥳
IMG_20220624_121936.jpg

Hallå Doxa lovers!
Från ingenstans har ett otroligt sug på en doxa vuxit fram och den hungern måste stillas! Jag har precis börjat läsa den här tråden från scratch för att ”sätta” mig in lite i de olika modellerna som finns! Med tanke på att jag är totalt novis behöver jag veta vad jag ska köpa. Tänkte lägga ut en köpes annons men behöver lite guidning kring vad det faktiskt är jag efterfrågar 😳

Allra helst skulle jag vilja ha en 300 carbon men tänker nog att jag börjar i en något lägre prisklass så jag får se om kärleken består. Vad är det då jag ska köpa egentligen?! Får jag hugg här vore det absolut bäst. Annars kanske jag klipper en flång ny 300t?!

Vad ska jag tänka på såhär som totalt okunnig?

Jag vill ha det klassiska ”doxa-caset som t.ex 300 och 1500 har. Allra helst en riktigt färgglad tavla (orange, gul, turkos) men är inte omöjlig på andra färger heller. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika modell nr? Är det mestadels storlek och WR, där lägre nummer är något mindre??

Ber om ursäkt för mina noobfrågor och borde egentligen läsa igenom tråden först. Men det går inte. Måste ha en doxa nu 😍

Hallå Doxa lovers!
Från ingenstans har ett otroligt sug på en doxa vuxit fram och den hungern måste stillas! Jag har precis börjat läsa den här tråden från scratch för att ”sätta” mig in lite i de olika modellerna som finns! Med tanke på att jag är totalt novis behöver jag veta vad jag ska köpa. Tänkte lägga ut en köpes annons men behöver lite guidning kring vad det faktiskt är jag efterfrågar 😳

Allra helst skulle jag vilja ha en 300 carbon men tänker nog att jag börjar i en något lägre prisklass så jag får se om kärleken består. Vad är det då jag ska köpa egentligen?! Får jag hugg här vore det absolut bäst. Annars kanske jag klipper en flång ny 300t?!

Jag vill ha det klassiska ”doxa-caset som t.ex 300 och 1500 har. Allra helst en riktigt färgglad tavla (orange, gul, turkos) men är inte omöjlig på andra färger heller. Vad är egentligen skillnaden mellan de olika modell nr? Är det mestadels storlek och WR, där lägre nummer är något mindre??

Ber om ursäkt för mina noobfrågor och borde egentligen läsa igenom tråden först. Men det går inte. Måste ha en doxa nu 😍
Här har jag gjort en jämförelse mellan 1200T och 300. https://klocksnack.se/threads/doxa-...ar-rick-marei-osv.58386/page-274#post-3994557

1200T och 300T har samma boett så du kan se dem som likvärdiga i jämförelsen ovan. Enda tydliga skillnaden är att 1200T har ett välvt glas och en något kraftigare vridring.

För att lägga till info om 1500T så är det i princip en 300T/1200T på steroider så den är både bredare och tjockare. 😊

Här har jag gjort en jämförelse mellan 1200T och 300. https://klocksnack.se/threads/doxa-tråden-fans-of-doxa-synchron-aquastar-rick-marei-osv.58386/page-274#post-3994557

1200T och 300T har samma boett så du kan se dem som likvärdiga i jämförelsen ovan. Enda tydliga skillnaden är att 1200T har ett välvt glas och en något kraftigare vridring.

För att lägga till info om 1500T så är det i princip en 300T/1200T på steroider så den är både bredare och tjockare. 😊
Najs! Ska läsa jämförelsen pronto 👍🏻
Tack för snabbt svar, länken och förklaringen kring lite av skillnaderna mellan 300, 1200 och 1500. Uppskattar det

Inte så mycket förklaring kanske men du får bomba på med fler frågor när de dyker upp. 😊 Här är ett annat inlägg med en jämförelse mellan 1200T och 300.
https://klocksnack.se/threads/doxa-tråden-fans-of-doxa-synchron-aquastar-rick-marei-osv.58386/page-156#post-3477646
Absolut! Det gör jag. Stort tack för snabba svar och hjälpsamheten. Känns som det såhär initialt ”kvittar” om det blir en 300 eller 1200 då!? I alla fall om någon kan tänka sig att släppa en här på KS. ”Tvingas” jag köpa en ny lär jag göra ytterligare hemläxa.

En snabb noobfråga till bara: Vad är det för skillnad på modellerna med T och utan?? T.ex 300 mot 300T?

Absolut! Det gör jag. Stort tack för snabba svar och hjälpsamheten. Känns som det såhär initialt ”kvittar” om det blir en 300 eller 1200 då!? I alla fall om någon kan tänka sig att släppa en här på KS. ”Tvingas” jag köpa en ny lär jag göra ytterligare hemläxa.

En snabb noobfråga till bara: Vad är det för skillnad på modellerna med T och utan?? T.ex 300 mot 300T?
300T är som sagt i princip samma klocka som 1200T. 300 däremot är mycket tunnare, har en mindre tavla och ett glas som sticker upp långt över boetten. 1200T säljs inte längre, det är en gammal modell som slutade tillverkas 2018.

Sen skiljer sig låsen på länken också där 300 har ett äldre enklare lås i pressad plåt medan 300T har ett biffigt fräst lås med quick adjustment.

Till sist har 300 ett urverk som är COSC och 300T har ett elaboré. Det är samma urverk men det förstnämnda är justerat enligt en ganska hård standard.

300T är som sagt i princip samma klocka som 1200T. 300 däremot är mycket tunnare, har en mindre tavla och ett glas som sticker upp långt över boetten. 1200T säljs inte längre, det är en gammal modell som slutade tillverkas 2018.

Sen skiljer sig låsen på länken också där 300 har ett äldre enklare lås i pressad plåt medan 300T har ett biffigt fräst lås med quick adjustment.

Till sist har 300 ett urverk som är COSC och 300T har ett elaboré. Det är samma urverk men det förstnämnda är justerat enligt en ganska hård standard.
Glasklart👌🏻 Tack och bock

Tror inte man ska hoppas på något mer än standard SW-200 i 300T längre.

Hallå Doxa lovers!

Klart du ska ha en Doxa ;)
Om jag inte haft en carbon redan så hade jag lätt hoppat på Whitepearl Carbon!

Klart du ska ha en Doxa ;)
Om jag inte haft en carbon redan så hade jag lätt hoppat på Whitepearl Carbon!
Exakt så ja! Måste ha en. Ska försöka få ut en köpesannons under dagen om det hinns med. Ja den vita är din, MEN jag känner att den första jag köper måste vara färgglad. Orange, gul eller turkos är nog vad jag primärt siktar på

Hallå Doxa lovers!

Här har du ett rätt nytt reportage med lite inspiration. :)

Här har du ett rätt nytt reportage med lite inspiration. :)
Tycker att det är väldigt missvisande när de skriver att "Boetten [på 300T] har samma dimensioner som SUB 300 men är 0.6mm tjockare vilket innebär en total tjocklek på 14mm." Tycker man att dimensionerna mellan dessa är samma så har man nog för få mätpunkter.
Doxa1.JPG
Doxa2.JPG

Det märks att hela den där artikeln är skriven av någon som inte känner till Doxa särskilt väl. På 1500T står det såhär: "Likt föregångaren har SUB 1500T ett ”helium relief valve” vilket möjliggör att den kan hålla tätt hela vägen ner till 1500m." För det första så heter det Helium RELEASE valve och för det andra så har det noll och intet att göra med hur mycket tryck klockan tål, det handlar ju bara om att glaset inte ska poppa ut när man har varit nere på extrema djup under lång tid och det har blivit ett övertryck av helium i klockan.

Tillbaka
Topp