• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

TheSpeedyShutter

Panerai
2-Faktor
Krispigt väder kräver krispig klocka!

DSC09780.jpg
 

neptun

Cartier
2-Faktor
Synchron Military på ingång! Jag lyckades få tag i @MH123s Synchron (som jag har tittat många gånger på), helt ovetandes om vad det var för klocka och dess historia.

Nu när jag har läst lite om den blir den bara mer intressant. Rick Marei verkar vara en frisk fläkt och bara det att Synchron Group äger rättigheterna till mina favoritgummin ISOfrane och Tropic är lovande. Förhoppningsvis landar den i morgon.

Finns det många som snurrar här på KS? Och blir de använda? Jag hoppas den bärs bra, lug-to-lug på 45 mm gör förhoppningsvis att den bärs bra.


1670487451658.png


Om någon är intresserad av att läsa en rolig tråd kan jag varmt rekommendera en tråd från Watchuseek som jag sprang på. Där får man följa hela resan från Synchrons första mejlutskick om klockan, till att den säljer slut direkt och hur Doxa försöker smutskasta Synchron, med rätt barnsliga påhitt.

Jodå, har en som jag fick som delbyte, så jag läste på om klockan först efteråt...men riktigt intressant historia runt den. Jag gillar den skarpt och har faktiskt blivit en favorit jag ofta använder.
 

Bilagor

  • IMG_20220905_145207_resized_20220905_025230551.jpg
    IMG_20220905_145207_resized_20220905_025230551.jpg
    456 KB · Visningar: 13

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Det blev ett till inköp: Doxa SUB 300 50th Anniversary, från @Jaggis. Efter att ha sneglat länge på en Orange Doxa Sub blev Synchron en gateway in till det hela, där Rick Marei verkar ligga bakom vad som tilltalar mig. Dagens Doxa tilltalar mig inte alls på samma sätt och jag verkar inte vara ensam om det.

Caset på den äldre och limiterade Sub 300 50th Anniversery verkar bäras väldigt mycket smidigare (även om alla ser likvärdiga ut på bild), med ett mer raffinerat case, lägre höjd, kupat safirglas, cosc-certifierad och en tunnar länk. En modern nytillverkad vintage-sub helt enkelt, utan att det blir blasé. Placerar den i samma fack som Omega Speedmaster FOiS; modern tillverkning med gårdagens proportioner. Det ska bli jäkligt kul att se testa sida vid sida med Synchron!

Den är limiterad till 300 exemplar, men några verkar snurra här på KS. Jag drog ett mess till @Ernesto och även han hade ägt just denna referens en gång i tiden, vilket är ett bra tecken. Har ni några bilder att dela med er av? Jag tänker köra den på ett vintage tropic, tror det kan bli en bra match.

final 190.JPG
final 186.JPG


Bilderna är tagna från TheTimeBum

 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det blev ett till inköp: Doxa SUB 300 50th Anniversary, från @Jaggis. Efter att ha sneglat länge på en Orange Doxa Sub blev Synchron en gateway in till det hela, där Rick Marei verkar ligga bakom vad som tilltalar mig. Dagens Doxa tilltalar mig inte alls på samma sätt och jag verkar inte vara ensam om det.

Caset på den äldre och limiterade Sub 300 50th Anniversery verkar bäras väldigt mycket smidigare (även om alla ser likvärdiga ut på bild), med ett mer raffinerat case, lägre höjd, kupat safirglas, cosc-certifierad och en tunnar länk. En modern nytillverkad vintage-sub helt enkelt, utan att det blir blasé. Placerar den i samma fack som Omega Speedmaster FOiS; modern tillverkning med gårdagens proportioner. Det ska bli jäkligt kul att se testa sida vid sida med Synchron!

Den är limiterad till 300 exemplar, men några verkar snurra här på KS. Jag drog ett mess till @Ernesto och även han hade ägt just denna referens en gång i tiden, vilket är ett bra tecken. Har ni några bilder att dela med er av? Jag tänker köra den på ett vintage tropic, tror det kan bli en bra match.

final 190.JPG
final 186.JPG


Bilderna är tagna från TheTimeBum

Grattis! En riktigt bra klocka men 50th har väl exakt samma case som de nya 300. Du kanske jämför med 300T? Doxa drog ju en luring och limiterade dessa till 300 per färg. Sen började dom massproducera den 🙄

Scrolla bak i tråden för bilder, finns hur mycket som helst som postats genom åren. Börjar bli smått sugen på en 300 igen. Tills dess får vintage 300T duga.
20221114_081409.jpg
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Grattis! En riktigt bra klocka men 50th har väl exakt samma case som de nya 300. Du kanske jämför med 300T? Doxa drog ju en luring och limiterade dessa till 300 per färg. Sen började dom massproducera den 🙄

Scrolla bak i tråden för bilder, finns hur mycket som helst som postats genom åren. Börjar bli smått sugen på en 300 igen. Tills dess får vintage 300T duga.
20221114_081409.jpg

Det är svårt att hänga med… o_O

Vad är skillnaden på nya Doxa Sub och 300 50th limited? Kronan verkar vara målad på nya varianten, något som inte faller mig i smaken.

Här är en bild på dagens Synchron förresten:

A8F058AC-179B-42EE-BD2D-D11298BF7984.jpeg
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det är svårt att hänga med… o_O

Vad är skillnaden på nya Doxa Sub och 300 50th limited? Kronan verkar vara målad på nya varianten, något som inte faller mig i smaken.

Här är en bild på dagens Synchron förresten:

A8F058AC-179B-42EE-BD2D-D11298BF7984.jpeg
Jag har inte heller hängt med riktigt eftersom jag totalt tappat intresset för nya Doxa efter de lurade alla och släppte 300:an till massproduktion men orange fisk på kronan och icke COSC verk tror jag skiljer.
 

BjornAgain

Panerai
2-Faktor
Nya färgen till Aquastar Deepstar II - vintage silver
aquastar-deepstarII-black-BoR-2.jpg


aquastar-deepstarII-hero-silver-NATO.jpg

h0NoxshguXFDcz4CwtYkFUDdQcl5b2fP-rbQ08VahJBDW6EDuszva4bTgklAYqrTNozN34sqcWAbn-bb2ZAHlr4CEKAmOIR8rYD3QisxaJieVmPqDgJ_x_0i-6B-bKgQnu6l9MG2i0wZFxyj5sjlTHvS90uUNg=s0-d-e1-ft


Hm, alltid svårt att bedöma färgen på den här typen av produktbilder. Skulle nästan kunna vara tre olika varianter. Inte helt lätt att få grepp om hur den egentligen ser ut så att säga. Snygg är den i alla fall :)
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nya färgen till Aquastar Deepstar II - vintage silver
aquastar-deepstarII-black-BoR-2.jpg


aquastar-deepstarII-hero-silver-NATO.jpg

h0NoxshguXFDcz4CwtYkFUDdQcl5b2fP-rbQ08VahJBDW6EDuszva4bTgklAYqrTNozN34sqcWAbn-bb2ZAHlr4CEKAmOIR8rYD3QisxaJieVmPqDgJ_x_0i-6B-bKgQnu6l9MG2i0wZFxyj5sjlTHvS90uUNg=s0-d-e1-ft


Hm, alltid svårt att bedöma färgen på den här typen av produktbilder. Skulle nästan kunna vara tre olika varianter. Inte helt lätt att få grepp om hur den egentligen ser ut så att säga. Snygg är den i alla fall :)
Om det är som en riktig vintage silvertavla så är den ju alla varianterna beroende på hur ljuset faller så isf har man absolut lyckats. Ser lysande ut.
 

v0n

Patek
2-Faktor
Hej 👋🏼
Skulle aldrig ha Doxa igen, men man kan väl få ångra sig? Gick inte att motstå när möjligheten gavs av bäste @KlockTotte
Nåväl, fick bli plums i omedelbums för det är klart man blir nyfiken på om den håller måttet. Klart den gjorde, hur bra som helst och jag är toknöjd!
gamFrgh.jpg

NGfYSZ8.jpg

UOGTD57.jpg

rjH2sX9.jpg

WkaEhnq.jpg

nq8pdaX.jpg
 
Topp