• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Utflippad variant och inte min kopp te men kan tänka mig att den träffar rätt i kundkretsen. Nånstans måste man acceptera att Doxa släpper sargen och går lite utanför den smala stigen om de inte ska bli helt statiska kring de klassiska basmodellerna. Tycker ändå man gjort det rätt bra hittills med 200 & 600 modellerna och carbon-varianter t.ex. Alla kan inte gilla allting ett märke klämmer ur sig.
Håller med om att Doxa:s 200 och 600 är toppen, har själv en 200. Också helt rätt i tiden att gå på färg-spåret, tror nästan att Doxa var först här. Men denna LE känns... inte som att de kom hela vägen. Fejk-patina är jag dessutom allergisk mot.

Jag önskar att de fortsatte gå på spåret de hade när de släppte 200 och 600, kändes som om de var inne i en bra period där. Att mjölka 300T och den boettformen tror jag endast ger kortsiktiga vinster.

Tycker den ser bättre och bättre ut för varje ny bild/video.

Sen vore väl inte Doxa Doxa så att säga om de inte envist vägrar lyssna på sina kunder. Det ser som de fortfarande envisas med att ändlänkarna inte har full rörlighet, vilket gör att de sticker ut lite konstigt om man, som jag, har en smal handled. Nu verkar väl de kunder som lider av det här tagit saken i egna händer så att säga och filat ned dem. Men det känns lite löjligt att fabriken inte kan fixa till det där bättre från början.

De hade kanske också kunde tagit tillfället i akt och använt det plattare baklocket från armyn - det skulle väl bättre matcha Clive's 67a misstänker jag.

Doxa says is done using a PVD applied finish that is then stone washed for the aged look.
Min egen älskade fejkpatinerade är både billigare och mer personlig men det är lite kul att det kommer nya lite kreativa ytbehandlingar.

A5BABE89-7F3E-40FA-A033-54D7B171FDB1.jpeg

Nu är jag inte något hardcore doxafan så nya CC Doxan är gissningsvis inte för mig. Finns ingenting som tilltalar mig med den modellen. Jag själv hade önskat en färgglad gmt, helst i 750 size då jag faktiskt upplevde min gamla 300t som snäppet för liten! Kan inte förstå att de inte släpper den på nytt! Efterfrågan finns ju, och även tekniken då den funnits tidigare!! Nää, jag laddar om batterierna och håller tummarna för framtida släpp

Hade boostat för Doxas släpp, drömt om GMT i titan eller carbon. Men när livet ger dig citroner…
Får vara hur tuff den vill, men jag köper inte trasiga jeans heller. Nu får en icke-Doxa bli med lite minnen istället.
83702B2A-8C1F-4E72-9B90-47F90B5C170C.jpeg
43FCE7B7-4487-43AA-9BEC-650479F90BFE.jpeg

Jag har bara haft bra erfarenhet av Doxa (skickat ner 3 ggr) men det kan säkert bero på vilken CS medarbetare man råkar ut för.
Skönt! Ja, det beror säkert på vem man kommer i kontakt med. Det som stör mig mest med dem är att de vägrar sälja delar till andra urmakare. Jag skulle göra en täthetsservice på min SUB 300 men de vägrar att sälja packningarna separat så istället för ett jobb för 2K hos min lokala urmakare så blir det istället €250 plus frakt fram och tillbaka till Tyskland och klockan kommer att vara borta flera månader. De är ju knappast ensamma om den inställningen men rätt irriterande tycker jag.

För övrigt så är det nog en sån här vi kan förvänta oss i eftermiddag med tanke på kartan i Instagram-posten. Landar den runt 10K och är i vettig storlek (36-37mm som originalet) så blir det ett givet köp. Bilder från A dive into time:
PSX_20230526_085245.jpg
PSX_20230526_085321.jpg
PSX_20230526_085355.jpg

Lite fler bilder är kul. Länken får noll poäng i mina ögon, Hur tänkte de när de gjorde den helblank och resten av klockan är helborstad? Coolt urverk de har hittar också. Ingen aning om kvalitén på det men 68h reserv är ju inte så dåligt vid 4 Hz. :)
aquastar60-tropic-wet-mask.jpg

aquastar60-tropic-wet.jpg

aquastar60-dive-beads-3.jpg

Lite fler bilder är kul. Länken får noll poäng i mina ögon, Hur tänkte de när de gjorde den helblank och resten av klockan är helborstad? Coolt urverk de har hittar också. Ingen aning om kvalitén på det men 68h reserv är ju inte så dåligt vid 4 Hz. :)
aquastar60-tropic-wet-mask.jpg

aquastar60-tropic-wet.jpg

aquastar60-dive-beads-3.jpg
Verket är ett La Joux Perret. Fler och fler börjar gå över till dem iom den bättre PR. Har för mig att den bygger på Miyota 9 serien. De ägs av Citizen group.

Verket är ett La Joux Perret. Fler och fler börjar gå över till dem iom den bättre PR. Har för mig att den bygger på Miyota 9 serien.
De jämför det själv med ett ETA-verk, oklart vilket bara.

LA JOUX PERRET G100
The new Aquastar model 60 re-edition is powered by the Swiss made manufacture calibre G100 from La Joux Perret.
The G100 is manufacture calibre, developed and made in Switzerland, it is compatible in dimensions to the commonly used ETA caliber, yet it goes much further by featuring 68 hours of power reserve, KIF shock protection and heavy ball bearing rotor made of 100% solid tungsten. All features found in high grade Swiss calibers
The G100 movement powering the Model 60 is the Top of the line G100 version. It is adjusted in 4 positions by LJP

Håller med, råkade beställa en... :bag: Blev nato för min del bara för att länken inte passade och deras Tropic är urusla. Inte värt $100 mer för ett Tropic där keepers är så dåliga att bandet är oanvändbart.
Grattis! Kul med beställning! Om Tropic ser likadant ut som det jag fick till min Military för några år den så håller jag med dig. Inte så bra, har bara blivit liggande här hemma.

Grattis! Kul med beställning! Om Tropic ser likadant ut som det jag fick till min Military för några år den så håller jag med dig. Inte så bra, har bara blivit liggande här hemma.
Jag fick 2st 19mm Tropic till min Deepstar II som är identiska med denna (som också har 19mm mellan bandhornen) och de är ännu sämre än de som är 20mm. Enda fördelen med de som är 19mm är att ändarna inte är avhuggna.

De jämför det själv med ett ETA-verk, oklart vilket bara.

LA JOUX PERRET G100
The new Aquastar model 60 re-edition is powered by the Swiss made manufacture calibre G100 from La Joux Perret.
The G100 is manufacture calibre, developed and made in Switzerland, it is compatible in dimensions to the commonly used ETA caliber, yet it goes much further by featuring 68 hours of power reserve, KIF shock protection and heavy ball bearing rotor made of 100% solid tungsten. All features found in high grade Swiss calibers
The G100 movement powering the Model 60 is the Top of the line G100 version. It is adjusted in 4 positions by LJP
Ser ut att vara ett ”swiss made” Miyota.
IMG_2834.jpeg

Tillbaka
Topp