• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

Efter lite fram och tillbaka med supporten på Aquastar ang min "reparation" så har detta framkommit:

1. Det är helt omöjligt att få svar på vad de menade faktisk reparerats under de 4 månader de hade klockan. Frågan ignorerades 3 mail på rad.
2. Att skotta snö kan påverka klockan till den grad att det är rimligt med avvikelser(i mitt fall +25sec eller mer per dag).

Har nog förlikat mig med att det är såhär denna klocka får vara. Lär ej bli fler nyköp från Mareis grupp för mig.

OBS: om ni tycker detta är för negativt eller tjatigt så säg till bara så redigerar jag det till nått annat. Tänkte bara att det kanske är bra med en inblick i deras "kundtjänst".

Efter lite fram och tillbaka med supporten på Aquastar ang min "reparation" så har detta framkommit:

1. Det är helt omöjligt att få svar på vad de menade faktisk reparerats under de 4 månader de hade klockan. Frågan ignorerades 3 mail på rad.
2. Att skotta snö kan påverka klockan till den grad att det är rimligt med avvikelser(i mitt fall +25sec eller mer per dag).

Har nog förlikat mig med att det är såhär denna klocka får vara. Lär ej bli fler nyköp från Mareis grupp för mig.

OBS: om ni tycker detta är för negativt eller tjatigt så säg till bara så redigerar jag det till nått annat. Tänkte bara att det kanske är bra med en inblick i deras "kundtjänst".

Tråkigt.
Testa att lämna den till en seriös urmakare här hemma kanske?

Tråkigt.
Testa att lämna den till en seriös urmakare här hemma kanske?
Ja, jag ska nog höra mig för hos Dala urteknik. Fick bra service där och hört bra saker. Hade den inne där en sväng för en koll innan jag skickade in den. Bara för att bekräfta att den faktiskt gick ok på respektive positioner i timegrapher.

Finns väl risk för att det krävs något såpass omfattande att det blir orimligt. Skadar ju dock inte att höra sig för!

Det gååår ju att leva med en klocka som går säg +5 till +30 per dag. Men det skaver i mig så förbaskat.

Absolut inte tjatigt, utan nödvändig information för oss. Väldigt bra att ha i åtanke och tack för att du delar med dig!
Vad sitter det för verk på klockan?

Absolut inte tjatigt, utan nödvändig information för oss. Väldigt bra att ha i åtanke och tack för att du delar med dig!
Vad sitter det för verk på klockan?
Ja, jag tänker att man får ta det för vad det är också. En persons delvis subjektiva upplevelser. Det finns ju alltid en risk att jag kommit i kontakt med just de 1-2 personerna i kundtjänsten som är outliers..

Verket är ett La Joux-perret g100. Hade en klocka med samma verk sen tidigare som jag är väldigt nöjd med.

Ja, jag tänker att man får ta det för vad det är också. En persons delvis subjektiva upplevelser. Det finns ju alltid en risk att jag kommit i kontakt med just de 1-2 personerna i kundtjänsten som är outliers..

Verket är ett La Joux-perret g100. Hade en klocka med samma verk sen tidigare som jag är väldigt nöjd med.
Trodde de körde ETA på sina klockor men efter en snabb googling fick jag fram detta. "Using the aforementioned grades to compare accuracy, MLJP claims that the accuracy of the G100 Standard version is tested in 3 positions with timekeeping averaging out to +/-12 seconds per day with a maximum deviation of 30 seconds per day. The higher grade version is tested in 4 positions and times out to an average of +/-7 seconds per day with a max deviation of 20 sec/day." Källa

Jag hade också stört mig på den avvikelsen på en ny klocka. Hoppas det löser sig för dig.

Lite uppdatering: Onekligen inget fel på gången när man är inaktiv (magsjuka och allmänt lat). Inkluderar till och med en relativt intensiv 30 min snöskottning, som märkligt nog inte alls tycktes påverka.. Hade jag inte noga registrerat resultatet tidigare så hade jag helt klart ifrågasatt mig själv.

Ful är den i alla fall inte :)

1000005185.png

1000005171.jpg

Hej! Jag säljer en Vintage Sharkhunter på C24 och en spekulant har påpekat att tavlan borde ha synchronloggan eftersom boetten är märkt synchron. Tavlan hävdas vara en senare utbytestavla från Aubry-eran. Jag är dåligt insatt i Doxadykarnas olika tavlor. Finns det någon här som kan sprida ljus? Jag köpte klockan på auktion för ett par år sedan. Inget omnämnande fanns då om ev utbytt tavla.
Länken är märkt sub 300T. Borde den också haft synchronlogga? Har sett att det finns sådana varianter.
20240201_082324.jpg 20240201_080834.jpg 20240201_080949.jpg

Hej! Jag säljer en Vintage Sharkhunter på C24 och en spekulant har påpekat att tavlan borde ha synchronloggan eftersom boetten är märkt synchron. Tavlan hävdas vara en senare utbytestavla från Aubry-eran. Jag är dåligt insatt i Doxadykarnas olika tavlor. Finns det någon här som kan sprida ljus? Jag köpte klockan på auktion för ett par år sedan. Inget omnämnande fanns då om ev utbytt tavla.
Länken är märkt sub 300T. Borde den också haft synchronlogga? Har sett att det finns sådana varianter.
20240201_082324.jpg 20240201_080834.jpg 20240201_080949.jpg

Disclaimer: Nu blir det vilda killgissningar...

Jag tror att tillverkningsprocesserna på den här tiden var ganska oreglerade. Om det var så att tavlorna som skulle monteras tog slut så kanske man plockade fram en låda med gamla tavlor och körde på. Det kan ju också vara så att det hade tillverkats mycket tavlor innan Syncron tog över och att man därmed först fick bränna igenom det lagret hellre än att slänga dem. Så kanske en tidig Syncron-era klocka? Länken skulle väl kunna peka på det också. Kör slut på de gamla först så att säga...

Disclaimer: Nu blir det vilda killgissningar...

Jag tror att tillverkningsprocesserna på den här tiden var ganska oreglerade. Om det var så att tavlorna som skulle monteras tog slut så kanske man plockade fram en låda med gamla tavlor och körde på. Det kan ju också vara så att det hade tillverkats mycket tavlor innan Syncron tog över och att man därmed först fick bränna igenom det lagret hellre än att slänga dem. Så kanske en tidig Syncron-era klocka? Länken skulle väl kunna peka på det också. Kör slut på de gamla först så att säga...

Fortsätter killgissandet men tror att de tidiga synchron-subbarna (69-70 typ) hade doxabåten på case-back vilket denna inte har så detta är väl snarare en lite senare. Det betyder såklart inte att man inte kan ha hittat en gammal låda med urtavlor och kört med dem men det låter troligare att det är som spekulanten säger och att det är en utbytestavla.

Benthos H1 är riktigt grym. Vilken pjäs!
Lite av ett spontanköp för att stilla suget inför annat så får se om jag ens tänker bära den😅
Mycket klocka för pengen sett till sin spec med stål 904L(Rolex kör samma), safir+ar, keramiskt insert med lumibrite lysmassa, eta elabore’ etc. Kul med signerade boken dessutom ;)

DEDB3AA7-3837-4681-935B-2247C19C7D9C.jpeg

51580E8A-8AE2-49B1-81FB-F2B62FAB26F0.jpeg

E66463B8-7C00-4297-87AB-BB3FA174E30A.jpeg

Benthos H1 är riktigt grym. Vilken pjäs!
Lite av ett spontanköp för att stilla suget inför annat så får se om jag ens tänker bära den😅
Mycket klocka för pengen sett till sin spec med stål 904L(Rolex kör samma), safir+ar, keramiskt insert med lumibrite lysmassa, eta elabore’ etc. Kul med signerade boken dessutom ;)

DEDB3AA7-3837-4681-935B-2247C19C7D9C.jpeg

51580E8A-8AE2-49B1-81FB-F2B62FAB26F0.jpeg

E66463B8-7C00-4297-87AB-BB3FA174E30A.jpeg
Jäkligt cool! Hoppas den med minutchrono-funktionen kommer rymmas i 2024 års klockbudget. Då kommer det bli svårt att inte kasta pengar på Marei, även om jag föredragit matt aluminium-insert på vridringen.

E21B1AF9-AA50-4000-9F2A-6C07DCC1040E.png

Jäkligt cool! Hoppas den med minutchrono-funktionen kommer rymmas i 2024 års klockbudget. Då kommer det bli svårt att inte kasta pengar på Marei, även om jag föredragit matt aluminium-insert på vridringen.

E21B1AF9-AA50-4000-9F2A-6C07DCC1040E.png
Minut-chrono vore grädden på tårtan men lär inte bli lika affordable, fast kommer såklart sälja som smör ändå.
Alu-insert hade väl också höjt habegäret men och andra sidan är lysmassan rätt nice på det keramiska. Vi väntar med spänning i år om den får extra funktionen =)

Dina bilder var betydligt bättre :) Jag använde faktiskt en "riktig" kamera för min bild för en gångs skull, men hade lyckats låsa exponeringskompensationen till +1 i nån kryptisk undermeny. Det är tydligt att i rätt(fel) händer kan man göra en potatis av en bra kamera. :)
Likväl som den bästa kameran är den man har med sig :)
Kul att den fortfarande är kvar i din ägo, länken är bland det bästa som går att frambringa förövrigt :)

Någon som har en jämförelse bild på Doxa sub300 och Synchron? Vad sitter för urverk i nuvarande Doxa 300?

Edit: kan man ha andra band på en Doxa 300? Typ isofrane, Nato och tropic?

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp