• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

DOXA-tråden - Fans of DOXA, Synchron, Aquastar, Rick Marei osv.

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hur sannolikt är det? Varför skulle Magnussons ur i Göteborg vara den enda butiken i hela världen som får sälja Doxa Sub över disk? Den frågan ställer iaf jag mig. Det ska bli intressant att följa hursomhelst.
Ja, vi får väl se. Det har ju dykt upp några nya återförsäljare av Doxa i Europa. James Porter & Sons Glasgow säljer Doxa sub i sin webshop men har också en butik. Om de har sub i butiken vet jag ju inte men det vore underligt annars. Kanske har Doxas nya ledning ändrat strategi.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ja, vi får väl se. Det har ju dykt upp några nya återförsäljare av Doxa i Europa. James Porter & Sons Glasgow säljer Doxa sub i sin webshop men har också en butik. Om de har sub i butiken vet jag ju inte men det vore underligt annars. Kanske har Doxas nya ledning ändrat strategi.
Jaha, de andra visste jag inte om. Det är slut med limiteringar på 300 ex om försäljningen ökar. Det bör den göra om exponeringen ökar. Samtidigt lite sorgligt, tycker jag. Att Doxa Sub inte funnits mer än på en hemsida har varit något som hjälpt till att skapa just det udda och unika, men jag kan förstå att de vill öka försäljningen.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det specifika exemplaret har sålts tre gånger tidigare på forumet (vad jag kan hitta på K&S) och då såg prishistoriken ut såhär:
Aug 2017: 14K
Nov 2017: 13K
Mar 2018: 12K
Nu helt plötsligt så kostar den 23K. De kanske har blivit så eftertraktade men en prisbump på nästan 100% på en klocka som snart är i behov av service då den är utplockad 2014... :confused:
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Det specifika exemplaret har sålts tre gånger tidigare på forumet (vad jag kan hitta på K&S) och då såg prishistoriken ut såhär:
Aug 2017: 14K
Nov 2017: 13K
Mar 2018: 12K
Nu helt plötsligt så kostar den 23K. De kanske har blivit så eftertraktade men en prisbump på nästan 100% på en klocka som snart är i behov av service då den är utplockad 2014... :confused:

Samma utveckling som Rolex. Inget att bli upprörd över. Betala och var glad :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det specifika exemplaret har sålts tre gånger tidigare på forumet (vad jag kan hitta på K&S) och då såg prishistoriken ut såhär:
Aug 2017: 14K
Nov 2017: 13K
Mar 2018: 12K
Nu helt plötsligt så kostar den 23K. De kanske har blivit så eftertraktade men en prisbump på nästan 100% på en klocka som snart är i behov av service då den är utplockad 2014... :confused:
Det är en limiterad Project Aware II. Den finns bara i 300 exemplar och alla limiterade Doxa Sub har gått upp kraftigt p.g.a. ökad efterfrågan. Det finns en begränsad mängd. Då blir det så. Visst kan jag också bli förbannad för att saker blir dyrare men vad hjälper det? För fem år sedan tackade jag nej till en Milgauss för 30000 kr. Den kostar nu ny 90000 kr, om man nu har turen att få köpa en. Min bostad har dubblerats sitt värde på 10 år. Saker går upp och ner och det går inte att bara se till historiken. Det är mycket annat som påverkar. Att Doxa Sub bytte ut personer som hanterat alla dessa samarbeten, tror jag kommer få konsekvenser för intresset för Doxa som märke, med en tydlig differentiering före och efter det som hände i USA. När det gäller service så är urverket ett ETA 2824 high grade. Jag skulle inte bli förvånad om det går felfritt de närmaste 15 åren. Slutligen, om du tittar runt lite, tror jag inte du hittar någon limiterad Doxa Sub till de historiska priser du hänvisar till, men jag förstår att man kan bli förbannad ändå. Jag kan själv inte köpa vissa klockor idag för att jag vet vad jag kunnat köpa dem för, för bara några år sedan.
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Det är en limiterad Project Aware II. Den finns bara i 300 exemplar och alla limiterade Doxa Sub har gått upp kraftigt p.g.a. ökad efterfrågan. Det finns en begränsad mängd. Då blir det så. Visst kan jag också bli förbannad för att saker blir dyrare men vad hjälper det? För fem år sedan tackade jag nej till en Milgauss för 30000 kr. Den kostar nu ny 90000 kr, om man nu har turen att få köpa en. Min bostad har dubblerats sitt värde på 10 år. Saker går upp och ner och det går inte att bara se till historiken. Det är mycket annat som påverkar. Att Doxa Sub bytte ut personer som hanterat alla dessa samarbeten, tror jag kommer få konsekvenser för intresset för Doxa som märke, med en tydlig differentiering före och efter det som hände i USA. När det gäller service så är urverket ett ETA 2824 high grade. Jag skulle inte bli förvånad om det går felfritt de närmaste 15 åren. Slutligen, om du tittar runt lite, tror jag inte du hittar någon limiterad Doxa Sub till de historiska priser du hänvisar till, men jag förstår att man kan bli förbannad ändå. Jag kan själv inte köpa vissa klockor idag för att jag vet vad jag kunnat köpa dem för, för bara några år sedan.
Förlåt, var inte menat som negativ kritik. :bag: Det är mer att jag personligen är förvånad över att de hade ökat så mycket i pris, trodde inte att Doxa hade rusat så mycket de senaste åren. Kollade lite och du har helt rätt, jämfört med andra likadana så ligger du nog rätt i pris. :) Att jämföra med Rolex eller bostadsmarknaden gillar jag inte för båda marknaderna är sjuka. :meh:
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det är en limiterad Project Aware II. Den finns bara i 300 exemplar och alla limiterade Doxa Sub har gått upp kraftigt p.g.a. ökad efterfrågan. Det finns en begränsad mängd. Då blir det så. Visst kan jag också bli förbannad för att saker blir dyrare men vad hjälper det? För fem år sedan tackade jag nej till en Milgauss för 30000 kr. Den kostar nu ny 90000 kr, om man nu har turen att få köpa en. Min bostad har dubblerats sitt värde på 10 år. Saker går upp och ner och det går inte att bara se till historiken. Det är mycket annat som påverkar. Att Doxa Sub bytte ut personer som hanterat alla dessa samarbeten, tror jag kommer få konsekvenser för intresset för Doxa som märke, med en tydlig differentiering före och efter det som hände i USA. När det gäller service så är urverket ett ETA 2824 high grade. Jag skulle inte bli förvånad om det går felfritt de närmaste 15 åren. Slutligen, om du tittar runt lite, tror jag inte du hittar någon limiterad Doxa Sub till de historiska priser du hänvisar till, men jag förstår att man kan bli förbannad ändå. Jag kan själv inte köpa vissa klockor idag för att jag vet vad jag kunnat köpa dem för, för bara några år sedan.
Det kan mycket väl vara så och det är klart priset går både upp och ner beroende på efterfrågan. Jag uppfattade inte att det var det som åsyftades i inlägget utan snarare en förvånan över om det verkligen ökat 100% på två år, ytterst få klockor som gör den resan utan att ha lyfts fram i film eller dylikt. Som du själv skriver om Milgaussen, om du kunde köpa en beggad för 30k för fem år sedan och att det priset nu dubblats på fem år, då är det ännu mer imponerande att din Doxa gjort samma resa på under halva tiden. Men med det sagt så kanske den var för lågt prissatt från början, jag kan ingenting om Doxa så det låter jag vara osagt. Förövrigt tycker jag att klockan ser fantastisk ut :)
 

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
Jamen för helvitte är det ingen som har en sketen Doxa till övers? Sommaren är ju för bövelen ändå snart slut. Jag vet att ni sitter på ett gäng ni inte använder. Kom igen nu. Ni får köpa tillbaka i höst till samma pris + hyra, typ. ;)
Förlåt, var inte menat som negativ kritik. :bag: Det är mer att jag personligen är förvånad över att de hade ökat så mycket i pris, trodde inte att Doxa hade rusat så mycket de senaste åren. Kollade lite och du har helt rätt, jämfört med andra likadana så ligger du nog rätt i pris. :) Att jämför med Rolex eller bostadsmarknaden gillar jag inte för båda marknaderna är sjuka. :meh:
När jag 2018 skulle sälja min Searambler 300 så gick det inte på KS. Jag fick lägga ut den på blocket för att få den såld. Och det var inte bara jag som hade det problemet. Flera Doxor låg osålda länge. Nu verkar vinden ha vänt.
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Pga prisdiskussionen ovan googlade jag runt lite, egentligen utan att hitta nåt att tillägga men hittade den här skummisen. Har aldrig sett nåt liknande. Inget ser ut att stämma. Azurblå prof, borstad boett, svart datumhjul, lumefärgen....Fake?
Screenshot_2020-06-07-11-33-16.png


https://www.chrono24.com/se/doxa/do...ung--id15003238.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=USD
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Pga prisdiskussionen ovan googlade jag runt lite, egentligen utan att hitta nåt att tillägga men hittade den här skummisen. Har aldrig sett nåt liknande. Inget ser ut att stämma. Azurblå prof, borstad boett, svart datumhjul, lumefärgen....Fake?
Screenshot_2020-06-07-11-33-16.png


https://www.chrono24.com/se/doxa/do...ung--id15003238.htm?SETLANG=en_SE&SETCURR=USD
Jag tror jag såg en i Norge med orange tavla, samma boett. Jag har ingen aning om vad det är. Jag tycker den klassiska boetten är snyggare.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kan mycket väl vara så och det är klart priset går både upp och ner beroende på efterfrågan. Jag uppfattade inte att det var det som åsyftades i inlägget utan snarare en förvånan över om det verkligen ökat 100% på två år, ytterst få klockor som gör den resan utan att ha lyfts fram i film eller dylikt. Som du själv skriver om Milgaussen, om du kunde köpa en beggad för 30k för fem år sedan och att det priset nu dubblats på fem år, då är det ännu mer imponerande att din Doxa gjort samma resa på under halva tiden. Men med det sagt så kanske den var för lågt prissatt från början, jag kan ingenting om Doxa så det låter jag vara osagt. Förövrigt tycker jag att klockan ser fantastisk ut :)
Jag vet inte. Det enda jag försöker med är att prissätta den korrekt utifrån nuläget. Vad jag förstår efter att ha sökt runt är den här för 23 den lägst prissatta globalt. Av de 300 som finns, finns inte mer än några stycken till salu. Jag antar att samlare håller på dem eller så är vanligt folk så glada i dem att de vill ha dem kvar? Oavsett är det mycket klocka och kvalite för pengarna. Det finns ju de ickelimiterade utan samarbeten i tavlan för den som vill. Det är ju bara kul med miljöaspekten Project Aware står för. Den känns rätt i tiden. Jag drar snart tillbaks annonsen och behåller den med glädje. Framtiden får utvisa om det var rätt pris förr eller nu.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förlåt, var inte menat som negativ kritik. :bag: Det är mer att jag personligen är förvånad över att de hade ökat så mycket i pris, trodde inte att Doxa hade rusat så mycket de senaste åren. Kollade lite och du har helt rätt, jämfört med andra likadana så ligger du nog rätt i pris. :) Att jämföra med Rolex eller bostadsmarknaden gillar jag inte för båda marknaderna är sjuka. :meh:
Det är ingen fara. Jag tycker om diskussionen och jag tycker vi håller en god ton.
 

Patrik J

Rolex

Det specifika exemplaret har sålts tre gånger tidigare på forumet (vad jag kan hitta på K&S) och då såg prishistoriken ut såhär:
Aug 2017: 14K
Nov 2017: 13K
Mar 2018: 12K
Nu helt plötsligt så kostar den 23K. De kanske har blivit så eftertraktade men en prisbump på nästan 100% på en klocka som snart är i behov av service då den är utplockad 2014... :confused:
Jo, jag såg såklart den, men den känns mer som ett samlarobjekt än en slit-och-släng-sommarklocka som ska kunna flippas enkelt om några månader. Men går ju att köpa en ny 300t för under 20' - fast då dyker den väl inte upp förrän till hösten … :D
 
doxa_logo.jpg

Trådens syfte

Det finns en del skrivet om DOXA på forumet men en officiell tråd saknas. Syftet med tråden är att vi fans här kan samla t.ex. alla nyheter, frågor om skillnader mellan de olika nyutgåvorna av SUBen, vad man ska tänka på när man jagar vintage-Doxa samt annan intressant information som rör alla dykarur från klassiska DOXA (ej Asia). Dessutom så är det fritt fram att posta trevliga bilder sina DOXA-dykare!


Min relation till DOXA
För egen del så har jag varit ett DOXA-fan sedan ca 5år tillbaka och har hunnit gå igenom 600T Sharkhunter, 750T Pro, 1000T Pro, 1200T Sharkhunter & Pro samt även fått tillfälle att klämma på NUMA (National Underwater and Marine Agency); en specialutgåva av 1200T som vi hade som passaround här på Klocksnack under hösten 2012. Initialt så var det nog den orangefärgade urtavlan och caset som jag fastnade för. Det går liksom inte att missta det för något annat än ett professionellt dykarur.

SUB 750T
Min första DOXA blev en 750T Professional. Varför? Jo det var helt enkelt den första begagnade som jag sprang på i Sverige. Jag insåg snabbt att denna var lite för stor för mig. 44mm exkl. krona. Blev lite "platt" och kändes för mig oproportionerlig.

35_04.JPG


SUB 1200T
1200T Sharkhunter, följt 1200T Professional, blev min följande efter 750T. Mycket bättre storlek med 42mm. P.g.a. heliumventilen så får den ett lite tjockare case och när dessutom boettlock är lite djupare så blir den helt enkelt för hög tycker jag. Inte helt perfekt m.a.o. NUMA-version har jag aldrig ägt men fick som sagt prova den under ett par dagar under passarounden. Mycket snygg med dess blå Caribbean-tavla!

58_01.JPG


92_09.JPG


92_16.JPG


SUB 1000T
@Magnus (Sthlm) hade länge suttit på en 1000T Professional som var väldigt unik i sitt utförande då den en gång i tiden varit bead-blastad och sedan återställd. Resultatet gav en grymt toolig finish. Tjatade länge och väl innan Magnus till slut släppte denna då han själv bestämt sig för att prova på 1200T. 1000T visade sig vara perfekt för mig rent storleksmässigt. Allt mått är precis lagom. Av någon jäkla anledning började snegla på 600T och fick för mig att den trots allt kanske var lite mer lik originalet och därmed kanske var lite coolare.

112_02.jpg


SUB 600T
Siktet var inställt på en 600T Sharkhunter med vita visare vilket visade sig var ganska svårt att hitta till ett rimligt pris men till slut så gick det. 600T kändes också riktigt bra med sina 42mm. Ett plus för att utseende på kronan är densamma som på originalet. Men jag insåg ganska snabbt att den nog inte var lika bra rent storleksmässigt som 1000T då den dels har ett tunnare case och vridring jämfört med 1000T.

@Magnus (Sthlm) får bidra med en bild på den :)

Min senaste DOXA dök upp så sent som i förra veckan då jag fick hem en 1000T Sharkhunter COSC. Den var en dyra historia redan från början och efter ett besök i tullen så slutade notan på svindyrt. Alla fyra tavel-varianterna av 1000T (orange, svart, blå och gul) var möjliga att få chronometer-certifierade. Dessa är inte helt vanliga då jag har förstått att dom endast sattes samman efter beställning från kund. Oklart hur många COSC som faktiskt tillverkades av respektive färg. Jag har ställt frågan till DOXA och väntar på svar. 1000T är verkligen helt rätt!

1000TCOSC.jpg


På min lista över framtida klockor som jag måste ha ägt står fortfarande en 1000T Divingstar (versionen med gul tavla) högst upp.

Det finns en hel del andra nyutgåvor som jag inte nämnt som idag går att beställa, däribland 300T T-graph (kronograf), 800T (titan-case och tritiumtuber), 1500T (en uppgradering av 1200T med "fel" länk och ett case på 45mm), 4000T (power reserve), 5000T och 6000T (SUB re-issues med en modernare design). Ingen av dessa tycker jag känns helt "rätt" rent utseendemässigt men det är såklart subjektivt. 800T t.ex. har jag ändå fått för mig blev ganska så populär.


Bra information som redan finns på forumet
@Gentle_Giant satte under förra året ihop en fantastiskt bra tråd om Doxa's historia samt en recension av 1200T Pro. Tycker man att DOXA verkar intressant och inte har läst den tråden så börjar man med den.
https://klocksnack.se/threads/doxa-1200t-professional-och-dess-historia.43416/
Vad har Doxa för historia? Militär koppling?
 

AndersM

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Tack missade länken :)
Jag kom på att jag läst om en extremt ovanlig Doxa Army. Vet dock inte till vilket lands armé. Framförallt blev Doxas dykare populära i slutet på 60- talet när sportdykning blev populärt. De såldes bl.a i samarbete med olika dykarutrustingsfirmor. I början av 80-talet la de ner verksamheten men startades upp igen 2002.
IMG_20200614_010410.png
 
Topp