• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

...du vet att du är en Klocknörd när...

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
När man får en inbjudan till ett bröllop som går av stapeln om åtta månader i Bosnien & Hercegovina, och ens första tankar går nåt i stil med:
"Hmmm… undrar vilken klocka man har på bröllop i Bosninen - är det för stort med en Panerai tro?" och "Hmmm… undrar om man vågar släpa med sig flera olika klockor och om de går att förvara säkert på hotellet?"
Detta var alltså det första som flög igenom huvudet när jag läste inbjudan. Ska man lägga in sig nånstans? :banghead:
 

Husse

Patek
När det första man gör, när man går hemma sjuk och börjar bli yr och få lätt tryck över bröstet, snabbt byter klocka om man skulle behöva ringa ambulans. Man kan ju inte ligga på sjukhuset en längre tid med fel klocka.

True story men det gick över efter 10 min :D
Jag sa helt sonika till ambulanspersonalen: Jag måste hem innan jag åker på sjukhuset!
Men du har en förmodad hjärtinfarkt!
Mycket möjligt!
Jag ska bara hämta min sjukhusväska!
In i lägenheten, fram med väskan och byte till Expyn!
 
Senast ändrad:

SLZAndersson

Cartier
När man hittar en Rolex i tjejens sminkpalett o_O Det kan väl inte vara en slump?
AF154B70-2439-4470-95CB-9C7C9F5F6454.jpeg
 

Snålisen

Omega
Paneristi
Var in på sjukan en planerad sväng, men det finns ju en risk att man bondar med klockan som är med på såna äventyr och då kan den bli svår att sälja. Blev en som är OK om den stannar ett tag.
 

dino

Omega
2-Faktor
Som rubriken lyder har jag själv inklusive många andra våra alldeles egna ritualer och OCD-beteenden när det kommer till klockor.
Det vore spännande att få höra vilka sådana ritualer och OCD-liknande beteenden ni på forumet har.

Själv gör man följande:
- Vid inhandlad ny klocka måste jag låta den "marinera" i förpackningen ett tag (givetvis tar jag ut klockan och testar den osv - men lägger sedan tillbaka den och låter den stå ett tag) > tanken på att man inhandlat något nytt och beundran ger en go känsla.
- Jag kan ibland ta ut en klocka och lägga den på bordet och bara beundra den från olika håll och ljus (även ställa tid byta datum osv om det inte redan är gjort)
- När jag ställer klockan måste jag time:a tiden enligt ex. klockan.info på sekunden
-Kan många gånger göra mig redo för att gå till jobbet och går genom dörren men måste gå tillbaka och testa annan klocka till outfiten en sista gång :hilarious:

Så vad har ni för liknande beteenden? :banghead:

(Har kikat på forumet men inte hittat liknande tråd. Mod får ta bort om det är för likt annan tråd som redan finns :))
 

hooods

Panerai
2-Faktor
Har bara en. Klockan måste alltid ställas rätt på sekunden. Gäller även klockor som inte har hackingfunktion tex speedy pro.
Edit: Finns datumförstoring måste det alltid vara rent runt förstoringen.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Har lyckligtvis kunnat ducka den här typen av tvångstankar ;). Ställer tiden, bär den och byter den mot något annat i lådan någon dag senare utan minsta mankemang.
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
  • Har säkert många, men en jag kommer på så här på direkten, är att jag alltid vill köpa fullset när jag inhandlar mina dyrare klockor!
  • Kan aldrig vara utan klocka på handleden, måste minst ha en på oavsett vad man gör, typ, i duschen, sover, tränar osv, annars så blir man desorienterad!
  • Det första jag kollar hos en person, är vad "HEN " har för klocka på handleden! Det gäller över allt där jag går och står etc.
 
Senast ändrad:

Olipheus

Rolex
2-Faktor
Nu är tråden många sidor, så det kanske nämnts, men att aktivt undvika alla samtal med bättre hälften som kan tänkas avslöja hur mycket man egentligen har klockor för uppe i lådan känns relevant.

Råkade nämna att jag kanske skulle sälja några för att ha råd med en GP Laureato och visade den på Chrono24.
-HAR DU KLOCKOR FÖR ÖVER 75 TUSEN???!!!!!
-Ööääähhmmm, asså, nej, jag måste nog lägga till massor, heheheheheh
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Precis som många andra här - klockan ställer man på sekunden (använder Toolwatch för att kolla exakt tid), och det första man tittar efter hos nya bekantskaper är vad som sitter på armen.
 
Topp