• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyra dinkor på avbetalning!

Köpte min kontant, det tog längre tid, men det känndes bäst så !
B8112256-8265-446C-80D2-EE0C380486C1_zps0xkgyk2h.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En liknelse:
Hur många väljer att ta sin mobiltelefon på abonnemang och betala 1:- och en fetare avgift varje månad än att casha den? För att casha en IPhone/Samsung/LG för 5-7 K är väl inga problem?

Pengar spenderade är väl roligare än pengar på banken?
Det är dyrare att betsla den kontant än att avbetala på 24 månader....så varför ta det dyrare;)
 

Knight

Cartier
Det är dyrare att betsla den kontant än att avbetala på 24 månader....så varför ta det dyrare;)

Jag inbillar mig att det är lättare att få en fet rabatt med cash dock.. hatten av till den som ändå meckar en rejäl rabatt med avbetalningsplan på en populär modell, utan att vara känd för butiken.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Jag inbillar mig att det är lättare att få en fet rabatt med cash dock.. hatten av till den som ändå meckar en rejäl rabatt med avbetalningsplan på en populär modell, utan att vara känd för butiken.
Provade på telenor i maj men det blev billigast att ta det på 24 månader.

200kr X 24 mån = 4800 kr jmf med kontant 7000 kr.
 

UNO

Panerai
Mycket vanligt, onödigt, riskfyllt men den individens ansvar...
Snart 25 år sen luften gick ur ordentligt sist, allt efter det är dippar inte kriser.
 

Rivalen

Rolex
Det verkar som att många på landsbygden utan bolån fördömer oss som bor i Stockholm, vad ska man göra då, flytta från den stad man är uppväxt i och har sin släkt bara för att man måste låna stort till sin bostad? Kalla marknaden sjuk. Hade personligen kunnat betala av mitt ganska stora bolån på ca 10 år om jag velat, dock väljer jag hellre att ge min familj ett bra och rikt liv där vi kan göra det vi vill, kan garantera att vara skuldfri hade givit mig noll i jämförelsen med att kunna ge min familj det dom har idag.

Jag tror inte det är en fråga mellan landsbygd och Stockholm och jag upplever inte att man fördömer, utan snarare ligger skillnaden i att storstadspsriserna varit så höga att de är svåra att ta till sig, men även det börjar till viss del minska allt eftersom priser höjs ute i landet. 3a i Borås 98kvm 2,5milj o 8500/mån eller 3a 85kvm 2,5 milj 5500 i mån i lilla Lysekil där du också kan köpa nyproducerad villor och bostadsrätter för 5-10 milj. Världen förändras och alla är inte så väl bekanta med prisutvecklingen och förfasas över mängden pengar, snarare än att man fördömer. Håller med 110 om allt annat i ditt inlägg, tänker precis likadant själv - det är nu som gäller, om än baserat på en vettig kalkyl, särskilt om man har barn.:)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
En liknelse:
Hur många väljer att ta sin mobiltelefon på abonnemang och betala 1:- och en fetare avgift varje månad än att casha den? För att casha en IPhone/Samsung/LG för 5-7 K är väl inga problem?

Pengar spenderade är väl roligare än pengar på banken?


Har jag inte råd att casha en mobiljävel så ska jag bara inte ha den.

Har jag inte råd att casha en Rolex så ska jag inte ha den.

Nu har jag råd med båda två, men kan jag casha in pengar för en splitter ny Bentley? Nej. Köper jag en iallafall på avbetalning då? Nej.
Varför?
För att jag inte köper skit jag inte har råd med.
 

hellbit

Cartier
Alla har olika förusättningar och personligen tycker jag att klockor kan vara en helt ok sak att låna till.
Visst tappar de värde men inte alltid.
Jag köpte min Rolex sub Kermit 2008 för 46 000kr helt ny. Lånade 30 000kr (i Princip räntefritt) Tänkte att ska jag köpa en så dyr klocka så ska minsann likviditeten lida (jag ska ha det lite sämre varje månad, inte ska befintliga sparpengar ryka på en sådan sak)
Jag betalde av på 2 år och med min lön kontra kostnader för boende bil mm så var det inte betungande. Nu ser jag att en kermit ifrån 2008 som är nyservad ofta går för över 50 000kr. Mao jag har gjort en helt ok investering med tanke på att jag också nyttjat klockan i 6 år. Jag tänker likadant nu, har ett lån på ca 65 kkr som jag kan lösa när jag vill men som jag känner har gått till klockor och då ska jag minsann inte ta av sparade medel. jag känner mig alltså mer fri när jag har pengar i aktier/fonder/konto än när jag använder dessa för att köpa en lyxpryl. Dessutom med de senaste årens räntenivåer och med tanke på hur börsen utvecklats så har det varit helt rätt att ha en del lån. Nissarna som är med i lyxfällan har ju noll koll så att ta upp det som ett exempel känns bara dumt. De lånar fan till väderstationer/kläder/mat prylar som faller kraftigt i värde osv. Om man ska låna så måste 2 saker fungera. Din lön ska utan problem kunna betala ränta och amortering. Varan du köper måste kunna säljas närsomhelst för att täcka in lånet. Inte minst för att kunna klara ett avsked /skilsmässa eller dylikt. Jag är lite speciell min privatekonomi sköts i princip som ett företags hehe.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Alla har olika förusättningar och personligen tycker jag att klockor kan vara en helt ok sak att låna till.
Visst tappar de värde men inte alltid.
Jag köpte min Rolex sub Kermit 2008 för 46 000kr helt ny. Lånade 30 000kr (i Princip räntefritt) Tänkte att ska jag köpa en så dyr klocka så ska minsann likviditeten lida (jag ska ha det lite sämre varje månad, inte ska befintliga sparpengar ryka på en sådan sak)
Jag betalde av på 2 år och med min lön kontra kostnader för boende bil mm så var det inte betungande. Nu ser jag att en kermit ifrån 2008 som är nyservad ofta går för över 50 000kr. Mao jag har gjort en helt ok investering med tanke på att jag också nyttjat klockan i 6 år. Jag tänker likadant nu, har ett lån på ca 65 kkr som jag kan lösa när jag vill men som jag känner har gått till klockor och då ska jag minsann inte ta av sparade medel. jag känner mig alltså mer fri när jag har pengar i aktier/fonder/konto än när jag använder dessa för att köpa en lyxpryl. Dessutom med de senaste årens räntenivåer och med tanke på hur börsen utvecklats så har det varit helt rätt att ha en del lån. Nissarna som är med i lyxfällan har ju noll koll så att ta upp det som ett exempel känns bara dumt. De lånar fan till väderstationer/kläder/mat prylar som faller kraftigt i värde osv. Om man ska låna så måste 2 saker fungera. Din lön ska utan problem kunna betala ränta och amortering. Varan du köper måste kunna säljas närsomhelst för att täcka in lånet. Inte minst för att kunna klara ett avsked /skilsmässa eller dylikt. Jag är lite speciell min privatekonomi sköts i princip som ett företags hehe.
Vad kostar en service?
 
  • Like
Reactions: jhm

hellbit

Cartier
Vad kostar en service?
5000 kr. Ingen vinst men klockan har behållt ett hyffsat värde. Dessutom har jag aldrig tänkt sälja den. Men det hade gått att göra det utan att jag hamnat i en knipa. Jag har inget emot att förlora pengar på prylar jag gillar men det är ju fantastiskt ifall det inte blir så mycket:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
5000 kr. Ingen vinst men klockan har behållt ett hyffsat värde. Dessutom har jag aldrig tänkt sälja den. Men det hade gått att göra det utan att jag hamnat i en knipa. Jag har inget emot att förlora pengar på prylar jag gillar men det är ju fantastiskt ifall det inte blir så mycket:)
Jo jag förstår hur du tänker :)

Men dock tycker jag det är ett dåligt argument för att se en klocka som en investering då den fortfarande förlorar i värde. ;)
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
En liknelse:
Hur många väljer att ta sin mobiltelefon på abonnemang och betala 1:- och en fetare avgift varje månad än att casha den? För att casha en IPhone/Samsung/LG för 5-7 K är väl inga problem?

Pengar spenderade är väl roligare än pengar på banken?

Slutnotan för en telefon med uppbundet abonnemang är ofta runt halva priset efter att den är avbetald. Tänk om det vore så med klockor! Boom.:rolleyes:
 

hellbit

Cartier
Jo jag förstår hur du tänker :)

Men dock tycker jag det är ett dåligt argument för att se en klocka som en investering då den fortfarande förlorar i värde. ;)

Ok men vad tror du den kostar om 20 år:) Om man tittar på vad en sub ifrån 1994 kostar idag kontra vad de kostade då så är man ju hemma:) Ovanpå detta så tillverkas ju inte Kermit längre så den bör klara sig bra. Sen köper jag inte klockor för att de ska vara investeringar utan för att jag gillar att bära dem. Om jag jämför med de bilar jag äger och har ägt så är klockor betydligt bättre ur värdebevarande synpunkt:) Vad jag menar är att om man förhandlar bra på en klassisk klocka och sätter in 30% kontant så bör man vara relativt safe ifall man måste sälja klockan efter 1 år (ifall man amorterar resterande del på max 3 år) Eftersom räntan nu är löjligt billig och med tanke på att genomsnittliga direktavkastningen på Stockholmsbörsen ligger på ca 4% så vore jag en idiot ifall jag sålde mina aktier för att lösa in mitt lilla lån. Men jag rekommenderar alltså inte människor att belåna klockor generellt. Alla har olika förutsättningar kunskap osv. Dessutom är många människor principfasta när det gäller lån. Jag som arbetar med denna typ av saker känner mig trygg i att belåna i vissa lägen, men jag ser alltid till att jag har en andra väg ut ifall allt i mitt liv skiter sig. Jag vill bara poängtera än en gång att alla har olika förutsättningar och det behöver inte vara dåligt med belåning. Många förmögna människor belånar sina depåer när de ska köpa något. Dels för att saken de köper ska betalas med flöde och dels för att det kan vara ett dålig läge både skattemässigt och timingmässigt att vräka ut aktier.
 

hellbit

Cartier
Ovanpå det så känner jag alltså tvärtom emot alla andra här. Jag känner mig fri ifall jag har tillgång till likviditet vare sig det är omsättningsbara aktier eller pengar i fonder och på konto. Lånar hellre en del med tanke på ränteläget än säljer av. Dock är det ju viktigt med de andra parametrarna. Dvs ens inkomst ska utan problem klara belåningen ochdu ska ha så pass högt belåningsvärde att du närsomhelst kan sälja klockan eller prylen för att lösa in belåningen. Här gäller det att ha höjd. I mitt fall har jag belåning på ca 25% av aktuellt marknadsvärde idag (borde haft högre med facit i hand iom den fantastiska börs vi haft 4 år utav 5)
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Är väl bara att sälja lite skog om man behöver lösa sina lån?

Men ta en telefon på bundet är ju än lika idiotiskt, ni köper något på kredit som ni likväl kan casha. Era argument är själlösa. Varför kan man då inte ta en klocka på avbetalning?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Har jag inte råd att casha en mobiljävel så ska jag bara inte ha den.

Har jag inte råd att casha en Rolex så ska jag inte ha den.

Nu har jag råd med båda två, men kan jag casha in pengar för en splitter ny Bentley? Nej. Köper jag en iallafall på avbetalning då? Nej.
Varför?
För att jag inte köper skit jag inte har råd med.

Du är för enkelspårig och för grund i ditt resonemang.

Vad händer om man har råd och ändå väljer (förmånlig) avbetalning...?
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Är väl bara att sälja lite skog om man behöver lösa sina lån?

Men ta en telefon på bundet är ju än lika idiotiskt, ni köper något på kredit som ni likväl kan casha. Era argument är själlösa. Varför kan man då inte ta en klocka på avbetalning?

Varför? Jag betalar 100 kr/månad för en Sony Xperia z2. Slutnota, 2400 kr. För min del ser jag ingen anledning att casha den för 5995 kr som den kostade när jag plockade ut min. Med en synvinkel likt denna förstår jag om personer väljer att delbetala en klocka räntefritt.

Ha't :)
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är väl bara att sälja lite skog om man behöver lösa sina lån?

Men ta en telefon på bundet är ju än lika idiotiskt, ni köper något på kredit som ni likväl kan casha. Era argument är själlösa. Varför kan man då inte ta en klocka på avbetalning?

Det är oftast billigare att köpa en telefon med abonnemang än att casha den och teckna ett abonnemang separat.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Några tankar.

1. Räntefritt, gynnar det dig eller banken tror du? Självklart banken då de sätter agendan, missar du en betalning blir det dyra extra avgifter, och ibland är det uppläggningsavgifter m.m.
2. Kreditprövning / körning hos UC . Du får för ett lån på tex. En mobil en ny kreditpröving, ska du senare tex. Byta bank på bolånet undrar de varför du precis köpt mobil och öppnat bensinkort och har blancolån på en klocka på 50000kr.
3. Desstå mer du tjänar och har i tillgångar , desstå mer kan du också låna, vem stoppar dig då? svar ingen, de vill jättegärna leva på dina räntebetalningar bankerna.
4. Folk med penga problem typ lyxfällan, alla kan nog hamna här av olika anledningar, bör vara försiktigare, köp en klocka men ingen semester men inte båda.
5. Grupptryck, gör det du vill och ha en tydlig plan, och håll dig till planen, har grannen byggt uteplats, sitt i din campingstol, köper grannen ny bil så byt ner dig till en enklare osv.

Alla gör som de vill men det jag tycker är sorgligt är att folk blir lurade och lockade av deras okunnighet och banker kallar sina medarbetare rådgivare när de egenligen är säljare... Kollar man på tex. Lyxfällan så är ju många genuint okunniga och fast i en negativ spiral....

Många smartas råd skulle vara gör det du vill med din ekonomi men gör det övervägt och utan spontanstress osv. Det du gör med små medel skulle du också göra med större.

Och appropå det, jag har en Panasonic Stereo Video (betald) från 90-talet för 6500kr om nån är sugen :)
 
Topp