• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyra dinkor på avbetalning!

Tapiren

Cartier
Det är oftast billigare att köpa en telefon med abonnemang än att casha den och teckna ett abonnemang separat.
När jag köpte min telefon var det precis som du säger med marginal billigare att köpa ett paket med mobil och abonnemang, än vardera produkt för sig. Det i sin tur är förstås ett resultat av hur mobiloperatörerna väljer att bygga upp sin verksamhet, men som kund var det de alternativen som stod till bud och jag väljer såklart det för mig fördelaktigaste.

Sen kan man förstås dra resonemangen hur långt som helst, jag har lån på min bostad och visst kan man då tycka att även min bil är indirekt belånad, men var går gränsen, är golfklubbarna belånade? Dagens lunch?

Jag ser många tillfällen då "räntefritt" kan vara fördelaktigt, ser absolut inget fel i det, och det är stor skillnad på att ha kontroll över sin ekonomi och göra avvägningar inför större inköp kontra att vara på gränsen till att hamna i lyxfällan.

Däremot är det ju en otrolig samhällsutveckling vi ser, där "vanliga löntagare" plötsligt ska ha senaste modellen av allt, jag kan inte minnas att det var så för 20 år sedan? Bankerna, som står bakom denna utveckling, jublar!

En bekant som är bilsäljare får ibland upp mot tio gånger så mycket provision från finansbolaget som från bilfirman när han säljer en bil (!), vilken kund får då bäst pris, han som betalar kontant eller han som köper på avbetalning?

Att mobiler knappt går att köpa kontant vet vi, och hemelektronik är väl på väg i samma riktning, men hur ser det ut om några år, kan man köpa någonting kontant?
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
När jag köpte min telefon var det precis som du säger med marginal billigare att köpa ett paket med mobil och abonnemang, än vardera produkt för sig. Det i sin tur är förstås ett resultat av hur mobiloperatörerna väljer att bygga upp sin verksamhet, men som kund var det de alternativen som stod till bud och jag väljer såklart det för mig fördelaktigaste.

Sen kan man förstås dra resonemangen hur långt som helst, jag har lån på min bostad och visst kan man då tycka att även min bil är indirekt belånad, men var går gränsen, är golfklubbarna belånade? Dagens lunch?

Jag ser många tillfällen då "räntefritt" kan vara fördelaktigt, ser absolut inget fel i det, och det är stor skillnad på att ha kontroll över sin ekonomi och göra avvägningar inför större inköp kontra att vara på gränsen till att hamna i lyxfällan.

Däremot är det ju en otrolig samhällsutveckling vi ser, där "vanliga löntagare" plötsligt ska ha senaste modellen av allt, jag kan inte minnas att det var så för 20 år sedan? Bankerna, som står bakom denna utveckling, jublar!

En bekant som är bilsäljare får ibland upp mot tio gånger så mycket provision från finansbolaget som från bilfirman när han säljer en bil (!), vilken kund får då bäst pris, han som betalar kontant eller han som köper på avbetalning?

Att mobiler knappt går att köpa kontant vet vi, och hemelektronik är väl på väg i samma riktning, men hur ser det ut om några år, kan man köpa någonting kontant?


Det är knappast någon slump att företag likt Lendo har spaltmeter med reklam i rutan varje kväll. Utvecklingen är minst sagt oroväckande enligt min mening då många tror sig ha kontroll men i själva verket inte har det.
 

hellbit

Cartier
Det är knappast någon slump att företag likt Lendo har spaltmeter med reklam i rutan varje kväll. Utvecklingen är minst sagt oroväckande enligt min mening då många tror sig ha kontroll men i själva verket inte har det.

Jag håller med dig. Dyra blancolån för att flasha dyra dinkor innan man ens har sitt liv på plats är riktigt illa. Har man hus/sin drömlägenhet, bil familj stabil ekonomi och ovanpå detta en sund buffert så ser jag inga problem med att låna säg 50-70% av klockans värde. Men det är absolut individuellt och man måste titta ifrån fall till fall. Allt handlar också om prioriteringar. Det sämsta jag personligen gjort var att 23 år gammal köpa en splitter ny motorcykel på avbetalning som kostade 2500 kr i månaden att försäkra, haha. Visserligen hade jag 20 kkr över när jag sålde den efter 2,5 år men då hade jag amorterat rätt snabbt och det var allt annat en billigt när man räknade ihop det. Men klockor är absolut bättre än bilar och motorcyklar (om vi talar bruksbilar)
 

emilarne

Cartier
Det är knappast någon slump att företag likt Lendo har spaltmeter med reklam i rutan varje kväll. Utvecklingen är minst sagt oroväckande enligt min mening då många tror sig ha kontroll men i själva verket inte har det.

Precis, tror frågan mer borde handla om den väldigt medvetna förändringen i hur låg och medelinkomsttagarna uppfattar vad dom har råd med. Jag personligen får en knut i magen när jag ser alla dessa reklamer med billiga krediter GE, ikano, klarna eller pay-ex osv. Företag som bara finns pga att folk inte har råd att betala eller missar och åker till inkasso å krono för skitsaker. Givetvis finns personligt ansvar men när hela kulturen pekar på vad man "ska ha" hela tiden förstår jag varför det rinner iväg för vissa.

Jobbade på en större elekronikkedja förr och det var ganska många kunder varje dag som köpte skitsaker på avbetalningar som man tänkte "fan det där kommer sluta illa" jag menar, kan man inte casha en diskmaskin för 3000:- utan tar det på krita med 20%effektiv ränta så har man fan inte råd....
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Du är för enkelspårig och för grund i ditt resonemang.

Vad händer om man har råd och ändå väljer (förmånlig) avbetalning...?

Det är av annan anledning då som man tar och gör det!
Kan mycket väl vara en smart anledning, för man har ändå ekonomin för den. Sen att man kanske t.o.m sparar pengar på det så är det smart.
Men jag hade ändå inte gjort det... Gillar att casha in jag.
 

Apansson

Torpare
Prövade den här idag, kanske ska ta på avbetalning? Endast 3M
image.jpg
 

plexan

Cartier
Usch vad illa jag skulle må om jag hade en klocka på armen som jag hade varit tvungen att låna till. Skulle ju förstöra hela grejen! Hus är det enda jag skulle kunna tänka mig låna till, dock i rimliga summor, tycker synd om barnfamiljer som köper alla dessa skokartonger som byggs nu för 2-3 miljoner och uppåt... :(
 

Tapiren

Cartier
Känns som att de flesta här i tråden har ganska bra kontroll på sin ekonomi, lån eller ej.

Jag är absolut öppen för att låna till en klocka eller bil, men jag är ganska säker på att det aldrig kommer att ske, "det känns inte bra" även om jag ser logiken i att ta ett lån till låg ränta och placera sina likvider på annat håll med bättre avkastning.

Däremot är det otroligt oroande när man det jämngamla bekanta (=cirkus 30) som för allt i världen inte förstår värdet i pengar, eftersom banken alltid kan fixa mer. Jag känner MÅNGA som inte för fem öre förstår varför man inte kan låna till precis allt...boende, bil, resor, elektronik.... Det är oroande på riktigt.
 

Rookien

Panerai
Usch vad illa jag skulle må om jag hade en klocka på armen som jag hade varit tvungen att låna till. Skulle ju förstöra hela grejen! Hus är det enda jag skulle kunna tänka mig låna till, dock i rimliga summor, tycker synd om barnfamiljer som köper alla dessa skokartonger som byggs nu för 2-3 miljoner och uppåt... :(

2-3 miljoner skulle jag vara överlycklig om jag hittade ett hus för
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Lånar ni till klockor? Konstigt. Kontanter i kuvert är det enda som gäller. Kom ihåg det om ni köper en klocka av mig.

Swish funkar, om du är trevlig.
 

TicTack

Cartier
1) Jag blir faktiskt oroad av aningslösheten hos alla som tror att de riskfritt kan få superavkastning på sina lånade och sedan investerade pengar.

2) Självklart är enskilda individers privatekonomi just privat; men, som nuddats vid, är ju problemet att när det skiter sig för stora grupper så upphör problemet att vara privat. Då får hela kollektivet gå in och betala notan - och det är vi (jag) faktiskt inte så djävla sugna på.

Praktiskt: Tänk dig snyftartiklarna kring stackars familjer när bostadsbubblan spruckit, "regeringen måste göra något", och det kommer de ju att göra, för annars sjunker hela skeppet. Alla får betala.

Det är till och med så att "aktuell forskning" pekar på att det effektivaste sättet att åtgärda en sprucken bostadsbubbla är just skuldlindring hos överbelånade bostadsägare.

&
http://www.amazon.com/House-Debt-Recession-Prevent-Happening/dp/022608194X

Snacka om "moral hazard"! Dels är det ju kul att hänga med på bostadsfesten, och dessutom visar ju forskning att du själv inte skall behöva betala hela smällen. Vad finns det då att tveka på?


Därför ser jag det som min plikt och rättighet att ha åsikter om andra personers privatekonomi, i alla fall på ett anonymiserat och aggregerat plan. I den relativt fria marknadsekonomin USA fick ju hela landet vara med och betala priset för en sprucken bostadsbubbla. I välfärdslandet Sverige kommer kollektivet straffas ännu värre. Dels på grund av alla transfereringar som kommer att finnas, och dels för att SEK inte är reservvaluta.

Någon gång i framtiden kommer 1 000 000 SEK att vara just 1 000 000 SEK, och inte 1 750 SEK i månaden.
 

Rivalen

Rolex
När ni anstränger era ekonomier för att få del av ett godare liv, bl a med hjälp av den låga räntan. Gör ni en (prestigelös) reträttplan då? Bestämmer vid vilka omständigheter/scenario den skall sjösättas? För att inte hamna i skuldfällan?
 

ErikGBG

Audemars
När ni anstränger era ekonomier för att få del av ett godare liv, bl a med hjälp av den låga räntan. Gör ni en (prestigelös) reträttplan då? Bestämmer vid vilka omständigheter/scenario den skall sjösättas? För att inte hamna i skuldfällan?
Helt ärligt: nej. Nu bor jag dock relativt billigt men innan bodde jag i en central br och studerade. Det var verkligen på håret men jag skulle aldrig få det ogjort. Livet är för kort för att bo i en hyresrätt i biskopsgården.
 

Cryssarn

Rolex
Köper bara sånt jag har pengar till (bortsett från lgh och bil). Därför blir det också så att jag inte ser min BB eller Squale som en beater på det sättet många andra gör :p Men det är ju så, man får leva efter sin lön ;) =/
 

vistor

Omega
Jag kan köpa saker på avbetalning, utöver hus så har jag som regel att jag max har en "godsak" på avbetalning om jag ska ha någon, kan handla om en klocka eller en soffa eller liknande. Sålänge man känner att man klarar det så ser jag inget problem i det
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Avbetalning, nej tack. Med ett undantag.
Tyvärr måste man låna till ett boende. Och ofta till en bil. Men annars tycker jag det är onödigt att köpa nåt man inte har råd med.

En fördelaktig avbetalning är kanon ifall man redan har hela summan på banken. Då kan man få bättre avkastning på resterande pengar än att dega hela summan på en gång.

Lätt som en plätt.
 

Shinji

Breitling
I min mening är finansiering av lyxkonsumtion med hjälp av kredit alltid fel (även om det finns en poäng med Mr_Jonas variant). I min erfarenhet är felet många gör att tänka "Men jag har ju en schysst lön, jag klarar avbetalningen på denna klockan/tv:n/e.d.".

Det är egentligen inte huruvida du i dagsläget klarar eller inte klarar avbetalningarna och avtalen du ingår. Ställ dig frågan om du rent ekonomiskt klarar att något oförutsett händer, som t.ex. sjukdom, närståendes sjukdom, barn, arbetslöshet osv. Förbind dig inte till avtal (som ju fortsätter vara bindande även om du går på pumpen) som du inte kan fullfölja eller ta dig ur. Bolån är ju normalt förknippat med ett värde som du kan realisera och du kan därmed generellt ta dig ur kreditavtalet även om din inkomst försvinner. Billån är till viss del samma sak om du inte belånar 100 % av bilen.

Och, oavsett om du tror eller vet att något är billigare om du köper på avbetalning e.d. så är det aldrig hela sanningen. Normalt när du köper på avbetalning stiger en tredje part (kreditgivare) in i avtalsförhållandet du har med butiken. Av någon anledning vill även denna tredje part tjäna pengar - och den tjänar pengar på dig.
 
Jag har också svårt för lån men för mig gäller det även bil. Begriper inte varför många tycker det är ok men inte annat. Går att köpa helt ok bilsr för 50-100k och alltså inte behöva låna men här tror jag statushetsen tar över för de flesta tyvärr. Sen är det alltid lätt att säga att man aldrig skulle köpa klockor för lånade pengar när man själv sitter med fet lön och kan köpa dem cash. Läget blir ju annat när du har samma brinnande intresse men sämre/normal lön.

Sitter du sen på nätet är det lätt att hetsas på tex ett forum likt detta där folk har dyra klockor (ofta flera) fina bilar, båtar och annat man ständigt "flikar" in på ett eller annat sätt. Hur många klockbilder ser man inte där det råkar vara en audi/bmw ratt i bakgruden tex :)

Detta kan nog tyvärr medföra att vissa inte kan hålla sig borta fast de borde.
 

vistor

Omega
Jag har också svårt för lån men för mig gäller det även bil. Begriper inte varför många tycker det är ok men inte annat. Går att köpa helt ok bilsr för 50-100k och alltså inte behöva låna men här tror jag statushetsen tar över för de flesta tyvärr. Sen är det alltid lätt att säga att man aldrig skulle köpa klockor för lånade pengar när man själv sitter med fet lön och kan köpa dem cash. Läget blir ju annat när du har samma brinnande intresse men sämre/normal lön.

Sitter du sen på nätet är det lätt att hetsas på tex ett forum likt detta där folk har dyra klockor (ofta flera) fina bilar, båtar och annat man ständigt "flikar" in på ett eller annat sätt. Hur många klockbilder ser man inte där det råkar vara en audi/bmw ratt i bakgruden tex :)

Detta kan nog tyvärr medföra att vissa inte kan hålla sig borta fast de borde.

Jag kan verkligen hålla med dig i det första, jag tror även att somliga har lättare att "spara" undan pengar genom delbetalning eftersom det blir ett större "tvång"
 

TicTack

Cartier
Jag har också svårt för lån men för mig gäller det även bil. Begriper inte varför många tycker det är ok men inte annat. Går att köpa helt ok bilsr för 50-100k och alltså inte behöva låna men här tror jag statushetsen tar över för de flesta tyvärr. Sen är det alltid lätt att säga att man aldrig skulle köpa klockor för lånade pengar när man själv sitter med fet lön och kan köpa dem cash. Läget blir ju annat när du har samma brinnande intresse men sämre/normal lön.

Sitter du sen på nätet är det lätt att hetsas på tex ett forum likt detta där folk har dyra klockor (ofta flera) fina bilar, båtar och annat man ständigt "flikar" in på ett eller annat sätt. Hur många klockbilder ser man inte där det råkar vara en audi/bmw ratt i bakgruden tex :)

Detta kan nog tyvärr medföra att vissa inte kan hålla sig borta fast de borde.

Ja, TV och nu Internet driver på denna trenden. Man ser vad andra har, och blir sugen på att ha samma saker. De i "arbetarklassen" ser vad medelklassen har. Medelklassen blir sugna på överklassliv. Överklassen blir sugna på att ha en livsstil som den "globala eliten" (Donald Trump et al). Lånekarusellen är igång, och väldigt få blir vinnare.

Amerikanarna är jättebra på detta, se t.ex. trådar som:
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=215077&page=295
eller den mycket sevärda filmen:
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Joneses
 
Topp