• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Dyra dinkor på avbetalning!

emilarne

Cartier
Kommer för övrigt ihåg en reklam från gamla goda USA där en bilhandlare erbjöd räntefritt billån på 5000 dollar över bilens kostnad så man fick lite cash i handen ;) win-win liksom :D
 

Ricrob

Patek
Jag vet ett flertal som handlar/handlat klockor både på ren kredit ur butik och med belånade pengar. Givetvis nämner jag inga namn men ja, det förekommer och i en del fall är det idioti, i andra fullständigt logiskt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Jag har också svårt för lån men för mig gäller det även bil. Begriper inte varför många tycker det är ok men inte annat. Går att köpa helt ok bilsr för 50-100k och alltså inte behöva låna men här tror jag statushetsen tar över för de flesta tyvärr. Sen är det alltid lätt att säga att man aldrig skulle köpa klockor för lånade pengar när man själv sitter med fet lön och kan köpa dem cash. Läget blir ju annat när du har samma brinnande intresse men sämre/normal lön.

Sitter du sen på nätet är det lätt att hetsas på tex ett forum likt detta där folk har dyra klockor (ofta flera) fina bilar, båtar och annat man ständigt "flikar" in på ett eller annat sätt. Hur många klockbilder ser man inte där det råkar vara en audi/bmw ratt i bakgruden tex :)

Detta kan nog tyvärr medföra att vissa inte kan hålla sig borta fast de borde.
Men det med bilar är lite lurigt. Ifall jag köper en gammal bil där alla garantier gått ut kan det bli en dyr historia. (Hände mig med en SAAB där turbon rök)
Senast jag köpte bil resonerade jag att det blir en lite högre månadskostnad med en ny bil, men ifall jag köper en gammal kan jag åka på en svindyr reparation.
Att låna till en ny bil kan bli billigare.
 

demondave

Rolex
Men det med bilar är lite lurigt. Ifall jag köper en gammal bil där alla garantier gått ut kan det bli en dyr historia. (Hände mig med en SAAB där turbon rök)
Senast jag köpte bil resonerade jag att det blir en lite högre månadskostnad med en ny bil, men ifall jag köper en gammal kan jag åka på en svindyr reparation.
Att låna till en ny bil kan bli billigare.


För värdeminskningen på en ny bil kan man reparera väldigt mycket på en begagnad. Eller skrota den och köpa ett annat objekt i rätt okej prisklass.

Å andra sidan är värdeminskningen på någorlunda normala personbilar en piss i havet, när man är van med toknishade lastbilar. Där försvinner en mille eller två tämligen fort.

Värdeminskningen på en Skeppshult är helt okej, dock :)
 

TicTack

Cartier
Kommer för övrigt ihåg en reklam från gamla goda USA där en bilhandlare erbjöd räntefritt billån på 5000 dollar över bilens kostnad så man fick lite cash i handen ;) win-win liksom :D

En annan klassiker, Mitsubishis triple zero.

Published: November 9, 2001
THE hard-edged radio voice proclaims that Mitsubishi is offering ''triple zero'': zero money down, zero percent interest and zero payments until 2003.

 
Men det med bilar är lite lurigt. Ifall jag köper en gammal bil där alla garantier gått ut kan det bli en dyr historia. (Hände mig med en SAAB där turbon rök)
Senast jag köpte bil resonerade jag att det blir en lite högre månadskostnad med en ny bil, men ifall jag köper en gammal kan jag åka på en svindyr reparation.
Att låna till en ny bil kan bli billigare.

Det tror jag dock är att lura sig själv lite ändå. Värdeminskningen samt service osv på en ny bil är ganska stora summor och i regel går vettiga bilar i tex 100k klassen inte sönder så värst men viist kan det absolut hända!

Men mest intressant att "lyx"prylar som båt,bil,sommar stuga anses vara ok att låna till men inte annat. Mest det jag tycker är lite märkligt överlag :)
 

TicTack

Cartier
Det tror jag dock är att lura sig själv lite ändå. Värdeminskningen samt service osv på en ny bil är ganska stora summor och i regel går vettiga bilar i tex 100k klassen inte sönder så värst men viist kan det absolut hända!

Men mest intressant att "lyx"prylar som båt,bil,sommar stuga anses vara ok att låna till men inte annat. Mest det jag tycker är lite märkligt överlag :)

Allt handlar om månadskostnadsmentaliteten.

Många saknar helt buffert, eller förmåga att skaffa sig en buffert. Man har sin månadsinkomst, och så fyller man på med månadsutgifter tills hela lönen är förbrukad. Boende (hyra/lån), billeasing, resor på avbetalning, mobilabbo, kläder på avbetalning, etc..

Då kan man inte köpa en bil för 100 000 SEK. För:
* Man kan inte spara 100 000 SEK. Kanske kan man blankolåna 100 000, men då är räntan så hög att nybilsfallet blir mer lockande.
* Då man saknar sparanande och pengarna tar slut varje månad, klarar man inte av en reparation på 15 000 kr en månad, även om det blir mycket billigare i långa loppet med begagnad bil.

Det hela leder ju till att de relativt fattigare kör nya bilar som de får betala dyrt för, medans de relativt rikare kan sedan köpa bilarna till fina priser. Självklart finns det undantag, som skatteskäl att leasa, eller personer som har så mycket pengar att det inte gör varken till eller ifrån om de köper några nya bilar.

Sedan finns det ju vissa specialfall, t.ex. Volkswagen Phaeton (i Tyskland, så var det tidigare i alla fall), där VW har svårt att få sålt bilarna, men inte vill sänka priserna av prestigeskäl, och därför erbjuder mycket fördelaktiga leasingavtal.
 

Chattras

Cartier
När jag köpte en ny HD förra året var det så bisarrt att jag kunde få mera i rabatt om jag finansierade delar utav den än om jag bara cachade den. Dom vill helt enkelt att folk ska finansiera då handlaren har någon form av kick-back på detta. Så det slutade med att jag la 50% av motorcykeln på finansiering till 1,9% ränta över 3år även om jag hade pengarna. Detta blev en avsevärt bättre affär än att bara slanta av den.

Det känns helt sjukt att man kommer i ett sämre förhandlingsläge om man har pengar och är villig att betala än om man vill handla på kredit.
 

Tapiren

Cartier
När jag köpte en ny HD förra året var det så bisarrt att jag kunde få mera i rabatt om jag finansierade delar utav den än om jag bara cachade den. Dom vill helt enkelt att folk ska finansiera då handlaren har någon form av kick-back på detta. Så det slutade med att jag la 50% av motorcykeln på finansiering till 1,9% ränta över 3år även om jag hade pengarna. Detta blev en avsevärt bättre affär än att bara slanta av den.

Det känns helt sjukt att man kommer i ett sämre förhandlingsläge om man har pengar och är villig att betala än om man vill handla på kredit.
Och mer sånt kommer det att bli... Jag tror att man om tio år knappt kan köpa en bil utan serviceavtal, garantipaket och allt till en fin liten månadskostnad. Ungefär som det idag är med mobiltelefoner.
 

Kairo

Panerai
När det kommer till lyxkonsumtion är jag oldschool och säger som många andra i tråden: avstå om du inte har råd att betala hela beloppet i en klumpsumma där och då punkt slut.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
När jag köpte en ny HD förra året var det så bisarrt att jag kunde få mera i rabatt om jag finansierade delar utav den än om jag bara cachade den. Dom vill helt enkelt att folk ska finansiera då handlaren har någon form av kick-back på detta. Så det slutade med att jag la 50% av motorcykeln på finansiering till 1,9% ränta över 3år även om jag hade pengarna. Detta blev en avsevärt bättre affär än att bara slanta av den.

Det känns helt sjukt att man kommer i ett sämre förhandlingsläge om man har pengar och är villig att betala än om man vill handla på kredit.

Vad blev det för en?
 

Ninen79

Audemars
Frågde tjejen nyss om hur vanligt att kunderna köpte lite dyrare klockor ( Tag, Omega och Breitling) på avbetalning på hennes gamla jobb, och enligt henne så var det ca varannan kund.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har krängt hojar i rätt många år (mc=lyxkonsumtion), och där la i stort sett alla upp någon form av finansiering. "Vårt" kreditbolag erkände rätt ut att de kunder som betalad tjänade de inte på, utan det var de som misslyckades och hamnade på straffränta på 17% som de gjorde vinst på.

Så nog är det många som lånar mer än vad de har råd med.
 

TicTack

Cartier
Har krängt hojar i rätt många år (mc=lyxkonsumtion), och där la i stort sett alla upp någon form av finansiering. "Vårt" kreditbolag erkände rätt ut att de kunder som betalad tjänade de inte på, utan det var de som misslyckades och hamnade på straffränta på 17% som de gjorde vinst på.

Så nog är det många som lånar mer än vad de har råd med.

Ja, och den som inte lånade hos er, lånade säkert i stor utsträckning på sina hus.

Jag vet att många 40- och 50-talister har fått reklam från bankerna om att utnyttja prisstegringen hos sina hus för att låna och konsumera. Du ha säkert noterat hur många nya och fina husbilar som rullar på vägarna idag, ofta med nämnda åldersgrupp bakom ratten. Home as ATM tänker jag då.

http://www.inman.com/2014/06/09/the-return-of-the-home-as-atm/
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kanske skulle det bli ett billigare nöje om alla köpte den klockan de vill ha i stället för den de har råd med för stunden, då skulle många inte behöva komma in i säljspiralen och behöva sälja till underpris? Vad är det för fel att ta en klocka på avbetalning som du kan betala av, om det innebär att du sitter med en klocka på armen som du valt för att du tyckte om den? Det är först när du skuldsätter dig och inte kan betala som du får problem. Bäst är alltid att spara ihop och sen köpa, men jag tror vi alla fungerar olika. Att köpa en klocka man inte vill ha, kan inte vara bra för varken plånboken eller psyket.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Kanske skulle det bli ett billigare nöje om alla köpte den klockan de vill ha i stället för den de har råd med för stunden, då skulle många inte behöva komma in i säljspiralen och behöva sälja till underpris? Vad är det för fel att ta en klocka på avbetalning som du kan betala av, om det innebär att du sitter med en klocka på armen som du valt för att du tyckte om den? Det är först när du skuldsätter dig och inte kan betala som du får problem. Bäst är alltid att spara ihop och sen köpa, men jag tror vi alla fungerar olika. Att köpa en klocka man inte vill ha, kan inte vara bra för varken plånboken eller psyket.


Hur skulle det bli billigare om man köper det man vill ha istället för vad man har råd med? Du skulle bara veta vad väldigt många här vill ha kontra vad de har ekonomi till. Visst, jag förstår vad du menar med att man köper något som är OK istället för grymt och sedan ångra sig. Men det handlar väl snarare om prioritering och framförhållning.
Det du kallar säljspiral handlar oftast (om jag talar för egen del samt det flesta jag har diskuterat det med) om att man tröttnar. Klockor är ett materialistiskt intresse så självklart kommer nya prylar upp på radarn.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Hur skulle det bli billigare om man köper det man vill ha istället för vad man har råd med? Du skulle bara veta vad väldigt många här vill ha kontra vad de har ekonomi till. Visst, jag förstår vad du menar med att man köper något som är OK istället för grymt och sedan ångra sig. Men det handlar väl snarare om prioritering och framförhållning.
Det du kallar säljspiral handlar oftast (om jag talar för egen del samt det flesta jag har diskuterat det med) om att man tröttnar. Klockor är ett materialistiskt intresse så självklart kommer nya prylar upp på radarn.

Jag håller med dig och förstår att med mitt resonemang också följer att man själv satt en rimlig personlig nivå. Det jag menar är att det kan vara rimligt att köpa nivån över mot vad du har råd med om du blir nöjd. Mitt resonemang bygger på att du då blir nöjd och inte tröttnar. Jag tror många av oss har den spärren hur mycket vi vill lägga på en klocka, och att vi är nöjda med det. T ex jag kommer aldrig att lägga mer än 150000 kr på en klocka. Den där fina klockan för 700000 kr blir aldrig en dröm för mig, där går min gräns. Jag tillåter mig inte att skapa en drömklocka bortom rimlighetens gräns.

Mitt resonemang om varför det blir billigare om man köper en dyrare klocka, bygger på att du inte tröttnar om du kan få det du vill ha. Jag inser i ditt svar att det är djup psykologi bakom vårt klockbeteende och att det inte finns några enkla svar. Vilka är anledningarna bakom klockköp? Varför är du inte nöjd och varför känner att du måste byta? Varför måste du köpa? Varför räcker det inte att bara titta som vi ofta gör med konst? Det är, menar jag, så många fler anledningar till klockköp än att vi behöver hålla koll på tiden. Några av anledningarna har vi koll på, men jag tror också en del är dolda för oss själva.

Säljer man klockor till förlust för att man tröttnar kommer man in i en ond spiral, och tiden man lägger ner, från vem tar man den? Ibland kan det säkert vara så att ens familj inte har en närvarande förälder. Allt har sin rimlighet återigen, men det är intressant att stanna upp ibland och reflektera över våra beteenden och drivkrafter bakom den tid vi lägger på klockor. I de flesta fall är det bara en kul grej, men kan också vara ett bekymmer. Förlåt, nu blev jag djup.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Ok, då jag inte har någon koll.... Finns det butiker som ex har räntefritt i x antal månader ( om det finns så tipsa gärna här eller via pm).
När jag var inne på Rob senast såg jag en liten skylt om att de numera erbjuder finansiering upp till 100k via Handelsbanken. Antar att räntan är individuell.
 
Topp