• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Elbil- och laddhybridstråden

Har du eller kommer du skaffa laddbar bil?


  • Totala väljare
    987
Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu, men går i tankar att byta bil under året och är inne på Passat GTE. Jag förstår att den innebär Bonus enligt Bonus-Malus-systemet men betalar man årlig skatt ändå för utsläppen av CO2 eller är den helt skattebefriad? Jag tycker det är lite oklart.
 
Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu, men går i tankar att byta bil under året och är inne på Passat GTE. Jag förstår att den innebär Bonus enligt Bonus-Malus-systemet men betalar man årlig skatt ändå för utsläppen av CO2 eller är den helt skattebefriad? Jag tycker det är lite oklart.

årsskatten är 360 kr för Passat GTE 2020

/ P
 
Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu, men går i tankar att byta bil under året och är inne på Passat GTE. Jag förstår att den innebär Bonus enligt Bonus-Malus-systemet men betalar man årlig skatt ändå för utsläppen av CO2 eller är den helt skattebefriad? Jag tycker det är lite oklart.
Tyvärr har laddhybriderna samma låga skatt som rena elbilar, endast 360kr per år...
 
Vet inte om jag skriver i rätt tråd nu, men går i tankar att byta bil under året och är inne på Passat GTE. Jag förstår att den innebär Bonus enligt Bonus-Malus-systemet men betalar man årlig skatt ändå för utsläppen av CO2 eller är den helt skattebefriad? Jag tycker det är lite oklart.
28-31tkr bonus beroende på fälgval och dragkrok och 360kr om året i skatt. Sen tillkommer väl 65kr registeravgift också. Inga stora kostnader så att säga i sammanhanget.
 
@falten
Jag tror 50 hade gått :D men kom fram till skolan innan. När jag skulle därifrån då ville den inte köra på Electric-läget.

20200109_162254-2304x1728.jpg
 
Härligt! Jag hade kört ifrån barnet och tagit några extra km :) :) känns som att betteriet verkligen är på 9kwh för körning på el, 9/18,5 (din avrage förbrukning) * 100 = 48,649, nära din sträcka
 
Bara plugga in så börjar den automatiskt, och på utvalda stationer! :)

Får dom bara till en vettig sökfunktion så kan det bli skitbra, orka 50kw! :D

Klart det inte kommer vara gratis, men bra att det blir konkurrens på elsidan. Då blir det svårare för någon att sticka iväg i pris. Bekvämligheten med gott om snabbladdare ska ju inte underskattas, och CircleK har ju riktigt vettigt vägkaffe. Till skillnad från i dom stora tjänstebilarna har jag ingen kaffebryggare i Teslan :D
 
70786F86-1FEC-46D3-82CB-7E2610CDE71D.jpeg
B3C967CE-BB68-4108-B6C0-05AB57A6AFF8.jpeg
5CF28B46-77C3-40DA-9F00-406567E5CB14.jpeg


Jag emigrerar från Passatklubbens officiella tråd till denna istället, hoppas att den funkar bättre. :D

Jag har bytt ut min BMW G30 samt A6 Allroad mot en Model X LR och en Model 3 LR (båda fyrhjulsdrivna)

Xen har precis passerat 1000 mil och nybilsförälskelsen har lagt sig sedan länge. Det är trots detta den överlägset bästa bil jag någonsin kört i samtliga kategorier.
Jag drar oftast en 2000kg boggiesläp med 1500kg på och det är en fenomenal dragbil på alla sätt. Den går ca 40-45 mil om jag kör enligt skyltarna på vintern med tung släp. Det är samma räckvidd som min gamla BMW G30 med exakt samma släp, exakt samma last, exakt samma sträckor.

Jag och min kollega var dom första som plockade ut var sin E-Golf när den kom 2014, så att jag har mycket erfarenhet av elbil.

Model 3an har jag bara kört ett par hundra mil med så den får jag återkomma till. Men den är bättre på samtliga punkter än alla BMW 3-serier jag någonsin haft.
 
70786F86-1FEC-46D3-82CB-7E2610CDE71D.jpeg
B3C967CE-BB68-4108-B6C0-05AB57A6AFF8.jpeg
5CF28B46-77C3-40DA-9F00-406567E5CB14.jpeg


Jag emigrerar från Passatklubbens officiella tråd till denna istället, hoppas att den funkar bättre. :D

Jag har bytt ut min BMW G30 samt A6 Allroad mot en Model X LR och en Model 3 LR (båda fyrhjulsdrivna)

Xen har precis passerat 1000 mil och nybilsförälskelsen har lagt sig sedan länge. Det är trots detta den överlägset bästa bil jag någonsin kört i samtliga kategorier.
Jag drar oftast en 2000kg boggiesläp med 1500kg på och det är en fenomenal dragbil på alla sätt. Den går ca 40-45 mil om jag kör enligt skyltarna på vintern med tung släp. Det är samma räckvidd som min gamla BMW G30 med exakt samma släp, exakt samma last, exakt samma sträckor.

Jag och min kollega var dom första som plockade ut var sin E-Golf när den kom 2014, så att jag har mycket erfarenhet av elbil.

Model 3an har jag bara kört ett par hundra mil med så den får jag återkomma till. Men den är bättre på samtliga punkter än alla BMW 3-serier jag någonsin haft.
Mycket intressant att höra att Tesla håller så hög kvalitet. Bra att det går åt rätt håll för dem.

Är det ingen mer än jag som reagerat på:
- Sittkomforten i baksätet på Model S? För lite lutning enligt min uppfattning.
- Sittkomforten i framsätet på Model 3. För kort stolsdyna och för mjuk stoppning i sätena. Skulle jag köra längre tid än en kvart hade benen börjar domna. 3:an här däremot bättre lutning på baksätet.
- Benuutrymmet i baksätet på båda ovan modeller är inte optimerat eftersom framsätena inte har mellanrum/ hål under (vilket i princip alla bilar har) så att man kan sträcka ut fötterna och på så sätt sitta komfortabelt, istället tvingas man hålla fötterna nära sittdynan vilket resulterar i att man inte ens kan utnyttja den för korta dynan för att få stöd för låren - känns ungefär som att sitta på en låg bänk.
Kan tilläggas att jag är ganska kort (170) och en längre person bör uppleva ännu mer problem.
 
Hade gärna haft en X men lite overkill för mig :D
Kanske en Y beroende på konkurrensen framöver. Blir ett hyfsat tungt ekipage X:en med det släpet och last :nailbiting:, freight train

Du behöver köra nya 3-serie G20(om du ej gjort det), behöver ej vara hybriden. Den är rätt bra på många punkter. Övervägde länge en Model 3 men det blev ej så. Räckvidden på 330n räcker för mina vardagsbehov. Tycker inte om interiören på Model 3 :/.

70786F86-1FEC-46D3-82CB-7E2610CDE71D.jpeg
B3C967CE-BB68-4108-B6C0-05AB57A6AFF8.jpeg
5CF28B46-77C3-40DA-9F00-406567E5CB14.jpeg


Jag emigrerar från Passatklubbens officiella tråd till denna istället, hoppas att den funkar bättre. :D

Jag har bytt ut min BMW G30 samt A6 Allroad mot en Model X LR och en Model 3 LR (båda fyrhjulsdrivna)

Xen har precis passerat 1000 mil och nybilsförälskelsen har lagt sig sedan länge. Det är trots detta den överlägset bästa bil jag någonsin kört i samtliga kategorier.
Jag drar oftast en 2000kg boggiesläp med 1500kg på och det är en fenomenal dragbil på alla sätt. Den går ca 40-45 mil om jag kör enligt skyltarna på vintern med tung släp. Det är samma räckvidd som min gamla BMW G30 med exakt samma släp, exakt samma last, exakt samma sträckor.

Jag och min kollega var dom första som plockade ut var sin E-Golf när den kom 2014, så att jag har mycket erfarenhet av elbil.

Model 3an har jag bara kört ett par hundra mil med så den får jag återkomma till. Men den är bättre på samtliga punkter än alla BMW 3-serier jag någonsin haft.
 
Hade gärna haft en X men lite overkill för mig :D
Kanske en Y beroende på konkurrensen framöver. Blir ett hyfsat tungt ekipage X:en med det släpet och last :nailbiting:, freight train

Du behöver köra nya 3-serie G20(om du ej gjort det), behöver ej vara hybriden. Den är rätt bra på många punkter. Övervägde länge en Model 3 men det blev ej så. Räckvidden på 330n räcker för mina vardagsbehov. Tycker inte om interiören på Model 3 :/.
Interiören på M3 blev en vanesak. Gillar den nu.
 
Mycket intressant att höra att Tesla håller så hög kvalitet. Bra att det går åt rätt håll för dem.

Är det ingen mer än jag som reagerat på:
- Sittkomforten i baksätet på Model S? För lite lutning enligt min uppfattning.
- Sittkomforten i framsätet på Model 3. För kort stolsdyna och för mjuk stoppning i sätena. Skulle jag köra längre tid än en kvart hade benen börjar domna. 3:an här däremot bättre lutning på baksätet.
- Benuutrymmet i baksätet på båda ovan modeller är inte optimerat eftersom framsätena inte har mellanrum/ hål under (vilket i princip alla bilar har) så att man kan sträcka ut fötterna och på så sätt sitta komfortabelt, istället tvingas man hålla fötterna nära sittdynan vilket resulterar i att man inte ens kan utnyttja den för korta dynan för att få stöd för låren - känns ungefär som att sitta på en låg bänk.
Kan tilläggas att jag är ganska kort (170) och en längre person bör uppleva ännu mer problem.


Vet inte, jag åker aldrig baksäte
 
Vet inte, jag åker aldrig baksäte
Inte jag heller men hur upplever du framsätet i 3:an?
Summa summarum imho - för en bil i den prisklassen förväntas man sitta bekvämt på alla säten eller åtminstone kunna välja lite bättre framstolar (i 3:an) som tillägg. Har endast upplevt sämre stolar i en Skoda Fabia som jag hade som hyrbil för 6 år sedan samt när jag provsatt en Dacia Duster.

Hoppas att Tesla bättrar sig framöver gällande sittkomforten. Jag hade kanske lite för höga förväntningar men att det inte skett någon markant förbättring i sittkomforten sedan jag provkörde en Tesla Model S för 6 år sedan gjorde mig besviken.
Sen kan man fråga sig vad de förbättrat på 6 år på själva bilarna? Model 3 och X har visserligen kommit ut men räckvidden har inte blivit mycket bättre. Batterierna har väl blivit billigare men det märks inte jätteväl på prislappen.

Jag vill gärna ha elbil i framtiden (kanske tom. Tesla) men då måste ovan lösas först.
Åkte en tur i en Audi E-tron. Komforten i den var som i vilken annan Audi som helst (typ Q7) och ljusår ifrån min upplevelse av Tesla - än en gång imho.
 
Inte jag heller men hur upplever du framsätet i 3:an?
Summa summarum imho - för en bil i den prisklassen förväntas man sitta bekvämt på alla säten eller åtminstone kunna välja lite bättre framstolar (i 3:an) som tillägg. Har endast upplevt sämre stolar i en Skoda Fabia som jag hade som hyrbil för 6 år sedan samt när jag provsatt en Dacia Duster.

Hoppas att Tesla bättrar sig framöver gällande sittkomforten. Jag hade kanske lite för höga förväntningar men att det inte skett någon markant förbättring i sittkomforten sedan jag provkörde en Tesla Model S för 6 år sedan gjorde mig besviken.
Sen kan man fråga sig vad de förbättrat på 6 år på själva bilarna? Model 3 och X har visserligen kommit ut men räckvidden har inte blivit mycket bättre. Batterierna har väl blivit billigare men det märks inte jätteväl på prislappen.

Jag vill gärna ha elbil i framtiden (kanske tom. Tesla) men då måste ovan lösas först.
Åkte en tur i en Audi E-tron. Komforten i den var som i vilken annan Audi som helst (typ Q7) och ljusår ifrån min upplevelse av Tesla - än en gång imho.

Har precis som @Norrlänningen aldrig åkt baksäte, hade Model 3 funnit som coupé hade jag kör på det. Bakdörrar, onödigt skrot!

Men sitter riktigt bra fram. Bättre på långfärd än sportstolarna i M2:an och 235:an innan.
 
Inte jag heller men hur upplever du framsätet i 3:an?
Summa summarum imho - för en bil i den prisklassen förväntas man sitta bekvämt på alla säten eller åtminstone kunna välja lite bättre framstolar (i 3:an) som tillägg. Har endast upplevt sämre stolar i en Skoda Fabia som jag hade som hyrbil för 6 år sedan samt när jag provsatt en Dacia Duster.

Hoppas att Tesla bättrar sig framöver gällande sittkomforten. Jag hade kanske lite för höga förväntningar men att det inte skett någon markant förbättring i sittkomforten sedan jag provkörde en Tesla Model S för 6 år sedan gjorde mig besviken.
Sen kan man fråga sig vad de förbättrat på 6 år på själva bilarna? Model 3 och X har visserligen kommit ut men räckvidden har inte blivit mycket bättre. Batterierna har väl blivit billigare men det märks inte jätteväl på prislappen.

Jag vill gärna ha elbil i framtiden (kanske tom. Tesla) men då måste ovan lösas först.
Åkte en tur i en Audi E-tron. Komforten i den var som i vilken annan Audi som helst (typ Q7) och ljusår ifrån min upplevelse av Tesla - än en gång imho.

Rent generellt så kan man säga att om man hänvisar till resonemanget att en bil för X antal kronor borde erbjuda Y osv så är Teslan helt fel bil.

Det är inte en bil som är bättre än konkurenterna på de konventionella grenarna trots att den är dyrare och att man därför ”kan förvänta sig” något utifrån prislappen sett.

Det är en bil som erbjuder något som ingen annan tillverkare erbjuder på väldigt många plan, och det är där prislappen sitter.
 
Tillbaka
Topp